Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Pieni öljyn ylitäyttö 6R:ssä ei varmaankaan haittaa mitään, sillä eilen tuli öljynvaihtoon 6R jossa oli n. 8l öljyä. Eli tuplamäärä mitä tyhjään moottoriin kuuluisi laittaa.

    Pyörä tuli tallille ajamalla, enkä voinut uskoa kun katsoin pyörän alle propun avaamisen jälkeen. Noin 8l:n valutusastia oli aivan piripintaan täynnä. (Otin kuvan mutta en vielä ole saanut nettiin.)

    Kaverin mukaan ei kuitenkaan ollut savutellut eikä muutenkaan temppuillut niiden muutaman päivän aikana kun oli pyörän omistanut. Liikkeestä oli kuulemma lauantaina ostettu ja siellä oli sanottu että on juuri huollettu.

    En kuitenkaan mitään vahinkoa pyörästä löytänyt ja kaikki tuntui ihan pelaavalta, olikohan vaan tullut huoltomiehelle kiirus ja unohtanut laskea vanhat öljyt ulos??? Voi vain todeta, että ei 6R kawan omistajan pienen 2dl ylitäytön suhteen kannata kotona yöunia menettää.

    Linkki kuvaan



    Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
  2. #2
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Juu...ei tollanen pieni ylitäyttö mitään. Ainakaan jos ei konetta kovilla kierroksilla vinguta.
    hoh hoh..ei ku huh huh.
    GHOSTWRITER
  3. #3
    paljonkohan tuollaiseen kawan koneeseen voisi saada öljyä sopimaan jos maksimimäärän laittaisi?

    öljykorkista laittaisi piripintaan ja sitten avaisi vielä venakopan ja laskisi senkin piripintaan, niin kuinkahan monta litraa sinne menisi? entä zx12r kawaan? ehkä vielä vähän enemmän. menisikö jopa lähemmäs 20 litraa? starttauksen jälkeen olisi kyllä mielenkiintoista katsoa mitä tapahtuisi. tosin en välttämättä omalle pyörälle haluaisi kokeilla moista. saattaisi huohottaa ulos ja ehkä joku tiiviste pettäisi totaalisesti kun koneen paineet nousisivat yli minkään suositusten. lähtisikö edes käyntiin enää kun mäntien allakin olisi öljyä ja varmaan jonkinlainen ilmakupla.

    onpa mielenkiintoista. todella mielenkiintoista.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  4. #4
    Ohoh..

    636:sen myllyyn menee normaalistikin tosiaan yli 4 litraa. On näköjään tehty kestämään. Kympin mosaan upppoaa muistaakseni karvan alle 4l. Noi on kuitenkin vielä ihan mukavia tilavuuksia verrattuna esim. suitsan nykykyykkyjen koneisiin (unohdetaan vanhat iö-koneet isoine tilavuuksineen), joihin ei taida kolmatta pulloa pystyä kumota millään.

    Tietysti Delvacilla rataa vinguttaessa tulee vaihdettua melko usein, joten suuri tilavuus ei tuolloin anna kuin enemmän jäähdytyskapasiteettia. Matkamotoristille se antaa kuitenkin pidempää vaihtoväliä.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  5. #5
    Tulee mieleen vaan, että onkohan talveksi "säilytysöljyä" laitettu niin notta riittää, ja unohdettu asia keväällä. Kuulemma jotkut nuin tekköö...???

    Vai onko paljolla öljyllä peitetty kawamaisia rohinoita ja rahinoita...???

    Emmäätiiä.

    Paljon oli mahtunut kuitenkin ja hyvä ettei hajonnut.
    --Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
    (-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)

    Gas Gas EC 300
    Kawa z750
  6. #6
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Lainaa (svahnm @ Huhti. 30 2008,10:15) kirjoitti
    Ohoh..

    636:sen myllyyn menee normaalistikin tosiaan yli 4 litraa. On näköjään tehty kestämään. Kympin mosaan upppoaa muistaakseni karvan alle 4l. Noi on kuitenkin vielä ihan mukavia tilavuuksia verrattuna esim. suitsan nykykyykkyjen koneisiin (unohdetaan vanhat iö-koneet isoine tilavuuksineen), joihin ei taida kolmatta pulloa pystyä kumota millään.

    Tietysti Delvacilla rataa vinguttaessa tulee vaihdettua melko usein, joten suuri tilavuus ei tuolloin anna kuin enemmän jäähdytyskapasiteettia. Matkamotoristille se antaa kuitenkin pidempää vaihtoväliä.
    Ihan tosiasiassa, se liiallinen öljy, etenkin vierintälaakereissa, nostaa öljyn lämpötilaa. Öljyn jäähdyttävä vaikutus heikkenee jos sitä on liikaa. Siksi esimerkiksi isot öljyvoidellut vierintälaakerit ovat tarkkoja oikeasta öljytasosta. Moottoripyörässähän näitä laakereita ei ole kuin vaihteistossa, pois lukien ne moottorirakenteet jotka ovat kampiakselia myöten vierintälaakereilla varustettuja.
    GHOSTWRITER
  7. #7
    varulta laitettu vähä enempi nii ei öljy lopu pitkässäkään keulinta sessiossa..
    vai nouseeko kutosessa keula ku tunkilla
    jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider

    zx-10r-04 ex
    dr-800s-93
    ktm duke 620 -96
    zx10-r -08
  8. #8
    Lainaa (suski750-f @ Huhti. 30 2008,11:49) kirjoitti
    vai nouseeko kutosessa keula ku tunkilla
    No ei ainakaan tuolla öljymäärällä...

    Lainaa kirjoitti
    olikohan vaan tullut huoltomiehelle kiirus ja unohtanut laskea vanhat öljyt ulos???
    Vois olla hyvinkin mahdollista.
    Viisas pääsee vähemmällä!
  9. #9
    Lainaa (suski750-f @ Huhti. 30 2008,11:49) kirjoitti
    vai nouseeko kutosessa keula ku tunkilla
    Nousee!!! *


    ykkösellä *



    Jarru on vauhdin surma...

    ZX-10R -09
  10. #10
    kyllähän tolla öljy määrällä ajelee koko kesän lisäämättä
    Sillä välin kun te mietititte, minä olen ehtinyt tehä jo viis virhettä !
  11. #11
    Lainaa (timo1 @ Huhti. 30 2008,11:49) kirjoitti
    Lainaa (svahnm @ Huhti. 30 2008,10:15) kirjoitti
    Ohoh..

    636:sen myllyyn menee normaalistikin tosiaan yli 4 litraa. On näköjään tehty kestämään. Kympin mosaan upppoaa muistaakseni karvan alle 4l. Noi on kuitenkin vielä ihan mukavia tilavuuksia verrattuna esim. suitsan nykykyykkyjen koneisiin (unohdetaan vanhat iö-koneet isoine tilavuuksineen), joihin ei taida kolmatta pulloa pystyä kumota millään.

    Tietysti Delvacilla rataa vinguttaessa tulee vaihdettua melko usein, joten suuri tilavuus ei tuolloin anna kuin enemmän jäähdytyskapasiteettia. Matkamotoristille se antaa kuitenkin pidempää vaihtoväliä.
    Ihan tosiasiassa, se liiallinen öljy, etenkin vierintälaakereissa, nostaa öljyn lämpötilaa. Öljyn jäähdyttävä vaikutus heikkenee jos sitä on liikaa. Siksi esimerkiksi isot öljyvoidellut vierintälaakerit ovat tarkkoja oikeasta öljytasosta. Moottoripyörässähän näitä laakereita ei ole kuin vaihteistossa, pois lukien ne moottorirakenteet jotka ovat kampiakselia myöten vierintälaakereilla varustettuja.
    Tarkoitinkin, että kone johon on alunperin suunniteltu 4,5L öljytilavuus tasaa enemmän lämpöä verrattuna 2,3L tilavuudella suunniteltuun. Tottakai lauhdutus pitää olla jotenkin toteutettu myös, koska eihän se öljy pysty lämpöenergiaa loputtomiin sitomaan.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  12. #12
    Lainaa (svahnm @ Huhti. 30 2008,13:39) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Huhti. 30 2008,11:49) kirjoitti
    Lainaa (svahnm @ Huhti. 30 2008,10:15) kirjoitti
    Ohoh..

    636:sen myllyyn menee normaalistikin tosiaan yli 4 litraa. On näköjään tehty kestämään. Kympin mosaan upppoaa muistaakseni karvan alle 4l. Noi on kuitenkin vielä ihan mukavia tilavuuksia verrattuna esim. suitsan nykykyykkyjen koneisiin (unohdetaan vanhat iö-koneet isoine tilavuuksineen), joihin ei taida kolmatta pulloa pystyä kumota millään.

    Tietysti Delvacilla rataa vinguttaessa tulee vaihdettua melko usein, joten suuri tilavuus ei tuolloin anna kuin enemmän jäähdytyskapasiteettia. Matkamotoristille se antaa kuitenkin pidempää vaihtoväliä.
    Ihan tosiasiassa, se liiallinen öljy, etenkin vierintälaakereissa, nostaa öljyn lämpötilaa. Öljyn jäähdyttävä vaikutus heikkenee jos sitä on liikaa. Siksi esimerkiksi isot öljyvoidellut vierintälaakerit ovat tarkkoja oikeasta öljytasosta. Moottoripyörässähän näitä laakereita ei ole kuin vaihteistossa, pois lukien ne moottorirakenteet jotka ovat kampiakselia myöten vierintälaakereilla varustettuja.
    Tarkoitinkin, että kone johon on alunperin suunniteltu 4,5L öljytilavuus tasaa enemmän lämpöä verrattuna 2,3L tilavuudella suunniteltuun. Tottakai lauhdutus pitää olla jotenkin toteutettu myös, koska eihän se öljy pysty lämpöenergiaa loputtomiin sitomaan.
    Toi nyt sit taas riippuu ihan täysin öljymäärän kiertonopeudesta ja öljyn jäähdytyksestä, ei juurikaan siitä öljyn kokonaismäärästä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #13
    (ei provo) Olihan kaikki öljyä, eikä esim. bensaa seassa...? Kunhan kysyin...
    100m/s mopolla
    100mp/h kelkalla
    100km/h veneellä

    Itse ajettuna, omilla kulkineilla....
  14. #14
    Nyt on kyllä pakko kans ihmetellä ,miten ihmeessä tonne on saatu 8 litraa öljyä? siis häh mihin toi kaikki määrä on mahtunut kyllähän sen nyt pitäis jo alkaa 4 litran jälkee täyttöaukosta yli uittamaan vai? luulis kyllä, omakohtasta kokemusta ei kyl oo...
    Pitkää päätyyn ja perään...
  15. #15
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Lainaa (Jarrujälki @ Huhti. 30 2008,16:12) kirjoitti
    Nyt on kyllä pakko kans ihmetellä ,miten ihmeessä tonne on saatu 8 litraa öljyä? * siis häh mihin toi kaikki määrä on mahtunut kyllähän sen nyt pitäis jo alkaa 4 litran jälkee täyttöaukosta yli uittamaan vai? luulis kyllä, omakohtasta kokemusta ei kyl oo...
    Kyllä se sinne moottoriin mahtuu. Ja uskomatonta mutta totta, niin oikeastaan suositus on sellainen, moottoripyörän talvisäilytyksen osalta, että moottori täytetään öljyllä täyttötulppaan asti. Näin se vaan on.
    Sitä en tiedä, onko tässä tapauksessa ollut kyse tämän sorttisesta tapauksesta.
    Mitäpä näistä...suomalainen ryssii kaiken..
    GHOSTWRITER
  16. #16
    kait se sinne mahtuu,mut ihme jos ei oo savunnu
    Yamaha FJ 1200-88
    Yamaha TZR 125-88
    Honda CB 125-77
    Honda Monkey -76-88(useita)

    `juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
    -jaakko parantainen
    www.pappatuuninki.fi
  17. #17
    Lainaa (BussiJussi @ Huhti. 30 2008,14:18) kirjoitti
    (ei provo) Olihan kaikki öljyä, eikä esim. bensaa seassa...? Kunhan kysyin...
    Tuo epäily tuli minullekin mieleen. Aikanaan yx kevät laskin öljyjä GR 650:sta ja ei meinannu astia riittää kun tavaraa vaan tuli ja tuli. Bensaa oli seassa rutosti eli oli hana vuotanut ja kaasarien kautta päässyt palotilaan ja edelleen alakertaan.

    Tässäkin nyt po. jutussa tulee sama mieleen. Miksi joku mättäisi koneeseen öljyä yli ymmärryksen.

    Kerran muinaisen taloyhtiömme uuten ruohonleikkuriin oli kaksi peräkkäistä käyttäjää lyönyt öljyt koneeseen. Savutti ja kun laskin öljyt pois ja laitoin takaisin oikean määrän, jäi puolet yli.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
  18. #18
    Melko tyyris öljynvaihto ollut, jos on esim. kaatanut koneeseen 2 4litran Castrolin R4:sta.
    990 SM-T -11
    FZ1-N -07
    ZX-9R F2P -04
    CBR 600 F4 -00
    NSR 125R -94
  19. #19
    Lainaa (svahnm @ Huhti. 30 2008,10:15) kirjoitti
    636:sen myllyyn menee normaalistikin tosiaan yli 4 litraa.
    Ei mene ainakaan omaan 2002 malliseen 636:n. Suodattimen kanssa öljynvaihtotilavuus on 3.6l. Voisi kuvitella että joku paikka ilmoittaa itsestään jos öljyä on yli 100% suositeltua enemmän. Mutta ei ilmeisesti...
    Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
  20. #20
    Tuo on kyllä kumma ettei oo minkään stefan kautta ruutannu liikoja pihalle. Ja miten tuonne on yleensä saatu noin paljon kaadettua. Täytyny olla kone kyljellään kyllä jo.
  21. #21
    no sopiihan sinne kun se öljysilmä on melko alhaalla ja siinä pitää olla normaalisti n. puolivälissä sen öljynpinnan. sieltä silmästä taas korkille on aika pitkä matka ja paljon tilaa.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  22. #22
    ...ei oo köyhänmiehen peli...
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  23. #23
    On ainakin voitelu toiminut....
    Honda XL700V Transalp 2009
    ex Suzuki Hayabusa 2008
    ex Kawasaki ZX-6R 636 2006
    ex Suzuki GSX-600R 1997
    ex Honda CBR 600F 1996

    Vain nopeet elää..

    http://www.youtube.com/watch?v=yCY2X_TwEDs
  24. #24
    Lainaa (BussiJussi @ Huhti. 30 2008,14:18) kirjoitti
    (ei provo) Olihan kaikki öljyä, eikä esim. bensaa seassa...? Kunhan kysyin...
    Itsekin ensin ajattelin että oiskohan bensaa joukossa. Mutta kyllä vaikutti vahvasti pelkältä öljyltä. Ruisku pelissä on aika epätodennäköistä muutenkin, että kävisi niin.
    Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
  25. #25
    ei kyllä pääkoppaan mahdu miten toi on voinu vielä käydä kunnolla jos kerran ajamalla tuotu

    mitään asiasta tietämättä luulis että on pinta jo sen verran korkeella että aika läiske on koneessa ollu!

    hyvä että aparaatti kesti kuitenkin!
    GSXR-1000 Limited
  26.  
  27. #26
    Lainaa (Kwaks @ Huhti. 30 2008,22:47) kirjoitti
    Lainaa (svahnm @ Huhti. 30 2008,10:15) kirjoitti
    636:sen myllyyn menee normaalistikin tosiaan yli 4 litraa.
    Ei mene ainakaan omaan 2002 malliseen 636:n. Suodattimen kanssa öljynvaihtotilavuus on 3.6l. Voisi kuvitella että joku paikka ilmoittaa itsestään jos öljyä on yli 100% suositeltua enemmän. Mutta ei ilmeisesti...
    "uuskoppanen" -03:nen imaisee kyllä karvan yli 4L kanikan kun suodattimen vaihtaa samalla ja liruttaa täysin tyhjäksi. Ohjekirja sanoo tosiaan 3,6L, mutta käytäntö on näköjään toinen. Enkä ole ylitäyttänyt silmästä. Vaimon pyörä on vielä madallettu niin, että takapää on hiukan alempana kuin normaalisti, jolloin öljypinta silmässä nousee entisestään. Huoltopukilla monesti katsonut, että pinta on vain puolessa välissä vaikka ajoasennossa täynnä.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96