Mites onko väestöllä sattunut minkälaisia "huoltomokia" tai muita "maksetun" huollon aiheuttamia kämmejä, siis muita kun itseaiheutettuja?
Omaan mopoon kaikki huollot tehty merkkiliikkeessä ja nyt kun vähän on katellu ja purkanu mopoa, niin kaikenlaista on paljastunu. Ruuvien alta hukattu aluslevyjä, laturin hihnakopan kierteistä kaksi korkattu, runkopalkissa olevasta imusnorkkelin kierreniitistä korkattu kierteet ja ruuvi jätetty pois. Pieniä asioita mutta ikäviä, jopa mahdottomia korjata ilman huomattavaa purkamista.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Kaverillä kämähti viimesyksynä GW:stä perästä laakeri, talven aikana kun pyörän purki niin huomasi että yksi prikka puuttui sopivasta paikasta.
Oli Vantaalla alan liikkeessä renkaan vaihdossa... ei mene enää sinne liikkeeseen...
Onneksi ei sentään uusi laakeri montaakymppiä maksanut, lähinnä vain yleisenä askarteluna sai tuon vaihdettuakin talven aikana, mutta GW:n kanssa siihen vaan meni pari viikonloppua...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Noin 3 vuotta sitten bemarini (RT) oli merkkiliikkeessä kolarikorjauksessa syyskuusta alkaen talven yli...
1. Menin hakemaan pyörää keväällä, sovittuna kellonaikana. No, pyörä oli varastossa, eikä siihen ollut asennettu uutta akkua, vaikka olin sopinut asiasta pari päivää aiemmin. Odottelin asennusta 1-2 tuntia..
2. Vaikka huoltoliikkeellä oli ollut talvi aikaa hoitaa kolarikorjaus, yksi mittariston paneeleista oli vääränlainen. Sanoin, että toimittakaa osa minulle niin asennan sen itse, ettei tarvi ajella toiselle puolelle kaupunkia sen vuoksi.
3. Paneelin saavuttua ajattelin asentaa myös navigaattorin pyörään. Mittariston paneelin irroitettuani, alta paljastui melkoinen yllätys - kaikki mitä paneelin alle oli piilossa oli jätetty korjaamatta. Mm. Mittariston neljästä kiinnityskorvakkeesta 3 oli korjattu liimaamalla ja silminnähden huonosti. Muitakin muoviosia oli jätetty korjaamatta. Sappi kiehui - onneksi oli jo iltamyöhä, niin en saanut suoraa puhelua huoltoon.
4. Hieman lauhtuneena soitin seuraavana päivänä huoltopäällikölle. Ensimmäinen vastaus oli: "Oletko varma että pyörällä ei ole kaaduttu aikaisemmin edellisen omistajan toimesta"
Tuli sanottua pari valittua sanaa.. Pyörä oli ollut minulla uutena alusta asti.
5. No, sain aika nopeasti korjausajan pyörälle. Pyörä huoltoon ja illalla hakemaan pois. Ok, hyvältä näytti! Noin kilometrin verran ajoa, ja toinen peili (jossa myös vilkku) tipahti tielle. Heh, peili takin alle ja takaisin huoltoon samantien. Huoltopäällikkö käveli pihalla vastaan. Kaivoin peilin takin alta ja sanoin: Tämmöinen tipahti... Sanoin, että pyörä jää tähän, korjaatte peilin, ja annatte jonkun pyörän käyttööni, jotta voin käydä töissä. Siinä vaiheessa piti kutsua jo omistajaa paikalle, kun ei huollon valtuudet riittäneet pyörän lainaamiseen.. Omistajallekin tuli kerrottua asia kärkevään sävyyn, kun hänellä ei tuntunut aluksi asiat menevän jakeluun, ja lopulta sainkin käyttööni käytetyn pyörän...
No, loppu sujuikin sitten jo paremmin.Tarkistin korjaukset, ja kaikki oli ok.
Näihin päiviin asti en ole liikkeessä käynyt - sen verran paska maku tuosta jäi. Pyörän huollotkin olen teettänyt muualla.
Varmaan seuraavien varustehankintojen yhteydessä boikotin voi purkaa..
ps. normaalisti olen kyllä hyvin rauhallinen ihmisolento
Noh tälläinen tarina mulla. Olipa joku 3-4 syksyä takaperin edellinen pyöräni, '83 Kawa Z 750 Ltd Twini huollossa eräässä nimeltämainitsemattomassa (ja vissiinkin edesmenneessä) liikkeessä Espoon Mankkaalla. Venttiilien säädöt oli tarkoitus tehdä ensisijaisesti, kun oli välykset sen verran loppu (kantoivat) että sai potkia aamuisin käyntiin toistakymmentä minuuttia.
Harvinainen pyörä kun toki oli kyseessä, niin venttiilin säätöpalojen tilailu (32mm halkaisija) tuotti päänvaivaa ja lupasinpa sitten tilata ne itse, kun tiesin mistä sai edullisesti. Noh säätöpalat tulivat viikossa ilmoitettujen mittojen mukaisesti, pari viikkoa eteenpäin ja soitellessani pyörän perään tulee infoa että palat liian paksut. Sitten uudet palat vain tilaukseen, GLS hukkasi ne kuukaudeksi Turkuunja loppujen lopuksi kun palat tulevat niin parin viikon päästä uusi tuomio "yhä liian paksut". Käskin sitten heittää nämä "liian paksut" palat kiinni, sillä periaatteella että onpa vähän paremmin välykset kohdillaan kuin viedessä. Pakettiautolla piti viedä pois kun ei saanut enää edes käymään, vaikka viedessä oltiin pihaan käynnistä sammutettu
Kaiken muun hyvän lisäksi, edellä mainitun elokuu-lokakuu-jakson ajan Kawa-parka sai olla pihalla ilman sylinterinkantta, satoi tai paistoi. Siwan muovikassin olivat päälle pistäneet sentään. Satun tämän tietämään koska oli saman rakennuksen kellarissa meikäläisen bänditreenikämppä. Veloitusta sentään kehtasivat pyytää vain 50 euroa.
Noh, siperia opettaaettä jos huolto ei saa kaikkia asioita tehtyä itse niin vien eri firmaan. Ei tarvinnut kuin viedä oikealle korjausmiehelle kotipaikkakunnalle. Ko. päätoimisesti MotoGP-mekaanikkona toimiva herrasmies sitten laittoikin pyörän talven aikana kuntoon, vaihdellen omatoimisesti muutamat laakerit yms. eikä työlle tullut hintaa juuri mitään. Tekijämiehet on erikseen, vissiin...
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88