Onkos tossa 600rr:n takavanteessa noi laakerit millä tavalla upotettu sinne? Eli lähteekö ne helposti naputtamalla irti, vai tarviiko siinä hajoittaa laakeri ennen kuin irtoaa?
Mulla tais hajota ne kun hakkasin niitä irti mutta ei kai sillä merkitystä ole. Jos sinne laakerin ulkokehälle onnistuu jollain naputtelemaan tasaisesti eri puolille niin ne voi hyvällä tuurilla saada ehjinä irti.
600rr:n vanteesta ei nyt suoraa muistikuvaa, mutta samantyyppisiä on tähän asti ollut kaikki takavanteet kaksipuolisella swingillä ja ketjuvedolla toteutettuna. Laakerin ulkokooliin tuskin pääset sisäpuolelta osumaan, eli käytännössä sisäkautta pitkällä tuurnalla sisäkooliin naputtelemalla (lyömällä) pitäisi vanhojen luovuttaa.
Laakeria ei koskaan saisi lyödä sisäkooliin jos sitä aikoo vielä käyttää, nyt ei kuitenkaan ole tarkoitus ilmeisesti vanhoja säästää.![]()
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
itse tuossa vaihdoin omaan pyörään kyseiset laakerit ja ihme ois ollu jos ois ehjänä tullu ulos.Apuvälineenä oli ulosvetäjä+heijari yhdistelmä.
R1-00-------------- Elämä jatkuu...
Tarkoitus olisi tosiaan vaihtaa uudet laakerit renkaaseen. Vaihto olisi tarkoitus suorittaa renkaanvaihdon yhteydessä liikkeessä. Tämä kysely lähinnä siitä, kun huoltomies varoitteli mahdollisesta suuremmasta työstä. Jossa laakerit tuntui olevan hankalasti irroitettavissa. Eli lähinnä sitä, etteivät yritä kusta mua silmään. Laskuttamalla suuremmasta työstä mitä oikeesti ovat tehneet.
Ei kyllä pysty ymmärtämään, mikä ihmeen "suurempi" työ siinä olisi?
Ihan normaali rakenne, laakereiden välissä on pitkä holkki joka kyllä siirtyy sen verran että laakerin pääsee lyömään pois.
Jos laakeri hajoo nii joutuu hitsaamaan pienen sauman laakerikehälle (siis sinne sisäpuolelle)et se "kutistuu" ja lähtee helpommin näin irti...![]()
R1-00-------------- Elämä jatkuu...
Takarenkaan laakereiden (3kpl) irroitus on helppo homma ihan kotikonstein, saati sitten liikkeessä "kunnon" työkaluin, samoin kuin uusien laakereiden asennuskin käyttäen vanhoja laakereita tuurnina. Niin kuin Hemppa totesi, niin pitkä holkki laakereiden välissä antaa myöten sen verran, että ne pääsee napauttamaan irti ilman kohtuutonta voimaa...
Muistathan kysyä laakereista tarjouksen myös erikoisliikkestä. 1000 äffän takarenkaan laakerit (3kpl) olisi maksanut merkkiliikkeestä yli 90€, kun laakeriliikkeestä sain ne 26 €urolla...![]()