Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    No nythän tuli pikku-Giksuun vika. Sunnuntaina huomasin "ripeää" ohitusta tehdessä, että kone pätkäisi jossain 10 krpm kohdalla terävästi. Jaksoi kuitenkin vetää sen jälkeen ongelmitta rajoittajan tuntumaan. Kotiin päin tullessa huomasin kuitenkin, että kone vähän pätki, kun yritti antaa enemmän kaasua. Tuntui pahenevan matkan edetessä, mutta esiintyi vasta reippaammissa kiihdytyksissä. Pääsin siis rauhallisesti ajellen kotiin, enkä ruvennut tutkimaan asiaa enempää.

    Tänään lähdin sitten ajelemaan ja huomasin heti, että kone ei vedä normaalisti jos laittaa vähänkin enemmän kaasua. Laite toimii normaalisti, jos kääntää kahvaa rauhallisesti ja korkeintaan 1/4 *maksimista. Jos antaa yhtään enemmän happea, niin kone "booaa" eli hyytyy. Vaivalloisesti nostaa kyllä kierrokset yli 10 krpm:n, mutta tehoa selvästi uupuu. Tekee saman vapaalla kierrätettäessä, eli kun antaa rauhallisesti kaasua 1/5...1/4 kahvakierroksen verran, niin kone kiertää nätisti. Heti jos vähänkin kääntää reilummin, niin "Booooo" ja laulu loppuu siihen, tai sitten pätkii / röpöttää.

    Nyt huolestuneena rupesin miettimään, että mikähän siellä on mennyt mäsäksi?

    Itse hartaasti toivon, että kyseessä on tulppa. Tätä teoriaa ei kuitenkaan tue se, että vika ei liity selkeästi mihinkään tiettyyn kierroslukuun, vaan ainoastaan kaasun asentoon.

    Eli olettaisin, että:
    1. Kone ei saa kipinää riittävästi sytyttämään rikkaampaa seosta (voi olla ihan tuulesta temmattu teoria)

    2. Kone ei saa tarpeeksi bensaa, tai saa liian paljon. (booaus viittaisi tähän. FI-valo ei pala, ja pyörä toimii normaalisti pintakaasulla)

    3. Kone ei saa ilmaa tai saa liian paljon. (tähän en oikein usko)

    Jos on hyviä ideoita, että mistä etsiä vikaa, niin kiitollisena otan niitä vastaan. Tsekkasin jo letkut ja liittimet tankin alta, eikä siellä ainakaan näkynyt mitään ihmeellistä. Tulppia en vielä viitsinyt illan hämärtyessä alkaa kaivamaan esiin, joutuu nimittäin rassaamaan taivasalla.
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  2. #2
    No kyllä tulpat nyt vaihtoon ihan aluksi. Sitten jos ei korjaannu niin ehkä kokeilisin puolien vaihtoa...
  3. #3
    Niin, tulpat on vaihdettu 4 tkm sitten. Toki jos siellä on joukossa yksi maanantaikappale, niin siinähän se sitten on. Toivon kyllä hartaasti, että vika liittyisi tulppiin.
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  4. #4
    sillä ei ole oikeastaan merkitystä, olen saanut tulpat rikki ilman että olen ajanut mopolla kilometriäkään (kastui tarpeeksi). Ne on niin halpa kokeilla että aina ekaksi jos edes periaatteessa on mahdollinen vika.
  5. #5
    No niin, nyt on tsekattua helpoimmat kohteet, eli tulpat ja ilmansuodatin. Tulpat vaihdoin kokonaan ja suodattimen tsekkasin päällisiin puolin. Mitään apua ei näistä toimenpiteistä ollut. Vika on ja pysyy päällä.

    Lisäksi huomasin eilen pyörää testaillessa, että tyhjäkynti on heikentynyt myös. Normaalisti se on luokkaa 1300 rpm, mutta nyt hädin tuskin 1000 rpm ja käynti on vaivalloista.

    Täytyy vissiin viedä osaavampien käsien huomaan koko laite. Kaiken kukkuraksi kotilostakin pamahti toinen etujarru jumiin, joten molemmat kulkineet on vajaakuntoisia. Harkitsen vakavasti julkisiin liikennevälineisiin siirtymistä. *
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  6. #6
    Ettei olisi alipaine-vuoto jossain?

    Itselläni oli juuri viime viikolla pieni vuoto,jolloinka tyhjäkäynti oli onneton ja hieman alatehot hukassa,mutta kulki kuitenkin.
    -92 GSX-R 750W
  7. #7
    Katselin kyllä päällisin puolin kaikki bensaletkut, alipaineletkut yms. Eihän tollaisella vilkaisulla toki vikaa löydetä, mutta ei siellä näkynyt mitään ihmeellisyyksiä.

    Vähän harmittaa, kun jäi testaamatta ne sytytyspuolat / tulpanhatut. Alkoin tulla vettä niskaan siinä määrin, että into lopahti heti onnistuneen tulpanvaihdon jälkeen.

    Pyörän äänessä on lieviä samankaltaisuuksia Triumphin Tripleen, eli haisee siltä ettei kaikki neljä sylinteriä ole mukana täydellä innolla. Tästä en tosin ole ihan satavarma, mutta voisi viitata sytytyspuoleen. Tosin tässä on riskinä se, että etsii vikaa sieltä missä luulee sen olevan, vaikka todellisuudessa vika onkin ihan muualla. Bensansyöttö voisi olla toinen vikakohde, mutta se on niin outo järjestelmä itselleni, että en osaa lähteä sinne tonkimaan syvällisemmin.
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  8. #8
    Oisko nokkaketju päässy hyppäämään pykälän kovemmassa vedossa?
    En usko minkään menneen rikki jos yhden pykälän on päässy lipsahtamaan, mut ei sillä kannata kumminkaan rupee ajelemaan ennen, kun oot saannu vian paikallistettua ja korjattua.
    Milloin siitä on vaihdettu nokkaketjun kiristäjä?
  9. #9
    TPS sensori
    2.11.2012, rookie94: Ei maailmanmestaruus tarkoita että on huippukuski.
  10. #10
    Nyt on tutkittu yhdessä asiantuntijan kanssa. Lopputulema on se, että kone saa liikaa soppaa. Kaveri huomasi hajusta heti, että käy rikkaalla, kun vähänkin kääntää kaasua.

    TPS-anturin testasi irroittamalla, ei muutosta. Samoin testattiin alipaineanturi, ei vaikutusta. Lisäksi testattiin lämpötila-anturi, ei vaikutusta.

    Toisioläpät toimii. Bensanpaineet on kunnossa (350 kPa-g).
    Siihen loppui niin sanotusti "helpot" vikakohteet. Hommaa vaikeuttaa se, ettei ECU:n FI-valo pala, joten diagnostiikka ei auta tässä tapauksessa.
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  11. #11
  12. #12
    VIKA LÖYDETTY!

    Siihen loppui hyvät uutiset... Eli koko ongelman syynä on umpiruosteessa oleva tankki. Bensan sekaan on ajan mittaan kertynyt niin paljon ruostetta, että koko polttoainejärjestelmä on ihan tukossa. Se on nyt puhdistettu ja kone käy normaalisti. Jesh.

    Ongelmana on se, että tankki on niin huonossa kunnossa, ettei sitä kannata enää käyttää. Nyt pitäisi siis löytää jostain uusi tankki, halvalla tietenkin...

    Laitan ilmoituksen Ostetaan-osastolle tms., mutta laittakaa ihmeessä privaa, jos jollain on sopiva tankki tarjota. Väritys pyörässä on sama kuin: Nettimotossa vastaava myynnissä. Eli niin sanottu "saksanmalli".

    Tämän siitä näköjään saa, kun ostaa vuositolkulla seisoneen laitteen. Kilometrejä on vähän, mutta seisonta on tappanut pyöränlaakerit ja tankin...
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)
  13. #13
    Kauanko pyörä on seisonut? Itsellä on tuossa kiikarissa kaksi vuotta lämpöisessä tallissa maannut k3 tonninen.. kilometrejä ei siinäkään ole paljoa ja sitä on välillä käyteltykin (ei tänä vuonna tosin enää). Pelottaa vaan vähän mihin on lähdössä. Tila missä se on ollu on lämmin ja kuiva.
  14.  
  15. #14
    Lainaa kirjoitti
    Kauanko pyörä on seisonut?
    Ei tarkkaa tietoa. Ostin sen viime kesänä, jolloin mittarissa oli 6500 km. Siis 2001-mallisessa pyörässä. Toki epäilin kilometrejä vahvasti, mutta alla oli ensiasennusrenkaat. Yleiskunto ei uutta hävennyt, kaikki oli sen näköistä kuin alle kymppitonnin ajetussa pitääkin. 12 tkm huollossa todettiin lisäksi, että kaikki katteiden allakin oli kilometrejä vastaavassa kunnossa. Lisäksi hinta oli hyvin edullinen, joten se oli mielestäni riskin arvoinen.

    Mutta kilometreistä päätellen laite on seisonut paljon, eikä olosuhteissa ole tietoa.

    Kyllä itse uskaltaisin ostaa pari vuotta seisoneen laitteen. Kunhan hinta on vastaavasti edullinen. Ainakin oman kokemuksen mukaan pitkä seisonta tarkoittaa uusia renkaita ja pyöränlaakereita. Lisäksi voi tulla muutakin ylimääräistä jumppaa.
    Suzuki GSX-R 1000 K5
    (ex: Suzuki GSX-R 750 K6)
    (ex: Suzuki GSX-R 600 K1)