Onko joku merkki havaittu toista sopivammaksi kyseiseen kulkineeseen? Itse laitoin Valvolinen Durablendin 10W40 oltuani siihen tosi tyytyväinen Honda Seven Fiftyssä. Koneen käyntiääni on mielestäni tosi "karkea". Tosin en ole oikein selvillä Suzukin käyntiäänestä yleensä......Hondassa eri oljyillä oli asiaan yllättävänkin iso vaikutus. Vaihteet toimii Valvolinellakin ihan ok, toki pienen kolahduksen säestämänä. Mielipiteitä kiitos....
Kaippa se on melko sama. Itse käytän enimmäkseen 10w-40 semisynteettisiä, merkillä ei ole väliä. Sitä olen kaatanut varmaan yli kymmeneen GSX:ään, eikä kukaan ole valittanut.(GSXman1400 @ Touko. 05 2008,10:48) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
TÄH....eikö kukaan vielä ole tarjonnut sitä...mikäsenytoli Delv...
Ab alio exspectes, alteri quod feceris.
Toivoin kyllä, että tämä ei olisi mennyt delvacpelleilyksi....en vaan viitsinyt erikseen mainita.... *
Edelleen mielipiteitä kaivataan....
Kaada sinne se 10w-40 semisynteettinen mp-öljy, niin ei ainakaan mene pieleen.(GSXman1400 @ Touko. 05 2008,12:48) kirjoitti
Aina näitäkin jaksetaan samoja asioita pohtia. Luokitukset täyttävä öljy kyllä pelaa, eli lähes mikä tahansa mp-öljy, ja jotkut autoöljytkin.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Joo, ja jos tuntuu, että meni jollain öljyllä huonommaksi, niin vaihtaa jonkin toisen. Ajamatta ensin 10tkm.
mulla laitettu tonnin huollossa castrolin gp 4 sisään kysyin huollosta noista del... mikä se nyt oli sanoivat suoraan et eihän tää nyt mikään diisseli ole vai eikö niilä ollu sitä hyllyssä mistä noist tietää![]()
Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
Kyllä kai sen nyt jokainen tietää, että luokitukset täyttävä öljy pelaa, eli täyttää voitelulle asetetut vaatimukset. Kyse onkin moottorin mekaanisten käyntiäänten saamisesta mahdollisimman siedettäviksi. Hondassa koneen käyntiääni muuttui paljonkin eri öljyillä, Suzukissa tämä ei näytä kommenttien valossa olevan mahdollista. Sorry tyhmä kysymykseni, aloitan siis kokeilujen sarjan.(Tylyttäjä @ Touko. 05 2008,13:28) kirjoitti
Tonnin huollossa laitettiin Bel-rayn puolsynteettistä. Kuuden tonnin huollossa taas Castrolin täyssynteettistä. Castrolilla toimii ainakin vaihdeloota huomattavasti sutjakammin.
"Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"
"Ei se ole vika, se on ominaisuus"
Spagettihirviö 800i.e
Paksummilla öljyillä käyntiäänet tuppaa pienenemään, ei öljyn merkillä. Eli yleensä vaikkapa 15w-50 mineraalilla tai osasynteettisellä on hiljaisempi kuin vaikkapa täyssynteettisellä 5w-40 öljyllä.(GSXman1400 @ Touko. 06 2008,08:03) kirjoitti
Tämä on ihan yleinen totuus ja testattu useammilla pyörillä. Öljyn merkki ei tuohon juurikaan vaikuta. Pyörän merkilläkään ei tuohon juuri ole merkitystä.
Yleensä käyntiäänet pienenee aina, kun vaihtaa liru-öljyt uusiin hiukan paksumpiin.
No joo....tämä taitaa mennä jo saivartelun puolelle, mutta olen Tylyttäjä kanssasi eri mieltä siitä, etteikö öljymerkeillä samassa viskositeettiluokassa olisi eroja nimenomaan tällä kilinä-kolina-krahina-osastolla. Voin tietysti myös kuvitella koko asian, mutta oman kokemukseni perusteella näin on. Mutta eipä kinata turhista, kokeilen eri merkit, eiköhän se sieltä löydy.(Tylyttäjä @ Touko. 06 2008,09:28) kirjoitti
ettei mene taas delvacci-väittelyksi, niin sanoisin, että kokeile monenlaisia, myös vaikka sitä delvac mx traktoriöljyä. itellä on nyt tusinassakin menossa jo toinen satsi sitä huonompaa delvaccia super 1400 15w-40.
kaikkien mielestä sekään ei ole toiminut aivan odotusten mukaisesti. ainakin wanhuksissa semmoinen taas on parhaimmistoa öljyistä. pääasia, että siellä motissa on sopivasti öljyä, merkillä niin väliä ja kunhan loota ja kytkin pelaavat sillä tarpeeksi hyvin, niin a vot. pöriö.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Saattaahan siellä eri merkeillä olla hiukan eroja paksuudessa, vaikka onkin sama viskositeettiluokka. Nyrkkisääntönä kuitenkin niin, että paksummilla öljyillä on hiljaisemmat käyntiäänet.(GSXman1400 @ Touko. 06 2008,09:44) kirjoitti
Käytännössä huomattua sekin, että moni on valittanut mekaanisia ääniä ja vaihteiston "kolahtelua" (taitaa olla sama asia) sen jälkeen, kun on siirtynyt semisynteessisestä ohuempaan synteettiseen.
Usein näissä asioissa tuntuu olevan mukana pääkopan sisällä olevia uskomuksiakin, samoin kuin bensa-jutuissa
Esimerkiksi, olen kokeillut muutamia pyöriä, joissa ei kuulemma vaihteisto pelaa kunnolla öljynvaihdon jälkeen. Enpä ole sitä huomannut, mutta kytkeytymisääni on voinut olla hiukan kovempi. Mutta itse toiminnassa ei ole ollut vikaa.
Syy siihen, miksi usein vaihteiston toiminta tai äänet voi hiukan muuttua öljynvaihdon yhteydessä on se, että useimmissa prätkissä on märkäkytkin. Eli eri öljyt toimii kytkimen kanssa hiukan eri tavoin. Tällöin kytkintä voi joutua hiukkasen hienosäätämään, jos sillä uudella öljyllä ei esim irroita ihan niin hyvin. Ja jos ei irroita, niin toki se paukahtaa kun vaihtaa.
Usein tällöin vedetään johtopäätös; uudella öljyllä vaihteisto ei toimi hyvin ja kolahtelee. Vaikka oikeasti se vain toimii hiukan eri tavalla märkäkytkimen kanssa, ja yleensä irroituskohdan hienosäätö korjaa asian.
No itellä on nyt koneessa Esson XT2 10W-30 ja valintaperusteena on että pönttö moista oli tallissa. Lienee markkinoiden halvinta öljyä, alle kaksi euroa litra. Ei mitään valittamista öljyn puolesta, mitään eroa ensiasennusöljyihin en huomannut äänissä tai toimivuudessa.
Bel-Ray EXP semi 10W-40. Toimii kuin kello eikä ikinä mitään ongelmia kytkimen tai minkään muunkaan kanssa.
Kiitos kommenteista. En ehkä huomannut mainita, että olen lähinnä huolestunut moottorin karkeasta käyntiäänestä, en vaihteen vaihdon yhteydessä kuuluvista kolahduksista. Vaihteisto toimii ihan ok. Eilen kuulostelin erinäisten apuneuvojen kanssa konetta ja krahinat taitaa tulla lähinnä nokkaketjusta. Voiko ketjun kiristin olla finaalissa jo 13000 kilometrin jälkeen. Miten kiristin yleensäkin toimii? Onko hankala/kallis uusia?
Castrolia aikasemmin käytetty, nyt pari vuotta motorexin öljyä! Vaiheaski toimii hiljaisemmin, samoin pata toimii moitteitta, ei halvinta kyllä , mutta Suzukihan tämä on mihin sitä laitetaan!
Ei se ulkonäkö vaan se todellinen voima!
Laita tulpat korviin, niin ei äänet häiritse(GSXman1400 @ Touko. 12 2008,09:20) kirjoitti
Enpä usko, että on mitään vakavaa. Jos ohjuri on sökö ja ketju oikein löyhällä, kalkatus on melkoinen.
Nimim. 1200 Ladalla joskus kuovitellut.