Terve
Onko joku tehnyt -01 malliselle, eli servottomalle absilliselle bemarille jarrujen ilmauksen. Vakuumipumppu löytyy ja periaatteessa käsityskin hommalle. Mutta mikä on oikea järjestys jarrujen ilmaamiselle ja miten olette syöttäneet abs-yksikköön korvaavaa nestettä, ihan vaan jollain suppilolla?
Voinet soveltaa RS/GT:n ohjetta:
http://www.i-bmw.com/showthread.php?t=4385
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Sefo, ABS III ohje ei sovellu ABS II jarruille.
Niissä on esim. vain kaksi ilmausruuvia ABS-yksikössä.
Ne R1100 jarrut ilmataan periaatteessa samalla tavalla kuin jarrut ilman ABS:ssää.
Ensin ilmataan etupää:
Ilmaruuvi auki jarrusatulassa ja vakuumipumppu siihen. Sitten jarrunestesäiliöön lisätään jarrunestettä sitä mukaa, kun pumppu imee sitä systeemistä pois. Lopuksi ruuvi kiinni. Ja sama homma toisella jarrusatulalla.
Mitään ei lisätä ABS yksikköön, eikä mitään suppiloita tai muita virityksiä tarvita. Pelkät perusvehkeet ilmaukseen. Ilmauksen voi myös tehdä kahvasta painelemalla perinteiseen tyyliin, mutta vakuumipumppu on erinomainen vehje hommaan varsinkin, jos kaikki nesteet halutaan vaihtaa.
Takajarrut sama homma. Nestettä lisätään jarrunestesäiliöön eikä ABS yksikköön.
Mikäli lopuksi haluaa hienostella voi kahvalta ABS:ssälle menevän letkun vielä ilmata ABS-yksikössä olevan ruuvin kautta. Oikeanpuoleinen ruuvi on etupiirille. Ja sama homma takapiirille. Vasen ilmausruuvi. Tämä ei yleensä ole kuitenkaan mitenkään tarpeellista.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Terve
Kiitos neuvoista. Kävin eilen laittamassa uuden etunakin alle ja korjaamon kaverin mielestä ennemminkin olisi joku mäntä jumissa, kun valittelin ettei aina ensimmäisellä painalluksella tunnu löytyvän tehoja. Niinhän se olikin eli toisen puolen satulasta yksi mäntä oli melkoisen jumissa. Hetken niitä renailin niin kyllähän taas pysähtyy kuin seinään
Noi ABS:t on kyllä hyvät, mutta kyllä melkein toivoisi, että ne saisi pois päältä kun laskee vähän vauhdikkaampaa mäkeä alas. Vanhalla akulla ne olikin pois kytkettävää mallia kun vasta päivän toisella tai kolmannella starttauksella oli akussa tarpeeksi puhtia![]()