Olen miettinyt käytetyn pyörän ostoa Tallinnassa olevasta Motokeskus-MC- liikkeestä. Jos jollain on kokemuksia kyseisestä firmasta, niin mielelläni niistä kuulisin. Meneekö pyörästä autoveron+rekisteröintimaksun lisäksi muuta täällä Suomessa? Entä pitääkö se katsastaa myös täällä?
Ai niin, mopo on Usa-malli, mitä mahdollisia ongelmia siitä tulee?
jenkeistä tuotuihin pitää hommata vastaavuustodistus alk 350€+alv ja maahantuontikatsastus 120-200€(kai riippuu paljon konttorista).
pari vinkinpoikasta: Ota _erittäin_ huolellisesti selkoa siitä, että kamppeen varmasti saa Suomessa kilpiin ilman mahti savottaa (ja tee tämä siis jo ennen kuin teet yhtään mitään noin kaupantekomielessä). Äläkä usko kaikkia myyntipuheita.(Lastu @ Touko. 28 2010,11:18) kirjoitti
Mikähän peli ja vuosimalli on kyseessä?
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Rekisteröintiin vaikuttaa myös se onko pyörä jo EU-maa Viron kilvissä vaiko ei?
Jos ei ole, onko tulli+alv jo maksettu viroon? Jos ei, maksat ne suomeen.
Jos laite on viron rekisterissä, oletettavasti homma helpottuu jonkin verran.
Vaatimuksenmukaisuuspapru on kalliimpi usa malleihin kuin eurooppamalleihin, kuten edellä joku jo totesikin.
Näillä tiedoilla aikamoista arvailua, soittele sinne firmaan, virolaiset puhuvat yllättävän hyvin suomea kunhan olet ostamassa heiltä jotain ;)
Meinasin aikanaan ostaa Virosta jenkeistä tuodun pyörän. 3 vuotta vanhasta *FJR:stä ei löytynyt muita papereita kun rekisteriote.. Jäi ostamatta.
En tiedä kuinka tarkkoja etelärannalla ollaan mutta kannattaa varmistua pyörän alkuperästä ettei Tulli poimi sitä heti maahantuotaessa pois.
"Ei tässä iässä enää jaksa aikuistua..."
Itselläni samanlainen kiinnostuksen kohde, eli pari HD Dynaa ko. liikkeestä jotka molemmat ovat jenkkilästä lähtöisin. Vuosimallit ovat -97 ja -99. Liikkeestä en ole vielä mitään kysellyt, tarkoitus kyllä on kunhan ensin selvitän tätä kautta mitä sieltä kannattaa kysellä.
Toisesta pyörästä kerrotaan, että sekä EU:n alv ja tulli ovat maksetut, toisesta ei ilmoituksen perusteella tiedä. Mikäli ei ole maksettu, nämä maksetaan siis Suomeen jonka jälkeen vielä varsinainen vero pyörästä?
Kuinka tuo vaatimuksenmukaisuuspaprun hommaaminen tapahtuu jenkki-malleihin? Oletan että entinen rek.ote tarvitaan, mutta mitä muuta? Miltä taholta näistä kannattaa kysellä tarkemmin?
Mitä kaikkea on varmasti tiedossa ja mitä kannattaa varautua vaihtamaan usa-harrikkaa Suomen katsastukseen tuotaessa?
Kiitoksia vastauksista, hirviä pyörän polte taas yllättäen tähän aikaan vuodesta...
Jos alv ja tulli on maksettu viroon, et joudu maksamaan enää niitä täällä. Autoveron joudut maksamaan.(Jonez_K @ Tammi. 03 2011,00:20) kirjoitti
Jos alv ja tulli maksamatta viroon, maksat tänne alv+tulli+autovero. Tässä tapauksessa pitää olla title, kauppakirja, rahtikirja yms dokumenttia joiden perusteella alvit ja tullit lasketaan.
Paperipinon määrä riippuu ihan siitä on laite viron kilvissä vai ei. Jos on, riittää viron rek. ote sekä sinun ja myyjän välinen kauppakirja.
Jos pyörä ei ole viron kilvissä, tarvitaan jenkkilän title (=rek. ote) jolla pyörä on myyty virolaiselle jobbarille ja sitten tietty sinun ja jobbarin välinen kauppakirja ( niin että omistajaketju on katkeamaton jenkeistä sinulle asti ).
Itse en ole yhtään harrikkaa jenkeistä ostanut, pari autoa kylläkin, mutta eiköhän noita vaatimuksenmukaisuus papruja oo saanut ihan suomen HD maahantuojalta kunhan pyörä ei vain ole tullut maahan salvage-titlellä...
No niin, vähän tarkennusta tullut pyörään ja kysymystä herännyt...kirjoitti
Eli, HD on ollut aiemmin rekisterissä Liettuassa (ei ilmeisesti enää Virossa) joten tarvitsenko tullia/katsastusta varten tietoa pyörän alkuperästä? Eli siis tätä "Titleä". Vai riittääkö Liettuassa toiminut rek.ote sekä kauppakirja Virosta minulle?
Ongelmana on, ettei pyörästä ole tarkkaa käyttöönottopäivämäärää tiedossa ja se on siis tuota -99 -mallia, joten ensirekisteröinti pitäisi jostain kaivaa tuon FMVSS:n vuoksi. Mistähän moinen onnistuu?
FMVSS ja epa-tarrat sentään löytyvät, joten muilta osin näyttää hyvinkin hyvältä tuo pyörän tuonti...ellei vehje itsessään ole täyttä kuraa kun sitä pääsee vilkaisemaan
Liettua on EU maa vaikka rahayksikkönä onkin euron sijasta liti. Eli kun tullimaksut ja alvit on kerran maksettu, ei sinun tarvitse niitä enää maksaa täällä.
US Titleä et tarvitse, tarvitset liettuen rek. paperit ja sitten kauppakirja jolla pyörä on myyty liettuasta viroon + kauppakirja jolla sinä ostat sen virosta ( = omistajaketju pitää olla katkeamaton )
Tuo käyttöönottopäivän puuttuminen on erikoinen noin uudessa laitteessa, selvitä se ennen ostamista. ( Itsellä ei ole parissa jenkkiautossani tarkkoja käyt. ottopäiviä, vain 00.00.1985 ja 00.00.1964 ,mutta noin "uusissa" asia voi olla tiukempi ). Selvitä tuo ehdottomasti ennen ostoa.
Nämä siis tullia varten.
Katsastukseen sitten vielä se vaatimuksenmukaisuuspapru ja paperisota alkaa olla paketissa.
Korjataan vielä sen verran, että jenkki laitteessa tarvitaan vastaavuustodistus. Sillä muuten niin merkitystä, mutta lapun hinta on kolminkertainen verrattuna vaatimustenmukaisuus todistukseen...(maketku @ Tammi. 11 2011,10:35) kirjoitti
Pari paikkaa mistä tuota lappua voi/kannattaa kysellä:
TUV ja Pakettiautopojat
Tuo kannattaa myös etukäteen selvittää että tuon todistuksen siihen saa, mutta toistaiseksi ei ainakaan omaan tietoon ole tullut yhtään laitetta mihin ei tuota paprua olisi saanut.
MMAF -Milloin tarvitsen vaatimustenmukaisuustodistuksen
Tämän mukaan en tarvitsisi edes vaat.muk.todistusta?
Mutta tuo vastaavuustodistus on siis eri asia ja on hommattava jokatapauksessa, vaikka nuo FMVSS ja EPA -tarrat löytyvät?
Saako tuota käyttöönottopäivää selville muutakuin Carfax-tyylisistä palveluista? Siellä ilmoitetaan 2 kpl merkintöjä löytyvän runkonumeron perusteella, en vaan viitsisi tyhjästä maksaa jos jostain rekisteristä sen saa Suomessa ilmaiseksi kysyttyä?
Osta suoraan yksityishenkilöltä, säästät selvää rahaa.
Roulette Green S3 -07
Toki, jos jotain mielenkiintoista löydän. Pari erittäin hienoa vaihtoehtoa vain sattuu löytymään paikallisesta liikkeestä.
Et tarvi vaatimustenmukaisuustodistusta, vaan nimenomaan tuon vastaavuustodistuksen. Ne tarrat ei tosiaan pelasta mitään siinä laitteessa, koska tuo pyörä on sen verran uusi ja alkujaan jenkkimarkkinoille suunnattu.(Jonez_K @ Tammi. 11 2011,13:40) kirjoitti
Tuo vastaavuustodistus sitten selvittää sitä täällä kilvittäessä että peli on vastaava kuin samanlainen eu-alueelle rekisteröity pyörä. Vastaavuustodistus voi tulla tuohonkin ehdollisena, eli siinä on sitten mainittuna mitä mahdollisia osia siihen pitää vielä vaihtaa vastatakseen eu-hyväksyttyä pyörää(esim.putkisto,ajovalo yms...)
Itsekin kiinnostaisi muutama yksilö,onko kukaan lähiaikoina hankkinut tuolta pyörää,vähän epäilyttää tuolta hankinta,jos olisivat noin edukkaita niin menis varmaan kuumille kiville jos laittaisivat sivupisteen hkiin ja pyöriä suomenkilpiin?
Siitähän joutuisi maksamaan verojakin. Siellä kun sijoittaa "rehelliset" varat virolaiseen yritystoimintaan ? on veroprosentti 0.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT