Tulokset 1:stä 4:een 4:sta
  1. #1
    Oma moponi on tuo GSX1100-G,ketju rallattaa aika ajoin varsinkin kylmänä,mitäs tuolle vois/kannattaisi tehdä,,,ko nokkaketjut on uusittu n.10.000km sitten.
    Joku neuvoo kiristäjän jousen uusimaan/jäykistämään.
    Oheisessa linkissä ko mopon kiristäjästä jotain puhutaan,mutta kun ei oikeen avaudu mulle toi teksti,,,neuvotaanko tuossa jopa vaihtamaan GSX1400 kiristäjä vai...olisi suuri apu jos joku vaivautuisi(kielitaitoinen) tuon pääpiirteittäin suomentamaan.
    Kiitokset etukäteen "kielikurssista"...
    Suomennoslinkki

    Vai ymmärsinkö aivan päin puuta koko jutun...
    KEPPI-G
  2. #2
    Häpeä keppigee!

    Katsoppa 1100g omaa ketjua, siellä olen kysynyt saman kysymyksen ja saanut Sepou:lta hyvän suomennoksen. Tein omaani edelliskesänä ko. huoltotoimet ja lisäksi lisäsin pari prikkaa jousen alle lisäämään jousipainetta. Ketju ei ole koommin rallatellut kuin ehkä aavistuksen heti käynnistyksen jälkeen.

    Joten 1100 g ketjun sivulta 3 löydät ohjeet.
    <br />
  3. #3
    Heh häppeen,niinpäs onkin..jotekain tuo jäänyt huomiotta.
    Palataanpa gsx1100-G omaan osioon olishan tuo pitänyt ensin tajuta sieltä"asiantuntevilta"-G mopottajilta kysellä, sorry palaan ruotuun.

    Saahan täänkin linkin joku suomentaa jos osaa.
    Stenjulta saa prodeerattuja GSX1100-G kangashihamerkkejä,saa ilmeisesti myös oman mallin mukaisia teetettyä.<< tää oli ilmainen mainos...
    KEPPI-G
  4.  
  5. #4
    Noh, laitetaan nyt tännekin tuo sepoulta lainaamani teksti,hyvät on ohjeet suomeksi...

    Nokkaketjun kiristäjästä on kyse. Käännös Babel Fishillä jäi vähän hämäräksi, mutta Haynesin GSX1100F manuaalista löytyy sama tarina. Jos on epävarma mitä on tekemässä, niin kannattaa pyytää kaveria avuksi. Väärin kasattu kiristäjä ja kone voi sanoa poks.

    Tässä ohje miten kiristäjän olen tarkistanut:
    1. Irroitetaan akun miinuskaapeli.
    2. Avataan oikeanpuoleinen kansi, jonka alta paljastuu kampiakselin pää.
    3. Avataan 17mm kiintoavaimella kiristäjän jousen peittävä pultti (saksankielisessä ohjeessa ympyröity keltaisella) ja poistetaan jousi.
    4. Avataan 2kpl 6mm kuusiokoloruuvit ja poistetaan kiristin.
    5. Tässä vaiheessa voidaan tarkistaa onko kiristäjässä vielä kiristysvaraa painamalla jousi paikoilleen ja mikäli kiristäjän "mäntä" tulee napsausten saattelemana ulos on kiristysvaraa jäljellä.

    Systeemi toimii räikkä-periaatteella eli mitä pidemmäksi ketju venyy sitä ulommas "mäntä" tulee, mutta sisäänpäin se ei tietenkään saa mennä. Saksan ohjeessa arvellaan että kiristäjä voisi olla jumissa ja kaikkea kiristysvaraa ei ole käytössä. Siksi tarkistetaan että "mäntä" tulee jousen voimalla kokonaan ulos ja mikään röhnä ei jumiuta sitä. Sisälle sen saa painettua vapauttamalla räikän kynsi. Kannattaa vielä laskea montako pykälää kiristäjän "männässä" on.

    Jos kaikki toimii niin paketti kasaan:
    1. Tärkeää: paina "mäntä" kokonaan sisään, niin että se ei kiristä ketjua ollenkaan.
    2. Aseta kiristäjä paikoilleen ja sen pitää mennä pohjaan asti ,koska ketjun kiristystä ei tässä vaiheessa vielä tapahdu. Ruuvaa kiristäjän kuusiokoloruuvit paikoilleen.
    3. Aseta kiristäjän jousi paikoilleen ja tässä yhteydessä painamalla jousta pitäisi pystyä laskemaan montako napsahdusta "mäntä" tuli ulospäin. Jos reserviä jäi niin jousen pultti kiinni ja kaiken pitäisi olla kunnossa.
    4. Pyöritä moottoria vaikka jakoavaimella hitaasti myötäpäivään kampiakselin päästä ja jos kiristäjä napsahteli lisää, niin ketju meni kireemälle ja todennäköisesti rallatus vähenee.

    Kiitos Stenjulle ja Sepoulle asian setvimisessä,nyt palataan -G osioon.



    KEPPI-G