Onnistuin eilen sitten kaatamaan oikein huolella Yamaha 600 XJN:än. Tänään paikat mustelmilla (henkiset kolhut toki on vielä pahemmat) aloin tutkimaan vaurioita. On mahdollista, että etupumput ovat vääntyneet hieman. (En ole vielä ehtinyt asiaa kunnolla mittaamaan, ei ole täällä kotipuolessa oikein mitään työkaluja). Onko kellääm kokemusta etuhaarukan oikomisesta? Entä paljonko uusi etupää kustantaa jos vaihto osoittautuu välttämättömäksi?
Etupumppujen eli liukuputkien oikaiseminen on aika hankalaa; pienikin poikkeama saa etuakselin linjat sekaisin. Lisäksi putki on yllättävän vahvaa materiaalia, saa olla kunnon hydrauliprässi että rauta taipuu...
Hintaesimerkkinä Honda CB500:n liukuputki on n. 180 €/kpl, ulkomailta löysin saman osan 115€/kpl.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Oliko kaato niin reipas että on oikeasti pelkoa putkien vääntymisestä?
Oletko tarkistanut etteivät teleskoopit ole kiertyneet kiinnityksistään?
Siis ylä ja alakolmio toisiinsa nähden vinossa?
No siis vauhtia oli ihan tarpeeksi. Mutta siis mittaaminen jää huomisen huollon huoleksi, tekevät koneen puolella asioita, loput pystyy kyllä itse tekemään. Mutta jos oikeasti jotain on vääntynyt, menee kyllä liukuputket uusiksi. Nyt muutama mallasjuoma on juotu ja vitutus on vähentynyt
Eli siis huomista odottaessa
![]()
Paskan marjat ne mitän kovaa tavaraa ole. Ihan perus prässillä, jollainen on joka ammattipajalla menee.
Heittokellollla tarkistellaan että koska on suorassa.
Silloin ei voi enää suoristaa jos on tullu liukuputkeen vekki tai kupru. suomeks, jos näät silmillä mistä on taipunu (siis pinnanmuodosta), on suoristaminen turhaa.....rikkooo stefan viikossa ku putki soutaa ees taas sen vahingoittuneen pinnoitteen kanssa.
Yleisellä tasolla mua on alkanu ottaa päähän täällä tietyn tyyppiset kirjoittelijat, joiden ainut neuvo joka asiaan on, että mitään ei voi tehdä ite, kaikki on ostettava uutena kaupasta, mahd. kallista ja tietysti moottoripyörätuotetta. Näin on ollu tässä ketjussa, tankin paikkausketjussa, öljyketjuissa, runkoketjuissa, vanneketjuissa....Sinällään tässä ei ole mitään vikaa ja kukin ostaa sitä mikä kukkarolle sopii, mutta riepoo se, että niissä ketjuissao n nimenomaan kysytty, että voiko korjata ja jos niin miten. Sitten siihen vastaa joku saatanan kädetön tekniikan ihme, jonka käden taidot rajoittuu runkkaamiseen ja siihen ku kaivaa lompakkoa taskusta
Oikeesti nyt vituttaa toi suomi - canada paska saatana....
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Loistavaa, tuli sentään vastaus josta oli hyötyä. Nyt mallakset jo teehen vaihtaneena aloin miettimään, jotta mistäköhän sopiva paja löytyisi. Voihan toki olla, että vaan ohjaustanko on vääntynyt, mikä varmasti on kaikkein todennäköisintä. Mutta ehkä huomisen huollon jäljiltä olen viisaampi. (Juu, tuolla vempaimella voi ajaa, vaikka ohjaustanko onkin ihan solmussa, sen tiedän jo mistään mitään tietämättä.) Nyt otan buranan aristavaan kroppaan ja menen nukkumaan tunteja ennen kuin vien pyörät ja rahat pajalle
![]()
Tolppa irti ja ulkoputki kiinni ruustukkiin. Sitten pyörität liukuputkea akselinsa ympäri. Siitä näkee hyvin onko kiero.
Jos on taipunut juuri ala T kappaleen alta, ei tarvii ees purkaa tolppia ku joku nyrkkipajan esa sen jo saa suoritstettua. Suosittelen kuitenkin, ettei esalla ole maanantai aamu![]()
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Älkää saatana alkako oikomaan tommosia osia. Metalli väsyy väännettäessä eikä siitä tuu entisen veroista ikinä. Mua taas vituttaa nää spedet jotka pajoissaan oikoo kynttilänvalossa runkoja ja ties mitä ja sitten myyvät ehjinä eteenpäin.
Paras oli kun soittelin eräästä 750cc gikseristä joka oli melko sopivan hintainen. Jannu kertoi kuinka pyörät menee nykyään lunnaiks kun ne kaatuu pihamaalla. Sitten hehkutti että oma kaatu ihan pikkasen vaan ja on nyt täysin kunnossa. Samalla vielä onneks mainitsi, että eturengas on aika lähellä katetta, mutta kulkee kyllä suoraan kun päästää kädet irti sarvista, että ei haittaa vaikka vähän oliskin casterit pielessä. Voi helvetti kun joku reppana tommoseenkin upottaa +7te ja luulee saavansa hyvän pelin... Voi pikkusen vituttaa kun valkenee asian oikea laita. Parasta noissa runkojen mittauksissakin on se että siinä useasti ei oteta mitään kantaa akselivälin muuttumiseen. Riittää kun pyörät ovat linjassa...
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
No voi venäjä mitä jeesustelua.(Sledgehammer @ Touko. 13 2008,13:02) kirjoitti
Metalli väsyy juu, mutta ei siinä määrin, että putket ei pysyis suorana koko pyörän loppuelämän ajan. Sitten jos niittaa johonkin uudestaan ni taipuu, mutta niin taipuis ne uudetkin joten ei mitään merkitystä.
Jos auton lokariin tulee lommo, ni sitä ei sitten oikasta, kitata ja maalata vaan ostetaan tehtaalta uusi lokari ja asennetaan 250e/h merkkiliikkeessä. Vakuutuksista sitä ei laiteta, koska oli oma vika ja siitä pidetään kiinni. Muistetaan pyytää omaa vakuutusmaksua kuitenkin reilusti ylöspäin jos menee vakuutuksesta koska tämä kolari lisäsi myäös muiden maksuja.
Kynntilän valossa? kuka tässä nyt on kynttilän valossa mitään tehny? Nyt oli kyse putkien oikaisusta eikä niitten käyräksi jättämisestä.
Sä kerroit tollasen kauhuesimerkin, mutta ite kyllä puhun ihan siitä että jos korjataan ni sitten korjataan kunnolla.
Rungon vinous on toki nyt jonkin verran eri kaliiberin juttu verrattuna sellaseen etuliukureiden oikasuun joista ei ees kunnoolla ketjun avaajan mukaan ees nää onko ne taipunu vai ei.
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
No niin, ensiksi nyt tietysti selvität että onko se edes taipunut. Sitten jos on, mutta ei ole mitään jälkeä niin oikaisu on mahdollinen. Kannattaa tosin selvittää ehjän liukuputken hinta, voi olla että ei kannata alkaa oikomaan enää...
Todellakin. Eikä osteta mitään tarvikepaskaa. *Mitään pakkeloituja paskakasoja ei meidän pihalla seiso. *Se täytyy sitten puntaroida erikseen kannattaako maksaa omasta pussista vai ottaa vakuutuksesta.kirjoitti
Mitä tohon iskariin tulee, niin selvitä ihmeessä saatko jostain ehjän osan tilalle järkevään hintaan. *Tohon sun pyörään kyllä pitäis löytyä käytettyäkin osaa.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Nyt on haarukkaa ihmetelty oikein ajatuksella. Toinen putki on hieman vääntynyt. Täytyy kai yrittää hetken aikaa metsästää purkuosana. Jos ei löydy, niin sitten kyllä oikominen tuntuu houkuttelevammalta kuin uuden ostaminen. Meneekin toukokuu mukavasti osia metsästäessä ja kiinni ruuvatessa.. Onneksi kesä ei ole tämän pidemmälle ehtinyt, ketuttaisi heinäkuussa vielä enemmän.![]()
Aikoinaan ainakin paikallinen moottorikoneistamo oikoi etuputkia. Ja osasivat katsoa vielä aika helposti voiko oikaista vai ei. Eli jos kysäiset jostain sellaisesta paikasta.
Taivas saa odottaa
Mitä helvettiä. suositellaanko täällä käytetyn osan ostoa?? Nyt menee kyllä paksux. Sehän voi olla vaikka jo 40 tkm pyörän alla ollu ja metalli ihan lopen uupunutta. Tai vaikka jo kerran oikastu ja katkee tulitikun lailla ekasta jarrutuksesta. Ei se sovi!(Sledgehammer @ Touko. 13 2008,14:30) kirjoitti
Ehdotan alkuperäiselle kysyjälle, että ostaa ihan uudet kaksin kappalein kumpaakin tolppaa ja vielä takaiskari - mielellään öhlins, ni on sitte tallin nurkassa heti seuraavan lipsun jälkeen alle vaihdettavissa
Ei vaan, jos se iskari on ihan hiukan vaan vino, ni meet ekalle koneistamolle ja pyydät kaveria painamaan sen suoraks. Pullo viskiä mukaan ja törkkäät sen sille sepälle ni molemmat on tyytyväisiä. Näin on ainakin omissa hommissa toiminu aikanaan. Homma ottaa sellasen 5 minuuttia paskanjauhamisineen, joten piis of keik.
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Onko kellään tiedossa pk-seudulla metallipajaa, joka oikaisisi keulaputket? Ei ole pahasti vääntynyt eikä ole kupruilla tms..
Oma luottoseppä jäi muutamaksi viikoksi lomalle, joten siellä ei pääse oikaisemaan..
<p> GSX-F 750 -98 </p>
Jaa-a, olen kyllä mopoaikana itsekin moposta hydrauliprässillä oikonut, mutta +200 kulkevassa moottoripyörässä kattelisin ennemmin vaikka tuollaisten suuntaan: http://cgi.ebay.de/Gabel-Z....f8be93e(Henksu @ Heinä. 08 2011,12:12) kirjoitti
Mistäs tiedät ettei nuo käytetyt osat ole jo vaikka kaksi kertaa oikaistu? Myyjän sanaan luottaen, jep, jep.(998sFE @ Heinä. 08 2011,12:32) kirjoitti
Voihan käytetyssä autossakin olla vaikka mitä vikaa mitä ei ilman alustan tutkimisella ole havaittavissa? Katsurikaan ei varmaan huomaa tukivarren millin vinoutta? Saatat ajella seuraavaan katsastukseen asti miltei puhkiruostuneilla jarruputkilla tms. Ei tää Mp-touhu ole rakettitiedettä. Osia niistäkin on korjattavissa, vaikken itse osaakaan.
?
Jos eivät ole pahasti vääntyneet,niin on helppo homma oikaista.
Sen verran kokemusta itselläkin,että olen pari kertaa käytetyt ostanut ulkomailta ja molemmilla kerroilla myyjät ovat vakuuttaneet että suorat ja hyvät on. Ensimmäisellä kerralla ostetut putket oli aivan ruosteessa ja toisella kerralla putket oli 9mm kierot.
Eli vie vaan korjaamolle oikaistavaksi.
Pääset huomattavasti helpommalla ja nopeemmin taas ajamaan.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
No enpä tiedäkään. Prässään radalla omia pelejäni sen verran että jonkin keulan pettäminen olisi pahimmillaan kuolemaksi. Samoilla peleillä tulee joka vuosi ajettua Saksassa sen minkä menevät. Ei vaan mitenkään pystyisi laittamaan tiedostetusti valmiiksi pehmitettyä kamaa tilalle.(Smistik @ Heinä. 08 2011,12:59) kirjoitti
Mä osaan koota ja purkaa aika monta mopoa, ei todellakaan ole rakettitiedettä. Mutta jossain keulaputkessa muutaman euron säästö... Ei, en tekisi vaan aina varman päälle.
Kilpureissani kun noita tuli taiteltua, laitoin aina uuden liukuputken. Ei ne mansikoita maksa siihen verrattuna minkä hinnan laitoin omalle hengelle. Mutta jokainen tyylillään.
Kotilon tukivarsi kun pettää, jää vielä kolme tassua tiehen. Oddsit selvitä liki 100%. Toinen telari poikki ajossa, mahdollisuus selvitä kaatumatta 0%. Oikea putki poikki ja se nakkaa millisekunneissa vastaantulijan keulaan.
Jokainen valitsee itse.
Joskus nuorna miehenä ostin AVK:lta piikin, josta oikaistiin etuputket. Myöhemmin pyörän matka päättyi liikenteenjakajaan. Putket taipuivat taas, mutta ei ne silloinkaan poikki menneet, ainakaan liukupuolelta.
Tää menee samaan sarjaa itse tehtyjen jarrulevyjen kanssa. Mun puolesta on aivan sama miten itsenne tapatte, mutta älkää sitten myykö noita laitteita eteenpäin hyväuskoiselle mp-harrastuksen aloittajalle.
Itse käytin lippojen jälkeen etupamput varmuuden vuoksi asiantuntijalla tarkastettavana, sillä mutkassa juuttuva/katkeava/öljynsä eturenkaalle laskeva etuputki saattaa aiheuttaa mielenkiintoista tekemistä jossain mutkassa. Itselläni on kyseessä ratapeli, mutta vielä vähemmän riskejä ottaisin katupyörässä.
Moottoripyöräilyssä niitä riskejä tulee ihan riittävästi jo ulkoa ja kuskin tekemänä, joten itse yritän minimoida riskit jotka aiheutuu kaluston pettämisestä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Täällä taas yksi petetty aasiakas. Hankin ebaysta "hyvät ja suorat" iskarit vanhojen vinojen tilalle nii paskan marjat! Sain toiset vielä vinommat... En tiiä miten ne kehtaa ees myödä tuommosia...
Ebayssahan on sitä varten valitussysteemit. Niissä vain on tietenkin aikaraja, joten kannattaa toimia nopeasti.