Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Hei!

    Hondassani -82 CB:ssä hirttää lämpimänä etujarru kiinni. Tien päälle lähtiessä huollon jälkeen etujarru on ok kunnes kuumenee käytöstä johtuen. Tilanne ei tienpäällä laukea kuin ilmausruuvista painetta, eli nestettä poistamalla. Olen yrittänyt tehdä monenlaista ja propleemi on ollut liian kauan kiusana...olen alkanut heittämään jo peittoa pyörän päälle. Olen tehnyt seuraavaa mutta ongelma ei ratkea, pääsylinteriin on vaihdettu huoltosarja, kaikki uudet letkut, sylinterit ja männät puhdistettu huolella, uusittu mäntien tiivisteet ja pölytiivisteet, uusittu jarruneste, systeemi on ilmattu, säiliökään ei ole liian täynnä. Nämä on tehty jo useaankin otteeseen.
    Luulisin, että jollakulla muulla on voinut olla vastaavaa vaivaa...toivoisin saavani ratkaisun tähän ongelmaan. Etujarrussa on molemmin puolin levyt ja kaksimäntäiset yhdeltä puolelta puristavat uivat satulat mallia Honda.
    On liian vaarallista ajella kun etujarrun kahva menee kivikovaksi ja etujarru hirttää kiinni. Se käy yllättävän nopeasti ja lipat ovat lähellä kun vauhti hiljenee tien reunaan.

    Kiitos mahdollisista vastauksista!
  2. #2
    Ei kyllä voi paljon muusta johtua kun että jostain kumman syystä nesteet ei pääsee säiliöön takaisin, onkohan jarrukahvan ja männän välissä pieni väljyys? Jos ei niin ehkä kahva jotenkin painaa sitä mäntää?? Kokeile puhaltamalla ilmausnippaan pääseekö nesteet säiliöön?
  3. #3
    Vastaava vaiva oli kaverilla.
    Syytä kannattaa etsiä nimenomaan sieltä kahvan puolelta, eli väljää liian vähän. Lämmetessä jarrunesteen tilavuus kasvaa ja jarrut alkavat 'kantamaan' vai mikä olisi oikea termi.
    Melkein löisin kossupullon vetoa tämän puolesta
    K 1100 RS
    K 1200 GT
    http://www.moysa-mc.com
  4. #4
    Tutkikaapa ettei letkuissa ole tukoksia. joskus kumiletkuista irtoaa palasia ja tukkivat letkun. Neste menee paineella tukoksen ohi, mutta jarrusylinterin puolelta ei tule riittävää painetta ja jarru jää päälle.



    edit. taitaa olla kossutulossa.



    ennen kova, joskus jopa nopeakin...
  5. #5
    Vikaa pääsylinterissä, paine ei pääse purkautumaan säiliöön. Voit testata tämän helposti; avaa ilmausruuvi ja anna olla hetken aikaa. Jarrunesteen pitäisi päästä valumaanilmausruuvista vaiket koske kahvaan (muista laittaa rätti alle).

    Onko kaikki tiivisteet + osat menneet oikeassa järjestyksessä paikalleen kun olet huoltanut pääsylinterin ?
    Erkki Hugg
  6. #6
    Tänään purkasin etujarruista vielä kerran kaiken. Ei ole voinut osat mennä väärin koska tämä on tosi yksinkertainen systeemi, siis onhan se vuosimallia "museo". Rempan jälkeen ilmasin oikein huolella ja sitten ajelulle. Tuli alkuun varottua etujarrun käyttöä ja se pelasi niin kuin kuuluikin. Sitten jarruttelin tahallaan etujarrun kuumaksi ja niinhän se veti jälleen kahvan kivikovaksi ja etupyörän ihan jumiin. Tällä kertaa olin passanut paikan semmoiseksi jotta pystyin odottelemaan etujarrun jäähtymistä. Aikansa, eli noin puoli tuntia jäähdyttyään kahvaa pystyi jo liikuttamaan ja fillari pyöri naheesti. Odottelin vielä hieman aikaa ja sitten totesin jarrun toimivan jälleen kunnolla. En siis tällä kertaa päästänyt painetta, eli nestettä pois vaan odotin vain jäähtymistä.

    Kävin myös pyörän kanssa jututtamassa paikallisen Honda -liikkeen kaiken kokenutta huoltokaveria. Ansiokas kaveri kaikin puolin mutta kaikki vinkit mitä hän antoi olin jo tehnyt itse aiemmin.

    Emme ole siis vieläkään ratkaissut etujarrun hirttämistä kuumana!!!
    Vieläkö irtoaisi kommentteja tai vinkkejä?

    t: yöhaukka ilman ceetä
  7. #7
    Oletko tarkastanut vaikka jollain tikulla vielä kerran senkin, ettei pääsylinterin kumi tuki sitä pientä reikää jarrunestesäiliöön kun kahvasta ei paineta? Ei noista oireista oikein voi muuta syytä löytyä, muut jumitukset luultavasti tapahtuisivat kylmänäkin.

    Tuollaiseen vikaan "Honda Common Service Manual" antaa seuraavat syyt:
    -tukkoinen jarrusysteemi
    -työsylinterin jumiutuva mäntä
    -työsylinterin mäntä ei liiku kuten pitää
    -tukkeutunut nestekanava
    -kulunut työsylinterin kumi
    -jumiutuva/kulunut pääsylinterin mäntä
    -taipunut kahva/poljin (ihan totta),
    Ko opus ei erittele kuumana jumiutuvaa jarrua ja sen syitä.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  8. #8
    kyllä ne syyt on tuossa lueteltu. nyt vaan valitset vikasi.
    moni esim on vaihtanut erilaisen jarrukahvan joka painaa mäntää aina vähän, tämä estää nesteen pääsyn säiliöön takas.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    letku.

    kumi revennyt palkeenkielelle ja estää nesteen paluun.
  10. #10
    Jarrunestesäiliön pohjassa on kaksi reikää pääsylinterille. Toinen niistä (paluureikä) on todella pieni, jopa vaikea huomata, ja tämä sinulla on tukossa. Ei ollenkaan harvinainen vaiva vanhemmissa pyörissä.
  11. #11
    (poistettu tili)
    Entäs kun nuoren miehen upouudessa piikissä, Yamaha DT125X :ssä on sama vika? Kauppias vaan kävi koeajolla ja totes ettei vikaa ole, niinkuin ei aina olekkaan.

    Vähän huolestuttaa, koska poika meni jo kerran nurin kun etunen meni kokonaan lukkoon, ilman että painoi jarrua lainkaan.
  12. #12
    Itselläni oli kerran Z1300:ssa takajarrussa tuo pienenpieni pääsylinterin paluureikä tukossa. Jarru käyttäytyi juuri samalla lailla kuin aloittajan etujarru. Muutama jarrutus meni normaalisti, mutta sen jälkeen alkoi laahata ja lopulta takapyörä totaalisen lukossa. Kerran meinasin jäädä keskelle Tampereen Hämeenkatua jumiin

    Puoli tuntia jäähdyttelyä ja taas pelasi niin kuin ei mikään olisi.

    Tallilla sitten koko systeemi päreiksi, ei löytynyt muuta selvää tukkoa kuin se paluureikä, moskaa oli kyllä kertynyt koko 25 vuoden edestä joka paikkaan.

    Tuo pikku paluureikä on ylivoimaisesti pienin pullonkaula koko systeemissä, ja jää helposti huomaamatta jopa remonttia tehdessä jos sen olemassaolosta ei tiedä.
  13. #13
    Lainaa (CbxZ1047 @ Elo. 25 2007,03:44) kirjoitti
    Jarrunestesäiliön pohjassa on kaksi reikää pääsylinterille. Toinen niistä (paluureikä) on todella pieni, jopa vaikea huomata, ja tämä sinulla on tukossa. Ei ollenkaan harvinainen vaiva vanhemmissa pyörissä.
    Terve jälleen pitkästä aikaa. Palailtiin viime yönä takaisin isänmaahan ja foorumin pariin.

    Kiitos kaikille asiallisista kommenteista. Näköjään muillakin on ollut samaa vikaa erinäisissä pyörissä. Siitä tämmöiset keskustelupalstat ovat hyviä, että saa tukea omille tuskailuilleen kun hommat tökkivät. Silloin kun ammattihuoltomiehiltäkin loppuvat eväät niin silloin täältä foorumilta alkaa tulemaan arvokkaita ohjeita. Etenkin vanhemmista pyöristä eivät mp-liikkeet oikein tahdo jaksaa välittää.

    Seuraavaksi kun ennätän niin otan teidän kannustamana vielä tuon pääsylinterin irti ja puran ja putsaan tarkasti. Etenkin tuon pienen palureiän aion rassata auki.

    Kuinkahan iso halkaisijaltaan tuo pienempi paluureikä on näissä -82 ikäluokan Hondissa? Lienee luokkaa muutama kymmenysosamilliä, vai?

    Vaikka pyöräni on USA -mallia niin jarruvehkeet näyttävät päältäpäin laivan samoilta kuin muissa Hondissa.

    Palailen loppuviikosta kunhan saan remontin tehdyksi.


    t: "Hondamies"
  14. #14
    Lainaa (CB650SC @ Elo. 27 2007,22:51) kirjoitti
    Kuinkahan iso halkaisijaltaan tuo pienempi paluureikä on näissä -82 ikäluokan Hondissa? Lienee luokkaa muutama kymmenysosamilliä, vai?
    Olisikohan halkaisijaltaan jotain puolen millin - millin luokkaa. Jollain neulankärjellä se täytyy kaivella auki. Olen huomenna menossa tallille, mulla on siellä purettuna '79-83 Hondien jarrukamoja, täytyy katsoa jos sais vaikka kuvan mokomasta.
  15. #15
    Nyt näyttää siltä että tämän "asiantuntijan" kommentit meni jokseenkin persiilleen

    Tallilla on käyty ja nyt näyttää siltä että tuo ahtaan paluureiän ongelma koskee vain takajarrua. Kaivoin varaosalootasta esiin 80-luvun alun CB900F:n pääsylinterin ja kaksi reikäähän sieltä moskan alta löytyi, ihan samankokoisia molemmat.



    Ei näytä mitenkään erityisen herkästi tukkiintuvilta nuo.

    Nestesäiliöhän on painamalla kiinni pääsylinterin päällä. Säiliön "välipohjassa" on reiät joista näkee/pääsee putsaamaan nuo pääsylinterin reiät irroittamatta säiliötä, kunhan säiliötä kääntää 90 astetta. Näyttää lähinnä kierosilmäiseltä smiley-naamalta:





    Mitähän mahtoi Herra Honda ajatella, miksi tuota tankkia täytyy kiertää että nuo "huoltoaukot" osuu kohdalleen?
  16. #16
    jep olisin kans jarruletkun puolella jos vika ei löydy reijistä.jarruletkussa palkeen kieili joka päässtää vain yhteensuuntaan.tuttu vika -90 kawan 15 vn.ssä.vikaa haettiin kauan ja löytyihäse lopulta.
  17. #17
    tuo nesteen paluu on helppo kokeilla, kun ottaa etujarrun alapäästä irti, ja painaa työsylinteriä pienellä voimalla sisäänpäin, tällöin sylinteriin pitäisi nousta neste takaisin, jos tarvitsee "kohtuuttomasti" voimaa, niin nesteen kierto on tukossa.

    Varoitus liikavoima voi rikkoa työsylinterin tiivisteen.
    Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750

    Skype to me
    <a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
  18.  
  19. #18
    Kappas hyppäsi vanha ketju takaisin pinnalle. Täytyy vähän oikoa noita aikaisempia pöljäilyjäni. *

    Tossa on nyt kuva Kawa Zephyr 750:n nestesäiliön pohjasta. Ehkä minun pitäisi putsata noita Hondan jarrukamoja vähän paremmin, saattaisi löytyä vastaava järjestely sieltäkin... siis tuo pikkureikä on se mistä minä tuolla aikaisemmin jorisin.

    Mitenhän mahtoi ketjun aloittajan jarrujen käydä...?