Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
    Nyt olis edessä semmonen, että uutena motoristina pitäisi hommata kaikki varusteet a:sta ö:hön.

Allrightin valikoimaan olen jo tutustunut, mutta mitä muita hyviä varustekauppoja löytyy pk-seudun tuntumasta?
    Hemmo Päivät meni jo, joten seuraava kysymys kuuluukin, että mitä muita alennuskausia näillä putiikeilla on?
    Ei taida olla sitä muista kaupoista tuttua juhannuksen jälkeen alkavaa alennusmyyntiä vai onko?

Olis kiva löytää sellanen missä olis enemmänkin noita naistenmalleja...
    <p>Ent: Z750S Nyt: pienen pojan äiti.</p>
    Oletkos jo päättänyt, mitä kaikkea ostat? Haluatko nahkaa vai goretexia? Selkäpanssarinhan toki ostat?

Voisin aloittaa pelin, kertomalla sellaisesta liikkeestä kuin Superbikers

Toki ulkomailta saat varusteita halvemmalla. Jotkut käy sovittamassa Suomessa, ja tilaavat ulkomailta. Esim. kypärän hinta voi helposti olla 30% pienempi, eikä postia mene kuin 15e. Mutta helpompi on toki ostaa varusteet Suomesta, tiedät varmasti, että ne mahtuvat/istuvat hyvin.
    CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
    Lainaa (Tape- @ Touko. 30 2008,12:33) kirjoitti
    Oletkos jo päättänyt, mitä kaikkea ostat? Haluatko nahkaa vai goretexia? Selkäpanssarinhan toki ostat?

Voisin aloittaa pelin, kertomalla sellaisesta liikkeestä kuin Superbikers

Toki ulkomailta saat varusteita halvemmalla. Jotkut käy sovittamassa Suomessa, ja tilaavat ulkomailta. Esim. kypärän hinta voi helposti olla 30% pienempi, eikä postia mene kuin 15e. Mutta helpompi on toki ostaa varusteet Suomesta, tiedät varmasti, että ne mahtuvat/istuvat hyvin.
    Päätöksiä en ole vielä tehnyt suuntaan enkä toiseen. Siitä lähdetään että kaikki tarpeellinen pitää ostaa (pitää siis selvittää mikä on tarpeellista). Valmiiksi multa löytyy oikeastaan vaan kypärä, mutta ei varmaan tekis huonoa vaihtaa sekin uuteen. Sitä kun on viime vuosien aikana käyttänyt yks jos toinenkin...
    Selkäpanssaria mä mietin, mutta mulle sanottiin että jos en aio radalle, niin ei sitä tartteis... Just nyt alko tuntuu että tarviin sen kuitenkin.
    Ja goretex on varmaan käytännöllisempi, näin olen kuullut, joten sitä siis.

Kiitokset tuosta Superbikersin linkistä, se on jopa suht lähellä mun duunipaikkaa joten tarvii käydä väijymässä...
    Jos haluat hintaa katsoa.... (laadusta en tiedä), kannattaa katsoa Motonetin ja Bilteman valikoima. *Onhan noita monet ostaneet, eli ......(kukin päättää itse). *Ainakaan osa tuotteista ei ole hinnalla pilattu.

KLIK Tai MOTONET

*myös naisten leikkausella.

Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

Yamaha FJR 1300A -08
    Lainaa (iitu @ Touko. 30 2008,13:04) kirjoitti
    Selkäpanssaria mä mietin, mutta mulle sanottiin että jos en aio radalle, niin ei sitä tartteis... Just nyt alko tuntuu että tarviin sen kuitenkin.
    Ja goretex on varmaan käytännöllisempi, näin olen kuullut, joten sitä siis.
    Jossain taidettiin sanoa, että selkäpanssari ois toiseks tärkein varuste, heti kypärän jälkeen. Pitäis itekin opetella sen kans ajamaan aina.

Goret joo käytännölliset, kunhan ei kaadu. Jos on löysät ajovaatteet, se on sitten se ja sama, onko asussa suojia vai ei. Mut esim kireässä nahkapuvussa olevat suojat on hyvä juttu.
    Tai sitten kiree alusasu, jossa suojat. Ja se sen löysän ajoasun alle. (Tekstiilit usein "löysiä")
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
    Odottele alennusmyyntejä jos mahdollista !!

Itse keräsin "koko sarjan" viime syksynä ja hinta yhteensä jäi alle € 500,00. Siinä on jo mukana Arai umpikypärä, Dainese kengät, takki ja housut gorea erimerkkisiä ja kahdet hanskat.

Kauppoja riittää:
    All right
    Bike world
    Storm
    Eurobiker
    Tokimoto
    Helsingin pyörä ja mopo
    jne jne jne...
    Life is too short to leave behind.

Kawasaki 300J 2014 - lällis

Exät:Yamaha FZ6-S 2008, Honda CBF 1000 S 2010, Kawasaki Versys 650, 2011, GSF 1250 SA ABS 12(10), Varadero 1000-04, GSF 1250 SA-07, GSX 750F-05, DL V-strom 650-06, SV 650 S-03
    Ai juu, voihan noita kytätä käytettyinäkin. Vaikka .org!:n osto-myynti-osastolta, tai vaikka huuto.netistä.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
    Toki ei huvittaisi näin alkuun pelotella, mutta on siitä panssarista hyötyä ihan kadulla: Panssari pelasti

Itsellä ainakin on "alaston" olo jos ei ole panssaria selässä. Lisäksi se tukee ja lämmittää (kätevä kylmällä).

Itse aloitin tämän harrastuksen viime kesän lopulla. Nahkatakilla olen pärjännyt hyvin. Kunnolla käsiteltynä se hylkii vettä. Toki minulla nahkatakin ostoon vaikutti katu-uskottavuus.. 21v iässä vastakkaisen sukupuolen kiinnostus on tärkeää

Lisäksi minun valkoinen nahkatakki vaikuttaa näkyvyyteen liikenteessä. Kokomustassa asussa ajeleva ei välttämättä herätä yhtä suurta huomiota liikenteessä. Näistä asioista on täällä väännetty monesti, mutta ainakin oma uskomus on, että vaikka katteet suojaavat, näkyy takkia edes vähän.

Edit: Ja se kypärä. Saatat pärjätä sillä nykyisellä, mutta toisaalta, uusi on varmasti parempi. Kypärän hiljaisuus on aika tärkeä ominaisuus ajaessa. Itse ajan korvansisäiset nappikuulokkeet korvissa, pelkkä kypärä ei vaimenna tuulen suhinaa tarpeeksi.

CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
    Yksinkertaisesti ja lyhyesti.

Sijoita rahaa niihin varusteisiin. Se on ehkä väärä paikka alkaa säästämään. Saatat joskus oikeasti tarvita niitä kaikkia suojia mitä on olemassa, ja silloin se maksaa itsensä takaisin.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
    Lainaa (Petsku73 @ Touko. 30 2008,13:48) kirjoitti
    Yksinkertaisesti ja lyhyesti.

Sijoita rahaa niihin varusteisiin. Se on ehkä väärä paikka alkaa säästämään. Saatat joskus oikeasti tarvita niitä kaikkia suojia mitä on olemassa, ja silloin se maksaa itsensä takaisin.
    Jep, totta puhut. Ja sen takia neuvoja kyselenkin että tulee hankittua tarpeeksi hyvät varusteet.

Mä olen vuosia sitten nähny kun mun veli oli prätkäkolarissa. Ei sille kuinkaan käyny vaikka varusteet olikin olemattomat. Se hetki oli vaan aika pysäyttävä. Oma broidi lentää kaaressa tien yli ojaan. Auto tuli kolmion takaa...

Ja...

Ilkka75: Mä oikeastaan kävin eilen motonetissä ihan muissa asioissa ja vilkaisin samalla niiden valikoiman. Ei löytynyt mitään kivaa ainakaan Espoon myymälästä. Halpojahan ne tuntu olevan joo, mut laatu ei vakuuttanut... Tai mistä mä tiedän... En tyrmää, mut tarvii katsella muualtakin.

Terhi: hmm... hyviä pointteja. Ne mitä oon testaillu on olleet aika löysiä. Mut sit kiree nahkapuku... ahdistaa ja kiristää jo valmiiksi... Tätä pitääkin miettiä.

Mänälle kiitos kauppalistauksesta. Tarvii katsoa miten pystyn pitkittämään tota varusteiden ostoa... Ei mulla ole pyörääkään vielä ostettuna ja sit neitimäisesti pitää ajatella, että varusteiden värit pitää mätsätä pyörän väriin. Joten ensin pyörä ja sit varusteet... kai.

Tape: A-kortin ekalla teoriatunnilla mä opin jo varmaan 20 erilaista tapaa kuolla moottoripyörällä. Kieltämättä tehokas opetuskeino, ei tee yhtään mieli kaahata (ihan ku muka edes uskaltaisin). Tosin panssarista se maikkakaan ei maininnut mitään...
    Mulle ainakin on aina selkäpanssari... Mukavampihan se on liukua assullakin kilven päällä, kuin retkipatjan

Sweep on saanut yllättävän hyviä arvosteluja Eurobiker myy sitä. Kamat ei ainakaan ole hinnan kirossa.
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
    Itsekin olen selkäpanssarin kannattajia. Nykyään ei edes osaa ajella ilman. Gore tai nahkapuku niin sen verran täpäkkä pitää olla että suojat pysyy hyvin paikoillaan. Ja pitää varautua sovittelemaan eri valmistajan vermeitä mikä sopii parhaiten ja tuntuu mukavimmalta koska kuskin mukavuus on yksi turvallisuustekijä. Usein käy niin että ensin pyörä ja sitten kamppeet. Mutta eii varmasti olisi huono idea ensin hankkia kunnon varusteet ja sitten vasta pyörä. Nimittäin pyöriä kyllä löytyy erilaisia ja ikäisiä ja hintaisia, joten helpompi tärvätä ensin rahaa varusteisiin ja sitten katsoa mihin pyörään riittää vielä, kuin että ensin hankkia pyörä ja sitten etsiä mieluisia varusteita, joita ei välttämättä budjettia venyttämättä saa. Sitä helposti varaa liian vähän niihin varusteisiin ja antaa periksi pyörän hinnassa... Itse olen sitä mieltä että ajovarusteissa saa mielellään olla värejä että edes jotenkin paremmin erottuisi liikenteessä. Ja naisten varusteissa niitä värejä on muitakin kuin se naiselliseksi koettu pinkki...

Nahkapuvuista olen itse huomannut että alussa ovat aika kankeita mutta kun vähän muotoutuu niin on kyllä päällä miellyttävämpi kuin goretoppapuku. Noita naishmisen mallisia katukäyttöön tarkoitettuja nahkapukuja alkaa olla jo monella valmistajalla, ja varsin siistin näköisiä. Niin, ja jos selkäpanssarin hankit niin pukua sitten on syytä sovittaa sen kanssa eikä ilman...
    Kannattaa muuten kierrellä niitä liikkeitä.
    Saattaa olla hyviäkin tarjouksia välillä.
    HD centteristä löysin itselleni hyvät kesäajohousut sopuhintaan.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
    Niin ja sit harkitse tarkkaan se mitä sillä pyörällä tulet tekemään, eli siis karkeesti ajatko vain mutkissa vai pelkästään matkaa. On nimittäin fiksumpaa hommata heti ensirykäyksellä sellaset kamat, jotka on sopivat just sun tarkoitukseen ja osta kerralla tarpeeks hyvät (vaikka vähän enemmän maksaiski).

Mulla on nimittäin itellä menossa ns. varustepäivitys, eli pikkuhiljaa ostan parempia varusteita vanhojen tilalle. Nyt on "päivitetty" hanskat ja saappaat ja seuraavaksi tulee housut.
    buell xb12s -> ktm superduke
    Turvallisuus / näkyvyyskannalta ota jotain värikästä.
    Kypäräksi suosittelen ehdottomasti Araita.

Nahkalla ja goreilla molemmilla omat + ja - puolet.
    Nahka on kestävämpää kaatuessa, mutta ei pidä vettä.
    Eli nahkojen kaveriksi joudut homaamaan sadeasun jonka voi tarvittaessa vetäistä päälle.
    Nykyiset tekstiilit ovat hyvin monipuolisia, useimmista löytyy
    irrotettavat vuoret, tuuletustaskuja, neppareita jne joilla saa kiristeltyä puvun oikeankokoiseksi ettei lepata tms.
    Saatavana on myös kevlar-vahvisteisia tekstiiliasuja joiden
    kulutus/hankaus kestävyys on huippuluokkaa. Ja yleensä myös hinta

Kengät kannattaa valita sitten kun olet päättänyt otatko nahkaa vai tekstiiliä. Nahoissa puntti tulee yleensä saappaan sisään ja tekstiileissä päälle. Eli varren tilavuus huomioidaan sen mukaan.
    Ajoin itse ensimmäisen kauden tekstiilitakilla ja -housuilla, jotka sain tutulta lainaksi. Kypärän (HJC:n AC 11) ja kengät (SIDI Strada Tepor) tilasin FC-Motolta Saksasta. Toimitus oli nopea ja maksoi 10 euron verran. Etenkin kypärän hinnassa säästin reilusti. Kenkiä en päässyt sovittamaan etukäteen, mutta tilasin tuttujen neuvomana yhtä kokoa isommat kuin normaalisti ja hyvät tuli. Stormilta ostin vielä Dainesen selkäpanssarin (Wave 2). Se on toki vain yksi vaihtoehto monen muun hyvän vaihtoehdon joukossa. Tälle kaudelle hommasin harkinnan jälkeen vielä uudet tekstiilihousut ja nahkatakin, jotka voi yhdistää toisiinsa. Alpinestarsilla on Stella-nimeä kantava naisten mallisto, jonka tuotteita valitettavasti pääsee melko nihkeästi Suomessa sovittamaan.
    Honda CBR600RR
    Pikkasen speculointia secundäärisillä argumenteilla.

Mitä mun mielestä kannattaa hommata.
    1) Hyvä ja tiukasti sopiva, kypärä, hyvä selkäpanssari, hyvät hanskat.
    2) hyvät kengät
    3) Riittävän hyvä puku.
    4) järki päähän

Perustelut:
    ensinnäkin, Ihmisessä on muutama absoluuttisen tärkeä elin ja olet kosketuksissa pyörään viidestä kohtaa.

*Kypärä-pää , aika itsestään selvää. TIUKASTI istuva-se löystyy, mukava-ei paina.
    *Selkäpanssari - selkärängan sisällä kulkee suunnilleen kaikki liikkkumiseen liittyvä data- hengityksestä varpaiden liikeisiin.
    *hanskat - näiden läpi hallitset pyörää, ehkä 80% toimista liikenteessä (kaasu,jarru, kytkin, vilkut, valot,ohjaus, jne) - ota kahdet: herkät hyvälle ja vesitiiviit huonolle kelille -hyvillä suojilla molemmat. käsillä ottaa vastaan aina kun kaatuu, jos vain yltää...
    * Kengät - se eka 10% suoja + mukavuus: pidä pää kylmänä ja jalat lämpimänä (Ressun äiti).
    * puku - toinen 10% -suojaa loput vartalosta. Suojaa erittäin tärkeitä osia ja vaikuttaa paljon harrastuksen mukavuuteen mut useita toimivia vaihtoehtoja eikä niin radikaalisti vaikuta ajamiseen, mukavuuteen tai selviämiseen, kunhan on riittävän hyvä: istuu hyvin, ei oo säkkinä päällä ja suojat on kohdallaan eikä pyöri valtoimenaan. kokeile kaikkia - opit.

Nahkaa suosin ite- kun pehmenee ja asettuu on mukava, viilee, läpäisee kosteuden vaikka paita olis märkä, suojaus,(Tyyli!)yms, tuntuma perse+reidet (se yks niistä viidestä kohdasta), heikkous vesikeli, tarttee sadeasun pitemmillä matkoilla, tosin sit paljastuu suht puhdas puku kun keli kuivuu.
    Lisäksi pitää hoitaa 1-2 kertaa vuodessa ja kuivuu hitaasti jos kastuu kunnolla(melko harvinaista).

Kangaspuku kätevä kylmässä ja vaihtelevassa kelissä ,aina vedenpitävä (jos on yleensäkään). Tosi hiostava kun ylitetään sen hengityskyky/alla olevat vaatteet kastuu. Yleensä tilaa lisävaatteille kylmään. Jos oikein oikean kokoinen+kohtuu laadukas ni suoja kohtuullinen, yleensä paremmin taskuja yms.

Jos ajat paljon reissuja ja et oo varma, ota kangasta ja osta nahkat sit ku kyllästyt kankaisiin tai haluat parempaa. Kankaille on käyttöä sit kuiten huonolla kelissä.

* Järki - Lupaa kautta kiven ja kannon ettet hölmöile. Sillä selviää paljosta:ei kannata pelätä turhaan, mut toisaalta hengestään pääsee varusteista huolimatta ilman tätä.

TM kokosi viime vuoden onnettomuudet, yhteenvetona vois ollaet jos et tolloile ja oot suunnilleen valpaana, erityisesti risteyksissä, ei oo kovinkaan todennäköistä et joudut noihin tilastoihin. niin ja harjoittelet myös mutkien ajamista. (radalle harjoitteleen ainakin kerran, riippumatta pyörästä)

Tää on (iha he.....n) hyvä harrastus, eikä kovinkaan vaarallinen jos siitä et sellasta ite tee.

Varusteisiin voi upottaa loputtomiin raha mut välttävän hyvä mun mielestä alkaa E-merkistä,iha kaikkein halvinta mitä mistään löytyy en uskalla suositella, ellet tiedä mitä teet, mut puolivälistä ylöspäin ollaan jo hyvinkin turvallisella alueella. kotimaan tunnetuista alan liikkeistä varmaan ei ihan ala-arvoista ylensä tuu vastaan.

Käytön suhteen yks kriteeri puvun valintaan on et haluakko vaan heittää takin niskaan ja ajaa vai ootko valmis pysähtyyn laittaan sadepukua sateen sattuessa.
    Ominaisuudet paranee hinnan mukaan molemmissa- kokeile myös ne kalliit, niin on ainakin joku kuva mistä niissä on kyse.

Mulla on molemmat- kesä aikaan nahkoilla kaikkialle, radalle ja matkailuun ja vain syksyn ja kevään kylmät ja märät kelit kangaspuvulla.

Tärkeintä et on mukavaa ja perusteet kunnossa.

Jos tänne asti luit, nin sulla täytyy olla tosi tylsää.. mee ajamaan.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Vaikken vaatteita ostakkaan niin moto kamaa on kiva vaihdella vaikka huvikseenkin. ja vanhat kiertoon.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    www.hanx.fi tai msa center järvenpää kohtuu hintasta ja lähellä askolaa
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
    Kaikki tärkeimmät pointit on jo sanottu, suurin osa neuvoista on järkeviä. Kierrettiin tyttöystävän kanssa suuri osa pk-seudun kaupoista läpi ja Superbikersista löytyi useampia sopivia malleja, muualta ei yhtään. (pienikokoinen)

Jos panostat varusteisiin kunnolla, ei ehkä kannata sovittaa niitä jonkun tietyn pyörän väreihin. Laadukkaat varusteet ovat helposti pitkäikäisempiä kuin pyörä, joka tuppaa silloin tällöin vaihtumaan.

Kypärässä olen tykännyt tosi paljon huurtumattomasta pinlock-visiiristä, ja sisäänrakennetusta aurinkovisiiristä. Ainakin Schuberthilla on semmoinen.

All Right Outlet kannattaa tsekata, jos et ole vielä käynyt. Ja tietty .ORG WebShop eli ReliaTec oy Malminkartanossa.
    Aina kartalla. Makeka:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Oct 2007
    Espoo - Esbo!
    Lainaa (Pectusfortuna @ Touko. 30 2008,22:28) kirjoitti
    Ja tietty .ORG WebShop eli ReliaTec oy Malminkartanossa.
    Jep, tuolla piipahdin tänään ja mukaan tarttui kesän kunniaksi nahkaa yläkropan suojaksi. Hinta oli työpäivän nettivertailun paras.
    Naisten kokoja oli hyllyssä suorastaan valikoimaksi!
    Pieneen Kotkaan ei mahdu paljon vikoja.
    Se valkoinen kikseri.
    Kiitokset vaan kaikille vastaajille. Vinkkejä on tullut ja ne on kaikki laitettu korvan taakse. Näillä eväillä taas lähdetään sovittelukierrokselle ja yritetään pitää siinäkin touhussa järki ja maltti matkassa (sana maltti tuottaa kyllä hankaluuksia näillä luonteenpiirteillä...)

Selkäpanssarin tarpeellisuudesta olen nyt täysin vakuuttunut ja ekaksi puvuksi ostan luultavammin tekstiiliä.
    Kypärä lähtee vaihtoon myös.

Ja specka, kiitos vinkeistä. Mää lupaan olla hölmöilemättä . Sana rata-ajo pisti kyllä hetkellisen jännitystilan päälle, mutta tottahan se on että siitä olis paljon hyötyä.

Oleppa hyvä. ja oivallisen mukavia kilometrejä, pidä kumipuoli alaspäin.

Rataa ei kannata pelätä, ei sinne tartte mennä ajaan mijuunaa tai polvimaassa.

Se voi olla myös paikka jossa saa ajella ja harjoitella miettimättä ylinopeussakkoja, vastaan tai sivutieltä tulevia autoja,traktoreita, suojateitä ym. Malttaa vaan totutella ja opetella ensin ja nostaa vauhtia sit jos haluaa. Toisin päin voi olla kipeä ja kallis kokemus.

Siellä oon nähny kilvettömästä ratapyörästä ,matkaenduroihin, kostomiehin ja goldwingeihin - ja aika varmaan kaikilla ollu hauskaa ja jotain ehkä jääny näppeihinkin.

Uskon et moni/jokunen noista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista (ja kuinka moni ei-kuolemaan johtanu, tai tuurilla selvinny oho, menee leveäksi- tilanne) olis vältetty, jos olis ollu tuntumaa siihen millä nopeudella voi mutkassa ajaa ja kuinka tiukkaan mutkaan se pyörä oikeesti taipuu kun vaan painaa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
  24.  
    Kannattaa tosiaan vierailla eri kaupoissa sillä ainakin omalle kohdalle osui taas mukava yllätys Stormista kun mallistosta poistuvia takkeja myytiin..ihan kohtuullinen 47% alennus ja sama juttu viimevuonna kypärän ja housujen kanssa..tosin kaikkia kokojahan ei luonnollisestikkaan ole jäljellä noissa alennus-erissä
    Indian Sport Chief -23
    ex. BMW R1200R -17
    ex. Triumph ST 1050 -10
    ex. Aprilia SL1000 Falco - 01
    ex. Honda VTR1000F -98
    ex. Honda CB750F -83
    ex. Honda CB125TDC -84