Eli huomasin tänään, että kolmatta päivää ajossa olevan pyöräni takakumiin oli uponnut sellainen keskikokoinen naula noin sentin matkalta. Naula oli osunut kuviouran laitaan ja uponnut siitä viistosti. Nappasin naulan irti eikä rengas alkanut vuotaa, mutta ihan selkeästi silmillä nähtävä reikä siihen kumin pintaan tietysti jäi.
Mitä tuollainen merkitsee käytännön kestävyydelle / renkaan turvallisuudelle? Kannattaako tässä nyt vain tarkkailla rengaspaineita lähitulevaisuudessa tavallista tarkemmin vai mennä suosiolla heti kauppaan ostamaan uusi laku? Ei paljo huvittais heittää uutta rengasta romukoppaan, mutta toisaalta ei huvittaisi ajella koko ajan "tilanne" päälläkään pohtien kestääkö pallo.
Kyseessä on ihan normi Bridgestonen 180/55-17 Tubeless -rinkula.
Joko vaahtoa sisään varmistamaan, tai sitten tubeless-paikka läpi reiästä.
Renkaanvaihtohommiin aikanaan joutuva tyyppi ei kyllä taida
paikkavaahtoa arvostaa, se sotkee sisäpuolella aika hurjasti.
Ainakin itse sain joskus rengashepulta melkein nuhteet kotilon
rengasta vaahdoteltuani.![]()
-- sjm
Jaa-a se on kyllä itse päätettävä mitä sille tekee, meniks sitten kuinka syvälle.
Ei se mun mielestä haittaa, jos se ei läpiasti mene. Mutta jokainen vastaa omasta turvallisuudestaan, eiks jee.
Mulla oli mennyt naula ihan läpi asti ja sitt se motarilla tyttöö kuskatessa oli lentänyt poes, oli vähän huono ajella siinä vauhdissa tyhjällä gummilla.
Summa summarum, tarkkaile paineita nyt aluksi ja jos epäilet rupee vuotamaan niin vissiin sitten uutta alle, ikävähän se olis motarilla kaataa.![]()
Se liikkuu sittenkin!
Joskus on muuten varoiteltu niistä tupeless paikoista, että ei olis turvallinen mopottimen renkaaseen, mutta mene ja tiedä. Lieneekö rengaskauppiaiden propagandaa ja aiheesta löytynee vääntöä uskoisin(sjm @ Huhti. 28 2008,23:09) kirjoitti
![]()
Se liikkuu sittenkin!
Itsellä viime kesänä täysin samanlainen tilanne (naulan tilalla ruuvi). Kyselin monelta kumi- alan ammattilaiselta neuvoa ja löysin toimivan ratkaisun: rengas irti, kunnon tubelespaikka reikään (ei mitään kamelinpaskoja ym.) ammattilaisen asentamana (kävin vianorilla), rengas takaisin kiinni ja kovaa ajoa.
Loppukesä mentiin ja radallakin kävin, nyt vielä n. tuhat kilsaa edessä ja sitten uusi rengas alle. Paikka pitää hyvin. Jos ajat paljon radalla, niin paikkaus ei ole ikinä hyvä vaihtoehto, mutta tavallisessa ajossa toimii.
..niin ja muutama asentaja varoitteli kanssa noista tubelesspaikoista, mutta p****puhetta. Paikkaus maksoi 40€ enkä tehnyt muuta kuin ajoin pyörän huoltopukille. Pienet reiät aina nopeasti paikkaukseen, isompaa repeämää ei sitten enää saakkaan korjattua.
<p>...</p>
Se oli uponnut ehkä karvan verran reilun sentin, mutta viistosti. Pirun ärsyttävä case, olis sitten perkele puhjennu kunnolla. Nyt saa sitten arpoa mitä tekee.(JAMMUJani @ Huhti. 28 2008,23:10) kirjoitti
Jep, jep...(hannu11 @ Huhti. 28 2008,23:13) kirjoitti
Kuulostaa siltä, että pitää mennä varmaan samalla kaavalla...
Jaa no kuulostas kyllä siltä, että vaikee sitä tupeles paikka on kovin viistoon laittaa. Mutta sentti vinoon hmmm...ehkä se ei haittaa. Paha sanoo, mutta näytä sitä jollekkin rehelliselle rengas kauppiaalle(Durden @ Huhti. 28 2008,23:15) kirjoitti
![]()
Se liikkuu sittenkin!
Vaahto on ihankäy rengasliikkeessä varmistamassa kumin kunto.
En jaksa ajatella, kirjoitan siksi mitä sattuu, joskus sekin sattuu.
Mulla meni viime vuonna loppukaudesta haponkestävä popniitin jämä eli se katkennu osa muutama sata ajettuun takarenkaaseen ja tyhjenihän se, putsasin hyvin ja istutin kamelinpaskan siihen... nyt tulee vissiin yli kakstuhatta kilsaa sillä korjauksella ja hyvin menty, tosin pienellä varauksella ja kumia poltellen... nooh kohta uusi rengas alle!Hankala homma toi ku ei puhki asti menny.... tai hyvähän se tietenkin on mut miten korjaa, siinäpä se!!
![]()
RF600R 93´ --> ZX10R 05´ --> VTR1000F FireStorm
Itsellä raja menee siinä että pitääkö paineet sisällä, pienet halkeemat ja viillot menevät siinä tapaukses jos ilmat pysyy sisällä.
Itse kyllä vaihtaisin rikkoutuneen renkaan, se o mukava ku se jossain radalla tai motarilla sanoo sopimuksen irti ja perä vatkaa niin pirusti..
Kawasaki ZX-10R
Ihan samaa meinasin sanoa. Itse aion ainakin jatkossa vaihtaa heti uuden, jos on pientäkään epäilystä että vanha rengas ei kestä.(Hara1d @ Touko. 20 2008,12:11) kirjoitti
En usko että itsellä ainakaan on kovin montaa kertaa samanlainen tuuri kuin viime viikolla.
On todella vittumainen tunne, kun takapää vatkaa puolelta toiselle noin satasen vauhdissa.![]()
Tolla kumilla on hyvä reenata roll on burnista hitaassa vauhdissa ja sitten uutta tilalle. Ja koska tämä on turvallisuus-osiossa, tee se sitten turvallisessa paikassa?![]()
Tutto sotto controllo.
Itse kaivoin tänään eturenkaasta reilun puolisenttisen lasinsirun. Oli uudenkarhean renkaan kulutuspinnassa kokonaan uponneena. Ei taida haitata, pitänee tarkistaa paineita nyt useammin kuitenkin?
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Rengas AINA uusix, jos vaurio havaittava . Samantyylistä keskustelua käytiin Busafoorumilla, ja 10v kumihommia tehnyt Hombres totesi mun kanssa yhteen ääneen, että ei metriikkään vauriorenkaalla bikessä .
Autoissa nui "kamelinpaskapaikat" just, just mennee, muta aikas vaarallista leikkii motolla. On tapaus kun frendiltä kajahti etrengas n. 120 km/h edessä, frendi mettään ja toinen puoli halvaantui. Ei ajele enää EI. Hyvät ja ehjät renkaat halpa henki vakuutus .![]()
Viimoset 7 tauon jälkeen.
1200 GSF *Bandit *-02
Suzu GS 500 E *-99 *( Mimmalle )
Suzu Hayabusa -04 ( Liekkari )
Suzu Hayabusa -08 ( Valkkari )
HD *V - ROD * -06 *( Street )
HD *Electra Glide 1600*-09
HD XL 1200 Low Sportster -10
päästä hevoset vapaaksi turvallisessa paikassa,eli polta sileeks ja sit hyvillä mielin uutta nakkia alle.![]()
![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
jos et ite raski polttaa niin voin otta kumin vastaan ja 100% luottamuksella etin kankaat siitä![]()
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Itellä meni lähes uuteen takakumiin lasinsiru ja paikkasin kamelinpaskalla. Monta tuhatta ajettu, eikä talvellakaan vuotanut yhtään paineita. Turha ostaa uutta monen sadan euron rengasta.
Suzuki GSX-R 1000 K7
Juubs teude ? Kaikki on niin suhteellista, mikä "turhaa" mikä EI ? Siteeraan VAIN gummialan AMMATTILAISEN Lausumaa : "Kaiken maailman kamelinpaskat tms. Pitäis lailla kieltää, etenkin moottoripyörissä" ?! En tiedä mistä renkaita ostelet ja minkä hintaluokan Gummeja käytät, Busaan maksaa normikokoiset Z6 nakit vähä yli satkun eteen ja vähä yli puoltoista satkua taakse . ELI eipä ainakaan meitsille renkaat niin kalliita ole, että riskeeraisin henkeni ? Itse olen nähnyt kun penkityksessä RÄJÄHTI Paikattu takanakki tuhannen illun päreix. Oli mopon omistaja aika kalpee, ja data näytti pamaushetkellä nopeutta 140 km/h . Se siinä kettumaista onkin, että JOS Kamelinpaska pettää, se tosiaan RÄJÄHTÄÄ .
Pikkusen hullu saa olla, mutta ei tyhmä . Tiedän kumiliikkeitä, joissa ei edes suostuta paikkaamaan prätkän renkaita . Mut ajele milläs tykkäät .
![]()
1200 GSF *Bandit *-02
Noh, jos se rengas nyt räjähtää ja lennän pusikkoon sen takia ennen kuin ehdin uutta vaihtaa, niin tulen sitten sanomaan, että olisi kannattanut uskoa sinua![]()
Suzuki GSX-R 1000 K7
Toi taas edellyttää, että sinusta on ENNÄÄ sanojax YHTÄÄN mitään ? Toki jokainen säästää missä parhaakseen näkee . Turvallisia kilomeetrejä sulle VAIIKA sitten kamelinpaskan kera .
![]()
Yipee verkko toimii taas ! 2vuotta ollut kasimegainen dna kaista yötäpäivä auki ja 4 konetta verkossa, NYT ensimmäisen kerran yhteys katkesi Runkoverkkovian vuoksi.
![]()
1200 GSF *Bandit *-02
Niinpä. Niille ketkä puhuvat niitten kamelinpaska ym paikkojen puolesta niin pyytäkää takuu niille paikoille firmasta josta sen ostatte tai joka sen asentaa. Eli suostuvat korvaamaan vahingot jos paikka irtoaa.
Lupaan tarjota kaljat jokaisesta takuusta (eli siis kenellä ollut renkaassa reikä ja paikkauttanut sen jollain purukumilla ja liike suostunut antamaan takuun renkaaseen)
<br />
Mulle todettiin heti kun reikä löytyi, että emme aio paikata ja uuden hinta on xxx euroa.
En kahta kertaa miettinyt, uusi alle ja menoksi. Jos rahat on niin vähissä ettei ole varaa ostaa uutta rengasta, niin ei muuta kuin harrastus vaihtoon.
Turha sitä on omalla tai muuden hengellä leikkiä liikenteessä.![]()
Ihan itse ainakin oman renkaani paikkasin. En näe mitään järkeä ensin irroittaa takarengasta pyörästä, ajaa liikkeeseen asennuttamaan paikka ja maksaa siitä 20e+ ja sitten ajaa takaisin kotiin ja asentaa rengas paikalleen. Itse paikkaamisessa meni alle 5 min. ja lähes ilmaiseksi vieläpä. Ja tosiaan on kestänyt viime loppukesästä asti ja keulimiset sun muut kumin poltot kestänyt.(tirpsE @ Touko. 22 2008,15:14) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7