Tänään hain pyörän tallilta ja tulin vähän mutkasempaa reittiä kotiin. Kyllä tuntuu hyvältä, uusilla bensoilla tuntuu vetojakin löytyvän selkeästi paremmin kuin ennen sytkäboksin ja tulppien vaihtoa. Iskarien huollon jälkeen keulakin tuntuu toimivan paljon paremmin.
Taitaa nyt olla pakko ajaa työmatkaa tuolla, vaikka jumppa ajovarusteisiin ja pois vie enemmän aikaa kuin itse työmatka.![]()
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Morjenttes!
Kävin lauantaina motoparkissa hiukan kurvaamassa trx:llä... aivan huikean hienolta tuntui uudella keulalla ja jarrut on tajuttoman hyvät
...no kaikki meni hienosti melkeen loppuun... sitten alkoi vaihteet takkuamaan niin että vaihdepoljin ei meinannu palauttaa ollenkaan kun latoi isompaa/pienempä tupaan...
Onko muilla ollu samaa ongelmaa tai taipumusta? Ja mitä öljyä te (lähinnä radalla ajavat) käytätte?
Mulla on nyt castrollin 10/40 power 1 litkut koneessa... ajattelin vaan, että onko toi öljy vaan ominaisuuksiltaan väärää jammuun jos ei aja ihan normi sunnuntaikörököröä?![]()
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Terve mieheen ja mahdollisesti naiseen!
Aktivoidutaan tännekkin pitkän hiljaiselon jälkeen. Pari kautta viimeisen kirjoittelun jälkeen mennyt mukavasti TRX:n puikoissa ja pyörä toiminut aivan loistavasti, ja mitä muuta nyt voi odottakaan! Eikä ole oikeastaan tehnyt mieli edes vaihtaa![]()
Eilen tein kuitenkin pienet remontit:
Vaihdoin massalevyt kytkimeen, öljyn suodattimen ja öljyt tottakai sekä jarrupalat. Samalla puhdistin ilmansuodattimen ja muuta "yleistä" laittoa.
Projekti sujui hyvin ja nopeastihan nuo hommat laittaa pakettiin. Koeajolla tapahtui kuitenkin jotain varsin jännää.. Ajoin moottoritiellä kohtuu vauhdikkaasti ja yht'äkkiä tuntui että tehot katosi ja eipä oikein vastannut kaasuunkaan.. Kohdalla oli sopivasti poistumisramppi ja lähdin tutkailemaan ongelmaa. Hetken kuluttua tehot palasivat, mutta heitin silti pyörän parkkiin ja ihmettelin mikä meininki. Enpä siinä sen suurempia osannut katsella vaan laitoin pyörän käymään ja lähdin himan suuntaan. Pyörä toimi hyvin, vastasi kaasuun ja tehoja oli.
MUTTA. Kaupunkialueelle tultaessa huomasin, että pyörä paukkui (siis pakoputket yski tms.) moottorijarrutuksissa aivan saatanasti Ja nimen omaan moottorijarrutuksissa. Samalla vaihteella tai pienenpää laittaessa. Jopa pienillä kierroksilla.. Paikoitellen todella kovaa ja korkealta. Tavallaanhan se on hienoa, mutta liika on liikaa eikä oikeastaan ole ennen noin pahasti sitä tehnyt. Ehkä joskus todella voimakkaassa moottorijarrutuksessa isoilta kierroksilta..
Nyt herää kysymys, että mitäköhän on tapahtunut? Kaasuttimeen en muuten koskenut, paitsi irrotin ilmanputsarin. Onko joku letku hajonnut/lähtenyt irti joka tekisi tällaista? Onkohan tällä tehojen menetyksellä jotain osuutta asiaan. Kiinni tuossa on Micronin putket ja "feikki" killerit, eli tuskimpa sieltäkään on mitään hajonnut. Oikeastaan ei ole hajuakaan mikä tämän voisi aiheuttaa.. Soundit on muuten oikein mukavat, mutta en nyt ole oikein varma tästä jatkuvasta paukkumisesta..
Ei ole vielä ollut mahdollisuutta tutkia asiaa enempää ja ajattelin joskos täällä alan asiantuntijat osaisivat heittää syitä?
Äkkiseltään mietittynä vaikuttaisi joltain bensansyötön ongelmalta?
Laitetaan kuva vielä:
-Kiitokset!
Viimeksi muokannut: k0rni; 25.07.2015 klo 23:52.
En ole todellakaan se asiantuntija, mutta äkkiä tuli mieleen, että olisko siellä ilmapuolella joku tukossa... tai irti... kun en nyt keksi muuta, joka tekis tollasta jos et mihinkään muuhun käyntiin vaikuttavaan koskenut![]()
Tietty kaikki letkujen mutkat kannattaa kattoa, ettei ole menny ruttuun paikalleen asennettaessa, kun siellä meinaa olla joissain kohtaa hiukan ahdasta jos letku ei mene just suunnitellusta paikasta
Omalla TRX:llä tullut noin 1500km pärryyteltyä ja on se vaan ihana mopo![]()
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Veikkaan että bensaletku tai tankin huohotus/ylivuotoletku on jollaintavalla littana-tukossa tankin alla. Eli ei saa bensaa kun antaa hanaa, ja odotellessa tankkiin syntynyt alipaine tasaantuu ja taas mennään.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
"Vika" selvitetty. Tulipa hätäisesti kirjoteltua tänne, mutta ainakin tuli aktivoiduttua taas harvalukuiseen TRX-yhteisöön
Eli tosiaan kun nostan tankin pystyyn niin joudun irrottamaan bensaletkun, kun ahdistaa niin paljon. Ilmeisesti samassa rytäkässä oli irronnut alipaineletku bensahanalta, jota en jostain syystä huomannut. Noh, taas oppi jotain uutta miten pyörä käyttäytyy kun joku letku ei ole paikallaan. Ei saisi olla koskaan liian kiire näissä hommissa..
Kiitokset avusta ja kovaa ajoa!![]()
Hyvä, että vika selvisi ja ajot jatkuu. Tänä kesänä on kilsat jäänyt aika vähille, mutta tuli tuossa mökkireissu heitettyä TRX:llä ja hauskaa oli. Lisäsin tuonne galleriaani yhden uuden kuvan tältä kesältä. Täytyisi pestä pyörä, kun on päässyt reissussa likaantumaan..
http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo17002/
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Pikkuärsytys, kun olen ajanut noin satasen kyytiä ihan pintakaasulla niin peli on hieman nypyttänyt (mitäs ajelet suoraa tietä, sanoo joku). Samoin jos tuosta vauhdista laittoi kaasun kiinni ja avasi heti niin tuli hirveä on/off rytkäisy. Nyt sitten sain aikaiseksi teipata umpeen kaksi n.20 mm reikää ilmanputsarikotelon etuosasta jotka joskus porasin siihen jotta isolohko saa tarpeeksi ilmaa. Vika hävisi! Ei siis kannata eppäillä Japanin insinöörin taitoja
Overin hormit otin pois jo aiemmin että kehtaa ajella, täytyy tehdä niihin killerit.
TRX850 -96
XT500 -80
Hellurei
Ollaanko täällä vielä hengissä?
Ajattelinpa päivittää ajatuksia, kun vihdoin sain mopon pajalle ja huomenna puretaan perä irti... Tilalle tulee YZF:n vahvistettu swingi, oz:n takovanteet ja öhlinssin perä
Ja että teemä pysyy yhtä hulluna niin keulaputket vaihtuu kans öhlinssiin radiaalijarruilla ja sillä oz:n takokiekolla
Jospa budjetti kestäis ensi syksynä vielä yamaha-teemalla sellasen vintage maalauksen niin alkais oleen taas joksikin aikaa mopo tuunattu valmiiksi![]()
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Teepä b_tommi ystävällisesti pieni projektikertomus kuvineen ja kiinnostaa erityisesti mitä osia tarvitaan muutokseen.
Uskon, että vielä useampi tulee tekemään saman modauksen pyörälleen.
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Morjens!
Eliskä mulla on sinne nyt menossa Aprilian RSV millen/tuonon öhlins hydraulisäädöllä ja juuri sillä poikittaisella yläsäiliöllä...
Säiliö ei suoraan mahdu sinne väliin, koska swingin "etuosassa" on se ontto alumiinivahvike...
Ensiksi meinasin vaihtaa koko iskarin, mutta asiaa hiukan mietittyäni ajattelin, että modaan nyt sitte samalla sitä swingiä, kun kerran alettiin astartelemaan
Swingi sujahti paikalleen ihan heittämällä! Loputkin orkkisosat varmaan menis samaan tapaan paikalleen, mutta... kun mä laitan sinne myös apikasta tulleen brembon takasatulan niin joutuu taas hiukan miettimään. Tarkoitus on, että sais sen yamahan reaktiotangon sieltä kokonaan pois ja brembon toimimaan ihan omilla kiinnikkeillä
Mää laitan kuvaa kunhan pääsen taas hommaan kiinni... On tässä viikko menny kuumeessa ja ilmeisesti keuhkoputken tulehduksessa nii ei oikeen oo maistunu rakentelu![]()
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
14098503.jpg
Kauheeta ku vaikeeta saada kännyltä näitä kuvia näkymään
Edit: Swingi meni siis samalla akselilla heittämällä paikalleen![]()
Viimeksi muokannut: b_tommi; 12.02.2016 klo 22:11.
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
14098504.jpg
14098506.jpg
14098505.jpg
Siinä samalla vähä ehkä ens talvena tulevaa väriteemaa![]()
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Olisko kellään muuten jääny sitä ulommaista ketjusuojaa nurkkiin?
Tuli käännettyä vaihdekaavio nii ottaa se vaihtajan tanko kiinni siihen ulompaan koppaan...
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Tulee niin nättiä ettei tuolla raaski edes ajaakun itse käänsin kaavion niin kiinnitin vaan sisemmän eturatas suojan ja sivukoppaan niille kohtaa mistä pultit jää uupumaan vaihdoin sopivan pituiset pultit. Voihan siihen vaikka koneen väristä teippikalvoa laittaa tai joku tarra jne jos haluaa viimeistellä
![]()
Nyt saatiin taas hiukan suunnitelmaa eteenpäin... meinaa sairastelu ja työt estää liikaa olennaista
Ongelma 1:
OZ:n takavanne aprilian vetopakalla... No on se tehtävissä, mutta ihan jokainen milli minkä mistäkin osasta saa sorvattua/ hiottua/ tms. täytyy saada pois. Ketjulinja on noin 5mm viturallaan, mutta ne kyllä lähtee ku ottaa hiukan vetopakan ulkolevystä/ -pulteista/ vaihtaa mutterit vakio 10mm:stä 8mm muttereihin.
Swingin uhdessä hitsisaumassa on pieni "möykky" niin siitäkin saa sen 1-1,5mm poistettua vingulla
...ja takapyörän holkista saa kans n.2mm pois...
Yllättävän paljon leveämpi on toi yzf:n swingi, ku aprilian...!! Siitä nyt ei vaan ole hirveesti apua, ku se on keskeinen nii tilaa ei jää vasemmalle silti riittävästi, että paketti menis suoraan paikalleen...
Ongelma 2:
Se Öhlins... no apikalla on sellanen "uniball" tyyppinen kiinnitys iskarin alapäässä, kun taas yamamotolla on haarukka mallinen... no ei se nyt silleen ongelma ole ku vaan iskari purkuun ja tehään sinne alapäähän sellanen haarukka
töitä ja sellasta pikku näpertämistä taas riittää, mutta mitäs pitää laittaa yamahaan sellasia osia kiinni, mitä ei kuuluisi edes samaan lauseeseen
Pukkaan lisää kuvia, jahka saadaan taas osia muokattua ja palikoita paikoilleen![]()
Sen voin sanoa jo nyt, että jos haluaa sellasen "bolt on" ratkaisun niin sit vaan pukkaa yzf:n koko perän pyörineen kaikkineen paikoilleen! Tää yamaha/aprilia "liitto" ei ole se helpoin ratkasu!
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
...juu ja nyt pistettiin homma vähä jäihin ku pitää tarkastella, että saisko tollasen gen1 rsv millen taka swingin leivottua kokonaan sinne
Mitat olis kohtuu lähellä, mutta vaatii vielä vähän "pyörittelyä"![]()
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
tervehdys... entisenä jammun (t-cat) ja nykyisen enduron omistajana seuraillut tätä trx-ketjua ja vähän sivussa haaveillut tuommoisesta twinistä...
trx-piiri lienee aika pieni ja kysynkin löytyikö myytäväväksi saakka peruskuntoista pyörää... ?
juuri nyt pyörätön
http://www.nettimoto.com/yamaha/trx/1966717
http://www.nettimoto.com/yamaha/trx/1587684
Tossa heti pari jota voisin itekin käydä kattomassa
...ja noista kilsoista... Omallani on menty n.80tkm ja käy kuin sveitsiläinen kellokunhan vaan on huollettu ja hoidettu!!
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
http://www.nettimoto.com/yamaha/trx/1587684
Tämän nähnyt livenä ja tämä sininen väri ehkä omaan silmään maukkaampi. Siistissä kunnossa oli ja hienosti laulaa noilla putkilla![]()
Hähää!
Jos se sorvataan sillä YZF:n swingillä niin joka ikistä osaa pitää muokata enemmän tai vielä enemmän, että ketjulinja yms. osuu ees sinnepäin
Mutta jos Ruattalaaset on jo tehny RSV:n swingillä niin sopiihan se sitte suomessakin
Ens viikolla varmaan saan sen haarukan himaan nii aletaan askartelemaan
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Nopealla paikalleen heitolla millen swingi on n.3mm kapeampi kun trx:n oma... Eli menee kyllä paikalleen
Ketjulinjakin tuntui olevan tosi lähellä... silmällä melkeinpä kohdillaan
Että näillä mennään eteenpäinhuomattavasti vähemmän hommia sorviin!!
Sopivasti täysillä!!
749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Nostellaas tätäkin ketjua. TRX kaivettu tallista ja öljynvaihdon, ketjujen öljyämisen ja rengaspaineiden tarkistuksen jälkeen otettu ajoon. Hyvin toimii ja ajo maistuu.
Silti sellainen tunne, että kaasarit voisi vielä säädättää. Jos joku tietää hyvän mestan Uudellamaalla niin vinkkejä kaivataan.
Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
Ei saakeli nyt on kans jammu otettu ajohon ja uus takarengas paikoollansa tää tuntuu taas oikialta prätkältä![]()
Mutta nyt vähä tuntuu, että viittinkö mä myydä tätä ollenkaa ku on tää vain niin hianon näköönen ja mahtavat äänet.
Mitä ny vähä ajoasento ottaa niskahan ja ranteisiin piänes vauhdis, mutta muuten loistava prätkä.
Sanokaa ny mitä mä teen ku olis tua kotarin perkele eli "terapiaväline numero yks" mihinkä pitääs kone laittaa kuntohon ku se on neljä vuatta maannu tallis odottaen ehjää tulevaisuutta ja jammun myynti rahoilla sen sais kuntohon![]()
Ku ei malttaasi luapua tästä jammusta perkules...
Eli mitä tekis?
Honda Monkey 83'
KTM 660 SMC 06'
ex:Yamaha TRX850 96'