Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Aika ajoin ajellessa tulee hieman lepuutettua nostamalla selkä suoraksi ja kädet irti ohjaustangoista, luulisi että näin tekee joku muukin. Eilen tulikin sitten yllätys kun yht'äkkiä alkoi etupää "vatkaamaan", ensin hieman, mutta liike oli kasvamaan päin, joten kädet meni kiinni tankoihin aikas nopeasti.

    Muuten mopo(Yamaha Thunderace) käyttäytyi ajossa hyvin enkä tuntenut mitään erikoisia värinöitä/tärinöitä.
    Tuota sitten kokeilin ja vatkaaminen alkoi kun nopeus laski n.70-60 km/h. Jos oli ylämäkeä niin silloin alkoi helpommin.

    Mistä tuo voisi johtua?
    Rengas paineet OK
    Renkaat OK

    Takaboksi oli mukana ja muutenkin aikas tuulinen keli, mutta heti kun otti sarvista vaikka kuinka kevyesti kiinni tuo vatkaus loppui ja tosiaan ajoon ei tuntunut muuten mitään, joten en oikein usko rengas- tai tuulivisioon?

    Miten ohjauslaakeri jos on liian löysä?

    Tulipahan tekstiä mutta auttakaa toki

    EDIT: Eli siis vaihde on tuossa tilanteessa päällä, joten moottorijarru on päällä jos sillä on merkitystä?



    Honda CBR 600 F4i -05
  2. #2
    Lainaa (Tuukka P. @ Touko. 12 2008,16:48) kirjoitti
    ...Miten ohjauslaakeri jos on liian löysä?...
    Tai jos se on liian kireellä? Mitenkäs jousitus, pelaa ihan normaalisti eikä niiden säätöihin ole tullut koskettua?

    Eikä kukaan muukaan ole niihin koskenut?
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  3. #3
    Kyllä se viittais etuseen, kulunut "nystyröille" tai sitten ei ole tasapainossa. Löysä ohjauslaakeri voi ehkä korostaa oiretta, mutta en usko että vika olis siinä.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  4. #4
    Oliko sinulla paljonkin painoa siellä takaboxissa?

    Huomasin viime kesänä omassa pyörässäni saman oireen silloin, kun takaboxissa on paljon tavaraa (=painoa). Oma boxini on asennettu sen verran taakse, että kun siihen lataa paljon painoa, niin pyörän painopiste muuttuu ja etupää kevenee, mikä johtaa siihen, että tanko rupeaa voblaamaan tietyssä nopeudessa, kun siitä irrottaa otteen. Sinänsä vaaratonta, mutta tietenkin kannattaa ottaa tämä ominaisuus huomioon, ettei käy ohrasesti. *

    Toinen vaihtoehto on, että rengas on huonosti tasapainotettu, joka saattaa aiheuttaa samanlaisia oireita.
    Huuuaaah......! CBR it is.

    "If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
  5. #5
    Eihän etujarru laahaa. Sillä saa aikaan niin hyvän voblauksen, että ei oikeen huomaakkaan kun lähtee lapasesta
  6. #6
    No entäs ilman takaboksia? ohjauslaakerin voit tarkistaa laittamalla etujarrun lukkoon ja tyrkkimällä mopoa edes takas, ei saisi juurikaan liikkua emäputken läpi tuleva tappi!
  7. #7
    Ohjauslaakerin kireydestä en tiedä ja mihinkään säätöihin en ole koskenut, mitenkäs sen kireyden voi tarkistaa että on oikea?

    Eturengas on 1500km ajettu ja pienillä painoilla sai tasapainoon ja jos siinä olisi vikaa eikö se tuntuisi käsiin ajossakin?



    Honda CBR 600 F4i -05
  8. #8
    Lainaa (juaalton @ Touko. 12 2008,17:29) kirjoitti
    No entäs ilman takaboksia? ohjauslaakerin voit tarkistaa laittamalla etujarrun lukkoon ja tyrkkimällä mopoa edes takas, ei saisi juurikaan liikkua emäputken läpi tuleva tappi!
    Ilman boksia en ole vielä kokeillut, jospa nyt lähtis kokeileen
    Honda CBR 600 F4i -05
  9. #9
    No perkele niin, ei saanut vatkausta aikaiseks sitten millään kun oli boksi pois, en ois uskonut

    No tuon boksin kanssa meno oli mulle uutta ja opettihan se sit jotain...

    Kiitokset vastanneille
    Honda CBR 600 F4i -05
  10. #10
    Näillä tuulilla luulen, että takaboksi.

    Ohjauslaakerista ja sen oikeasta tiukkuudesta ollut tällä sivustolla paljon kirjoitusta. Tuota Juaaltonin tapaa tyrkkiä pyörää esstaas en ole kokeillut. Itse pyydän kaveria avuksi. Pyörä keskituelle ja kaveri painaa takaa etupään ilmaan. Sitten kiinni etuhaarukasta. Löysää ei saisi olla ja heitellessä etupyörää vasemmalta oikealle tuntuman pitäisi olla "noilea, mutta samalla tahmeahko". Ts. ei saa mennä äärestviereen kuin hullun mulkku mielettömän pers...oho, mutta toisaalta pitää mennä vaivatta ja tasaisest. Hiljaa tönästessä pyörän pitäisi pysähtyä itsestään ennen stopparia. Vaikea selittää...

    Tuo ilmiö on monille varsin tuttu ja syy on lähes säännönmukaisesti:
    a: löysä ohjauslaakeri
    b: takapaksi
    c: kulunut eturengas
    d: ja useimmiten noiden kaikkien yhdistelmä.
  11. #11
    Täytyy yrittää saada tuo etunen ilmaan jollain niin voisi tuota ohjauslaakerin kireyttä kattella vaikkei siinä vikaa oisikaan, oppispa ainakin jotain.
    Honda CBR 600 F4i -05
  12. #12
    Lainaa (Tuukka P. @ Touko. 12 2008,18:43) kirjoitti
    Täytyy yrittää saada tuo etunen ilmaan jollain niin voisi tuota ohjauslaakerin kireyttä kattella vaikkei siinä vikaa oisikaan, oppispa ainakin jotain.
    Eiks se kaasulla nouse?
    Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!
  13. #13
    Lainaa (mtkoskin @ Touko. 12 2008,19:29) kirjoitti
    Lainaa (Tuukka P. @ Touko. 12 2008,18:43) kirjoitti
    Täytyy yrittää saada tuo etunen ilmaan jollain niin voisi tuota ohjauslaakerin kireyttä kattella vaikkei siinä vikaa oisikaan, oppispa ainakin jotain.
    Eiks se kaasulla nouse?
    Hieman osasin odottaa jotain tän tapaista kommenttia tuohon.
    Kait se nousee jos oikein yrittää



    Honda CBR 600 F4i -05
  14. #14
    Semmoinen (oliskohan puoltoistalitraa sopiva?) pullo täyteen vettä ja laittaa stongan päähän esim. narunpätkällä kiinni. Pitäs tulla tuon painosta (kun on sopivasti säädettynä) hiljalleen ääriasentoon eli siis kääntyä tuommoisesta painosta. Tämä siis keula ylhäällä tai ainakin hieman irti maasta.

    En vain nyt kuolemaksenikaan muista paljonko tuossa tarvi olla "vetoa" mutta jotain tuota luokkaa se oli. Haulla paljon lisää asiasta tältäkin foorumilta.

    - P



  15. #15
    Lainaa (Tuukka P. @ Touko. 12 2008,18:43) kirjoitti
    Täytyy yrittää saada tuo etunen ilmaan jollain niin voisi tuota ohjauslaakerin kireyttä kattella vaikkei siinä vikaa oisikaan, oppispa ainakin jotain.
    Laita takapaksi paikoilleen ja paksiin vaikka vesiämpäri tai hiekkaa pussiin, ei siellä paljon tartte olla kun se painaa takapään alas.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  16.  
  17. #16
    Lainaa (hra1150 @ Touko. 12 2008,18:14) kirjoitti
    Näillä tuulilla luulen, että takaboksi.

    Ohjauslaakerista ja sen oikeasta tiukkuudesta ollut tällä sivustolla paljon kirjoitusta. Tuota Juaaltonin *tapaa tyrkkiä pyörää esstaas en ole kokeillut. Itse pyydän kaveria avuksi. Pyörä keskituelle ja kaveri painaa takaa etupään ilmaan. Sitten kiinni etuhaarukasta. Löysää ei saisi olla ja heitellessä etupyörää vasemmalta oikealle tuntuman pitäisi olla "noilea, mutta samalla tahmeahko". Ts. ei saa mennä äärestviereen kuin hullun mulkku mielettömän pers...oho, mutta toisaalta pitää mennä vaivatta ja tasaisest. Hiljaa tönästessä pyörän *pitäisi pysähtyä itsestään ennen stopparia. Vaikea selittää...

    Tuo ilmiö on monille varsin tuttu ja syy on lähes säännönmukaisesti:
    a: löysä ohjauslaakeri
    b: takapaksi
    c: kulunut eturengas
    d: ja useimmiten noiden kaikkien yhdistelmä.
    Lisäksi listaan vielä kuluneet pyörän laakerit sekä kiero etuvanne.
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85