miten lienee toisilla harrastekavereilla tai lajitovereilla. mulla korvaan sirahtaa monestikin kun puhutaan mopoista, moposta, mopoilusta ja kuitenkin tarkoitetaan moottoripyöräilyä tai prätkäilyä tai motorismia. sentään mopo on terminä olemassa täysin omassa merkityksessään: alle 50 cc ja max 45 kmt kulkeva kaksipyöräinen moottoroitu laite eli ennen vanhaan kun itse aloittelin niin mopo oli moottoripolkupyörä ja oli oikeasti huonosti toimivat polkimetkin monissa mopomalleissa. se oli myös rajattu painoltaan alle 50 kg ja huippunopeus oli rajoitettu 40 kmt siihen aikaa ja sillä sai ajaa vain yksi päällä tai oliko joitakin tiukasti määriteltyjä poikkeuksia kun sai kaksi päällä ajaa.
olisi selvyyden vuoksi ja plaa plaa... käyttää oikeita ja vakiintuneita sanoja kun puhutaan moottoripyöristä tai -pyöräilystä: mp, motskari, motukka, rätkä, prätkä, motoristi, motorismi, pärrä, moottoripyörä jne.
tämmönen turhanaikainen ajatus tuli kirjoitettua nyt sitten tänne.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mopo on se kaksipyöräinen![]()
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Mopoilu vaan soljuu suusta paremmin ulos kuin moottoripyöräily![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Kyllä mä puhun aina moposta, eikä itsetunto kolhiinnu, kun ei tuo ole se tehokkkain niin se on sitten mopopikkuveli on kyllä tarkka että sillä on KEVARI eikä mopo
![]()
![]()
![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
+1(freerider70 @ Touko. 28 2008,05:07) kirjoitti
mopo, prätkä tai pärrä. joskus pyärä
ja oikea mopomopo on sitten mopedi ja polkupyörä on fillari.![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Kylläpä sitä itekin tulee vaan mopolla ajeltua, joskus tosin käytän myös motukkaa.
<br /><br type="_moz" />
Ehkä välillä hiukan, pyörästä tulee ehkä enemmän puhuttua. Ja pyörän ulkoiluttamisesta.
Enemmän särähtää korvaan kun monet puhuu duke sitä ja duke tätä. Tarkkoittaen varmaan Ducatia vaikka Dukehan on aivan eri vehjas.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Mopolla ajelen itsekin (996cc)..![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Jos vaihan joskus isompaan, ni voin alkaa sitten varmaan puhumaan moottoripyörästä, nyt ei kehtaa ku johan yli 1000cc omistajat nauraa mulle ja mun vajaatehoselle jos sekotan sen jotenkin moottoripyöriin..
Eli mopo se on ainakin viel tällähetkellä.
Yleensä ulkoilutan mopedia.. Paitsi ventovieraiden seurassa tietysti prätkää..![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
"EGO KYSYMYS", ei mielestänimitään eroa, kuhan haluavat( ainakin osa) katsoa kuinka hyvässä kunnossa motoristoen ego on.
Mun mp:tä saa kutsua millä nimellä vaan, en ota hernettä nenuun.
Tuossa jokin aika sitten olin kahvilla kun paikalle tuli n3v poika isänsä kanssa todeten "isi, kato mopo", viereisiessä pöydässä ollut mp-mies totesi isälle että: "opeta pojallesi että se on moottoripyörä, ei mikään mopo", joten pienestä on kiinni.
Hyviä kilometrejä kaikille, kutsumanimistä huolimatta.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Mopo mikä mopo, kun on mopon tehotkin.
Kieltättä joskus saattaa tulla sekaannuksia.
Mopossa on moottori, ilman moottoria varustettu kaksipyöräinen on ns. karvalakkimalli elikkäs fillari
minä mopoilen...
* * * * * * * * * * * * * *
Mitäs nimestä, mopoilu on kivaa - niin myös fillarointi.
Muodin edelläkävijä -> pyöräilyhousut jo vuodesta 1974.
ZZR-1400
Mopo +1
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
se on joko: mopo, pärrä, prätkä, konepyörä, motskari, motukka tahi vaikka elefantti riippuu millanen on fiilis![]()
600rr
Tutut lapset sanoo mielestäni hyvin, moottoripyörä on pelkkä 'moottori'.
Itse käytän pyörä nimeä. mopo jotenkin särähtää ja siinä aina sekoittaa, kun ihmisillä on niitä mopojakin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Moposta tulee puhuttua. Välillä joku kysyy, että miks mulla on MOPO![]()
ainahan ne vähän osuu
Mopojahan nuo kaikki on... Vaikka mullakin on enemmän kuutioita mopossa kuin autossa *![]()
-HD FXD -07
Vanhoja...
-Z750 -04
-CBR 1000 RR -04
-YZF R1 -08
Mopo tai pyörä tulee mulla suusta helpoiten.
"The Slow And Pathetic"
Pyörä sanaa en käytä, niin moni on ymmärtänyt sen polkypyöränä.
Jos moposta puhun ja joku ymmärtää sen jonain skootterina tms, ni ei niin väliä.
Mopo, lehmä, wokkipannu jne mielialasta riippuen. Rakkaalla lapsella on monta nimeä. *
Potenssi ja itsetunto kestää vaikka joku erehtyis nimittämään kuljetintani skootteriksi *
![]()
"Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua..."
Mulla ainakin tosi moni tuttu joka ei ite ajele motarilla, niin puhuttelee silti moottoripyöriä mopoiksi. Ja millon se on taas pyörä jne.
Kyllä se mopo on kuitenki vissii aika yleinen lempparinimi tuolle moottoripyörälle.. uskoisin..
![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Rakkaalla lapsella on monta diminutiivia.![]()
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Ei pidä ottaa itsensä eikä mopoilunsa liian vakavasti, hauskaahan me vaan pidetään. Mopo on ihan sopiva nimitys![]()
Semmosen rekisteröitävän "EY mopedin" luokka 2, rekisteriotteessa lukee "motorcykel"
Jotakin etua tästä ruotsinkielestä ei mene termit sekaisin moppe on tietysti mopo ja motorcykel, hoj, båge
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Kyllä tuota mopoilu sanaa tulee käytettyä
Sointuuhan se![]()
Ei karhutkaan aina riehu, ne syö välillä puolukoita.
+1(ilkka75 @ Touko. 28 2008,08:36) kirjoitti
Dirty Nasty Furriner
Henkisesti kun on vielä tuolla mopoiässä, niin mopohan se soppii oikein hyvin![]()
"Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
Näinhän se on, mopoa en ole ajanut sitten poikavuosien kuin satunnaisesti, mutta prätkällä ajan aikasta usein. Mopopojat ne ajelee vaan kioskin ympäri![]()