Keväisen huollon piti olla varsin suoraviivainen tapaus: 72 tkm lähellä > mopo huoltoon vakipaikkaan heti alkukeväästä.
Kävi kuitenkin ilmi, että YZF 600 R:ni takaiskari oli "valmis", vaimennusta ei lainkaan ja vieteri pompotti iloisesti. Seurasi purkuoperaatio jonka jälkeen sain kiikutettua vaimentimen hoitoa saamaan.
Mopon seistessä peltiputkesta värkätyn erittäin jäykän "vaimentimen" varassa vaihdoin hassusti säröytyneen takajarrunesteen säiliön uuteen. Homma meni muuten ok, mutta loppuvaiheessa ilmatessani jarrua huomasin että palat olivat aivan loppu > ostoksille ostamaan uusia jarrupaloja.
Sain viikon jälkeen vaimentimen remontista ja lisäksi tiedon että se on Showan valmistama. Sen asennus sujui varsin helposti, kunhan nyt ruuveja piti valikoida oikeille paikoilleen useampaan kertaan.
Koska jarrupalat piti kuitenkin vaihtaa ja säästää huoltokuluissa jotka iskunvaimentimen remontti "pompsautti", niin ajattelinpa vaihtavani itse myös öljyt ja suodattimen. Suodattimen vaihto olisi onnistunut helposti hiukan "lintsaten" etukautta pakosarjan välistä, mutta kun joku onneton oli kiristänyt edellisen suotimen ns. jättikädellä eikä kaupasta löytynyt oikeaa suodatinavainta > ei kun katteita irrottamaan > aikaa ja hermoja sekä ajokeliä tuhlaantui. Homma kuitenkin onnistui.
Sitten seurasi takajarrupalojen vaihto. Arvasihan sen, männät aivan jumissa, edes ruuvipuristin eikä sorkkarauta saanut niitä liikkeelle. CRC ja työkaluilla toteutettu lievä väkivalta lopulta saivat männät suostuteltua liikkeelle. Tämäkin homma siis onnistui ja takajarru tuli varsin tehokkaaseen kuntoon.
Jarrut pelaavat ja vaihteisto toimii mukavasti ja voi olla että joku euro tuli säästettyäkin, mutta hermot kyllä saatoin saada välillä heikkoon kuntoon, kun mikään prosessi ei sujunut kuten pitäisi. Joko maksat rahoillasi tai hermoillasi...
Tarinalla ei liene mitään varsinaista opetusta, mutta taitaa olla niin että monikin mieluummin maksaa siitä että toinen tekee. Välillä nikkarointi on kivaa, mutta onko mopon huolto osa harrastusta vai ei? Kun laitteella on ajettu yli 70 000 km, saattaa asia olla niin että myös DIY remontteihin ja niiden yllättäviin laajenemisiin on syytä varautua vaikka kulkine sinällään olisikin yhä ajonautintoa antavassa kunnossa.
Että tämmöistä turhautunutta ääneen ajattelua...
PS. Niin, ja kaasuttimien synkronointi pitäisi kuitenkin teettää, kun en sitä itse kykene tekemään... niin, ja kannattaakohan muuten yli 10 vuotta vanhan mopon huoltokirjaan enää ylipäätään tavoitella lisää leimoja?
Niinhän se on, että tehköön kukin tavallaan. Toiset tekee itse ja homma pelaa. Jos ei taito riitä ja/tai hermot kestä, sitten vie liikkeeseen. Oikeita tapoja kumpikin.(zed @ Touko. 02 2008,23:20) kirjoitti
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Joo on sitä moneen kertaa kyllä hermot menny. Mutta on kyllä sellasia hintoja tuolla liikkeissä että jos sinne vie nii enää ei bensaa ostella.Mutta kyllä vaikeammat huollot olen antanu liikkeen tehdä. Esim kun konetta piti avata nii edellinen omistaja oli katkonut ruuveja siihen sisään että olisi helppo avata
Ei muutaku pyörä liikkeeseen ja siellä ronkkivat nuo katkenneet ruuvit pois.
--GsxR:iä--
Pahimman fiiliksen kohdalla voit ainakin ottaa laskimen käteen ja todeta säästäneesi kasan Euroja, tai jos homma menee metsään kunnolla, olisi sittenkin ollut parempi viedä pajalle. Joskus vaan vuosia kiinni olleet osat ei ehjänä meinaa lähteä irti. Hienoa että Mopo pelaa!
Itse olen aina tehnyt mahdollisimman paljon itse takuun rauettua, ei ole esim. öljyn+suodattimen vaihto vaikeaa. Moottoriharrastukseen on aina kuuluneet rasvaiset kourat ja asennusolut...
Huoltohommia tehdessä auttaa kovasti hermojen kannalta, jos ajoittaa määräaikaishuollot synkkiin talvikuukausiin. Asentelee ja hieroo kaikessa rauhassa ja jos osia tarvitaan, ei toimitusajatkaan haittaa. Jos alkaa jonakin iltana tympäistä, pitää vaikka muutaman päivän paussin.
Keväällä kiireessä ja kelien kuivaessa polttelee jo päästä ajamaan ja silloin osien odottelu ja pieni kämmäily asennuksissa ei ole enää niin herkkua.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Just tossa purin Catin katteet pois ja maanantaina pitäs varmaan vaihdella ölpät ja suodattimet ja laitella vilkut jne... Saa nähä. Pikkusenhan tuo polttelis ajella, mutta toisaalta reilu viikko silmäleikkauksesta ja silmät varmaan vielä kuivas päähän. Ehtiihän tuota vielä.![]()
Ja juu B12 olishan se hieno talvella kaikki tehä jo valmiiksi kun olis paikka missä väsätä...![]()
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Itte oon väsänny ongelmitta cattiani. Nykyään kun on tuo digitaalikamera keksitty niin kannattaa ottaa paljon kuvia kun räpläilee mopoaan niinku korjausmielessä. yhdeltä hyvältä kaverilta sain jopa cd:n kun hän aikanaan oli kuvannut lähes kaiken mitä oli tehhyt. Ja sitten kun omistaa haynesin kirjan sekä korjaamokäsikirjan niin on paljon helpompi fixata. Jopa venttillinsäädötkin tsekkasin 48 tonnissa (4000 km hieman myöhässä) ja ok olivat.
Bmw R1250RS Triple Black 2023
Juupati juu... Pullon sisuviinaa juoneena...Kyllä sen Catin perushuollot on helppo tehdä itse, myös tuo kaasareiden synkkaus... Joskus se amatööri kaverin kanssa tehtiin ja hyvin meni... Haulla löytyy varmaan siihen keinot. Etuputket ollut irti monesti ja nyt jäykemmät öljyt= parempi... Ainoa mitä itse ei pysty tuohon tekemään on "hienosäätö"... että penkkiin täytys oma viedä... Yrityksen ja erehdyksen kautta...
![]()
Vähän topiccia viistäen, kävin penkittään kissan viimeviikolla,
näytti takarenkaalta 93.2 kaakkia.. mutta selvisi myös seoksista että pyörä käy tooooodella rikkaalla alakierroksilla, ei meinannut taulukossa riittää tila..
jostain 2700rpm alkaa jyrkkä alamäki ja seuraavan kerran alkaa seoskäyrä nousemaan 4500rpm kohdalla.. liekkö neulapesät (mitkä olikaan) kuluneet.![]()
Tosiaan vissiin tuo kaasareiden kanssa räplääminen on sen verran v-mäistä hommaa että taidan jättää sen ammattilasten huoleksi.. (huoltokaksikko?) Olen myös miettinyt samalla k&n suodatinta ja dynojettiä mutta saakohan siinä euroilleen vastinetta?
Sellainen avautuminen..![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Niin tiedä tehoista...Mutta kai siinä jonkin verran tulee kun on suutin satsi, vapaavirtaus suodatin ja teho"pilli"... Ehkä vaikutus vääntöön on suurempi kuin muuhun tehoon, mutta sehä vain hyvä kun noissa kuussatasissa alavääntö on olematon. Itellä on noi kaikki yllä mainittu mutta penkitys tekemättä ja jotenkin tuntuu että jotain vielä puuttuu.
Mutta ennekupenkkiin lähden viemään hion vielä ne pakosarjan laipan ylimääräiset hitsi saumat poies...
![]()
Joo tänään soittelin tuonne huoltokaksikolle ja varasin kissalle lääkärin. Kysyin että kannattaisiko samalla laittaa dynojettiä kun kerta suuttimien ja neulojen kanssa aletaan leikkimään, siellä päässä oltiin sitä mieltä että ei kannata, säädetään vain kohdilleen niin tulee hyvä ja toimiva peli(ja lompakollekkin parempi)
PS. Tuossa se minun kissa naukuu ja syöksee tulta![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start