Eli tarkoitus olisi pitää sormissa tunto vähän pitempäänkin, kahvanlämmittimet olisi tietenkin ihan luksusta, mutta ne saa odottaa. Tiksteks toppahanskat löytyy vaan silti sormet paleltuu, kärsin jonkin verran heikosta ääreisverenkierrosta, joten jos sormet kylmettyy ei niitä helpolla saada lämpimiksi (sama koskee varpaita).
Jos jollain on jotain kotikutoisia vinkkejä tyyliin; "mummon puutarhahanskat ajohansikkaiden alle/päälle" niin laita vastausta.
Monissa mp-liikkeissä myydään sormikkaita, jotka voisivat mahtuakin tiksteks-hanskojen alle. Kannattaa kokeilla sellaisia alkuun.
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Retkeilykaupoista "lämpötyynyjä", joissa lämpö pysyy 5 - 8 tuntia.
Mahtuu hanskaan...
Kinttaat käteen kylmillä ilmoilla, niin kyllä sormet tarkenee. Yllättävän nopeasti niilläkin oppii ajamaan, vaikka aluksi tuntuvatkin hieman oudoilta.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Ota kytkinkäsi kahvalta ja purista käsi 40 kertaa nyrkkiin ja levyksi niin nopeasti kuin pystyt.
Kiihdytä +20 km/h, paina kytkin pohjaan ja tee sama kaasukädellä.
Toista tarvittaessa.
ZZR 1200
vastaus on selväbiltemasta ohjaustangon muhvit
"Lämpimät ja miellyttävät ohjaustangon muhvit, jotka sopivat useimpiin mönkijöihin, moottorikelkkoihin ja moottoripyöriin. Helppo asentaa kahvojen päälle. Suojaavat tehokkaasti tuulelta ja tuiskulta, oksilta ja sinkoilevalta soralta. Iso aukko, jossa on tilaa paksuille takinhihoille ja josta kädet on helppo vetää nopeasti ulos. Myydään pareittain."
600rr
Mikä noissa lämppäreissä on niin vaikeaa?
Hain Polariksen kalvot jotka laitoin orkkis tuppien alle.
Siihen PWM säädin kylkeen ja potikka tankoon.
Aivan loistava setti.![]()
katseleppa tuolta *
http://www.minilammitin.com/
Itelle menee nahkahanskojen alle ohuet kerrastohansikkaat, lämmittää aivan riittävästi kylmemmilläkin keleillä. Tosin kai se tässä iässä vielä veri kiertää niin paljon ettei lisälämpöä kaipaa...![]()
636 -> 998
Henk.kohtasesti ostelin hanskaa ja välihanskaa 4 vuoden ajan ees sun taas. Lopulinen ratkaisu löytyi kahvalämppäreistä... näin se vaan on.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Urheiluliikkeistä saa juuri noita "alus" hanskoja jotka silkkiä tms.. Ite oon käyttäny niitä ajohanskojen alla ja hyvin on pärjänny viilemmilläkin keleillä. Ajohanskoina ollu yleensä nahkaset halvarssonit ja niitten alla noi silkkiset eikä mitään toppahanskoja.
Ikinä en oo juonu liikaa, enkä liian vähän..
Ihmisenä hieno, mutta miehenä ruma...
Biltsu ei petä! Melkoisen pehmoiset ja ennen kaikkea "näyttävät"..ei noilla valoisaan aikaan kehtaa ajella, mutta huomenna niitä kokeilen. Infoan sitten ajokokemuksia(factoryrider @ Touko. 18 2008,12:46) kirjoitti
Kahvalämppärit on loistava ratkaisu kuhan ne vaan pelaa... Sitten niihin prkl rupee vielä luottamaan niin, että ne löytyy sieltä napin painalluksen takaa, kunnes sattuu jotain ja ne hyytyy(Yamaha1 @ Touko. 18 2008,15:52) kirjoitti
Nimim. keskeytin SS1000 kun ei pystyny enää ajaan kun näpit jääty kahvalämppärien hyydyttyä kesken matkan
Nyt sitten tuli tsekattua missä vika piilee... Ja ongelmakin tuli paikannettua, pikaliittimet joilla johtosarjat siellä kytketään oli vedetty niin tiukkaan asennuksessa nippuun, että ilmeisesti osa johdoista päässyt "löystymään" -> kontaktihäiriö
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Aloittakaa avantouinti....siis ensi talvena. Ei ole ollut kylmyysongelmia sen jälkeen, kun aloitin ko. harrastuksen muutamia vuosia sitten.
Nyt ei kannata tälle kesälle aloittaa. Nyt on vesi jo niin ahistavan lämmintä, ettei siitä saa mitään tehoja. Yhtä lillumista näillä lämmöillä.
Intissä tutustuin ja rakastuin kahvanlämppäreihin, itellä ääreisverenkierto on aivan nollassa. Helppo asentaa ja toimii varmasti.
Lisäksi esim. Hestra - merkkisiä 3-sormitumppuja kannattaa kokeilla, kun ostaa oikeen kokoset hanskat niin lämpö ei mene harakoille:
![]()
Ilman pyörää mutta kuinka kauan.
ei pysty, siellä asuu suuri kutistaja(Tyyppi @ Touko. 18 2008,16:54) kirjoitti
![]()
mulla on nyt ensimmäinen mopo missä on kahvanlämppärit. On pakko todeta, että miksi maksais kaikenlaisista nakinlämmittimistä ym vermeistä saman rahan kuin kahvanlämppäreistä. Kun oikeasti tilanne on se, että kahvanlämppärit toimii varmasti.
Itse saan ajella ihan normi hiihtohanskoilla tai sit keskipaksuilla gorehanskoilla, vaikka olis kuinka kylmä. Kahvanlämppärit kun räjäyttää täysille niin joutuu kohta jo pudotaan puolelle teholle, *kun kämmen kuumenee.
Hanki vaan kunnon kahvanlämppärit.
Niin ja nuo muhvit on aivan karmeet
Nyt tarttis suht nopeesti apua, kun hetken päästä olen lähössä tien päälle, ja ulkona on veemäisen kylmä. Äskettäin laittamassani Busassa on kahvanlämmittimet, mutta en ole saanut niitä toimimaan. Aiemmin ei ole ollut juurikaan tarvetta käyttää, mutta nyt on kokolailla pakko.
Lämppärien vivussa on kolme asentoa: off (vipu keskellä), lo (vipu vasemmalla) ja hi (vipua oikealla). Lo- ja hi-asento eivät kumpikaan tee mitään. Kokeilin myös laittaa pitkät päälle, mutta ei auttanut. Mistäköhän nuo lämppärit saisi päälle? Arvostaisin suuresti pikaista neuvontaa.
KTM 890 SMT + Yamaha WR250R
Ex: Hypermotard 950, Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
Tsekkaa että maajohdot on kunnolla liitettynä runkoon. Meidän malleissa molemmista kahvoista menee toinen johto maahan. Ja tietty sitten että se mistä vermeet ottaa virran, ni se liitos on OK ja että se on otettu sulakkeen takaa... Meillä ainakin asentaessa tuo maan saanti oli se juttu mikä laittoi pikkasen hakemaan paikkaa missä pysyvät kunnolla + toimii. Otaksuisin, että jos joskus brakaa niin katon kyllä ekana ne johdot, että ovat paikoillaan... Tietty voihan ne sitten lopulta olla paskanakin koko vehkeet...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Olisiko nopeinta/varminta hoitaa maa ihan omalla piuhallaan akulta asti?(Yamaha1 @ Touko. 18 2008,20:01) kirjoitti
Hyvä maatto rungon kautta voi olla vaikeaa.
Sekä ajan kanssa monen ongelman alku.
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Voihan se olla. Me saatiin hyvät maat molempiin pyöriin tuolta etukatteen runkoon kiinnittävistä pulteista. Eli sinne vaan pultin ja rungon väliin johdot ja pultti tiukkaan... Tää on tietty tätä ite räpeltämisen iloa, ja en todellakaan väitä tietäväni sähköhommista mitään. Mut hyvin pelaa toistaseksi... (koputtaa puuta)(jamirai @ Touko. 18 2008,22:05) kirjoitti
![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Lämmittääkö nuo kahvalämppärit myös sormia riittävästi vai tuleeko suurin osa lämmöstä kämmenelle? Itsellä ainakin se suurin ongelma on sormien jäätyminen..
Suzuki SV650 -01 --> Suzuki SV1000S -04 -- > KTM 640 LC4 SM -06(Varastettiin) --> BMW F800GS -09
Sitä vaan tässä, ettei kahvanlämppärit lämmitä käsiä ulkopuolelta. Mulla ainakin on kämmen kuumana ja sormia palelee...
Hyvät hanskat + lämppärit, paras yhdistelmä. SPYKE:llä on kohtuullinen, sisähanskalla varustettu käsine, tais olla Alaska malliltaan...
Urheiluvälineliikkeestä kunnon laskettelurukkaset ni ei palella enää![]()
Sen edestään löytää minkä taakseen jättää!
Kahvalämppärit on vähän sellaset että niitä pitää sitten vaan puristaa lujempaa jos meinaa sormet jäätyä.Eli kyllä ne niitä sormiakin lämmittää kunhan ne tosiaan kietoo sen kahvan ympärille. Vähänkin ilmaa sinne kahvan ja näppien väliin ni koko efekti kyllä kumoutuu aika äkäseen, tietysti...
Oman mukavuutensa noi tuo myös sateessa ajoon, todella mukavaa vaikka hanskat olis läpimärät ni silti pysyy lämpimänä ja koko ajan kuivaa sisäpuolelta. Tossa viikko sitten kun ajeltiin Helsinkiin ni juututtiin tietty siellä siihen kehä 1.sen aamuruuhkaan sateella. Tuntu että mitä märemmäksi siinäkin hanskat tuli, sen kuumemmilta näpit alkoi tuntumaan. Eli lämpö pääsi siirtymään kahvoista märkien hanskojen läpi paremmin käsiin asti.
Tietysti itellänikin on lautailuhanskat aina pitemmillä matkoilla mukana jos oikeen arktiseksi menee.![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Kahvalämppärien kanssa on hyvä olla hanskassa ohut kämmenpuoli ja tuulenpitäävä toppausta reilusti ulkopuolella.
Portaatonsäätö kannattaa laittaa ehdottomasti jos uutta asentaa.
Minulla on tällainen jonka perässä jotkin polaris kelkan elementit orkkis tuppien alla.
Kannattaa kokeilla moottorikelkka käyttöön suunniteltuja hanskoja. Ne on lämpimät ja soveltuu paremmin prätkä käyttöön.
http://www.helmetshop.com/motorcycle...FromFeatured=1
Itse kärsii myös huonosta kierrosta kylmillä säillä...
t:LAsu
BMW S 1000 RR ( nykyinen )
Suzuki GSX-R 1000
Honda Blackbird
Kawasaki 1000rx
pitää huolta että elimistöllä on käytettävissä polttoainetta millä lämmittää => syö kunnon lämmin ateria ennen ajeluita eikä mitään häthättää kahvi & possumunkki -linjaa.
huolehdi että kaikilla ruumiinosilla on lämmin - erityisesti päällä (kypärähuppu auttaa). eli jos keho havaitsee että nyt ei lämpöö riitä kaikkeen - falskaa vaikka hiukan takin helman alta, niin keho säätää verenkiertoo niin että aivot ja sisäelimet ovat turvassa mutta uhraa ekaks sormet ja varpaat joiden palelun huomaa ekaks.
lämpö tulee ihmisestä itsestään ja vaatteiden tehtävä on estää lämmön karkaaminen - eristää. Eristävänä aineena toimii ilma joka kankaan kuitujen väleissä ja vaatekerrosten välillä. Vaatteet kuten hanskat eivät saa puristaa mistään. Useampi ohut kerros parempi kuin yksi paksu - eli esim. ohkaset alushanskat tavan haskojen alla voi olla parempi kuin jotkut megapaksut tumput.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka