Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Onko joku selvittänyt ESA-systeemin sielunelämää. Eli mitä siellä vaimentimessa tapahtuu, kun nappia painellaan? Tekniikasta innostuneet vaan kovin kyselevät.

    Silmäilin postissa tullutta Hornig:in katalogia ja sieltä pisti silmään WP:n mainos. WP:n sähköisesti säädettävä vaimennin (EDS) näyttää aivan BMW:n mokkulan näköiseltä. Ainoastaan itse "kauko-ohjain" näyttäisi eroavan. WP:n sivuilla näkyi sitä myytävän vain GS:ään ja RT:hen.



    Ex-955i
  2. #2
    Käsittääkseni nuo ESAtkin on White Power :n tekeleitä. Kuorman mukaan säädetään jousen esijännitystä kolmessa portaassa: yksin, laukkujen kanssa ja kaksin. Vaimennuksen tiukkuutta säädetään kolmessa portaassa: comfort, normal ja sport.
    Dixi et animam levavi
  3. #3
    Lainaa (ek@ @ Touko. 18 2008,22:04) kirjoitti
    Käsittääkseni nuo ESAtkin on White Power :n tekeleitä. Kuorman mukaan säädetään jousen esijännitystä kolmessa portaassa: yksin, laukkujen kanssa ja kaksin. Vaimennuksen tiukkuutta säädetään kolmessa portaassa: comfort, normal ja sport.
    Jooovain..



    Uutukaisen 1200GSA:n varustukseen tuli vielä parit lisäherkut, eli jousen esijännityksen asennot:
    -nimismieähenkihara (loiva)
    -tosi, nimismieähenkihara (terävä)


    ...ja kasvaa muuten perä ja keula korkeutta kummasti tolla terävä-asennolla, että lyhyempi miäs jää sinne satulaan...
  4. #4
    Tämä ei taida vastata ketjun aloittajan kysymykseen, mutta oli tarkoitus avautua ESAsta, joten menköön sitten tähän ketjuun.

    ESA löytyy omasta pyörästä (2008 R1200GSA) ja olen siihen jo tutustunut 30 000 km verran.

    Heti alkuun on sanottava sellainen huomio, että en ole kuullut tai lukenut mistään ESA:n ongelmista, vaikka juuri se järjestelmä hirvitti eniten pyörää ostaessa. Onhan mekaaninen jousituksen säätö aina "varmempi", mutta en heti luopuisi omasta ESA:sta, juuri sen kätevyyden vuoksi.

    Meni aika kauan, ennenkuin tajusin jousituksen esijännityksen säädön konkreettisen eron. Tämä johtuu siitä, että mulla on suhteellisen vähän ajokokemusta erilaisista moottoripyöristä.

    Esijännitystä (jos se on oikea termi) voi säätää ajossa, vaikka manuaali ei sitä suosittelekaan. Kaksi päällä Comfort tilassa pyörän alusta on löysä ja pyörä tekee pari laivamaista keinahdusliikettä monttuun ajon jälkeen. Alusta yrittää nähtävästi siten tehdä parhaansa, ettei mikään terävä isku tuntuisi pyörän päälle. Comfort tila sopii hyvin kaksi päällä matka-ajoon, mutta jos ajotyyli on yhtään agressiivisempi, niin Sport asento on parempi. En välttämättä kokeilisi ohitukseen valmistautuessa Sport asennon päälle kytkemistä, jos säätätoimenpide tosiaan vaikuttaa jotenkin dramaattisesti jousitukseen.

    Sport tila jäykentää alustaa huomattavasti comfort tilaan nähden. Montut ja epätasaisuudet tuntuvat teräviltä, mutta pyörä ei lähde keinumaan missään vaiheessa ja mutkassa pyörä ei uppoa. Sporttipyörien omistajat voisivat hymähdellä tälle moodille, mutta itsellä ei ole minkäälaista kokemusta sellaisista pyörillä, joten mielestäni Sport moodi soveltuu hyvin vauhdikkaaseen mutka-ajoon.

    Normaali tila on kuulemma erään GS Meetingissä olleen miehen mielestä paras sora-ajoon. Se on selvästi jostain Sport ja Comfort tilan puolivälistä. Yksin ajaessa on vaikea sanoa, mikä tiloista on päällä, jos tila on normaali ja tie on tasainen.

    ESA ei ole välttämätön vekotin yllä sanotun perusteella, mutta jousituksen nostamisen ja laskemisen helppous nostavat pisteitä. Korkeutta säätäessä pyörän suositellaan seisovan ilman kuljettajaa ja sitä ei saa säätää vauhdissa. Se on ymmärrettävää, sillä jousituksen säätö nostaa ja laskee pyörää huomattavasti. Vaikka pituutta ei ole itselle siunaantunut 180 senttiä enempää, tykkään ajaa kuljettaja + matkavarusteet korkeudessa, koska kallistusvara on silloin sopivampi kuin pelkkä kuljettaja tilassa. Jyrkemmissä mutkissa tuollakin korkeudella saa ajokengän kärkiraudan vahingossa sipaisemaan asfalttia. Tätä korkeampi tila itselle sopii myös sen puolesta, että paikallaan pysyvää pyörää on vielä helppo hallita.

    Kaksi päällä tila on sen verran korkea, että sitä käytän vain kahdestan ajaessa. Reissuvarustuksessa ja repsikan kanssa pyörä on ajossa sopivalla korkeudella, vaikka kyytiin kiivetessä sen pystyyn vänkääminen onkin raskasta sen kallistuneisuuden ja kuorman vuoksi. Jousitus toimii täydessä lastissa yhtä mukavasti kuin yksinään ajaessakin.

    Jousitusta voi vielä nostaa "matalaan" maastoon ja "korkeaan" maastoon, jotka meikäläiselle ovat niin korkeita, etten ole niitä ajaessa käyttänyt.

    Ilman ESA:a tulee taatusti toimeen, mutta cityenduromiehille se voi olla hyvä kapistus, koska jousitusta säätäessä ei tarvitse ähertää polvillaan, kun kaikki toimii nappia painamalla. ESAn puolesta puhuu vielä sen (toistaiseksi) pomminvarma tekniikka, jota sen hinnalta pitää vaatiakin.

    Vanhaan liittoon itsensä laskeville miehille laitetta on vaikea suositella, koska pyörän parissa puuhastelu vähenee yhdellä pykälällä, eikä sitä oikeasti tarvitse ja psykologisessa horisontissa siintää mielen loihtima saatanan kallis ESA-remontti. Ennakkoluulottomille ja Ritari Ässän kanssa varttuneille se tarjoaa nopean ja hauskan alustansäätöautomaatin.
    Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
  5. #5
    Mulla on 2009 perusgessussa tuo enduro ESA, mittaristosta ku pistää kukklat päälle niin mopo nousee 2cm ylöspäin, perussettingejä voi vääntää ajossa päälle eri tiloihin mutta base settingejä pitää tehä paikallaan elektroniikka estää.

    Eli moodeja on yhteensä single, single + luggage, 2 up, matalat mäet ja korkeat mäet ja niissä kaikissa vielä 3 ali settingiä, 15 settiä yhteensä.

    Joku interwebissä väitti että GS ESA on showan tekemä, eikä WPn, tähän mä en osaa sanoa mitään, mutta ohan se kiva kun voi muuttaa lullajousituksen alle mukulakiville ja sportin sitten kun haluaa hioa naarmuja saappaidenkärkiin.

    Enskatilalla tietty saa näppärästi kallistusvaraa lisää jos ei riitä.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
  6. #6
    Hiukan aiheen sivusta mutta.....

    Minulla kokemusta R1200GS:n sekä ESA:sta että Öhlins:stä (pelkästään takana). Normaali maantieajossa en ole ESA:n lukuisista vaihtoehdoista huolimatta löytänyt Öhlins:n veroista kyytiä.

    Oma valintani on jatkossa pelkästään Öhlins:
    - tasoittaa tien todella upeasti, vaimennus toimii nopeammin ja tarkemmin kuin ESA:ssa ja muissa vakioiskareissa
    - yksinkertaisempi rakenteeltaan eikä ole elektroniikkaa mikä takaa huolettomat kilometrit myös vanhempana
    - Öhlins on täysin huollettavissa oleva ratkaisu (noin 100 € huollolla saat 50000km ajetusta iskarista taas täysin uuden veroisen)
    - ESA:n säätö on helpompaa, mutta ........
    R1200GS
  7. #7
    ESA on kanssa purettavissa ja huollettavissa, mutta tuskin satkulla. Nuo öhlinsit taitaa olla vikaherkempiä kuin ESA. Ainakaan nämä long way blabla- iskareiden katkeilut eivät kauheasti vakuuta. Itsellä on öhlinssi gessun kevennetyssä mallissa. Kyytiin kun joku hyppää, niin kyllä se aika lulla on. Ihan pikkuisen lenkin takia ei kauhesti kiinnosta arpoa oikeita säätöjä. ESA antaa varmasti paremman lopputuloksen nappia painamalla kuin öhlins arpomalla.
    Dixi et animam levavi
  8. #8
    Mitä eroja on K1200S ensimmäisen ja K1300S niin sanotussa toisen sukupolven ESA:ssa?

    En ainakaan ajossa huomaa mitä ne sinne on parannellut.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  9. #9
    Täällä oli jotain selitetty ESA II:sta.



    Käyttäjän käsikirjassa sitä on kanssa selitetty suomeksi.
    Dixi et animam levavi
  10. #10
    Se Comfort on tosiaan vaan leppoisaan cruisailuun tarkoitettu. Siihen se onkin hyvä, jousitus on selvästi mukavampi kuin muissa asetuksissa.

    Täydellä kaasulla kiihdytykset K 1200 R:llä ESA Comfort-moodissa on aikas mielenkiintoisia. Tuntuu kuin kamelin selässä olisi. Norm tai Sport sen sijaan toimivat hyvin.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  11. #11
    Lainaa (jarska @ Elo. 09 2009,20:43) kirjoitti
    Mitä eroja on K1200S ensimmäisen *ja K1300S niin sanotussa toisen sukupolven ESA:ssa?

    En ainakaan ajossa huomaa mitä ne sinne on parannellut.
    ek@ tossa laittoikin linkkiä. Oman kokemuksen perusteella erot säätöjen välillä ovat uudessa selvemmät ja alustan perusviritys on vähän jäykempi. Mielestäni uusi on parempi.

    Mikäli oikein ymmärsin, niin tuolla uudella tekniikalla pyörän korkeus pysyisi enempi vakiona säädöstä riippumatta.

    Itse ajelen tuolla vanhalla yleensä moodissa kuski+pakaasi, joka tuo lisäjäykkyyttä esijännitykseen. Perä nousee myös hieman. Pelkän kuskin moodissa tulee tosiaan aika paljon keinuntaa ainakin comfortilla, kun päästelee ripeästi.
  12. #12
    Okei, kiitos tiedoista ek ja hidas57.

    Comfort asento emännän kanssa kuormattuna(2 pottaa näytössä) on tosiaan leppoisa ajella hyvää asfalttia ja loivaa mutkaa, mutta kun tulee tiukkoja mutkia joissa vielä töyssyjä keskellä kurvia niin käsi alkaa hakemaan äkkii tiukemmalle sitä jousitusta, sen verran alkaa humpaamaan.

    Hitto kun sitä taas huomaa miten on kaivannut tommosta nappulasta säätyvää alustaa.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  13. #13
    Itse vielä viimevuonna kaipaili myös kovasti jotain tällaista, koko ajan sai olla penkinalla kopeloimassa säätöä riippuen kuormasta ja vauhdista. Keväällä tuli päivitettyä Öhlinsit eteen ja taakse ja loppui kopelointi siihen. Nyt on 20tkm takana tälle vuodelle yksin, kaksin, kuormattuna, mutkatietä, motaria, Saksan baanaa jne. ja kertaakaan ei ole tarvinnut koskea tuonne.

    Kyllähän sitä kaikenlaisilla härpäkkeillä voidaan korjata jo alunperin huonoa systeemiä, olisi vain laitettu samantien laadukasta jousitusta alle niin ei tuohonkaan olisi tarvetta.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  14. #14
    Vaikka minäkin jossain vaiheessa "heilautin kinttaalla" mokomalle ESA:lle niin kyl se on sekä hauska että toimiva systeemi.

    Ei mulla ollut mitään ongelmaa saada esim. getorin alustaa naksuttamalla toimimaan kaikilla kuormilla pysyvästi, mutta jos tahtoo myös vaihtelua ei sitä viiti joka pysäkillä olla ruuvaamassa suuntaan tahi toiseen.

    Myös pyörän luonnetta saapi kivasti ja helposti muuteltua tolla ESA sydeemillä.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  15. #15
    Lainaa (iaj @ Elo. 10 2009,08:54) kirjoitti
    Itse vielä viimevuonna kaipaili myös kovasti jotain tällaista, koko ajan sai olla penkinalla kopeloimassa säätöä riippuen kuormasta ja vauhdista. Keväällä tuli päivitettyä Öhlinsit eteen ja taakse ja loppui kopelointi siihen. Nyt on 20tkm takana tälle vuodelle yksin, kaksin, kuormattuna, mutkatietä, motaria, Saksan baanaa jne. ja kertaakaan ei ole tarvinnut koskea tuonne.

    Kyllähän sitä kaikenlaisilla härpäkkeillä voidaan korjata jo alunperin huonoa systeemiä, olisi vain laitettu samantien laadukasta jousitusta alle niin ei tuohonkaan olisi tarvetta.
    Sullahan ihme Öhlinsit on. Onko niissä automaattinen säätö, joka ottaa huomioon kuormauksen, tien tasaisuuden ja ajonopeuden, kun ei kertaakaan ole tarvinnut koskea? Kuka muuten noin yleispätevät säädöt niihin löysikin? Ei kai vaan valmistaja ennen pakettiin laittoa.

    Meinaan että jos ensin ajaa yksin ilman pakaaseja, ja sen jälkeen ottaa matkustajan sekä pakaasit, niin ilman säätöä perä kyllä laskee ja esim valot osoittaa ns mihin sattuu. Ja jos tien laatu kovasti muuttuu, niin ihan huvin vuoksi VOISI kokeilla toisenlaista säätöä, jos se kerran on helposti mahdollista. Jatkuvasti sitä ESA:aakaan ei sentään tarvii räplätä, ihan vaan tarpeen mukaan.

    Oli nyt miten laadukkaat komponentit vaan, niin kyllä niissä säätömahdollisuudet on (oletko huomannut?) ja ne on tarkoitettu käytettäviksi. MP:ssä kun kuormitustila voi vaihdella suhteessa paljon enemmän kuin vaikka autossa.

    Ratakuskitkin tekevät suurimman osan aikaa töitä alustan säätämisessä, vaikka niillä taitaa olla vielä laadukkaammat palikat käytössä. Eikä koskaan ole sitä lopullista säätöä löytynyt.
  16. #16
    Tiedä noista automaattisäädöistä, mutta toisinkuin viime vuonna, niin nyt ei ole kokenut tarvetta ropeloida tuota. Aikaisemmin oli jokseenkin pakko etsiä sopivat säädöt, nyt on menty samoilla tähän asti.

    Radalla en ole ajanut enkä näillä näkymin ajakaan. Normaalia maantie ajoa ja pitkää sellaista.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  17. #17
    Olen nyt ajanut 50000 km ESA:lla
    Vaikea on ymmärtää miten olen pärjännyt ilman MINUN käytössä.
    Esijännitys painon mukaan (vaimo mukana-ilman vaimoa tai pakaasit -ilman pakaasia)
    Minun käyttö, esijännitys painon mukaan jotta maavara/asento säilyisi noin vakiona ja iskarit (Comfort-Normal-Sport) vauhdin tai alustan mukaan.
  18. #18
    Tuo ESA on siitä hyvä, että moniko pentti perusmopoilija oikeasti säätää jousitusta koskaan kun sekin on sellainen opeteltava asia ja tarvitaan työkaluja yms?

    ESA:n esisäädöt ovat varmaan joo kompromissejä, eivätkä ne missään tapauksessa tyydytä vaativaa (=radalla ajavaa) kuskia, mutta se on parempi kuin ei säätöjä ollenkaan tai säädöt aivan metsässä. Näin pentti perusmopoilijakin tulee edes joskus säätäneensä alustaa edes suunnilleen kohdalleen.

    Tykkään kyllä ja eri asetusten välillä on aivan selvästi havaittavia eroja.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  19. #19
    Lainaa (Geeäsäxähvä @ Elo. 10 2009,11:39) kirjoitti
    Tuo ESA on siitä hyvä, että moniko pentti perusmopoilija oikeasti säätää jousitusta koskaan kun sekin on sellainen opeteltava asia ja tarvitaan työkaluja yms?

    ESA:n esisäädöt ovat varmaan joo kompromissejä, eivätkä ne missään tapauksessa tyydytä vaativaa (=radalla ajavaa) kuskia, mutta se on parempi kuin ei säätöjä ollenkaan tai säädöt aivan metsässä. Näin pentti perusmopoilijakin tulee edes joskus säätäneensä alustaa edes suunnilleen kohdalleen.

    Tykkään kyllä ja eri asetusten välillä on aivan selvästi havaittavia eroja.
    Tunnustaudun minäkin pentti perusmopoilijaksi alustan säätöjen osalta useassa pyörässä.

    Tehdasasetuksilla on menty monessa mopossa ja eri kuormilla.

    Vasta näissä viimeisimmissä pyörissä on ruuvailtu alustaa ja sekin on sitten lopulta jäänyt kompromissiin kuormien välillä.
    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  20. #20
    Ducatissa tuli ruuvailtua koko ajan tuota alustaa eri säätöihin - kieltämättä on vähä rennompi painaa vain nappia.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  21. #21
    Joo nimenomaan helppouttahan tuo antaa. Voihan noita bemareita ostaa perinteisilläkin alustakomponenteilla, jos niiden kanssa tykkää pelata JA tietää miten ne kannattaa säätää. Monilla vaan on kuitenkin tehdasasetuksissa ihan kaikki, vaihde- ja jarrupolkimet, kytkin- ja jarrukahvat jne.

    Jossakin rata-ajossa on selvää, ettei muutamalla vaihtoehdolla saa parasta tulosta. Jos ajaisin rataa ESA:n kanssa, niin laittaisin esijännityksen kahden kypärän asentoon ja vaimennukset hakisin tuntuman perusteella ajossa. Näin kallistusvarat ovat maksimissa, eikä kovuus varmaankaan haittaa tasaisella baanalla. Maantielläkin toimii, välillä on kyytiläisen jälkeen jäänyt päälle.

    Edellisessä pyörässä (Yamaha) oli perinteiset säädöt ja hiukan jäi epävarmalle pohjalle ne tiksut (kolme vaimenninta kun joutui säätämään) yksin ajettaessakin, vaikka oli erilaisia suosituksia käytettävissä. Sitten kun otti kyytiläisen, niin valot näytti puunlatvoja ja säädöt muutenkin oli mitä oli.
  22. #22
    Lainaa (hidas57 @ Elo. 10 2009,13:17) kirjoitti
    Jossakin rata-ajossa on selvää, ettei muutamalla vaihtoehdolla saa parasta tulosta. Jos ajaisin rataa ESA:n kanssa, niin laittaisin esijännityksen kahden kypärän asentoon ja vaimennukset hakisin tuntuman perusteella ajossa. Näin kallistusvarat ovat maksimissa, eikä kovuus varmaankaan haittaa tasaisella baanalla.
    Jos ajelee rataa nyt sellaisella "kompromissi"-pyörällä kuin vaikka K1200S, niin kyllä siihen aika hyvä säädön saa tulla ESA:llakin.

    Minä olen laittanut esijännityksen 2 kypärän kohdalle ja vaimennuksen sportille. Pelaa hyvin radalla, mutta maantiellä tuo sport-asetus on turhan kova keskimääräinen tienpinta huomioon ottaen.

    Olis toiset vanteen, niin olisi mielenkiintoista tietää, mitwn se käyttäytyy rata-ajossa jollain oikeasti siihen sopivilla renkailla.

    Painavahan se toki on ja jarruja on tullut vähän pelättyä viime aikoina. Alkuun tuntuu ihan kun lija-autolla ajaisi, kun on painoa ja pituutta vähintäänkin riittävästi. Hitaissa mutkissa pirun raskas, mutta suuntavakaa.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  23. #23
  24. #24
    Aika pehmeeltä näytti ajo, niin oisko ollu comfortilla???

    Kyllä tollakin pääsee, kun on kuski puikoissa.....

    Niissa kohdissa, kun mittarit näkyi, niin olisko pari kertaa tipahtanut alle satasen toi vauhti.....
    Honda CBR1000 -88 ex
    Ducati ST4 -00 ex
    BMW K1200S -05 ex
    KTM 530 EXC-R -09 ex
    KTM 125 EXC -07
  25. #25
    Joo, kuski vaikuttaa aika paljon. Kyykkymiesten jutut 'vastaantulijoista' juontavat usein juuri tuohon. Keskimäärin sellainen kuski, joka ostaa bemarin kardaanipyörän, ei ole varsinainen ratakuski, joten radalla vauhti on jo senkin takia vähän kesympää.

    Alastarolla kun oli se rosvo vs poliisi takaa-ajonäytös, niin oli aika mielenkiintoista todeta kuinka hyvin FZ1 katupyörä, pienin muutoksin, pärjäsi kyykyille, kun puikoissa oli kunnon kuski. Tämä siitä huolimatta, että tehot eivät olleet vastustajien tasolla.
  26. #26
    Noh, nyt on ensimmäiset 300km takana ESA:lla joista reilu 100km kaksi päällä. Kyllähän tuo kiva on, kun pyörä on vähän enemmän lastattu niin säätöjen veivaaminen on aika helppoa.

    Comfortti näytti tekevän kyllä tosi pehmän, keinui vain edes takaisin, Normal vei voiton. Sportti oli kyllä oikeasti liian kova. Tai no, kyllähän silläkin ajeli, mutta Normal oli parempi. Comfortti ei kyllä paljon viitsinyt käyttää.

    Mutta silti, LT+Öhlins ei näitä näyttänyt tarvitsevan ja silti päästiin eteenpäin samalla tavalla lastattuna ja ilman kuormaa.

    Iso vaikutus tuolla ESA:n asennoilla kuitenkin pyörän käyttäytymiseen on.

    Lopputulema: Ei tuosta enää eroonkaan halua.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  27. #27
    Lainaa (iaj @ Elo. 21 2009,11:43) kirjoitti
    Comfortti näytti tekevän kyllä tosi pehmän, keinui vain edes takaisin, Normal vei voiton. Sportti oli kyllä oikeasti liian kova. Tai no, kyllähän silläkin ajeli, mutta Normal oli parempi. Comfortti ei kyllä paljon viitsinyt käyttää.
    Näin minunkin mielestä. Comforttia kokeilin viimeksi Eestin pompputeillä, mutta tunne oli kuin kiikkutuolissa olisi istunut. En ole vielä keksinyt missä olosuhteissa sitä käyttäisin.

    Sporttiasento on tosiaan aika pirun kova ja kaiketi lähinnä radalle tarkoitettu..? Oikeastaan aina onkin se normaali asetus käytössä.

    Vaan jousituksen esijännityksen säätö onkin paljon tarpeellisempi ja sitä tulee käytettyä suunnilleen niin kuin näytön merkit opastavat



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  28. #28
    Itse käytän kyllä comfortiakin kovin pomppuisella (ja hitaalla) tiellä, mutta en ajakaan esijännitys yhden kypärän moodissa edes yksin. Silloin on moodina kypärä ja pakaasi. Alusta jäykistyy silloin sen verran, että kaikkia vaimennusvaihtoehtoja pystyy käyttämään tien ja tilanteen mukaan. Eniten on silti käytössä norm, sitten comfort ja vähiten sport. Sport tulee laitettua jos ajaa pitkää siivua hyvällä tiellä tai mutkatietä reippaasti.
  29. #29
    Lainaa (jarska @ Elo. 10 2009,12:51) kirjoitti
    Tunnustaudun minäkin pentti perusmopoilijaksi alustan säätöjen osalta useassa pyörässä.

    Tehdasasetuksilla on menty monessa mopossa ja eri kuormilla.
    useimmis ovat melko metäs nuo tehdas säädöt..
    etenkin japseilla normi ihminen painaa unkefäär 60 kg
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  30.  
  31. #30
    Vieläkään ei ole kukaan vastannut miten esim. toi esijännityksen säätö on teknisesti toteutettu. Onko siellä joku sähköinen servomoottori joka jollain jenkasysteemillä kiristää/löysää jousta ? Tuo vaimennuksen säätö on varmaan jokin sähköisesti ohjattu venttiili ?
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen