Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Moron.

    Eli asensin uudet jarrulevyt, palat ja letkut talvella. Ensimmäiset 700km kaikki pelasi hyvin, kunnes nyt etujarrulla jarrutettaessa jarrutus on epätasainen ("nypyttää"). Itse kahva ei nypytä. Aivan kuin levy olisi kiero. Mutta kun ei ole. Vika ilmenee pienissä nopeuksissa esim. valoihin pysähtyessä. Tai silloin sen huomaa. Eli jos jollain sepällä on ollut samanlaista, apu kelpaisi. Ja kaliiberit tulen putsaamaan, mutta jos vika ei silläkään häviä, mikä neuvoksi? Jarrut on ilmattu kuten pitääkin.

    Kiitoksia jo etukäteen.

    Modetlisi jees jos joka aiheen alla olisi muutama alikansio joista voisi ongelmaan apua etsiä kahlaamatta joka sivua läpi. Esim.

    MP-TALLI
    -jarrut
    -moottori
    -katteet
    -renkaat/vanteet
    -putket
    -tuunaus/viritys

    jne..

    Helpottaisi kummasti.
  2. #2
    Muistithan puhdistaa jarrulevystä rasvat? Kannattaa nyt ajaa jonkin aikaa jos vaikka rauhoittuis.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  3. #3
    Ei se vika oo välttämättä jarruissa vaikka tuollaisen rempan jäljiltä se ensimmäisenä mieleen tuleekin. Itselleni tuli mieleen ensimmäisenä ohjauslaakeri? Onko kunnossa?
  4. #4
    Mites etukumi? Jotkut renkaat alkaa kanssa nypyttämään hieman kuluneina vaikka pintaa olisikin reilusti jäljellä.
    Pitkää päätyyn ja perään...
  5. #5
    Mulle neuvoi huoltomies puhdistamaan jarrulevyt siihen tarkoitetulla puhdistusaineella syystä (jos muistan nyt ihan oikein), että jarrulevyssä oleva tehdas-/säilöntärasva "kiehahtaa/kärähtää" kovemmassa jarrutuksessa palojen alla kun pysähtyy vaikkapa valoihin ja levyyn muodostuu kitkaltaan erilainen kohta, joka aiheuttaa nypytystä jarruttaessa. Levyn ei siis todellakaan tarvitse olla kiero toimiakseen noin. Kannattaa siis ainakin kokeilla pesua ennenkuin alkaa v.tutuksessa levyä/levyjä vaihtamaan.

    Itselläni juurikin tämäntyyppinen "ominaisuus", hitaassa vauhdissa jarruttaessa uusien jarrulevyjen kanssa. Laiskana jarruttelijana olen antanut ajan hoitaa ongelman ja sehän sen myös hoitaa. Hätäisempi olisi jo pessyt jarrulevyt *
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
  6. #6
    Ohjauslaakeri ok. Etukumi 2000km ajettu Pirellin diablo. En usko että kumista kiinni. Eipä tullut pahemmin pestyä. Uskoisin ongelman ytimen löytyneen. Kiitokset kaikille. Ride safe.



  7. #7
    Kysyn tässä aiheessa semmosta, että miten sais pois ärsyttävän jarrujen vinkumisen. Vinkumista ilmenee varsinkin hitaassa vauhdissa kevyesti jarrutettaessa. Paloissa on kulutuspintaa reilusti jäljellä.
    Kawasaki Z 750 -04
  8. #8
    Lainaa (TaikaEtana @ Touko. 01 2008,22:26) kirjoitti
    ...En usko että kumista kiinni...
    Nää kun vaan harvemmin on uskon asioita nämä, vaikka välillä nuo viat tuntuukin henkimaailman hommilta... *


    Lainaa (TaikaEtana @ Touko. 01 2008,22:26) kirjoitti
    ...Uskoisin ongelman ytimen löytyneen...
    Ja ihan mielenkiinnosta, ja vastaisuuden varalle, jos itse joskus joudun vastatusten saman kaltaisen ongelma kanssa, missä se vika sitten oli?


    Lainaa (seventh star @ Touko. 14 2008,11:17) kirjoitti
    Kysyn tässä aiheessa semmosta, että miten sais pois ärsyttävän jarrujen vinkumisen. Vinkumista ilmenee varsinkin hitaassa vauhdissa kevyesti jarrutettaessa. Paloissa on kulutuspintaa reilusti jäljellä.
    - Onko jarrupalojen kitkapinnat lasittuneet? Se ainakin aiheuttaa vinkunaa.
    - Jarrupalojen "sisäänajo"?
    - Onko "kitinälevyt" palojen ja puristimien välissä?
    - Onko ne asennettu oikein päin?
    - Kelluuko kelluvat jarrulevyt, ts. niitit ei jumita?
    - Liikkuvatko jarrupalat kunnolla puristimissa/liukutapeissa?
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  9. #9
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Lainaa (seventh star @ Touko. 14 2008,11:17) kirjoitti
    Kysyn tässä aiheessa semmosta, että miten sais pois ärsyttävän jarrujen vinkumisen. Vinkumista ilmenee varsinkin hitaassa vauhdissa kevyesti jarrutettaessa. Paloissa on kulutuspintaa reilusti jäljellä.
    kokeilepa kuparitahnaa jarrupalan ja männän välissä.
    GHOSTWRITER
  10. #10
    Lainaa (MustaSurma @ Touko. 14 2008,11:32) kirjoitti
    Lainaa (TaikaEtana @ Touko. 01 2008,22:26) kirjoitti
    ...En usko että kumista kiinni...
    Nää kun vaan harvemmin on uskon asioita nämä, vaikka välillä nuo viat tuntuukin henkimaailman hommilta...


    Lainaa (TaikaEtana @ Touko. 01 2008,22:26) kirjoitti
    ...Uskoisin ongelman ytimen löytyneen...
    Ja ihan mielenkiinnosta, ja vastaisuuden varalle, jos itse joskus joudun vastatusten saman kaltaisen ongelma kanssa, missä se vika sitten oli?


    Lainaa (seventh star @ Touko. 14 2008,11:17) kirjoitti
    Kysyn tässä aiheessa semmosta, että miten sais pois ärsyttävän jarrujen vinkumisen. Vinkumista ilmenee varsinkin hitaassa vauhdissa kevyesti jarrutettaessa. Paloissa on kulutuspintaa reilusti jäljellä.
    - Onko jarrupalojen kitkapinnat lasittuneet? Se ainakin aiheuttaa vinkunaa.
    - Jarrupalojen "sisäänajo"?
    - Onko "kitinälevyt" palojen ja puristimien välissä?
    - Onko ne asennettu oikein päin?
    - Kelluuko kelluvat jarrulevyt, ts. niitit ei jumita?
    - Liikkuvatko jarrupalat kunnolla puristimissa/liukutapeissa?
    Siinähän tuli jo aika paljon mahd. syitä. Pitää alkaa katseleen noita vaihtoehtoja läpi. Jarrupalojen sisäänajon voi sulkea heti pois.
    Kawasaki Z 750 -04
  11. #11
    Vanha neljäpätkä Honda vinkuu hiljaisella jarrulla aivan sikana ja sehän on vaan hienoo kun porukat huomaa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  12. #12
    En halunnut tehdä uutta aihetta kysymystäni varten, niin kysyn sitten täällä:

    Vaihdoin tuossa etuiskareihini öljyt ja tuli muutaman kerran puristettua jarrukahvaa, kun jarrusatulat eivät olleet paikoillaan . Nestettä ei kuitenkaan tullut pihalle, mutta jouduin kampeamaan jarrupalat ruuvimeisselillä sivuun, että sain satulat takaisin paikoilleen. Ja nyt seuraa siis se tuhannen taalan kysymys ( joka on varmaankin hieman höntti ) :

    Tarvitseeko minun ilmata jarrut?

    Jouduin pumppaamaan muutaman kerran kahvasta, että jarrut rupesivat toimimaan ja kahva tuntui sen jälkeen pikemminkin jäykemmältä kuin jotenkin löysältä.

    Kiitos jo etukäteen
  13. #13
    No ilmaustarpeenhan tuntee siitä, jos kahva jää (palojen ja pyörän paikalleenasennuksen jälkeen) pehmeäksi. Jarruissa olevan ilman huomaa kyllä. Kahva on "löysä", painuu pohjaan ja kovettuu pumpattaessa.



    <p>2002-2014</p>
  14. #14
    Lainaa (Vanamo750 @ Kesä. 26 2008,20:05) kirjoitti
    Vaihdoin tuossa etuiskareihini öljyt ja tuli muutaman kerran puristettua jarrukahvaa, kun jarrusatulat eivät olleet paikoillaan *. Nestettä ei kuitenkaan tullut pihalle, mutta jouduin kampeamaan jarrupalat ruuvimeisselillä sivuun, että sain satulat takaisin paikoilleen. Ja nyt seuraa siis se tuhannen taalan kysymys ( joka on varmaankin hieman höntti ) :

    Tarvitseeko minun ilmata jarrut?

    Jouduin pumppaamaan muutaman kerran kahvasta, että jarrut rupesivat toimimaan ja kahva tuntui sen jälkeen pikemminkin jäykemmältä kuin jotenkin löysältä.

    Kiitos jo etukäteen
    Ei tarvi, ne männät on ollu aika sisässä kun oot ne ruuvarilla kammennu ja sitten joutuu muutaman kerran pumppaa että on taas hollilla kumpainenkin. Jos kahva on pehmee, uppoo pohjaa niin ilmaus tarpeen.
    KTM 690SM
  15. #15
    Omassa pyörässä(honda st 1100)nypytti etujarru samalla tavalla.Vika oli jarrusatulassa/männissä.Purin jarrusatulat,irriotin männät,hion ne hionolla vesiohiomapaperilla,ja laitoin uudet tiivisteet.Eli männät olivat jumissa.Omassa pyörässä vika korjantui tällä tavalla *
  16. #16
    "Ja ihan mielenkiinnosta, ja vastaisuuden varalle, jos itse joskus joudun vastatusten saman kaltaisen ongelma kanssa, missä se vika sitten oli?"

    Vika poistui ajan kanssa. Johtui juurikin tuosta pesun laiminlyönnistä.



  17.  
  18. #17
    Mulla oli sama nypytys, mutta johtui levyjen "uimattomuudesta" eli ne isohkot niitit jarrulevyn ja sen keskiön välissä oli niin täynnä p-askaa, että puhdistus/herkistys auttoi ja ongelma poistui.
    T
    Jussi
    ---
    "Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"