elikkäs mikä on halpa ja hyvä keino putsata ja öljytä KN ilmansuodatin? mikä liuotin ja öljy siihen parhaiten käy jos ei halua käyttää ylihinnoiteltuja KN tuotteita![]()
Omista PiperCrosseista lähtee ainakin paska ja filtteriöljy kuumalla vedellä ja Fairylla. Filtteriöljynä käytän jotain spraymallia. Olikohan se Wynn's tms, kaveri sen mulle toi kun pyysin.
lisäys: Olikin muuten Bel Rayta. Ei tainnut 15€ maksaa se iso puteli.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Noniin, onnea vaan sitten matkaan. Näin ne kauhutarinat kehittyy noiden erikoissuodattimien aiheuttamista vaurioista.
Eiköhän nyt kannata jotain tarkoitukseen suunniteltua ainetta (pesuaine+öljy) hankkia. Sen K&N-paketin mukana tulisi vielä ohjeetkin, niin ei tarvii hetikohta niitä kysellä 'tietäjiltä'. Ja ainetta piisaa isältä pojalle ja sen kaverille, kun vaikkapa 5tkm välein putsaa, jolloin ei paska liiaksi pääse pinttymään. Ja on niitä varmaan halvempiakin oikeita hoitosettejä saatavilla, nettiä vaan naputtamaan. Tai sitten kysele joltain jolla jo setti on. Varmaan eurolla sen pikkulirauksen aineita saa pummattua jos ei halua itse investoida.
Katsokaa tuolta:
http://motors.shop.ebay.com/items....leaning
Näyttäisi olevan muutama myyjä tarjolla ja hinnatkin on kohillaan. Ei muuta kuin Visaa vinguttamaan, niin paketti kolahtaa viikossa postilaatikkoon.![]()
juu k&n myy sellasta service pakettia missä on pesuaineet sun muut dödöt.ite laitoin aina yöksi likoomaan fairyyn ja kuumaan veteen ja seuraavana päivänä antaa rauhassa kuivaa ja bel-rayn vapareille tarkotettua sprayta päälle.(hyväksi todettu toimenpide crossi vehkeissä)
hiljaa hyvä tulee!!! gsx-r 1000 k7
Tuota olen itse käyttänyt ja hyväksi & riittoisaksi todennut.(enriikke @ Helmi. 20 2008,10:20) kirjoitti
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Oma Pipercrossini on sellainen vaahtomuovisuodatin, kun taas vastaava K&N on puuvillaa. Molemmille on tiettävästi omat puhdistusaineensa.kirjoitti
Itse olen pessyt tuon superlonisuodattimen bensassa liottamalla ja vedellä läpi huuhtelemalla. Fairy voisi olla hellävaraisempaa, jospa tuota pitäisi vaikka kokeilla.
Niin on, mutta järkeä saa toki käyttää. Puuvilla ei vahingoitu pätkääkään fairyllä..(killa @ Helmi. 20 2008,10:40) kirjoitti
Myöskään filsu ei tiedä mitä öljyä siihen on laitettu. Ainoa ero puuvillafiltteriöljyssä ja foamiöljyssä on purkin etiketti. Samaa tahmeaa rasvaa, sillä on nimittäin molemmissa täsmälleen sama tehtävä.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
No ei ole samaa kamaa. Olen nimittäin joskus yrittänyt öljytä BMC:n filtteriä vaahtomuovisuodattimeen tarkoitetulle öljyllä, ei jäänyt paljoa kerrottavaa jälkipolville tuosta tapahtumasta. Meni meinaan ihan oikeasti tukkoon se suodatin.
1835
Ei pidä paikkansa. Tahmeaa tavaraa ovat, mutta ei välttämättä sovi toisilleen (siis foamsuodinrasva puuvillasuotimeen ja päinvastoin).(TunturiTT @ Helmi. 20 2008,10:47) kirjoitti
.
Juu, ne ei sovi samaan filsuun. Foami-öljy on tahmeaa liisteriä ja puuvillafilsulle tarkoitettu ei.(vma @ Helmi. 20 2008,21:37) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tämä kysymys on tietenkin täysin asiaton, mutta lukiessani tätä koko moottoripyora.org -palstaa väistämättä nousee mieleen kysymys siitä, mihin tämä kaikki putsareissa, varaosissa ja moottoriöljyissä sekä huolloissa erilaisilla konsteilla säästetty raha lopulta menee. Miksi pihtaajalla on prätkä? Pihiys on sairaus.
Tuleeko säästynyt raha tuottavasti sijoitetuksi, hupeneeko humpuukiin vai omistetaanko tässä moottoripyörää perheen elatuksen kustannuksella? Kummallista.
Ehkä sun kannattais keskittyy lukeen vaikka demi.fi:tä. Siel on sun kanssa samantasosta porukka, ja ne ihmettelee samanlaisia asioita. Voisit viihtyy siel paremmin, ku tääl orgissa missä sä et oikein ymmärrä asioita.(hra1150 @ Helmi. 20 2008,22:09) kirjoitti
![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Säästäminen tuskin sinänsä onkaan pointti, se on vaan osa harrastusta miettiä parasta ratkaisua johonkin. No toisille riittää pelkkä ajaminenkin ja toisilla on sitä pätäkkääkin enempi.
Mutta se mitä en ymmärrä on että yleensä laitetaan noita vapaavirtaus"suodattimia" käyttöpyöriin. Niistä menee 10x enemmmän hienoa paskaa läpi kunnolliseen orkkissuodattimeen verrattuna vaikka olisi millä vaseliinilla öljytty (suodatus on kääntäen verrannollinen virtaukseen). Tehonlisäkin on aika marginaalinen ja vaatii muitakin muutoksia ja seosten ym. säätöä, kilpakäyttöönhän ne on alunperin suunnattu. Kone vaan kuluu armotta enemmän jos noilla pitempään ajaa.
Olikohan tämäkin asiaton kommentti...
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Ei se suodatuskyky nyt ihan tuolla tavalla ole verrannollinen painehäviöön eli virtausvastukseen. Materiaalilla on kumpaankin aika iso vaikutus kuten tietysti myös suodatinmateriaalin pinta-alalla. En kyllä ihan äkkiä keksi, miksi se alkuperäinen suodatin olisi aina ehdottomasti parhaiten suodattava?(Utah @ Helmi. 20 2008,23:09) kirjoitti
edit. Itse aiheeseen: Varmaan kuitenkin kannattaa investoida siihen vajaa pari kymppiä maksavaan puhdistussarjaan. Se kun tosiaan riittää kauan ja ei tule esim. tukittua kallista suodatinta jollain tahmaöljyllä.
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Olen ajanut pelkästään vapaavirtausfilsuilla yli 10v. Ei niistä mitään paskaa tule läpi.(Utah @ Helmi. 20 2008,23:09) kirjoitti
Oletko itse kokeillut ja tuon todennut, vai mentiinkö mutun pohjalta?
Tuo koneen kuluminen vapaavirtausfilsulla; todellista tietoa vai mutua jälleen? Jälkimmäistä veikkaan![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Omassa päristimessä alkuperäinen suodatin on sellainen paperimalli, joka vettä saadessaan (ilmanotto mallia ram-air) muuttaa muotonsa ja ominaisuutensa täysin. K&N:n ja vastaavan kohdalla näin ei käy, ei ole vedestä moksiskaan ja voin putsata filsun kun siltä tuntuu, pari kertaa kesässä. Ja raha ei ollut pointtina missään kohdassa, ostin suoraan varmasti sopivan huoltosetin. Koko paketti kestää sen mitä pyöräkin.
Nämä vapaavirtaussuodattimet ovat sellaisia TI-miesten/naisten (vähenevä rotu?) hommia. Putsaus/kuivatus on sen verran aikaaviepää hommaa, että ihan aiheesta jotkut huollot laskuttavat niiden huoltamisesta extraa.
Joillakin isommilla taitaa olla jokinsortin perusvarasto kierrätyksessä, että saavat hyllystä suoraan kuivan/öljytyn vaihdokin tilalle.
Ei tarvitse asiakkaan valittaa ylimääräisistä maksuista tai pitkästä huoltoajasta, vaikka on kyse omista virityksistä. (Joidenkin kuulemma mahdoton ymmärtää).
Tyytyväisyys säilyy, vaikka ei saakkaan samaa suodatinta takaisin, nämähän kuulemma kestävät isältä pojalle. *
Itse olen kieltänyt huoltoa koskemasta suodattimeen ja huoltanut itse. *Hyvin on pelannut ja muutoinkin hiukan itse tekemällä, huollon hintaa ei juuri kalliiksi voi moittia.
Ja leimat on tullut. *![]()
Tuo vapaavirtaussuodattimen huolto on ainoa homma, jonka tämä TI-mies itse tekee. Moottori kun on ilmapumppu ja vaatii riittävästi puhdasta ilmaa toimiakseen kunnolla ja pitkään. Suodattimen pesu illalla, kuivatus seuraavaan päivään, öljyäminen ja takaisin paikalleen, huolellisesti. Kaksi kertaa kesässä, simppeli homma.
Kas, mestari Scuuba jakaa osallistumisoikeuksia .orgin keskusteluihin. Älä nyt kuitenkaan vallan halkea noitten tasojes kanssa.(scuuba @ Helmi. 20 2008,22:22) kirjoitti
![]()
En ole kokeillut kun en luota noihin vapaastivirtaaviin. Täällä on testailtu autosuodattimia mukaanlukien K&N:n tuote, joka laski testissä 7g pölyä läpi kun paras suodatin laski vain 0.4g. Suodatuskyky testin huonoin. Edes valmistaja ei väitä että suodatus olisi yhtä hyvä kuin vakiosuodattimilla, sanoo vain ettei sillä ole merkitystä kulumiseen jos nyt vähän hienoa pölyä läpi meneekin. Ehkä on, ehkä ei, mutta itse valitsen parhaan suodatuksen ennenkuin vähän paremman virtauksen, ei se pöly ainakaan hyväksi koneessa ole, öljyn sekaanhan se menee eikä öljyfiltterikään hienointa tavaraa erota. Jokainen tehköön omat valintansa.(Tylyttäjä @ Helmi. 21 2008,08:12) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Mjuuten hyvä, mutta vain pari toimittaa Suomeen ja postikulut (halvin/kallein) ovat +$29.00 / +$50.00, joten ei muuta kuin Visaa vinguttamaan tosiaan(MeanStreak @ Helmi. 20 2008,09:48) kirjoitti
Tsekkasin myös Saksan (ei oikein ollut tarjolla), Englannin ja Ranskan ebayt. Kalliiksi tulee postikulujen kanssa, joten varmaan helpoimmalla ja jopa halvimmalla (paljon noi suomessa kustantaa?) pääsee ihan kotomaasta hankkimalla.
- P
Emt onks esim stormilla toi semmone?(Perkele @ Helmi. 21 2008,21:26) kirjoitti
K&N SERVICE KIT (Öljyt )
Malli: KNN-99-5050
Hinta: 16,00 e
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
En ehtinyt alkaa tekemään tarkempaa hintavertailua postituskulujen suhteen ja varsinkaan, kun ei ole oma lehmä ojassa. Sen verran katsoin, että pari myyjää oli valmis lähettämään paketteja vaikka Timbuktuun. Halusin vain esimerkkinä heittää, että kyllä noita K&N service kittejä löytyy helpostikin, jos sellaista mieli tekee. No mutta jos Stormilta saa samaa tuotetta noin halvalla, niin ei muuta kuin: Stormille MARS!(Perkele @ Helmi. 21 2008,21:26) kirjoitti
Kyllä se suodatin on paras puhdistaa siihen tarkoitetuilla aineilla. Tärpätti on yksi hyvä, ainakin vaahtomuovisuodattimille. Samaa öljyä ei pidä käyttää puuvilla ja vaahtomuovisuodattimelle. Ovat tyystin erilaisia koostumukseltaan. Mitä taas tulee suodatuskykyyn, niin molemmat, sekä vaahtomuovi että puuvilla, ovat ylivoimaisia tavalliseen paperiseen verrattuna. Vaahtomuovisuodatin on vielä puuvillaistakin parempi. Se suodattaa yli 4 micronin hiukkaset, kun taas paperinen päästää läpi kaikki 30 micronia pienemmät.
GHOSTWRITER
Ai menee öljyyn, jos siellä on pölyä? Eikös se ennemmin pala palotilassa, ja pakoputkesta ulos? Vai onko sun pyörässä imukanavista suora yhteys öljytilaan?(Utah @ Helmi. 21 2008,20:44) kirjoitti
Mutullahan tuossa mentiin, kuten arvasin *
Niin, puuttumatta sen enempää kenenkään suodatin valintaan, totean vain, että vaahtomuovi oikein öljyttynä on suodatuskyvyltään paras. Myös läpivirtaus on huomattavasti suurempi kuin paperisen suodattimen. Tottahan se on, että moottoriin joutuneet pienhiukkaset päätyvät osittain myös öljyn joukkoon. Mitä kuluneempi kone, sitä suurempi osa hienosta pölystä päätyy öljyn sekaan, joka lisää moottorin kulumista entisestään. Siksi onkin tärkeää, että ilma joka moottoriin imetään, on mahdollisimman puhdasta. On myös tutkittua tietoa siitä, että yli 18 tuhannesosan hiukkaset aiheuttavat kulumista.
Oikein öljytyn vaahtomuosisuodattimen, tarkemmin sanottuna avosolusuodattimen suodatusperiaate on vähän niin kuin ihmisen nenän. Ilma joutuu pienissä kanavissa pyörteilyyn, ja siihen sitoutunut hienojakoinen pöly "linkoutuu" ja juuttuu tahmeaan öljyyn. Jos vaahtomuovisuodatinta käytetään kuivana, sen suodatuskyky on olematon.
GHOSTWRITER
Jaa öljyn sekaan menee pölyt hmmm.. Minkäköhänlaisesta moottorista on kysymys..(Utah @ Helmi. 21 2008,20:44) kirjoitti
![]()
Kyllä se on kumma juttu, kun omilla ja tuttujen vehkeillä on tyytyväisenä vedetty vapaavirtausfilsuilla kymmeniä tuhansia kilometrejä per laite. Luulisi, että ne on kaikki ihan loppuunkuluneita(timo1 @ Helmi. 22 2008,08:03) kirjoitti
![]()
Ei se mikään kumma juttu ole.Vapaavirtaussuodattimien suodatuskyky on parempi kuin alkuperäisten paperisten. Jos olisit lukenut huolella, niin sitähän juuri toitotin.
![]()
Tosin huoltoahan noi suodattimet vaatii. Siksi niitä ei käytetä, vaan ihmiset ovat opetettu kaiken helppouteen. Ja onhan se aikamoinen bisneskin, noi paperisuodattimet.
Mutta jos ihan moottorin kannalta ajatellaan, niin paperisuodatin on kaikkein huonoin vaihtoehto. Niin pölynsidontakyvyltään, kuin virtaukseltaankin.
GHOSTWRITER