Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    Ostin tuoss talvella '93 tonniäffän ja en oikein saanut myyjästä irti tietoa onko koneelle tehty mitään huoltoja myyntiin otettaessa ja edellinen omistaja oli omistanut pyörän vain vuoden, eikä tehnyt sille mitään mutta kehui sen toimineen moitteetta sen parituhatta kilsaa mitä sillä ajeli. Vaihtelin sitten keväällä varuilta öljyt ensituimaan ennen ajeluita, valvolinen 20W50 MP öljyjä "tietäjät" suosittelivat ja sitä sinne pistin. Sen verran oli oiretta koneessa, että kylmänä tahtoi joku venttiili nakuttaa. Nakuttaa myös hetken aikaa vaikka olisi lämmin kone, mutta hetken seissyt paikallaan.

    Oire ei paha ole, mutta kun tahtoo että vehkeet olisivat tiptop-kunnossa niin avasinpa tuossa koneen säätääkseni venttiilit. Niissäpä ei kuitenkaan ollut mitään vikaa vaan kaikki välykset olivat tismalleen toleransseissaan, kaikki venttiilit pikemminkin toleranssien alarajoissa.

    Kysymys siis viisaammille kuuluu, että voiko väärä öljy aiheuttaa moista ongelmaa? Mitä sen pitäisi vaihtoehtoisesti olla?
    Muita oireita on hieman epätasainen tyhjäkäynti, mutta se ei lie tähän asiaan kuulu. Korjaantunee kaasarit synkkaamalla.

    Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
    (exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
  2. #2
    10W40 on suositeltu öljy tohon vehkeeseen. Käytännössä se on kyllä mahdollista että se aiheuttaa ton kaltasia ongelmia. Se on monesti tullu todistettua autojen kanssa että vääränlaiset öljyt saattaa aiheuttaa tän tyyppisiä ongelmia.


    Epätasainen tyhjäkäynti korjaantuu melko varmasti kaasarien synkkaamisella.
    Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
    Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
  3. #3
    Oisko ääni kuitenkin venttiilien sijasta ketjusta/kiristäjästä. Ei mekaanisten venttiilien kanssa ole tuo öljy ihan niin tarkkaa. Autoissa se venttiilien rallatus kylmänä johtuu siitä että hydrauliset venttiilinsäätimet eivät täyty tarpeeksi nopeasti, mutta tällaisiahan on todella harvassa pyörässä... se ainoa hydraulinen osa kun tuppaa pyörissä olemaan se ketjunkiristin jos sekään.
  4. #4
    Lainaa (pma @ Touko. 08 2008,09:17) kirjoitti
    10W40 on suositeltu öljy tohon vehkeeseen. Käytännössä se on kyllä mahdollista että se aiheuttaa ton kaltasia ongelmia. Se on monesti tullu todistettua autojen kanssa että vääränlaiset öljyt saattaa aiheuttaa tän tyyppisiä ongelmia.


    Epätasainen tyhjäkäynti korjaantuu melko varmasti kaasarien synkkaamisella.

    Itelläni äffä alko lämpimänä zuzuttaan,ku jätin pakovenoille liikaa välystä.
    Jos sen nakuttaan laittais niin pitäis olla välykset tosi hukassa.
    Mutta eikös se perinteinen nakutus tuu siittä kun löpö syttyy liian aikaisin,eli sytkä aikasella.Säädöthän näistä vehkeistä puuttuu,mut ihan heittona vaan.



    m HONDA v
  5. #5
    Ei ole syttyongelma, nakutus ehkä väärä termi tässä. Kuulostaa siis ihan venttiilin kilkatukselta, joka ilmenee varsinkin kylmähkönä vähänkin vedättäessä tai moottorijarrutuksessa sekä lämpimänä tyhjäkäynnillä kuuluu miedosti alkuun käynnistyksen jälkeen. Ja nimenomaan kuulostaa siltä että vain yksi venttiili kilkattaa.

    Ketju ja kiristäjä näytti aika hyvältä, mutta mistäpä sitä tietää. Pitää tossa viikonloppuna yrittää kuulostella tarkemmin mistä kohtaa ääni kuuluu kun on tuo pyörä vielä nakuna.

    Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
    (exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
  6. #6
    säätäjää veikkaisin minäkin . En tiedä miten tossa 1000 cebarissa mutta 600 kuuluu ominaisuuksiin .mekaanisesti säädettävä kiristin paikalleen niin loppuu ylimääräiset äänet
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  7. #7
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Jos ääni kuuluu vaan vedätettäessä, tai moottorijarrutuksessa, niin ainakin voit pois sulkea venttiilit. Niihin ei vaikuta mitään moottorin kuormitus, vaan kyllä ne suuret välykset tai muu kuluminen aiheuttaa ääntä jatkuvasti.
    Yhtenä syyhyn tohon naputukseen voi olla myös kytkin, tai mäntä/männänrenkaat.
    Tosta öljystä sen verran, että en oikein jaksa käsittää tuota kylmän alueen 20W suomessa. Jos välttämättä haluat laittaa muuta kuin 10w40, niin älä ainakaan nosta kylmän alueen viskositeettia. 5w50 ja 20w50 ovat kuumana ihan yhtä paksuja, mutta aivan takuuvarmasti tuo 5w voitelee kylmän koneen paremmin kuin 20w. Saat ajaa useamman kymmenen kilometriä, ennen kuin öljyt ovat edes 80 asteisia. Ja muistetaan vielä se, että moottori kuluu vain käynnistettäessä tai riittämättömällä voitelulla jota esiintynee vain kylmänä ja liian paksuja öljyjä käytettäessä.
    GHOSTWRITER
  8. #8
    Ei ole mitään halutarvetta käyttää mitään erikoisempia öljyjä, noita 20W50 öljyjä vaan joku suositteli enkä sitten tullut ottaneeksi asiasta enempiä selkoja. Pitää nekin nyt vaihtaa varuilta noihin 10W40 litkuihin.

    Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
    (exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
  9. #9
    itsellä 20-50w liqui moly mineralit sisässä ja hyvin pelaa..
  10. #10
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    Kaikki on siistiä minkä itte tekee!!

    Honda CBR600F -98
    ex-Honda CBR1000F -98
    ex- Honda CBR600F -93
  11. #11
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?



    MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
  12. #12
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Ei ole mitään vaikutusta kytkimen painalluksella.

    Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
    (exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
  13. #13
    Lainaa (absum @ Touko. 07 2008,22:36) kirjoitti
    Ostin tuoss talvella '93 tonniäffän ja en oikein saanut myyjästä irti tietoa onko koneelle tehty mitään huoltoja myyntiin otettaessa ja edellinen omistaja oli omistanut pyörän vain vuoden, eikä tehnyt sille mitään mutta kehui sen toimineen moitteetta sen parituhatta kilsaa mitä sillä ajeli. Vaihtelin sitten keväällä varuilta öljyt ensituimaan ennen ajeluita, valvolinen 20W50 MP öljyjä "tietäjät" suosittelivat ja sitä sinne pistin. Sen verran oli oiretta koneessa, että kylmänä tahtoi joku venttiili nakuttaa. Nakuttaa myös hetken aikaa vaikka olisi lämmin kone, mutta hetken seissyt paikallaan.

    Oire ei paha ole, mutta kun tahtoo että vehkeet olisivat tiptop-kunnossa niin avasinpa tuossa koneen säätääkseni venttiilit. Niissäpä ei kuitenkaan ollut mitään vikaa vaan kaikki välykset olivat tismalleen toleransseissaan, kaikki venttiilit pikemminkin toleranssien alarajoissa.

    Kysymys siis viisaammille kuuluu, että voiko väärä öljy aiheuttaa moista ongelmaa? Mitä sen pitäisi vaihtoehtoisesti olla?
    Muita oireita on hieman epätasainen tyhjäkäynti, mutta se ei lie tähän asiaan kuulu. Korjaantunee kaasarit synkkaamalla.
    Entisenä äffän omistajana
    voin sanoa että satavarmasti se rakutus on nokkaketjunkiristästä lähtöisin, se on monessa hondan koneessa tyyppiongelma (esim oma xx ja 600f.).
    Ei muuta kuin uus kiristäjä peliin ja myös ketju uusiksi jos on ajettu lähemmäs 100tkm, Kiristäjän vaihto ei auta kuin hetkeksi jos ketju on jo venynyt riittävästi. Silmällä ei ketjun kuntoa voi oikein tarkistaa. Sitten vasta kun laittaa uuden ja vanhan ketjun vierekkäin niin huomaa että yllättävän paljon se rauta venyy ;) Vaihdoin omaani aikoinaan ensin kiristäjän ja vuoden päästä molemmat. Osat maksaa n.€150.
    TRE 1130K
  14. #14
    Pyörällä on ajettu vasta 50 tkm, ei kai nyt vielä pitäisi olla kiristäjän & ketjun vaihdon aika??

    Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
    (exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
  15. #15
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,12:14) kirjoitti
    Pyörällä on ajettu vasta 50 tkm, ei kai nyt vielä pitäisi olla kiristäjän & ketjun vaihdon aika??
    Cebareissa nuo kiristäjät ovat paskoja. Eli 50tkm kohdalla useimpiin Cebareihin se on jo vaihdettu vähintään kerran-pari

    Ketju ei välttämättä ole liian venynyt, mutta huonoimmillaan kiristäjät kestävät tosiaan vain hetken.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  16. #16
    Oukkidoukki, uskottava se kai sitten on ja vaihdettava sekin vielä. Onneksi en kerinnyt kasaamaan laitetta vielä

    Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
    (exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
  17. #17
    vaihda se käsin kiristettävä niin ei tarvi 50 egen kiristäjää vaihdella jatkuvasti
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  18. #18
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,13:26) kirjoitti
    Oukkidoukki, uskottava se kai sitten on ja vaihdettava sekin vielä. Onneksi en kerinnyt kasaamaan laitetta vielä
    Naputus ei silti välttämättä tule siitä ketjusta..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  19. #19
    Tuskinpa tuo nakutus venttiileistä tulee. Sen sijaan tyhjäkäynnin epätasaisuus ja nakutuksen esiintymistilanteet viittaavaat siihen, että jokin pytty saa ko. tilanteessa laihan seoksen tai sytty pätkii. Toisin sanoen joko nakuttaa aidosti laihan seoksen takia, tai sitten seos jää syttymättä jolloin kyse on mekaanisesta äänestä välysten takia.
    No niin, no
  20. #20
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
  21. #21
    Lainaa (hontikka @ Touko. 08 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
    Dual malli on joo ja tilasin briteistä tuon Carbtunen mittarin kaasareiden säädön avuksi. Öljyt vaihdan nyt joka tapauksessa, joten pitää kokeilla tuota GN:ää.

    Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
    (exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
  22. #22
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,15:23) kirjoitti
    Lainaa (hontikka @ Touko. 08 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
    Dual malli on joo ja tilasin briteistä tuon Carbtunen mittarin kaasareiden säädön avuksi. Öljyt vaihdan nyt joka tapauksessa, joten pitää kokeilla tuota GN:ää.
    Vaikka jotkut vannoo tietyn öljymerkin nimeen, niin oikeasti se on melko sama, mitä sinne kaadat. Kunhan täyttää luokitukset.

    Lainaa kirjoitti
    Saattaahan siellä eri merkeillä olla hiukan eroja paksuudessa, vaikka onkin sama viskositeettiluokka. Nyrkkisääntönä kuitenkin niin, että paksummilla öljyillä on hiljaisemmat käyntiäänet.

    Käytännössä huomattua sekin, että moni on valittanut mekaanisia ääniä ja vaihteiston "kolahtelua" (taitaa olla sama asia) sen jälkeen, kun on siirtynyt semisynteessisestä ohuempaan synteettiseen.

    Usein näissä asioissa tuntuu olevan mukana pääkopan sisällä olevia uskomuksiakin, samoin kuin bensa-jutuissa

    Esimerkiksi, olen kokeillut muutamia pyöriä, joissa ei kuulemma vaihteisto pelaa kunnolla öljynvaihdon jälkeen. Enpä ole sitä huomannut, mutta kytkeytymisääni on voinut olla hiukan kovempi. Mutta itse toiminnassa ei ole ollut vikaa.

    Syy siihen, miksi usein vaihteiston toiminta tai äänet voi hiukan muuttua öljynvaihdon yhteydessä on se, että useimmissa prätkissä on märkäkytkin. Eli eri öljyt toimii kytkimen kanssa hiukan eri tavoin. Tällöin kytkintä voi joutua hiukkasen hienosäätämään, jos sillä uudella öljyllä ei esim irroita ihan niin hyvin. Ja jos ei irroita, niin toki se paukahtaa kun vaihtaa.

    Usein tällöin vedetään johtopäätös; uudella öljyllä vaihteisto ei toimi hyvin ja kolahtelee. Vaikka oikeasti se vain toimii hiukan eri tavalla märkäkytkimen kanssa, ja yleensä irroituskohdan hienosäätö korjaa asian.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  23. #23
    Lainaa (Tylyttäjä @ Touko. 08 2008,15:32) kirjoitti
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,15:23) kirjoitti
    Lainaa (hontikka @ Touko. 08 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
    Dual malli on joo ja tilasin briteistä tuon Carbtunen mittarin kaasareiden säädön avuksi. Öljyt vaihdan nyt joka tapauksessa, joten pitää kokeilla tuota GN:ää.
    Vaikka jotkut vannoo tietyn öljymerkin nimeen, niin oikeasti se on melko sama, mitä sinne kaadat. Kunhan täyttää luokitukset.

    Lainaa kirjoitti
    Saattaahan siellä eri merkeillä olla hiukan eroja paksuudessa, vaikka onkin sama viskositeettiluokka. Nyrkkisääntönä kuitenkin niin, että paksummilla öljyillä on hiljaisemmat käyntiäänet.

    Käytännössä huomattua sekin, että moni on valittanut mekaanisia ääniä ja vaihteiston "kolahtelua" (taitaa olla sama asia) sen jälkeen, kun on siirtynyt semisynteessisestä ohuempaan synteettiseen.

    Usein näissä asioissa tuntuu olevan mukana pääkopan sisällä olevia uskomuksiakin, samoin kuin bensa-jutuissa *

    Esimerkiksi, olen kokeillut muutamia pyöriä, joissa ei kuulemma vaihteisto pelaa kunnolla öljynvaihdon jälkeen. Enpä ole sitä huomannut, mutta kytkeytymisääni on voinut olla hiukan kovempi. Mutta itse toiminnassa ei ole ollut vikaa.

    Syy siihen, miksi usein vaihteiston toiminta tai äänet voi hiukan muuttua öljynvaihdon yhteydessä on se, että useimmissa prätkissä on märkäkytkin. Eli eri öljyt toimii kytkimen kanssa hiukan eri tavoin. Tällöin kytkintä voi joutua hiukkasen hienosäätämään, jos sillä uudella öljyllä ei esim irroita ihan niin hyvin. Ja jos ei irroita, niin toki se paukahtaa kun vaihtaa.

    Usein tällöin vedetään johtopäätös; uudella öljyllä vaihteisto ei toimi hyvin ja kolahtelee. Vaikka oikeasti se vain toimii hiukan eri tavalla märkäkytkimen kanssa, ja yleensä irroituskohdan hienosäätö korjaa asian.
    Ei todellakaan ole ! Kokeillut muita mutta palannut takaisin GN4:n
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  24. #24
    Lainaa (Mopoko @ Touko. 08 2008,17:03) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Touko. 08 2008,15:32) kirjoitti
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,15:23) kirjoitti
    Lainaa (hontikka @ Touko. 08 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
    Dual malli on joo ja tilasin briteistä tuon Carbtunen mittarin kaasareiden säädön avuksi. Öljyt vaihdan nyt joka tapauksessa, joten pitää kokeilla tuota GN:ää.
    Vaikka jotkut vannoo tietyn öljymerkin nimeen, niin oikeasti se on melko sama, mitä sinne kaadat. Kunhan täyttää luokitukset.

    Lainaa kirjoitti
    Saattaahan siellä eri merkeillä olla hiukan eroja paksuudessa, vaikka onkin sama viskositeettiluokka. Nyrkkisääntönä kuitenkin niin, että paksummilla öljyillä on hiljaisemmat käyntiäänet.

    Käytännössä huomattua sekin, että moni on valittanut mekaanisia ääniä ja vaihteiston "kolahtelua" (taitaa olla sama asia) sen jälkeen, kun on siirtynyt semisynteessisestä ohuempaan synteettiseen.

    Usein näissä asioissa tuntuu olevan mukana pääkopan sisällä olevia uskomuksiakin, samoin kuin bensa-jutuissa *

    Esimerkiksi, olen kokeillut muutamia pyöriä, joissa ei kuulemma vaihteisto pelaa kunnolla öljynvaihdon jälkeen. Enpä ole sitä huomannut, mutta kytkeytymisääni on voinut olla hiukan kovempi. Mutta itse toiminnassa ei ole ollut vikaa.

    Syy siihen, miksi usein vaihteiston toiminta tai äänet voi hiukan muuttua öljynvaihdon yhteydessä on se, että useimmissa prätkissä on märkäkytkin. Eli eri öljyt toimii kytkimen kanssa hiukan eri tavoin. Tällöin kytkintä voi joutua hiukkasen hienosäätämään, jos sillä uudella öljyllä ei esim irroita ihan niin hyvin. Ja jos ei irroita, niin toki se paukahtaa kun vaihtaa.

    Usein tällöin vedetään johtopäätös; uudella öljyllä vaihteisto ei toimi hyvin ja kolahtelee. Vaikka oikeasti se vain toimii hiukan eri tavalla märkäkytkimen kanssa, ja yleensä irroituskohdan hienosäätö korjaa asian.
    Ei todellakaan ole ! Kokeillut muita mutta palannut takaisin GN4:n
    Mitä kaikkia muita olet kokeillut, ja mitä oireita niillä oli? Sääditkö kytkintä ollenkaan?

    Tuo merkkiuskollisuus ja tietyn merkin ylistäminen öljyjen suhteen on mielestäni turhaa. Vähän sama juttu, kuin nämä mutu-jutut bensan suhteen yms.

    Mulla ainakin Cebari toimi 8 vuotta monilla eri merkkisillä öljyillä ihan yhtä hyvin. On ollut Castrollia, Pennzoilia, Valvolinea yms yms. Elikäs tosiaan ajoin kahdella eri 600 cebarilla 8 vuotta ja kokeilin _monia_ eri öljyjä, joten puhun kokemuksesta ko. pyöränkin kohdalla.

    Sama juttu muiden merkkien ja mallien kanssa. Hienosti tuntuu pelaavan öljymerkistä riippumatta.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  25. #25
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Öljyn viskositeetti kertoo sen kuinka paksua se on kylmänä tai kuumana, eli, 0/100 astetta. Muut luokitukset saa nyt olla öljyn muun lisäaineistuksen ohella.
    Hyvin monet öljyt täyttävät kaikki vaatimukset, mutta ovat tarkoitettu eri rakenteisiin tai erilaisella polttoaineella toimiviin koneisiin/moottoreihin. Siksi se, että joku öljy täyttää kaikki vaatimukset, ei tarkoita sitä, että se soveltuu kaikkeen sellaiseen missä vaatimukset on pienempiä.
    En ala uudestaan selvittämään kaikkea. Löytynee varmaan sivustohistoriasta joskus puolivuotta puhutuista asioista.

    Mutta kertokaa mulle, te jotka tiedätte, miksi suomessa pannaan mopottimeen 20w ja jotain öljyä ja miksi? Itse en ole keksinyt sille kunnollista selitystä. Ellei sitten, joku todellakin käynnistä ja säilytä konettaan saunassa.
    GHOSTWRITER
  26. #26
    Lainaa (Tylyttäjä @ Touko. 08 2008,17:18) kirjoitti
    Lainaa (Mopoko @ Touko. 08 2008,17:03) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Touko. 08 2008,15:32) kirjoitti
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,15:23) kirjoitti
    Lainaa (hontikka @ Touko. 08 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
    Dual malli on joo ja tilasin briteistä tuon Carbtunen mittarin kaasareiden säädön avuksi. Öljyt vaihdan nyt joka tapauksessa, joten pitää kokeilla tuota GN:ää.
    Vaikka jotkut vannoo tietyn öljymerkin nimeen, niin oikeasti se on melko sama, mitä sinne kaadat. Kunhan täyttää luokitukset.

    Lainaa kirjoitti
    Saattaahan siellä eri merkeillä olla hiukan eroja paksuudessa, vaikka onkin sama viskositeettiluokka. Nyrkkisääntönä kuitenkin niin, että paksummilla öljyillä on hiljaisemmat käyntiäänet.

    Käytännössä huomattua sekin, että moni on valittanut mekaanisia ääniä ja vaihteiston "kolahtelua" (taitaa olla sama asia) sen jälkeen, kun on siirtynyt semisynteessisestä ohuempaan synteettiseen.

    Usein näissä asioissa tuntuu olevan mukana pääkopan sisällä olevia uskomuksiakin, samoin kuin bensa-jutuissa *

    Esimerkiksi, olen kokeillut muutamia pyöriä, joissa ei kuulemma vaihteisto pelaa kunnolla öljynvaihdon jälkeen. Enpä ole sitä huomannut, mutta kytkeytymisääni on voinut olla hiukan kovempi. Mutta itse toiminnassa ei ole ollut vikaa.

    Syy siihen, miksi usein vaihteiston toiminta tai äänet voi hiukan muuttua öljynvaihdon yhteydessä on se, että useimmissa prätkissä on märkäkytkin. Eli eri öljyt toimii kytkimen kanssa hiukan eri tavoin. Tällöin kytkintä voi joutua hiukkasen hienosäätämään, jos sillä uudella öljyllä ei esim irroita ihan niin hyvin. Ja jos ei irroita, niin toki se paukahtaa kun vaihtaa.

    Usein tällöin vedetään johtopäätös; uudella öljyllä vaihteisto ei toimi hyvin ja kolahtelee. Vaikka oikeasti se vain toimii hiukan eri tavalla märkäkytkimen kanssa, ja yleensä irroituskohdan hienosäätö korjaa asian.
    Ei todellakaan ole ! Kokeillut muita mutta palannut takaisin GN4:n
    Mitä kaikkia muita olet kokeillut, ja mitä oireita niillä oli? Sääditkö kytkintä ollenkaan?

    Tuo merkkiuskollisuus ja tietyn merkin ylistäminen öljyjen suhteen on mielestäni turhaa. Vähän sama juttu, kuin nämä mutu-jutut bensan suhteen yms.

    Mulla ainakin Cebari toimi 8 vuotta monilla eri merkkisillä öljyillä ihan yhtä hyvin. On ollut Castrollia, Pennzoilia, Valvolinea yms yms. Elikäs tosiaan ajoin kahdella eri 600 cebarilla 8 vuotta ja kokeilin _monia_ eri öljyjä, joten puhun kokemuksesta ko. pyöränkin kohdalla.

    Sama juttu muiden merkkien ja mallien kanssa. Hienosti tuntuu pelaavan öljymerkistä riippumatta.
    Kyllähän se pelaa vaan jos pelaa parhaiten tuon Gn:n kanssa miksipä ei sitä käyttäisi ! Mutta totta puhut sehän on vähän mutu tuntuma, jokaisella olkoon oikeus siihen !
    Tämmöisestä on turha kinastella !
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
  27. #27
    Lainaa (timo1 @ Touko. 08 2008,17:19) kirjoitti
    Öljyn viskositeetti kertoo sen kuinka paksua se on kylmänä tai kuumana, eli, 0/100 astetta. Muut luokitukset saa nyt olla öljyn muun lisäaineistuksen ohella.
    Hyvin monet öljyt täyttävät kaikki vaatimukset, mutta ovat tarkoitettu eri rakenteisiin tai erilaisella polttoaineella toimiviin koneisiin/moottoreihin. Siksi se, että joku öljy täyttää kaikki vaatimukset, ei tarkoita sitä, että se soveltuu kaikkeen sellaiseen missä vaatimukset on pienempiä.
    En ala uudestaan selvittämään kaikkea. Löytynee varmaan sivustohistoriasta joskus puolivuotta puhutuista asioista.

    Mutta kertokaa mulle, te jotka tiedätte, miksi suomessa pannaan mopottimeen 20w ja jotain öljyä ja miksi? Itse en ole keksinyt sille kunnollista selitystä. Ellei sitten, joku todellakin käynnistä ja säilytä konettaan saunassa.
    20w öljy on tosiaan käytännössä hiukan liian paksua kylmänä Suomen oloihin, mutta kyllä se kesällä lämpöiseen aikaan menee ihan hyvin. Kylminä aamuina sitten huomaa, että pyörittää vähän nihkeästi. 15w menee vielä, jos ei vetele todella kylmistä oloista käyntiin.

    Mutta ei ole sattumaa, että suurin osa huolloista laittaa koneeseen 10w-40 semisynteettiset. Se on hyvä öljy kaikin puolin Suomen oloihin. Käy myös pakkasen puolella oleviin käynnistyksiin.

    Onhan niissä ohjekirjoissa yleensä öljyjen suositellut käyttöalueet lämpötilaskaalan suhteen.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  28. #28
    Lainaa (Mopoko @ Touko. 08 2008,17:33) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Touko. 08 2008,17:18) kirjoitti
    Lainaa (Mopoko @ Touko. 08 2008,17:03) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Touko. 08 2008,15:32) kirjoitti
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,15:23) kirjoitti
    Lainaa (hontikka @ Touko. 08 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
    Dual malli on joo ja tilasin briteistä tuon Carbtunen mittarin kaasareiden säädön avuksi. Öljyt vaihdan nyt joka tapauksessa, joten pitää kokeilla tuota GN:ää.
    Vaikka jotkut vannoo tietyn öljymerkin nimeen, niin oikeasti se on melko sama, mitä sinne kaadat. Kunhan täyttää luokitukset.

    Lainaa kirjoitti
    Saattaahan siellä eri merkeillä olla hiukan eroja paksuudessa, vaikka onkin sama viskositeettiluokka. Nyrkkisääntönä kuitenkin niin, että paksummilla öljyillä on hiljaisemmat käyntiäänet.

    Käytännössä huomattua sekin, että moni on valittanut mekaanisia ääniä ja vaihteiston "kolahtelua" (taitaa olla sama asia) sen jälkeen, kun on siirtynyt semisynteessisestä ohuempaan synteettiseen.

    Usein näissä asioissa tuntuu olevan mukana pääkopan sisällä olevia uskomuksiakin, samoin kuin bensa-jutuissa *

    Esimerkiksi, olen kokeillut muutamia pyöriä, joissa ei kuulemma vaihteisto pelaa kunnolla öljynvaihdon jälkeen. Enpä ole sitä huomannut, mutta kytkeytymisääni on voinut olla hiukan kovempi. Mutta itse toiminnassa ei ole ollut vikaa.

    Syy siihen, miksi usein vaihteiston toiminta tai äänet voi hiukan muuttua öljynvaihdon yhteydessä on se, että useimmissa prätkissä on märkäkytkin. Eli eri öljyt toimii kytkimen kanssa hiukan eri tavoin. Tällöin kytkintä voi joutua hiukkasen hienosäätämään, jos sillä uudella öljyllä ei esim irroita ihan niin hyvin. Ja jos ei irroita, niin toki se paukahtaa kun vaihtaa.

    Usein tällöin vedetään johtopäätös; uudella öljyllä vaihteisto ei toimi hyvin ja kolahtelee. Vaikka oikeasti se vain toimii hiukan eri tavalla märkäkytkimen kanssa, ja yleensä irroituskohdan hienosäätö korjaa asian.
    Ei todellakaan ole ! Kokeillut muita mutta palannut takaisin GN4:n
    Mitä kaikkia muita olet kokeillut, ja mitä oireita niillä oli? Sääditkö kytkintä ollenkaan?

    Tuo merkkiuskollisuus ja tietyn merkin ylistäminen öljyjen suhteen on mielestäni turhaa. Vähän sama juttu, kuin nämä mutu-jutut bensan suhteen yms.

    Mulla ainakin Cebari toimi 8 vuotta monilla eri merkkisillä öljyillä ihan yhtä hyvin. On ollut Castrollia, Pennzoilia, Valvolinea yms yms. Elikäs tosiaan ajoin kahdella eri 600 cebarilla 8 vuotta ja kokeilin _monia_ eri öljyjä, joten puhun kokemuksesta ko. pyöränkin kohdalla.

    Sama juttu muiden merkkien ja mallien kanssa. Hienosti tuntuu pelaavan öljymerkistä riippumatta.
    Kyllähän se pelaa vaan jos pelaa parhaiten tuon Gn:n kanssa miksipä ei sitä käyttäisi ! Mutta totta puhut sehän on vähän mutu tuntuma, jokaisella olkoon oikeus siihen !
    Tämmöisestä on turha kinastella !
    Itse en vaan sitten varmaan tiedä, miten sen "hyvän" öljyn pitäisi sitten pelata Kaikilla kokeilemillani öljyillä kun on vaihteet kytkeytyneet hyvin, kytkin toiminut hienosti, mekaaniset äänet olleet normaalit ja lisäksi kone on vielä kestänyt läjässä

    Jos olisin GN4:ää kokeillut (en muista kokeilinko), niin tuntemukset olisivat olleet luultavasti samat. Olen nimittäin ajanut Cebarilla, jossa on GN4 koneessa, ja ihan samalta se tuntui ja kuulosti kuin muutkin
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  29. #29
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Suosittelen ihan lämpimästi öljynlämpömittaria, ja perehtymistä asiaan enemmänkin. Oli sitten kyseessä ilma tai vesijäähdytteinen moottoripyörä.
    Ei moottorisuunnittelijat keskustele öljyvalmistajan kanssa silleen..että kaikki käy jne. Paitsi kiinassa ja suomessa. Kaksi ääripäätä Toinen tekee paljon ja paskaa ja toinen haluaa halvalla ja hyvää.

    Mutta. Kannattanee ihan tosissaan kaivaa ne sivuhistorian keskustelut..niissä oli niin paljon totuutta ja faktaa ettei jaksa enää aloittaa.
    koku varmaan nerokkaana linkittää...ite ei oikein viitti.

    siis joku...tuli kirjoitusvirhe.



    GHOSTWRITER
  30.  
  31. #30
    Lainaa (absum @ Touko. 08 2008,15:23) kirjoitti
    Lainaa (hontikka @ Touko. 08 2008,15:16) kirjoitti
    Lainaa (Joke @ Touko. 08 2008,11:46) kirjoitti
    Lainaa (Spelaaja @ Touko. 08 2008,11:13) kirjoitti
    Mulla ainaki 600F:ssä oli tarkka siitä et piti olla Hondan omat GN4 10W40 öljyt koneessa. Vaihteet meni kunnolla päälle ja muutenkin kävi sievemmin ku esim castrollilla.
    Sen takia en oo vielä tuohon 1000F muita öljyjä kokeilukkaan.
    +1 mulla on kanssa aina ollut GN4:t pyörissä. Miksi edes koittaa muita, kun purkkikaan ei maksa kun ~30 euroa ja toimii -72 museoFourista uuteen ja kaikissa siltä väliltä *

    Edit: Eikä ääni muutu, kun painat tyhjäkäynnillä kytkimen pohjaan?
    Juurikin näin..Honda tykkää kun annat GN:t koneelle Kytkin, laatikko ja kone toimivat parhaiten tällä voitelulla...

    Tyhjäkäynti tasoittuu kaasareiden synkkaamisella ja on äffään helppo suorittaa itsekin, jos vain on sopiva mittari käytössä. Ainoastaan kolmospytyn kaasarin säätöruuviin on vaikea päästä käsiksi.. Sinulla taitaa olla jo dual-malli, joten siinä hankaluus on kakkospytyn kaasarilla, koska kolmonen on dual-mallissa "verrokkikaasutin".. pitkä ohkainen ristipää ja pitkä pinna ovat avuksi tässä
    Dual malli on joo ja tilasin briteistä tuon Carbtunen mittarin kaasareiden säädön avuksi. Öljyt vaihdan nyt joka tapauksessa, joten pitää kokeilla tuota GN:ää.
    Carbtunellahan minäkin tosin ei tarvinnut ihan Briteistä asti, kun kaverilla on tallilla valmiina

    Mukavasti tasaantui tyhjäkäynti ja synkkauksen jälkeen pystyi jättämään kierrokset n. 1000rpm:n kun ennen synkkausta oli n. 1150rpm..

    Kokeile tosiaankin gn:ää, tod.näk. et tule pettymään. Laita tänne kokemuksia vaihdon jälkeen, jotta huomaatko mitään eroa..
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen