Tässä on nyt reissusuunnitelmien teko käynnissä ja yksi ilmeinen kysymys tulee mieleen: mitäs sitten tehdään, kun Adventure saapuu maahan, jossa on vain lyijyllistä bensaa tarjolla. Mitä sanoo katalysaattori?
Olisi nimittäin tarkoitus Pohjois-Afrikkaan lähteä syksyllä. Libyassa ei kuulemma saa kuin lyijyllistä bensaa. Egyptistä, Jordaniasta ja Syyriasta en ole varma...voipa hyvin olla, että tilanne on niissä samanlainen.
Kyllähän se McGregor meni Libyasta iloisesti läpi, mutta eipä tainnut olla niiden projektin suurimpana huolena bensan lyijyllisyys. Vaan miten on, asiasta ymmärtävät: hanskaako Bemarin katalysaattori lyijyllisen bensan? Ainakin erään brittiläisen matkanjärjestäjän FAQ:ssa (kysymys 26) väitetään, että katalysaattori kestää.
Voisihan tuosta tietysti kysyä suoraan BMW:ltäkin - varmaan niin teenkin - mutta olisi kiva kuulla erilaisilta tahoilta näkemyksiä tuohon.
BMW R 1200 GS Adventure
Tuo linkin selostus vaikuttaa kyllä ihan luotettavan kuuloiselta. Mutta kannattaa selvittää bmw suomelta.
Sinänsä katalysaattorin "pilaantumisesta" sinänsä ei ole "haittaa", kun toimimaton katti ei käytännössä selviä mistään, kun pyörille ei tehdä pakokaasutestejä. Käytännössä tuolla liikenteessä olevien pyörien rikkinäinen tms. katti ei tule ilmi koskaan, eikä se käytännössä aiheuta mitään vikaa tai ongelmaa, paitsi suurentuneet pakokaasupäästöt.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Heitä sillä katalysaattorilla kuikkaa hanuriin. Pistä hyllyyn odottamaan pyörän myyntiä. Hanki tilalle kevyempi Y-putki.
<p>2002-2014</p>
Näin pitää tehdä. Eikä haittaa vaikka vaihtaisit sen änkkärinkin kevyempään.(C-A-D @ Huhti. 29 2008,21:10) kirjoitti
edit: pitäiskö heittää helvetiaan myös jotain bensakorkin läheltä?
No niin, tänään sain BMW:ltä vastauksen. Kysymyksen lähetin virallista kanavaa samana päivänä kuin kysyin täällä. Vastaus on kaukana tyhjentävästä:
"Lyjyllistä bensiiniä ei missään tapauksessa suositella käytettäväksi BMW moottoripyörissä. Voi olla että pieni määrä lyjyä ei heti vaurioita katalysaattoria, mutta pidemmän päälle se hajoaa varmasti."
Foorumilta tuli oikeita ratkaisuehdotuksia ja vieläpä nopeasti. Noissa pakoputkiasioissa vain...taidan kuulua vähemmistöön, kun tykkään, että mitä vähemmän ääntä, sen parempi. Wunderlichilla olisi tuollainen y-putki tarjolla hintaan 429 euroa. Siinä vain samalla melutaso nousee 5 dB. Jos se on pakko hommata, niin sitten hommaan. Vielä on onneksi aikaa miettiä. Ja matkasuunnitelmakin on jo muuttunut - Libyaan ja Egyptiin meno vaatii enemmän kuin tällä hetkellä olen valmis panostamaan (rahaa, vaivaa). Nyt tähyilen Marokon ja Mauritanian suuntaan. Sama juttu kyllä bensan suhteen sielläkin. Vaikka näköjään Marokossa on mahdollista löytää myös lyijytöntä, ei sen varaan kannattane laskea.
BMW R 1200 GS Adventure
Käytännössä tuon paskatalysaattorin poisto nostaa automaagisesti äänen voimakkuutta. Katalysaattorihan kuitenkin on rakenteeltaan melkoinen harakanpesä ja synnynnäinen äänenvaimennin. Hävitä pois moinen hirvitys, joka tukahduttaa bokserin hengityksen![]()
<p>2002-2014</p>
Mutta mitäs nykylambdat tykkää lyijyllisestä?
Jotkut kertovat lyijyllisen lyhentävän niiden kestoikää, vaikkei ne muutenkaan maailman tappiin kestä. Vanhoissa ja paljon ajetuissa kattiautoissa happiantureiden vaihto parantaa käyntiä ja polttoainetaloudellisuutta.
Vuonna 1990 ajoin autolla kymppitonnin Lähi-Idässä, katti irti, happianturi paikallaan. Lyijyllinen bensa ei aiheuttanut käyntihäiriöitä eikä tuonut murheita päästömittauksissa.
Ota ainakin bensafilsu varalle ja tankkaa sihdin läpi, niin onpahan yksi potentiaalinen murhe pois.
Venäjän ja Balttian polttoaineista on kirjoiteltu aika paljon, milloin jatkettu milläkin liemellä !
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Jos sen poisto auttaisi bokseria hengittämään alakierroksilla yhtään paremmin, niin se kyllä olisi hyvä kannustin. Silloin kun joutuu ajamaan hiljaa, niin tuntuu kyllä kone olevan tukehtumaisillaan. Tonnin huollossa kun tuosta kysyin, niin on kuulemma ominaisuus, ei vika(C-A-D @ Touko. 13 2008,18:10) kirjoitti
Vaikka kyllä se minusta ennemmin on vika silti.
BMW R 1200 GS Adventure