Tuli mieleen että voisi välillä käydä ajamassakin jossain.
Ei vaan ole mitään tietoa millaisia kierrosaikoja teillä keski- tai nopeassa ryhmässä ajetaan.
Sellaista suuntaa antavaa tietoa jos vähän olisi, niin tietäisi mihin ryhmään olisi hyvä ilmoittautua.
Mä oon Alastarolla ajellut noin 1.40 kierroksia keskiryhmässä.
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Ja tolla on jo aika nopea orgin keski ryhmässä.(jakez @ Touko. 13 2008,11:12) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Tuskin nuo ryhmien vauhdit poikkeaa paljonkaan muiden järjestäjien tilaisuuksista. Nopeassa hajonta kapenee, kun taas hitaassa on ehkä suurimmat erot.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Moro
Jos joku ihan puskista tulee ja oikeesti epäilee ryhmävalintaa ja tietää kutakuinkin kierrosaikansa niin heitän muutaman näkemyksen noin 20 eak-ratasession ja muutaman oman ajovuoron kokemuksella eri ryhmistä. Siis itsekin noviisi ja siksi asia tuoreessa muistissa.
Motoparkissa sanoisin, että 1:45 alittajat kuuluu nopeaan ja hitaaseen taas jos aikaa kierrokseen menee yli 1:55. Tuossa välissä arvatenkin keskiryhmä.
Kemoralla nopean raja voisi olla 1:25 tasolla ja yli 1:35 taas alkaa viitata hitaaseen ryhmään. Botnialla pätee suurin piirtein samat luvut.
Alastarossa 1:40 alittajat alkavat olla nopean ryhmän kalustoa ja jos aikaa tärvääntyy 1:50 tai runsaammin olisi oikea ryhmä kenties hidas.
Nuo mainitut ajat ovat sellaisia "tasoja", joita kuski pystyy paukuttamaan kevyesti vaikka 5 putkeen pyydettäessä. Ne omat parhaat kamun kännykällä otetut tai majakkavirheet sitten ihan oma lukunsa
Kenties jonkun mielestä 10 sekunnin haarukka on kapea keskiryhmälle, mutta se perustuu kokemukseen, että tuonne aikoihin menee aika moni muutaman kerran ratailua kokeillut ja tunkua piisaa, kun harrastus on kasvussa ja ratapäiviäkin takana jo aika monella.
Nopea on aina ollut useimmin vajaaksi jäänyt porukka ja nyt kilvettömien mukaanotto keskiryhmään saattaa entisestään tiukentaa tunnelmaa keskiryhmässä, joten jos ajat edes likimain alueella ja rengaslämppärit käytössä niin nopeaan vaan, kiireisimmät menee kyllä ohitse.
Rengasämmittimien käyttö on alkukierroksilla hyvin oleellinen juttu ja määrää jopa sopivuuden ryhmään. Nopea kenties selkeästi lämppäriryhmä ilman keltaisia lippuja eka kierroksellakaan. Mp-tuen päivillähan tuo nopea on kutakuinkin sama kuin jokkiksen reenisessio ja selkeesti nopeempi kuin vaikkapa Orgilla. Ilman lämppäreita ajavat aina porukan hännillä radalle, jottei tule turhia kaatoja.
Jos tää ohjeistus on ihan metsässä, voi vaikka poistaa...kommentoida tietty saa ja pitää.
Hanski
possujono pilaa elämän
Järjestäjällä on mun kokemuksen mukaan jonkinmoinen, joskus isokin merkitys.
SRRA:lla on tämän kesän ajoleiriä varten Motoparkin kisa-nopeeseen rajana 1:35.
HelRC:n äitienpäivän Motoparkin ajoleirillä kuulosti olevan sama linja vaikkei sitä missään kai tietääkseni virallisesti mainittu?
A-ryhmään passitettiin B:stä jos alkoi mennä alle 1:35. Jollain 1:45-1:47:llä taisi olla juuri ja juuri asiaa B-ryhmään. Ajat yli edellisen Katu-ryhmää.
Mulla on Motoparkista 1:42 aikoja (eli hittaasti mennään nopeimmillaankin, jopa 5kierr. putkeen, paitsi näin keväällä ihan ekoilla seteillä?) ja siksi menin ensimmäisissä SRRA:n ja HelRC:n ajoleireillä katu-ryhmään, koska kuvittelin, että koko tapahtumaan ei juuri tule kuin jo suhteellisen nopeeta sakkia. Kun näitä hitaita-nopeita on muutamakin kuten aina on niin hitaimmassa erot kasvaa ja voivat olla jopa pelottavia aivan uusille tulijoille - toivois että hitaasta nopeimmat nostetaan heti kun asia huomataan järjestäjän toimesta oikeampaa ryhmään.
/z
On luonnollisesti selvää, että jos jokin ryhmä on täynnä SM-tason kuskeja niin siellä nopeudet on eri luokkaa kuin tyypillisillä katukuskien ratapäivillä.(zeromark @ Touko. 13 2008,20:34) kirjoitti
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Näinhän se on.(Earthend @ Touko. 13 2008,22:39) kirjoitti
Mulle olikin "yllätys" se että SM A-kovinpien kuskien tiedetty nopeus ei todellakaan vaikuta mitenkään siihen hitaimman ryhmän hitaimman puolikkaan nopeuteen siten että he tietoisesti valitsisivat jonkin toisen järjestäjän heille ehkä sopivamman ajoharjoittelutapahtuman eikä tulisi hakemaan niitä ensimmäisiä rata-kokemuksia kilpailutoimintaa harjoittavan yhdistyksen ajoleiriltä. Eureka! *"Tyypilliselle katukuski ratapäivään" osallistuvalle tai ensikertalaiselle katuryhmässä ajaneelle oli varmaankin elämys, kun "joku vähemmän hidas"-katukuski menee ohi bussipysäkillä tyyliin; hei tässäkin on "lupa ajaa yli 200"? Tässä mielessä ON ekakertalaisten näkökulmasta totta, että katuryhmässä OLI nopeita varsinkin lauantain ja että SM-kärjen nopeus nosti myös katuryhmän nopeuksia, mutta sittenkin kyse oli mielestäni virheellisestä ryhmävalinnasta. Ketään sysimättä itse vain koin olevani väärässä paikassa (tarkoitus kun oli mennä seuraamaan nopeita ajolinjoja eikä vetelemään ulkokehää pitkin kuten kävi), loppukädessähän tuo oli sama kun tilaa juuri ja juuri riitti vaikka "huolellisuuteen kehotettiinkin, kun radalla on myös huomattavasti hitaampia".
Mutta mitäs noista hyvin moni valitteli olevan talviterässä ja sekunti kaupalla hitaampia kuin viime syksynä/kesänä/aiemmin!
Mäkin jäin 2sec. vaikka juuri sen verran piti mennä pois hitaudestani höyläämään! /z
Edit: Alkas aiheensa puolesta kuulua enemmän tuohon HelRC palaute topikkiin.. edit: thjuuning
Hyvä aihe, vielä kun tietäisi yhtään minkälaisia aikoja on tullut ajettua
Alastorossa tuli käytyä vissiin 4 kertaa ja ahvenistolla 3, pyöränä vanha kilvetön 600 gsxr. Viime kesän tapahtumissa ajoin nopeassa, mutta nyt kun ilmeisesti Org:n tapahtumissa pääseekin keskinopeaan ryhmään alkoi arveluttamaan, jos olenkin suotta nopeassa jaloissa, eikä rengaslämppäreitäkään vielä ole.
Viime kesänä oli itseäni reilusti nopempia, mutta jos ei aika ole liikaa muistoja kullannut niin myös taisi olla hitaampia. Viime kesän ajoharjoitteluista ei tainnut yksikään olla ORG:n järjestämä.
Pitänee katsoa onko keskiryhmässä vielä tilaa.
P.S 28.5 Asia viimestään selviää![]()
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
Olipa ajat mitä tahansa niin tuolla kokemuksella olet mielestäni luonnonlahjakkuus. Hommaat nyt vaan ne lämppärit ja lisää kumeja ajat nopeimmassa ellei joku pistä sua sieltä kesken päivän pois. Ellet sitten joskus halua mennä keskiryhmiin harjoittelemaan ohittelua tai hitaaseen pujottelua. /z(leeman @ Touko. 14 2008,02:32) kirjoitti