Huono päivä: kaksi kertaa 50 kilsan lenkillä Speedmaster (-07 kaasarimalli, ajettu 1000 kilsaa ja juuri ensihuollettu) alkoi käydä epätasaisesti, ensin yhdelle sylinterille ja sitten hyytyi kokonaan. Pienen tauon jälkeen kone suostui lähtemään käyntiin uudelleen, ja matka jatkui.
Jos vien huoltoon, vikaahan ei silloin tietysti ole.
Polttoaineen saannin ongelma? Vai virtapuolen? Voisiko kosteus kiusata, sillä pesin eilen pyörän. En nyt painepesurillla kuitenkaan.
"Meinasin kuatua, mutta piäsin pitkälleni"
- savolaista optimismia-
Tietämättä tekniikasta sen enempää tarkista, ettei huoltokirja/manuaali penkin alla ole päässyt liukumaan snorkkelin päälle, jolloin pata ei saa ilmaa ja hyytyy. Been there, done that! *
Jos olet varma, että käy yhdellä pytyllä, lienee kyse kuitenkin jostain muusta.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Noissa on joissain ollut vikaa sytkäantureissa siten, että pätkivät ja eivät enää kuumana toimi.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joo, mutta toi oli mun pyörän ikäluokan (-04) ongelma ja korjattiin tietääkseni takuuseen omassanikin.(vetomies @ Touko. 13 2008,11:00) kirjoitti
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Kiitos hyvistä vinkeistä. Sain merkkiliikkeestä oivallisen neuvon: speedmasterin tankin korkki kierrettynä äärimmilleen kiinni voi tehdä tankista tyhjiön, jolloin alipaine estää polttoaineen saannin. Tiukka korkki on kuulemma tuottanut ongelmia niin Bonnevilleissä kuin Speedmastereissakin. Tämä korkkineuvo annetaan itse asiassa asiakkaille luovutuksen yhteydessä: olen voinut sen itsekin kuulla, mutta uutuuttaan kiiltelevä pyörä edessä on voinut heikentää kuulon ja pitää ajatukset jo itse asiassa.
Joten tällä vihjeellä seuraavan kerran baanalle.
- savolaista optimismia-
No jo on vehkeet: ei Bodareille...![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Speedmasterin tankissa on huohotinletku, joka menee siellä tankin ja rungon välissä alas sinne moottorin ja takarenkaan väliin. Räjäytys kuvien perusteella ko. huohotin letkussa on jonkin sortin venttiilikin.
Voisko olla ko. letku lytyssä tai tuo venttiili jumissa ?
Itse ruuvailen korkin kiinni ekaan "napsuun" saakka.
Itselläni 400 km ajettu america vm 06 luovutuksen yhteydessä tankin ilmaletku tukossa , joka ilmeni niin, että käynti loppui ja letkussa roska. Sen jälkeen toiminut kuin unelma
![]()
Triumph America
Täälläkin käynyt tuon tankinkorkin kanssa niin, että jäi avaamatta/tankkaamatta yhden kerran viimekeväänä. Kyllä se lopuksi auki saatiin.. tankkiin ei ollut kuitenkaan tullut alipainetta, ainakaan riittävästi, että bensansaanti olisi loppunut.
Tiedä oliko vika sitten liikaa tiukatussa korkissa (ei mielestäni) vai jostain syystä toimimattomasta ilmaletkusta..
Honda CB 750 k7 (Tuutti) 1979 -> Triumph Speedmaster 2006 -> HD FXDB Streetbob 2007 -> Triumph Street Triple R 2010 -> Suzuki DR 650 R 1993
Joo, ilmeisesti tuo tankin korkki aiheutti hapenpuutteen. Ensimmäisen "napsun" jälkeen korkki liikkuu molempiin suuntiin, ja siinä asennossa alipainetta ei sitten synny. Ainakaan tuon vinkin jälkeen ongelmia ei ole esiintynyt.
- savolaista optimismia-
.... ja niinhän tietysti luulin korkkineuvon auttavan, ennen kuin kone sammahti seuraavan kerran kesken matkan. Käynnistyi jälleen korkin avaamisen jälkeen. Käytin huollossa ja seuraavaksi tsekataan sitten keskusteluketjussakin mainittu huohotinletku ja sen venttiili (joka sulkee virtauksen siinä tapauksessa, että pyörä on nurin). Vastauksista päätellen ei siis ihan ainutkertainen vika tehtaan jäljiltä. No, ehkä se siitä huollon jälkeen taas toimintasäde pitenee.
- savolaista optimismia-
itsellä sama vika,katso moottorin takana oleva ns. takaiskuventtiili.Se on letkussa joka tulee tankin oohjassa olevasta ilmaputkesta.ite heitin sen s,,,,,,n venttiilin vit,,,n.(Lonely Rider @ Touko. 12 2008,21:23) kirjoitti