Moi, kiinnoistais tietää aiheesta enemmmän.
Elikkäs tälläisellä saa tehoja pyörästä enempi?
Onko hajua kuinka paljon?
Esim. Dynojetin powercommander autotunella?
Kertokaa tyhmälle mikä tässä on homman nimi.
Kiitos.
Tai olla aika iso merkitys, että mikä pyörä on kyseessä. Ja onko muita, esim. putkisto modeja tehty.
Hajapusanisti
Riippuupi paljolti pyörästä ja muista pyörään tehdyistä muutoksista.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
http://www.motorcycleworkshop.com.au...nder_honda.htm
Tuolta alin on Hornetti. Muista säädöistä en tiedä.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Samaan paikkaan meinasin linkittää. Tuossa ilmeisesti pelkkä PC. Eli ei pelkällä komentajalla kuuhun mennä.
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
Ja vaikka tehoa ei tulisikaan merkittävästi lisää niin osaavan säätäjän käsissä pyörän teho- ja vääntökäyrä saadaan "käyttäjäystävällisemmäksi".
Honda CBR 1100 XX -99
Itselleni laitettiin viime perjantaina voimakomentaja Prätkäpajalla Tattarisuolla,penkitettiin pyörä muuttui täysin ennen ei voinut ajaa pienillä kierroksilla ollenkaan pyörä nyki koko ajan.Nyt eilen ajoin n600km lenkin nykiminen on loppunut täysin ja lähtee vääntämään heti.SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI
TuplaX
Tuo on kyllä juu merkittävä pointti vaikka alkuperäinen kysyjä tuntuukin olevan lähinnä sen lisätehon perässä.
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
Niin sitä vääntöä lähinnä ajattelin.
Laser Duo-Tech.
xx
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
HAYABUSA -12/ko -14
ex:BMW K1200R -08
ex:KTM 990 SupermotoT 2010
ex:FJR 1300 -02
ex:FZR 1000 -89
"Yeah, you're a legend in your own mind."
Hinta on aika suolainen mutta kun itselläni ajosta ei tullut oikein mitään hiljaisella nopeudella ja toimitus+asennusaika oli tosi nopeat ja kaverit osasi homman erittäin hyvin ja vielä sanoivat lähtiessa jos on jotain ongelimia niin tuo heti takaisin he korjaavat sen minkä ovat asentaneet.Hintaa kertyi 37tkmhuolto+commanderin asennus+penkitys(josta tuli paperi)yht 719€.Ei mikään halpa,mutta pyörä muuttui totaalisen hyväksi .SUOSITTELEN.
TuplaX
Kiitti tiedoista. Osasin jo ennakoida, että hinta olis tossa 500-700 euron luokkaa. Täytyy alkaa säästämään, jos vaikka ensi kaudeksi sen saisi hommattua. Mulla nyt ei onneksi vielä hirveästi matalilla nopeuksilla nyi, mutta vähän kuitenkin![]()
HAYABUSA -12/ko -14
^
Pelkkä asennus on kyllä nyt FJR:n kyseessä ollen todella simppeli homma, että siitä ei välttämättä kannata kenellekään mitään maksaa. Olen ton homman joutunut muutamankin kerran tekemään, kun ensimmäinen (käytettynä ostamani) olikin sitten viallinen. Netistä löytyneillä kuvallisia ohjeita seuraamalla tuohon menee puolesta tunnista tuntiin, eikä mitään erikoisosaamista tarvita. Hankalin osuus on, kun joutuu irroittamaan niitä mustia katepalasia mittariston/akun läheltä, jotta saa maadoituksen vietyä akulle. Olisi tuon maadoituksen kai voinut muuallekin laittaa, mutta amatöörina seurasin orjallisesti ohjeita
Kokonaan toinen juttu sitten on tuo penkitys, jolle en itse ole nähnyt mitään tarvetta. Omaan mopooni hankin commanderin nimenomaan tuota nykimistä poistamaan ja sen olenkin saanut kokonaan pois ihan noilla netistä ladattavilla kartoilla. Niitä on todella moneen lähtöön ja varsin helppoa niitä on vaihdella ja kokeilla erilaisia.
En suinkaan väitä, etteikö tuollainen hyvin tehty penkitys tuottaisi vielä parempia lopputuloksia, mutta ainakaan omalla kohdalla en katsonut sitä lisähinnan arvoiseksi, useamman satasen homma kai tuo. Pelkkä commanderikin maksaa jo n. 380€ (Yamaha FJR). Mutta jos joku väittää, että commanderin asennus ilman penkitystä on täysin turhaa, sanon siihen omien kokemusten perusteella, että paskapuhetta.
Jos putketkin on menossa vaihtoon, niin siinä tapauksessa voi olla vähän eri homma. Itse en vieläkään ole saanut aikaiseksi (raaskinut) hankkia putkia, mutta ehkä jo ensi talvena
Täytyy sitä penkityshommaakin sitten harkita uudemman kerran.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Kirjoituksesi on kaikilta osin juuri niin, kuten olen asian tuon osalta meinannut. Ei tarvi penkityksiä ym, vaan pelkän laitteen asennus ja tats it. Mulla ei ole pyörässä alkuperäispöntöt, vaan jotkut tehopöntöt? En nyt edes muista merkkiä
Niin ja kun nyt kehuit asennustaidoistasi, niin taitaa minulla olla asentajakin tiedossa
No, kuten aiemmin kirjoittelin, täytyy ensin talvella säästää rahaa ja ensi kaudeksi asia tulisi ajankohtaiseksi. Kiitän tiedoista!
HAYABUSA -12/ko -14
Toki varmaan sillä penkittämisellä saisi sen parhaan hyödyn - etenkin, jos penkittäjä sisäistää sen, että haussa on käytännön kierroslukualueilla toimiva pyörä, eikä se, että +10 000 rpm -alueelta saadaan se viimeinenkin koni ulos.
Itsellä on VFR:ssä PCIII, enkä ole käynyt pyörää penkittämässä, sillä jo nykyisillä säädöillä/kartoilla olen saanut pyörän toimimaan haluamallani tavalla. Oma "polku" meni näin:
- Asensin PC:n itse (jos joku nyt ajattelee, että liian vaikeaa, niin VFR:n tapauksessa piti asentaa PC:n piuha ECU-piuhan liittimien välille + kytkeä maajohto akun miinusnapaan. Hommaan tuhrautui ehkä n. 15 min, josta suurin osa kului siihen, että sain ECU-piuhan liittimet irti toisistaan ilman liiallista voimankäyttöä)
- Asensin O2-eliminaattorit (vasen kate irti ja lambdojen liittimet auki - O2-eliminaattorit paikoilleen, liittimet muovien alle ja kate takaisin)
- Kone käyntiin - toimii
- PC kiinni läppäriin ja jenkkifoorumilta ladattu Cozye-kartta sisään
- Tiedostin jo ennen kartan lataamista jenkkikartan olevan liian laiha - testaus todisti tämän, sillä tasakaasulla 50-70 km/h pahaa nykimistä
- PC:n omalla ohjelmalla vertasin (Map Compare -toiminto) Cozye-karttaa ja euro-VFR:lle tarkoitettua Dynojetin omaa karttaa
- Muokkasin yo. kartoista "keskiarvokartan" ja latasin PC:iin --> huomattavasti parempi, mutta edelleen nykimistä tietyillä kierroslukualueilla/kaasun asennoilla (nämä muistiin)
- Kartan säätöä yo. alueilla muutamat naksut rikkaammalle
- Säädetty kartta koneeseen ja jo toimii. Tuloksena (alkuperäiseen verrattuna) tasaisempi vaste kaasuun, tasaisempi VTEC-siirtymä, eikä nykimisiä (= surging) esiinny lainkaan. Kulutus kasvoi arvion mukaan muutaman desin / 100 km.
Eli pointti siis se, että kyllä tuota karttaa pystyy persdynollakin säätämään, jos lähtökohta vain on suurinpiirtein oikeanlainen. VFR:ssä on tuon VTEC-järjestelmän vuoksi tarvetta aika omanlaiselle kartalleen ja pohjana tuo jenkkifoorumilta löydetty Cozye-kartta toimi mainiosti, ollen sellaisenaan tosin liian laiha.
Minulla alla siis -03 VFR, jossa alkuperäinen putki + katti, mutta Leovincen ovalit killereineen kiinni. PAIR-järjestelmä irroitettu kokonaan. Ilmansuodattimesta on flapper-valve poistettu käytöstä. OEM-ilmansuodatin (tai no, mallia Motonet), eli ei mitään vapausvirtaussuodatinta. O2-eliminaattorit paikoillaan. Jos on vastaavanlaista pyörää käytössä, niin toimivaa karttaa voi kysellä minulta. Uskoisin kartan tuovan etua alkuperäiseen karttaan verrattuna, vaikka alla olisi myös enempi vakionkaltainen pyörä.
"Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene."
Tallissa: 350EXC-F
Ex. F800GSA ja VFR800 Vtec
Suosittelen, kun laitatte powercommanderin pyöräänne niin käytte säädättämässä sen sellaisessa paikassa mistä löytyy osaava kaveri ja tarkka penkki. itsellä tuli suuri ero noihin itse ladattuihin karttoihin. vääntö käyrä nous huomattavasti ja 5hp lisää. Pyörä on honda cbr 1000rr 04. tosin maksoi tuo säädätys 230e, mutta oli sen arvoinen.
Olen täysin samaa mieltä,commanderin laitto paikalleen ei maksanut lamda anturin poiston kanssa kuin 50€,ja kaikki oil laitettu tosi hyvin,penkitys maksoi sitten 250€,meikäläinen on sellainen tohelo jos olisin itse ruvennut laittamaan ja etsimään sekä tekemään nettiohjeiden mukaan,tulos olisi ollut varmasti satasen seppä ja tonnin vahinko.Pyörä alkoi vääntämään jo heti alakierroksilla sekä nykiminen on kokonaan pois,vielä sanoivat pajalla että kulutuskin laskee n10%,en sitä ole kyllä huomannut kaikki bensa on mennyt mitä olen tankannut.
TuplaX
ite oon miettinyt "voimakomentajaa" tuohon omaa z1000:n, putkisto on devilin tekele eikä ole tietääkseni ainakaan muuta tehty. Missäs täällä pääkaupunkiseudulla kannattaa viedä pyörä säädettäväksi? ja mistähän tuon commanderin voisi lunastaa halvimmalla? ulkomailta tilata vai miten hä?
Terveisin nimimerkillä Keltanokka joka ei jaksa googlettaa![]()
Viime talvena laitettiin FJR 07-malliin PC viitonen ja penkissä tehty kartta. Asennuksen ja penkityksen teki Viaber.
Mielestäni hyvä sijoitus. Aiemmin laihalla seoksella vuoristossa nykinyt mopo ylitti kesällä Alpit täysin ongelmitta.
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
mulle laitettiin dyno might:issä power commander v+autotune xr1200:sataseen ja pyörän kaikki nykiminen pienilläkierroksilla ajaessa ja nakutukset isollavaihteella vedätettäessä loppu siihen,laite on MUN mielestä hintansa väärtti.