Niin, mun pyörässä etujarrulla jarruttaessa on jo pitkään täristänyt etupäätä. Nimen omaa vain jarruttaessa etujarrulla. Tälläkin palstalla asiasta joskus kyselin. Nyt on sitten helvetin kalliit jarrulevytkin vaihdettu, mutta eipä vaan ollut silläkään tärinän häivyttävää vaikutusta. Liikkeessä vakuuttivat vian korjautuvan levyjen vaihdon jälkeen. Minulla on koko ajan ollut tunne, että vika ei ole pelkästään jarrulevyissä. Mutta minkäs teet kun ei itse näistä niin kauheasti tajua.
Etupään stefat ja öljyt on vaihdettu myöskin. Pitäisikö vielä vaihtaa jarrupalatkin? Vaikka niissä kyllä on vielä ihan hyvin kulutuspintaa.
Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
Kaverin FZR 1000:lla täristi etupäätä kun jarrutti sievästi.
Ohjauslaakerissa (tai mikä se oikealta nimeltään onkaan) oli välystä.
Välyksen tunsi ajaessa kun laittoi sormen yläkolmion ja rungon väliin ja paineli sievästi jarrua.
Paikoillaan välystä ei tuntenut/huomannut ollenkaan.
Kirittiin pikkuisen hakasmutteria ja ongelma poistui.
Itse laakerissa ei ollut mitään vikaa.
Toivottavasti on tuo auttaisi![]()
Lahjattomat treenaa
Itellä oli samaa vikaa viime kesänä CRB 600:sessa. Pintaa jarrupaloissa oli vielä vaikka kuinka, mutta päätin silti kaiken muun ihmettelyn jälkeen vaihtaa silti ihan uudet palat, eikä oo vika sen koommin häirinny! *![]()
Honda CBR 1000 RR -06
Honda CBR 600 F -96
Nyrkkisääntö: uudet levyt - uudet palat. Tämä siksi että vanhat palat on muotoutuneet vanhoille levyille. Eikä nuo uudet palat tuossa konkurssissa enään tunnu.(markovilja @ Heinä. 24 2007,11:33) kirjoitti
Ja asiaan. Jarrujen täristäminen on ollut tuttua monelle Bladen omistajalle. Vanhemmissa vm. -97 asti jarrut täristää kovemmissa nopeuksissa ja kun taas vm. 98-99 täristää hiljaisessa nopeudessa. Itsekkin täristysongelman kanssa *painineena en suostunut nielemään kaikkien internettistä viisautensa hankkineiden korjauskommenttia joka oli uusien levujen hankinta.
Etupyörän laakerit ja uusi eturengas ei vaikuttanut täristämiseen. Keväällä vaihdoin ohjauslaakerin. Ei vaikutusta. Levyt mittasin heittokellolla. Levyt olivat 0.10 sisällä annetusta mitasta toleranssin olessa 0.30.
Molempia jarrusatuloita tarkemmin tutkiessani huomasin, että neljästä männästä aina kaksi ristikkäistä mäntää liikkui herkästi ja kaksi olivat jumissa. Syy siis selvisi. Jarrutettaessa ristikkäiset männät painoivat levyn vinoon aiheuttaen näin jarrujen täristämisen. Herkistämisen jälkeen jarrujen täristäminen lakkasi.
Kokeilkaa vastaisuudessa helpot/ halvat vikakohteet ensin. Esim.
1. Pulttien/ mutterien kireys
2. jarrusatulan toimivuus/ jarrupalat
3. jarrulevyjen heitto heittokellolla
4. etupyörän laakerit
5. ohjauslaakeri
6. iskarien toiminta (öljy vuodot, yms)
Jos ei näistä ole apua, voi alkaa harkitsemaan uusia levyjä ja paloja.
Itsekkin tärinästä ajoittain kärsineenä, veikkaan että suurin osa jarrujen tärinä-ongelmista johtuu aivan muusta kuin levyistä.
Jarrupalojen vaihdossa tosiaan kannattaa ennen mäntien sisäänpainamista puhdistaa männän ulkopinnat huolella, ainakin Hondassa likaantuvat helposti kun ei ole minkäänlaisia suojakumeja.
Kiitoksia vastauksista! Miten voin tarkistaa etupyörän laakereiden kunnon?
Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
Keula ylös, renkaasta kaksin käsin kiinni, ravistusta. Tuntuuko klappia? Myöskin renkaan irroituksen yhteydessä on hyvä sormin kokeilla pyöriikö laakeri kunnolla/ onko välystä.(markovilja @ Heinä. 24 2007,14:57) kirjoitti
Joskus ravisteli ja kun vaihdoin eturenkaan se ravistus katosi.
Eturenkailla on toisinaan tapana kulua silleen, että kuvioinnin
etureuna on huomattavasti kuluneempi kuin takareuna. Tätä
olen havainnut monien ja monien muidenkin pyörien kumeissa
enkä pelkästään omissani.
Sinun ravisteluvikaasi en osaa arvailla.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Tämmöinen lisäselvitys vielä. Sateella, kun kaikki osat ovat märkänä, tuota nypytystä jarrutuksessa ei ole juuri lainkaan. Olen muutaman kerran huomannut seikan. Mitäs vikoja tämä ilmiö sulkee pois? Ja mitä puoltaa?
Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
Oliskohan vanhassa sananlaskussa "Vesi vanhin voitehista" perää? Eli kyllä ne satulat varmaan märkänä herkemmin liikkuvat kuin kuivana.(markovilja @ Heinä. 24 2007,17:54) kirjoitti
"Abstraktin vaaran satunnainen aiheuttaja"
"Kiihdytti protestina hitaasti madanneelle moottoritien ajoneuvoletkalle"
Nostetaas ylös. Eli etujarrujen täristämisestä oli kyse. Viime elokuussa uusittiin liikkeessä jarrusatuloiden tiivisteet, jarrunesteet ja jarrupalat. Muutaman kilometrin tämän jälkeen jarrut toimivat hienosti. En oikein voinut sitä uskoa kun olin tottunut täristykseen. Ja eipä aikaakaan, muutaman kilometrin/jarrutuksen jälkeen homma alkoi taas eli jarrut alkoi ravistaa.
Nykyäänkin (n. 5000km ajon jälkeen) vika on ihan samanlainen. Kävin tänään koeajamassa erästä pyörää ja kun palasin omani ohjaimiin alkoi taas vituttaa oikein huolella nuo etujarrut. Mikä tässä voi olla niin hankalaa? Onko muiden Thundercateissa samanmoisia jarruongelmia?
Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
+1 Aivan samojen ongelmien kanssa painin KawasakiVN1500 kanssa. säännöllinen jarrujen purku ja voitelu poistaa vian hetkeksi.(jarijii @ Heinä. 24 2007,11:47) kirjoitti
Liv to Raid! Raid to liv!
Eikös tuo viittaa sitten mäntien jumittamiseen? Jutussa ei tainnut olla mainintaa, että mäntiä olisi herkistelty, vaikka paljon muuta tehty. Ja sitten toinen arvaus vielä kauempaa, onko kelluvat levyt ja tietävämmät sanokoot, voiko vaikuttaa jos kiinnitykset jumivat.
+1. Männät jumittaa. Putsaile vaan kunnolla!(jukkamv @ Touko. 20 2008,07:06) kirjoitti
Omassa nakupyörässä tällä hetkellä sama homma. Pitää putsailla joku päivä.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tuo levyjen vaihto auttaa joskus siksi, että samalla jarruja tulee roplattua sen verran, että herkistyvät.. *
Levyjä ei kannata vaihtaa, jos eivät ole selvästi kierot tai liian ohuet, vaan on parempi aloittaa jarrujen purkamisella, putsaamisella ja herkistelyllä. Myös rata-ajo, tai vastaava liikennöinti muualla on omiaan pitämään jarrut kunnossa, jos palojen kulumista ei huomioida *![]()
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Autossa kun vaihdoin täristävien levyjen tilalle uudet, niin ei kestänyt kuin ekan kiihdytyksen sataseen ja levyt olivat taas kierot.... jumivat satulat lämmittävät levyt hetkessä ja ne ovat taas kierot.
Jampissa oli ihan p-rkleenmoinen tärinä jarrutuksissa, henkisesti tuli jo varauduttua levyjen ( ~220€/ zäpäle) hankitaan mutta niittien herkistelyn jälkeen tärinät katosivat tyystin. Tuossa oli varmaan ainakin yhdet männät jumissa, kun parin KOVAN jarrutuksen jälkeen tuli huomattavasti herkemmät stopparit![]()
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
Jos männät jumittaa aina vaan uudestaan vaikka olisi putsannut kunnolla, niin mitä sitten neuvoksi? Pakkohan tuollainen mekaaninen vika on pystyttävä korjaamaan. Ei mulla ole ikinä aikaisemmissa pyörissä ollut vastaavaa ongelmaa. Pitääkö tässä nyt sit laittaa vahinko kiertämään jos ei putsaukset auta eli vaihtaa mopo uudempaan...
Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03