Ei taida useimmat nelisylinteriset kuluttaa öljyä ellei koneessa ole jotain vikana. Uskon, ettei TRX:n moottorissa tarvitse olla suurempaa vikaa, vaikka öljyä kuluisikin jonkin verran. Eikös nykyään uudet Auditkin vie tuon 0,5l-1l/1tkm ja kyseessä on ns. ominaisuus.
Itse olen nyt ajellut pari kesää Delvacilla ja vaihtanut aina ajokauden jälkeen öljyt vaikka, kilsoja ei olekaan tullut ihan vaihtovälin verran. Joku toinen öljy voisi olla sopivampi tuolle moottorille, mutta samalla lailla se Yammun originaaliöljy kului kuin tuo "Dieselöljy".
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Minun on vähän vaikea uskoa että esim. puolen litran (saati litran) öljynkulutus tuhannelle on normaalia millekään kunnossa olevalle nykymoottorille...
(Mieleen nousee kuva hotellin parkkipaikalta missä kaupparatsut aamulla kippaa öljyä koneeseen että pääsee taas päivän pari...)
Sen kyllä voin uskoa että jos vanhemmalla kalustolla päästellään läpät selällään radalla, öljyäkin saattaa palaa siinä seassa...
juuri nyt pyörätön
Eikös 1l/ 1000km ole se öljynkulutuksen suurin sallittu normaali määrä nykymoottoreissa?
Retired
Näin olen ymmärtänyt mutta on se silti aika paljon (haiskahtaa vastuunpakoilulta jos joku valmistaja ilmoittaa tuommoisen olevan normaalia)
Mutta mp-moottoreista puhuen, käytetään esimerkkinä jotain vanhempaa konstruktiota ja jolla on jo hangattu useita kymmeniä tuhansia, vaikkapa trx:ää tai t-catin moottoria, hyväksyttävä öljykulutus vaihtovälille (6000 km) mielestäni olisi ehkä tuommoinen puoli litraa tai hieman reilu, litra tai yli on jo liikaa.
Yllä olevan perustan tietysti ihan ja vain omaan kokemukseen...![]()
juuri nyt pyörätön
Mikä sitten on raja sille milloin öljynkulutus on vain öljynkulutusta ja milloin se alkaa juoruamaan koneen levähtämisestä? Ex Africa Twin vei n. 5500km ajoissani 3 litraa öljyä. Minkäänlaista toiminnallista ongelmaa, tehohäviön tuntua tms. siinä ei ollut. Tuskin tuleekaan vielä seuraavaan 50 000 kilometriin.
Onhan se paljon, mutta...
Retired
Tietenkin aluksi pitäisi tietää tehdasuuden moottorin "taipumus" syödä öljyä... vasta sitten voi verrata tai seurata lisääntyvää kulutusta.
Mitä tulee tuohon lisääntyneen öljynkulutuksen ja sitten tehohäviön tai mahdollisen konerikon yhteyteen, mielestäni siinä ei välttämättä ole suoraa syy ja seuraus -suhdetta koska kysehän voi olla pelkästään esim. öljyrenkaitten kulumisesta (ehkä hieman ennenaikaisesti tai sitten insinöörille on tullut pieni suunnitteluvirhe) joten voi hyvinkin olla että moottori kuluttaa öljyä runsaanpuoleisesti mutta muuten toimii hyvin ja pitkään.
Toinen kuviteltavissa oleva syy voisi olla ohjurinkumit ja niitten materiaali, noin vertailuna muistelen että takavuosina, olikohan niin että joissain fordin moottoreissa oli ongelmana öljynkulutus ja syynä oli että alkuperäisenä olevien ohjureitten kumimateriaali oli jotenkin huonoa, joka tapauksessa ongelma poistui vaihtamalla kumit toisenlaisiin...
juuri nyt pyörätön
Tästähän saatiinkin vilkas keskustelu aikaan..Ainakin TRX-foorumilla ovat paikallistaneet öljynkulutuksen syyksi sekä venttiilivarrenkumeja että männänrenkaita. n. 30-60tkm rupeaa olemaan ilmeisesti enemmän sääntö kuin poikkeus, että öljyä kuluu. Pitäisi joskus ajaa letkassa ja käynnistää kone kylmänä ja pyytää takanatulijalta analyysiä, että pölläytteleekö pyörä ja jos niin missä tilanteissa.
Ilmeisesti Semisynteettinen öljy on parasta TRX:än koneelle. Eikös Twin Tenox aikanaan käyttänyt jotain tiettyä hyväksi todettua öljyä omassaan?
Ja autopuolella on nykyään vähän eri meininki, kyllä siinä on yksi jos toinenkin tuskaillut, kun täytyy ns. Premium-merkissä pitää aina Longlife-kannua takakontissa. Tästä(kin) aiheesta löytyy loputon määrä keskusteluja esim. VAG-foorumeilta.
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Olisi mukava tietää mihin perustuu oletus siitä että joku tietty öljy olisi hyvä jollekin tietylle moottorille, mikä on se ominaisuus joka siitä tekee hyvän?
Oisko siellä sitten niin että sylinteriputken ja männänrenkaitten (öljyrenkaitten) materiaalit on sillä tavalla epäsopivat että kilometrien karttuessa toinen kuluttaa toista liikaa (öljyrengasta) ja alkaa tapahtua niin ettei rengas kaavi riittävästi sylinteriputkea...![]()
juuri nyt pyörätön
Kyse ei ole pelkästään olettamuksesta vaan Yamahan manuaalin ohjeistuksesta jossa suositellaan Semisynteettistä sekä esim. KEDO:n jne myymästä öljystä, joka on mineraalipohjaista. Esim. tätä on usein käytetty käyttänyt TRX:ssä http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3409 ja voisi itsekin kokeilla, kun näyttää olevan kohtuullisen edullista puuilossa. En tiedä, mikä ominasuus on se, mikä tekee siitä hyvän, olisiko tuo esteripohjaisuus?!
Yksi olettamus TRX-foorumilla oli, että männänrengas- ja sylinterikombo pitäisi uutena ajaa vaihtelevilla kierroksilla sisään ja jos on ajettu matalilla kierroksilla ja vähän kuormittaen niin myöhemmin voi ruveta kuluttamaan öljyä. Tiedä sitten..![]()
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Motulia muistaakseni käytin aikoinaan, mutta tarkemmin en muista. Voi löytyä foorumilta haulla. Vaikea sanoa mitään näistä öljyistä kyllä. Afrikkalaiseen ostin lisäysölpäksi halvinta mahdollista mp öljyä (Motoxi) mitä löysin. Hyvin sekin toimi...Bemarissa on Mobilin perusöljyt, mutta siinä onkin kuivakytkin. Emännän V70 Volvoon ostin Fordin öljyä, kun täytti speksit ja viskositeetti täsmäsi + on pirun halpaa. Samaa käytin omassa ex Fordissa aina, eikä tarvinnut juuri lisätä 20tkm aikana.
Jotenkin tuntuu, että se on ihan se ja sama, kunhan siellä on öljyä ja viskositeetti on oikea ja jos on mp jossa märkäkytkin niin se huomioituna.
Retired
Silloin kun TRX:t oli uusia niin yksi sangen kuuluva ja näkyvä kaveri "Kähee-Kalle" (r.i.p) Helsingistä hommasi laitteen uutena (punainen, termigninin hormit ja takasatula päällystetty punaiseksi) ja hän jaksoi joka käänteessä isoon äänen kehua ajo-ominaisuuksia ja moittia öljynkulutusta. Ymmärtääkseni Arwidsonilla tehtiin tosissan töitä öljynkulutuksen selvittämiseksi ja Kallen hiljentämiseksi sensuhteen, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Ja ilkeät kielet sanovat volkkarin antavan siksi noita ylipitkiä öljynvaihtoväleja koska öljy vaihtuu jo pariin kertaan tuoreeseen kun sitä lisätään niinpaljon vaihtovälin aikana.
TRX850 -96
XT500 -80
Mielenrauhan saamiseksi taidan avata koneen kokonaan ja vaihtaa kuluneet osat uusiin... Katsotaan sitten keväällä miten sitä öljyä kuluuPitää kuvia laittaa kun homma etenee...
Taidan tosiaan kokeilla tota Motulia.
Ja autopuolella olen kyllä sitä mieltä, että riittää, että öljyn speksit täsmää, kuitenkin öljynvaihtovälillä jne. lienee suurempi merkitys kuin öljyn valmistajalla. Miksei prätkäpuolellakin olisi sama asia pois lukien mahdolliset kytkimen aiheuttamat erikoisvaatimukset.
Ja tulipa tänään tehtyä TRX:llekin jotain, vaihdoin Orggis-jalkatapit hyllystä löytyneisiin LSL:n tappeihin, jalkatappirungosta joutui poraamaan niitit pois, jotta jalkatapit vaihdettua. Samalla tuli selvitettyä tuo mystinen nestevuoto, joka johtui ilmeisesti liian hyvin voidellusta KN-suodattimesta, joka oli sitten valuttanut ilmanputsarikotelosta ylimääräiset pois.![]()
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Vähän päässyt aloittelemaan koneremonttia. Sivukopat sain irti. Seuraavaksi varmaan öljytankki ja öljypohja. Kannen irroittamiseen pitää käydä hakemassa kaupasta kuusiokulmahylsy. Tällähetkellä ajatus on viedä kansi, sylinterit ja alakerta kopat irroitettuna pajalle. Saavat vaihtaa sitten runkolaakerit ja tarkistaa vaihdelaatikon kunnon, kansi ja mukit yms. Mietin tuota alakerran purkua pidemmällekkin, mutta tarvitsee erikoistyökaluja (kytkimen ja vauhtipyörän irroitukseen).
Mielenkiintoinen projekti, kerro sitten, että missä kunnossa männät, sylinterit jne olivat. Ja toivottavasti on ammattitaitoinen paja jolle osat viet. Kun aikanaan vein TRX:n nokkaketjun vaihtoon ja venojen säätöön paikalliseen prätkäliikkeeseen olivat joutuneet kahteen kertaan harjoittelemaan ennen kuin jako oli paikallaan.
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Aika säheltäjiä jossei jakoa saa kohdilleen. Ainakin trx service manuaalilla lähes mahdoton ryssiäSe verran monta merkkiä nokissa, nokkaketjun rattaissa, kannessa ja kampiakselissa/vauhtipyörässä.
Oletteko irroittaneet eturatasta pyöristänne? Lähteekö ihan normisti vastapäivään auki? Pitänee muistaa irroittaa ennen kuin irrottaa konetta. Saattaa olla melko hankala siinä vaiheessa sitten![]()
Jaa on kyllä aika ohkanen toi lohkon seinämä etten kyllä itse lähtisi sitä vasten runttaamaan
Tuollasen näköinen on sylinterit ja kansi... 2 sylinterin Imunokan kiinnityspaikassa on selkeää kulumaa öljykanavien kohdalla. Näyttäisi, että kuvassa alempi kanava sulanut pienemmäksi kuin ylempi joka on saman kokoinen kuin muualla kannessa. Lisäksi näyttäisi, että tuosta on joku palanen lohjennutPahoin pelkään, ettei tuosta saa mitenkään hyvää enää
![]()
Kansi kainaloon ja visiitti R-koneistukseen, kyllä ne siellä tekee tuostakin reiästä uudenveroisen.
niin ja eturattan olen ottanut aina irti niin että joku on painanut takajarrua tai sitten olen tunkenut jonkun pulikan takarattaan ja ketjun väliin. Ketjun sylttäämistä lohkon väliin en halua kokeilla paikallaan tai vauhdissa
TRX850 -96
XT500 -80
Juu takoitus olikin käydä kyselemässä saako tuosta enää kalua. Otin äsken sylinterit ja männät irti. Ne näyttävät mielestäni ok... Onnistuin pudottamaan yhden männäntapin sokan kampikammioon, mutta öljypohja on irti niin sain kaivettua sen helposti pois![]()
Äkkiseltään kuvasta voisi suorastaan luulla, että nokka on leikannut kiinni molemmista kuvassa näkyvistä laakereistaan. Itse akseliko oli kuitenkin "terve"? Jos tuo laakeripukki on kovasti kulunut, niin siinä voi kyllä olla haastetta pitää riittävä öljynpaine tuossa laakerissa. Ainakin se asettaa haasteita öljypumpun kunnolle.
PS. Onko tuo kannen palotilojen öljyisyys purkuvaiheen harhaa, vai onko siellä venttiilinohjuritkin lasketelleet öljyä jonkin verran?
Nyt saisit halavalla vähän ajetun varaosa pyärän![]()
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'
Mites se laakerin kansipuoli, näkyykö siinä mitään jälkeä. Suurempi paine kohdistuu kuitenkin siihen kansiosaan kun jouset painaa aksilaa sinne ylöspäin. Kannattaisko siistiä pinnat ja mitata plastigagella (muovinauha joka leviää siellä laakerin ja akselin välissä ja kertoo välyksen) ja puhtia vasta sitten uushankintoja
TRX850 -96
XT500 -80
Practical Sportbikes lehden numerossa NOV 2013 on juttua TRX:stä.
Moro.
Sanokaapa, että kuinka paljon tällainen pahentaisi/parantaisi TRX:än ulkonäköä:
http://www.intobikes.co.uk/products/...ha-TRX850-2001
Minusta originaali ketjusuoja on todella ruma ja haluaisin asentaa Huggerin ja ehkä myös vähän modata alkuperäistä takalokaria siistimmäksi.. ehkä vähän 3M:n hiilikuitukalvoa sinne ja tänne..![]()
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Joo kyllä kaksi tällaista jo riittää varsinkin kun kumpikaan ei ole ajokunnossa
Kyllä siinä yläosassakin naarmua on. nokka kumminkin taitaa olla toimintakunnossa. Pientä kiillottumaa, mutta ei onneksi uria yms
Tommonen hiilarihuggeri mulla on... Siitä sitten arviomaan ulkonäkövaikutuksia![]()