Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Kertokaa kokeneemmat, miten kesällä pääsee nopeimmin Veronasta Zagrebiin?
    Moottoritie vie Triesteen, mutta onko sieltä isoa tietä Zagrebiin?
    Vai onko parempi kiertää Villachin ja Grazin kautta?
    Entä löytyykö arvioita ajoajoista?



  2. #2
    Triestestä on nopea pyyhkäistä Rijekaan, josta motaria Zagrebiin.
  3. #3
    Trieste-Ljubljana-Zagreb väli on kokonaan moottoritietä. Keväällä Triesten kohdalla oli tietyötä, muuten tie oli kunnossa ainakin Ljubljanaan saakka. Matkaa Veronasta Zagrebiin on 430 km ja neljään tuntiin tuon ajaa, jos kiire on.

    Triestestä Rijekan kautta Zagrebiin on viitisenkymmentä kilometriä pitempi reitti. Sitäkin kautta suurin osa matkaa on motaria, Istrian läpi mentäessä on vajaat sata kilometriä hyväkuntoista kaksikaistaista tietä.



  4. #4
    Kiitos nopeista vastauksista.
    Kartan mukaan tuolla ei ollut moottoriteitä, ja muutenkaan en ollut varma teiden nopeuksista.
    Google Earthin mukaan ei Ljubljana-Zagreb -väli edelleenkään ole kokonaan mottoritietä. Tiedän häntä?

    Mitkäs noista on maksullisia, ja tarvitaanko käteistä vai käykö kortti? Entä kelpaako eurot?
  5. #5
    Se 2-kaistainen baana triestestä Rijekaan on aika nopeeta tuikata vaikka siinä onkin kyliä matkan varrella ja ne 2 raja-asemaa. Slovenian kannas on kaponen mut siinä kannattaa tankata heti rajan vieressä olevalla asemalla.

    Kun saapuu "Rijekan mäelle", on aivan fantastinen näköala kun Adrianmeri yhtäkkiä kimmeltää sinisenä edessä. Siitä on 2 km Opatijaan, jos ei ole kauhee kiiru, suosittelen ehdottomasti yöpymään Opatijassa ja tutustumaan rantakaupunkiin ainakin yhden illan/päivän verran.

    Euroilla pärjää hyvin, Kroatiassa ne joskus nikottelee niistä, aina on kuitenkin kelvannu jos ei paikallista ole ollut.
  6. #6
    Maisemat kumpaakin kautta ajaessa ovat hienoja, toi Garin mainitsema Ucka vuoriston seutu Rijekan ja Opatijan lähistöllä on kyllä komeeta. Maaliskuussa sielläpäin ajeltiin, silloin Rijeka-Zagreb välillä sattui melkoinen lumimyräkkä kohdalle, mutta kaunista vuoristoista seutuahan sekin on.
    Teiden kunto Sloveiniassa ja Kroatiassa on kotimaiseen tiestöön tottuneelle huippuluokkaa. Tuo kaksikaistainen Porec-Pazin Rijeka välikin on reilusti paremmassa kunnossa, kuin vaikkapa kotimainen ykköstie Turusta Helsinkiin.
    En nyt ihan 100% varma ole, mutta vahva muistikuva on, että Ljubljana Zagreb väli on kokonaan uutta moottoritietä. Vielä via Michelinistä tarkastin, sekin näyttäisi samaa.

    Moottoritiet ja jotkut tunnelit Italiassa, Sloveniassa ja Kroatiassa ovat maksullisia. Visa kelpaa kaikilla teillä ja tunneleissa, eurot kelpaavat ainakin Italiassa ja Sloveniassa, Kroatiassa voi olla etteivät huoli käteisenä muuta kuin paikallisia kunia. Visa toki sielläkin toimii.
  7. #7
    Kroatiassa on uudenkarhea motari Rijekan nurkilta Pulaan, siinäkin on näkyvissä hinta euroina Kunan lisäksi, kyllä euro rulettaa aika hyvin...kroaatithan on kovasti kampeutumassa EU:n prospektiksi... ..nythän ne taitaa olla vasta hangaround-tasolla... ..ei kuitenkaan hangover-tasolla...
  8. #8
    Ajoin just mennäviikolla Triestestä Rijekaan. Ajoaika noin tunti tulleineen. Kysyivätten jopa passia ja sain siihen leimankin. Tämä siis Slovenian rajalla.
    *Rupasta Rijekaan taisin päästä 1,50 Eur:lla. Maksu tielle tullessa. Rijekasta Zagrebiin on vielä tietöitä, ei ole pätkä vielä ihan valmis, mutta ei pahoja. Yksi pysäytys ennen kuin itse käännyin Zadaria kohti. Itse ajaisin varmmankin Triestestä Rijekaan (Opatiaan) ja sieltä Zagrebiin. Ihan ajettavia teitä. Rijekasta Zagrebiin maksut ovat ajetun matkan mukaan eli lipuke mukaan kuten Italiassa. Eurot kelpaavat mutta vaihtorahat tulivat paikallisvaluutalla (kuna)
    Maksut eivät kuitenkaan mitenkään kohtuuttomia.
    Honda ST 1300
  9. #9
    Kiitos, awes, tarkasta raportista.
    Kerros vielä miksi suosittelet reittiä Rijekan kautta, Ljubljanan kautta kiertämisen sijaan? Paremmat maisemat, vai mikä?

    Ja miten on pensan hinnat noissa maissa? Italia on kallis, mutta miten on balkanin maat?
  10. #10
    Yksi syy on tietysti se, että on aina helpompi suositella reittejä joita on itse ajanut. Tosin myönnettävä kun läksin taas kohti pohjoista, yllätyin Slovenian teiden hyvästä kunnosta. *

    Vastaus miksi Rijekan kautta on tietysti subjektiivine näkemys, koska se on reitti jonka on itse lähes kokonaan ajanut. Jostain syystä itse aina valitsen reitin josta näkyy merta. Ajankohta myös vaikuttanee ja lämpötilat ettei ole tuskaisen kuumaa.
    Nopeimmasta reitistä en uskalla sanoa mitään, liian paljon muuttujia.
    Kroatian (maksulliset) tiet ovat kuitenkin erittäin hyväkuntoisia. Mainitsmani tietyöt olivat lähinnä viimeistelytöitä.
    Garin maitsema näkymä pitää varmasti paikkansa vaikka en siitä päässyt itse kunnolla nauttimaan sukeltaessani ukkospilveen.
    Koska mahdat olla menossa?
    Honda ST 1300
  11.  
  12. #11
    Lainaa (awes @ Touko. 03 2008,00:06) kirjoitti
    Koska mahdat olla menossa?
    Heinä- tai elokuussa.

    Todennäköisesti lähden Genevestä liikkeelle maanantaina aamulla, mutta viikosta ei ole tietoa. Kohti Sofiaa.
    Käsittääkseni koko matkan tekee kahdessa päivässä, kun ajaa ensin Valoisen Vuoren tunnelia Aostaan, moottoriteitä kohti Triesteä, sitten E70 Belgradiin, ja lopuksi E75 ja E80 Sofiaan.