Morjensta,
Mitä mieltä orgilaiset ovat 2-kilpisen pyörän hankinnasta? Esimerkiksi kaaduttua ja korjattua pyörää jos lähtee katselemaan, niin kuinka paljon voi odottaa hinnan olevan alempi kuin 1-kilpisessä, ja mitkä ovat sellaisia asioita joita tuollaista pyörää hankittaessa kannattaa huomioida, eli mitä ei saada edes korjaamalla yleensä kuntoon?
Pitäisikö 2-kilpisiä pyöriä välttää kuin ruttoa, vai onko niistä oikeasti mahdollista saada huokeaan hintaan hyvä ja toimiva peli?
Miten muuten huoltokirjaan on merkitty tuo 2-kilpisyys? Näkeekö sieltä mitenkään että mitä kaikkea pyörään on kolarin jäljiltä tehty ennen uutta rekisteröintiä?
Triumph Speed Four - 2004
Niin, misthään mithän tiiä,mutta tiedän ainakin yhden tapauksen jossa kaveri kaatui keveästi mopollaan(vauriot olivat vaan kosmeettisia).
Poliisit sattuivat paikalle ja ruuvasivat kilvet pois kun puhallusmittari näytti "liikaa".
Sakkojen ja kortinmenetyksen lisäksi joutui jannu käyttään pyöränsä rungonmittauksilla ja katsastaan/rekisteröimään uudestaan,moposta tuli rekisteröintipapereihin kaksikilpinen.
Ed,äidinkieliopillisestikorjattusuunnilleen.
KEPPI-G
Rekisteriotteessa lukee edellinen rekisteritunnus jos sellainen on ollut..
<p>Suzuki GSX-R 750 - Honda 125 XR - Kymco 125 Agility City - Suzuki GSX650F - Yamaha FZ8-N - Honda CBR600F</p><p> </p><p>Ennen vanhaan moottoriurheilu oli vaarallista ja seksi turvallista.</p><p> </p>
Yhden kaksikilpisen kotilon omistaneena, voin todeta että hinnan pitää olla todella kohdallaan. Vaihdettaessa oli tarjoukset seuraavanlaisia: "Ompas siisti kuntonen", vilkasu rekisteriotteeseen ja, "ei kyllä kiinnostakkaan..." Jos kunto on hyvä, asiallisesti korjattu ja pidemmäksi aikaa pyörän hankit, siitä vaan, luultavast isoimmat murheet on pyörän myyminen...
<p><strong> </strong></p>
2-kilpinen voi olla paremmassa kunnossa kuin vastaava 1-kilpinen. Katsastuksessa pyörä joutuu kuitenkin aika tarkkaan syyniin jotta siitä läpi pääsisi ja paperit saisi.
Jälleenmyynti on se hankaluus 2-kilpisessä pyörässä. Vaikka melkein ilmaiseksi sen antaisit niin ne eivät tahdo mennä kaupaksi.
Adressi Ylen mediamaksua vastaan, käy liittymässä!
http://www.adressit.com/mediamaksu
Uudehkot pyörät menee lunariin useimmin vain katteiden takia, joten miksi ei ostaisi 2-kilpistä. Hinta mun mielest sellanen 10 prosenttia halvempi kuin vastaava 1-kilpinen.
Mulla tuli yhdestä pyörästä aikoinaan 2-kilpinen sen takia, kun vorolta sattui hupi ajelunsa lomassa katoamaan alkuperäinen kilpi..
"The Slow And Pathetic"
Mun vanha mopo meni kaksikilpiseksi ihan vaan sen takia että, alkuperäinen kilpi tippui ja hävis tien päällä. Siitä piti tehdä ilmoitus kyttikselle ja uus kilpi tilalle. Eli kaksikilpisyyden syy kannattaa kysyä.
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Ja sen saman vanhan kilven saat tilattua siihen mopoon, jos vaan älyät sen niin tehdä. Itse en tuota tiennyt, onneksi tuo mulle kerrottiin. Toki otteessa lukee edellisen kilven tietojen kohdalla samat kuin mitkä nyt on ja se saattaa äkkinäiseltään aiheuttaa ihmetystä.(Länkkä @ Touko. 05 2008,19:23) kirjoitti
Ja mun mielestä 2-kilpisen uskaltaa ostaa. Hinnasta on hankala sanoa mitään, se kannattaa katsoa tapauskohtaisesti.
Itse tein tuollaisen projektin http://www.janipartanen.com/Projekti/projekti_r6r.htm ja olipa sitten myyntivaiheessa hinnan polkijaa ja "auttajaa" jotka hakisi tuon pois multa hintaan x eur, ettei jää nurkkiin pyörimään. Jäi vain yleensä uupumaan pyynnistä sellainen 2 000 euroa matkalle. Hintapyyntönikin oli halvinta vastaavaa n. 20 % edukkaampi, mutta silti olisi pitänyt vielä pari tonttua tingata. Jep. Nyt kuitenkin pyörä on uudella omistajalla ja ajossa.
Jos kyseessä on sellainen malli mitä on esim. ratakäytössä paljon niin jonkun moisen laitteen kuljettajalta kyselet mitä kannattaisi ottaa huomioon ja erityisesti tarkistella kyseisessä vuosimallissa niin ei pitäisi pahasti mennä vipuun. Yleensä tuolla ratapuolella porukka tuntuu pitävän omistaan huolta ja olevan kohtuu hyvin selvillä ongelmista ja akilleen kantapäistä. Pientä taustatyötä ja kohdallesi voi osua helmi.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Morjesta taasen. Mukavasti vastauksia tuli salireissun aikana
Tilanne on se, että ensimmäistä pyörää etsin ja yksi harvemmin kohdalle sattuva pyörä löytyi myynnistä mutta 2-kilpisenä kaatumisen takia. Hinnan puolesta tuo tuntuu aika passelilta ja ainakin kuvissa pyörä näyttää todella siistiltä ja hyvänä pidetyltä yksilöltä, mutta pakostakin alkaa ajattelemaan että "mitä jos...".
Itse asiassa olin aika yllättynyt siitä kuinka positiivisesti täällä kuitenkin suhtauduttiin kaksikilpisyyteen. Pitänee varmaankin ottaa myyjään yhteyttä ja tsekata pyörä juurta jaksaen itse ja käydä koeajamassa.
Lähinnä sellaista tietoa olisin vielä kaivannut, että kun noita kaaduttuja tms. pyöriä on korjailtu, niin onko jotain mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota kun korjattua pyörää koeajaa? Eli esim. jos nyt jarrut toimivat vähän heikosti niin sellaisen saa varmaan vielä kohtuuhintaan korjattua (levyt, palat, nesteet...?), mutta mitenpä esimerkiksi jos bensaruiskussa, moottorissa tai vaihdelaatikossa on ongelmia (tai missä tahansa muussa mikä olisikin sitten isompi urakka saada kuntoon)?
Triumph Speed Four - 2004
Ja mikä estää sen ettei ns. 1-kilpisessä voisi olla samoja ongelmia.(irreality @ Touko. 05 2008,21:08) kirjoitti
Kummasti joillain tuntuu olevan kauhua 2-kilpisiä kohtaan. Esim. jos miettii kotilomaailmaa niin 1-kilpinen voi olla (ja usein onkin) paljon pahemmin mällätty ja korjattu kasaan kuin se 2-kilpinen joka on käynyt läpi tarkastustoimenpiteet esim. 4-pyörämittauksen ja katsastuksen. 1-kilpisessä on vain erona se ettet tiedä sitä mut 2-kilpinen on dokumentoitu.
Luulisin että pyörämaailmassa 2-kilpisyyksien määrä varmaankin on suurempi koska juurikin esim. vain paikaltaan kaatuminen tekee sen että menee lunastukseen.
Joten eikun vaan ottamaan pyörän historiasta selvää (joka on kyllä nykyään vaikeutettu pirullisesti kun ei saa enää puhelinpalvelusta edellisiä omistajia) mitä on sattunut, miksi vakuutusyhtiö lunastanut ja kuinka on korjattu.
~: *Honda VFR800 VTEC 2008 *:~
Mielestäni pitäis tarkkaan tietää, miten mopolle kävi ja kuinka luotettava taho sen on pistänyt kuosiinsa.![]()
Ei muuten näe enää sitäkään rek.otteesta.. Siinä on se kohta, muttei sitä ole tapana käyttää/täyttää.(Länkkä @ Touko. 05 2008,19:23) kirjoitti
Ehkä SMS:llä AKE:lta voi saada tietää onko 2-kilpinen.
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
Uskaltaa, jos saat varmat tiedot pyörän historiasta ja korjauksista.
Itse ositin syksyllä avk:lta 2007 rykkösen, josta selvitin pyörän historian ja tapaturman. Sit katsomaan pyörää ja ostamaan pois. Korjatessa olen kuvannut joka vaiheen ja säilyttäny kuitit sekä säilyttänyt tietty itse vakuutusyhtiöltä saamani dokumentit. Pyörä oli ostettaessa ajokuntoinen, (rikkinäinen ajovalo esti rekisteröinnin). Nyt on rungonmittaustodistus ja kaikki selvästi vioittuneet osat on vaihdettu uusiin alkuperäis osiin. Pyörä on kilvissä, siis kaksikilpinen ja rekisteriotteessa on maininta vaihdetuista osista eli ajovalosta kun muita ei tarvinnu merkitä. Rekisteröinnin jälkeen pyörän takuu on taas voimassa sen ensimmäisen ostohetken määräämään päivään asti.
Eli en näe miksi tälläista pyörää pitäisi pelätä? Myydessä tosin laitan hieman halvemman hinnan kuin kaatamattomilla " yksikilpisillä", mutta en ilmaiseksi rupea antamaan.
Kannattaa tosiaan huomioida, että jotkin pyörät on voitu kaataa ja korjata ilman että niistä on merkinöjä missään ja ovat yksikilpisiä. Muuttuisiko tälläinen hyvänä ja yksikilpisenä ostettu pyörä huonoksi, jos kuulee jälkeenpäin että se on kaadettu ja korjattu? Tuntisihan siinä itsensä ainakin huijatuksi.
Edit: Niin ja ostamassani pyörässä lunastamisen oli aiheuttanut pujennut takarengas, naarmuuntuneet osat ja rikkinäinen ajovalo + korjaustöiden aiheuttamat tuhansien eurojen kulut.
Sama täällä VN900:sta niitä tipahteli varmaan aika monista, kun tuli 2006 -mallille takaisinkutsukin. 2007 -malliin oli takarunkoon lisätty putki lokarin sisään ja takavaloja muutettu. Eli mullakin oli siten pyörän otteessa sekä SZ-244 ja IX-3nn.(panu.. @ Touko. 05 2008,20:02) kirjoitti
Eli pyörää ei oltu kaadettu tai kolaroitu, vaan kilpi vaan päätti poistua jonnekin itä-uudellemaalle kesken ajelun. Ja kun mopottimesta se ainoa kilpi katoaa, tarkoitaa se että "kaikki" ajoneuvon kilvet ovat kadonneet ja pitää tehdä ilmoitus polisiille.
Itse vaihdoin rekkarin ihan siltä varalta, että jos joku epärehellisempi sattuisi sen kilven löytämään ja käyttämään sitä väärin, niin eipä tule poliisi minun ovelle koputtelemaan.
Putosi se kilpi vielä toisenkin kerran 25 -tiellä, mutta satuin näkemään että jotain välähti taustapeilissä ja sieltä se lappu ja kiinnikeet löytyi ojasta puolen tunnin etsintöjen jälkeen.
Eli kaikki "kaksikilpiset" eivät ole murjottuja. Asia selvinnee ainakin poliisilta tai akesta.
Noita on putoillut esimerkiksi noista kustomeista jos niitä on tuotu jenkeistä tai kuten Kawassa eka vuosimalli joka oli tehty jenkkien paljon pienemmälle rekkarikilvelle ja teline ei kestänyt isoa eurokilpeä.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Mielestäni uskaltaa ostaa jos on fiksusti laitettu. Itsellä ollut 5 kotiloa ja 1 pyörä. Tosiaan vauriot ovat monesti vain kosmeettisia. Kun pyörän katsastin niin uusia piti vain kytkinkahva,muuten kosmeettisia-(naarmuja). Ja kyllä ne myytyä saa kun varautuu alimpaan markkina hintaan-tyyliin 10-20% vastaavaa halvemmalla,ja liikkeet eivät mielellään ota vaihdossa...
Honda nsr 125- 01
Honda cb 900f hornet- 04
Suzuki Hayabusa- 06
"Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa"
"Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen"
Hinta on todellakin sen noin 10%% halvempi jos pyörän kunto on muuten virheetön, tietysti jos on vielä naarmuja niin vielä halvempi. Pyörän voi korjata monella tapaa mutta ei niin monella kuin auton. pyörässä ei ole piiloon jääviä osia juurikaan ja korjaus tarkoittaa yleensä: pultit pois, uusi osa tilalle, pultit kiinni tyyliä.
Pyörän yleisilme kertoo jotain, jos on edelleen paljon rikkonaisia osia, kahvapainot kuluneet, kahvat vääntynynyt paljon naarmuja yms. niin voi olettaa että korjauksessa on pihistelty. Sen sijaan koneen ja rungon osalla ei voi olla sen enempää sanomista kuin kolaroimattomissa. Käy ihmeessä koe ajolla ja jos huomaat jotain pientä, ota asia esille ja pyydä hinnan alennusta. Mutta toisaalta lähtökohta on rehellinen peli koska myyjä jo on ilmoittanut pelin olevan kaksikilpinen. Suomessa kaadetaan varmaan tuhansia pyöriä vuodessa joten yleistähän näitten korjailu on, ja riskinhän se ensimmäinen "uusi" omistaja on ottanut, ei niinkään enää seuraavat.
Voi ostaa ihan yhtä hyvin 1 tai 2 kilpisen mutta 2 kilpisessä on syytä käyttää pyörän tarkasteluun enemmän aikaa.
Itsellä tällä hetkellä 2-kilpinen kiksu.. ei tullut tosin esille 2-kilpisyys vasta kun papereita kirjotellessa...
pyörä oli kumminkin asiallisesti korjattu, sillä vikoja en löytänyt ja toiminut moitteetta nyt vuoden verran, joten en näe estettä 2-kilpisen ostoon.
Suzuki GSX-R 750 -91 i/ö
Onko ihan just noin? Pitää kai käydä hakemassa uus kilpi, on näes pientä vaille poikki välillä ruuvista-ruuviin.(jannep @ Touko. 05 2008,22:33) kirjoitti
Juu, näin onpi asia. Tosin vaatii siis vain rikosilmoituksen tekemisen, eli poliisiasemalla käynnin.(sandman72 @ Touko. 06 2008,00:42) kirjoitti
Tulee kiutenkin halvemmaksi tilata ajoissa uusi kilpi, jolloin se saa samalla etunnusnumerolle ja kustannuskin on paljon pienempi, kun ei tarvita päivitettyä rekisteriotetta jne.
Vanha siis mukan kun menee hakemaan uutta ja uusi ehjä ajoissa paikalleen.
Saisivat tehdä nuo MP -kilvet muovista. Kestäisi paljon paremmin taivuttelua kuin tuo alumiininen..
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Joo-o. No, onhan tässä sekin vaihtoehto, että teen kilvelle taustalevyn kun tuo on vielä mukana pysynyt, niin että on sitten alhaaltakin kiinni. Pitääpä väkertää joku päivä moinen.(jannep @ Touko. 06 2008,00:59) kirjoitti
Ei muakaan noi 2- kilpiset pelota. Ennemmin otan huolella korjatun 2- kilpisen kuin tuontipyörän, varsinkaan jos sen historiassa on vähänkään aukkoja. Noihin tuplakilpisiin kun joutuu tuon rungonmittauksen tekemään melkein kaikissa tapauksissa, joten se puoli on kunnossa. Tuontipyörä voi olla vedetty pakettiin ja korjattu päällisin puolin hyvinkin, mutta runko voi olla rikki/kiero.
Mitähän poliisit sanoo jos on 2-kilpinen pyörä?? Kumpaa niistä kilvistä pitää uskoa?? Pitääkö olla kaksi rekisteriotetta mukana??
Mutta toisaalta voihan yksikilpinenkin olla romuksi ajettu. Ei vain ole ollut kaskovakuutusta/halunnut käyttää sitä bonareiden menetyksen pelossa ja sitten korjattu itse tai jossain nyrkkipajalla... Mielestäni kannattaa toki aina tutkia tarkkaan.(juaalton @ Touko. 05 2008,22:57) kirjoitti
![]()
Kyllä juuri näin. Monesti se korjataanko vai laitetaanko lunariin on sopimus kysymyskin. Perheen yksi auto laitettiin ns "väkisin" lunastukseen kun korjaus olisi vienyt parhaillaan 2 kuukautta, eikä ollut kyllä pahat kolhut kyseessä(kaikas @ Touko. 06 2008,08:23) kirjoitti
Molemmat kilvet ja molemmat rekisteriotteet ajossa mukana *(Kukkahattu @ Touko. 06 2008,07:40) kirjoitti
Ja asiaan...
itselläni on alla 2-kilpinen ja edellinenkin oli 2-kilpinen ja seuraavakin voi olla 2-kilpinen. kyllä niitä uskaltaa ostaa kun vaan katsoo että mopo toimii ja on kunnossa. Itselläni tuon 2-kilpisyyden syy löytyy saksanmaalta *![]()
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
Ei kaikki kaks kilpiset ole kolaroitu. Mulla on kakskilpinen pyörä, kun toin sen muuttoajoneuvona ja siinä oli tullikilvet uutena. Edellisen kanssa katsastus konttori töppäs ja laittoi papereihin kilvet joita ei ollutkaan varastossa. Uusi paperi koneeseen ja oho mulla oli kakskilpinen uusi prätkä.
Harvoin pyörä ottaa pahemmin siipeensä kaatuessaan. Esim ratapyöristä saa todellakin etsiä kaatumatonta yksilöä. Monet on myllätty aika useasti, ja silti niillä ajetaan 250+km/h nopeuksia. Toisin sanoen, pientä kippiä katupyörässä pelätään usein turhaan. Tarkkana saa toki olla, ja pyörä kuin pyörä kannattaa koeajaa.
Paikkoja, jotka kannattaa checkata.
- Etupumpun kiinnittymiskohta t-kappaleeseen ja keulan herkkyys.
- Etuhaarukan liikkeenrajoittimet.
- takahäkin suoruus.
- Emäputken juuri (josta palkkirunko yleensä antaa periksi)
- Etuhäkin kiinnike.
- Vanteet ja jarrujen tärinä.
Mosa ym. hajoaa kipeissä harvoin. Ruiskupelit yleensä sammuvat kyljellään. Esteettisiä virheitä voi olla siellä täällä.
Edit: Kaiken saa osat vaihtamalla kuntoon. Jos 2-kilpinen pyörä tuntuu hyvältä, se todennäköisesti on hyvä.
- JAM Racing Team -
En tiedä olenko sitten liian ronkeli, mut itse en 2-kilpistä osta. En väitä, että se välttämättä huono ostos on, voi olla hyväkin (?!).
Mitä noita myynti-ilmotuksia nyt on kattonu ku on uutta pyörää ettiny, ni näyttää siltä, et kakskilpiset ei oikeen mee kaupaks. Ainaki ne on kuukaudesta toiseen myytävänä ku muut pyörän vaihtuu ympäriltä.
GAAAAAZ!!!!