Mulla on aika paha tapa jäänyt selkäytimeen tuon takajarrun kanssa. Varmaan mopoikäisestä tullut kun hiekkateillä hosunut menemään.
Aina kun mulla tulee ns. "pieni happipaikka" niin oikea jalka menee automaattisesti takajarrulle. Tietenkin takanen menee auttamatta lukkoon ja siitä seuraa aina tavallaan pieni hallinnan menetys, lukkiutuneen takarenkaan kanssa suunta on vain ja ainoastaan suoraan eteenpäin kohti vaaraa. Kallistus saa aikaan perän sivulle karkaamisen.
Perkeles kun radallakin tämä nosti päätään kun Lemminkäiseen tulin vitsiralleen ja piti tehdä valintaa hiekan ja asvaltin välillä. Piti erikseen pakottaa ensin jalka pois jarrulta ja pakottaa sinä sekunnin osana sitten vasta kroppa kääntämään se pyörä (vauhtia noin 40kmh).
Sit kun se pyörä kääntyykin kankeammin jos takajarrulla on painanut perän alas. Very bääd.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Joku voisi olla sitä mieltä, että normaalin liikenteen seassa nopeassa (mutta ei hätä-) jarrutuksessa on pelkästään positiivista, että myös perä on jarrulla alas kirittynä, jolloin kaikki vakaan ajoasennon hallinnasta alkaen on helpompaa, kuin keula edellä etunojaan sukeltaneena...
Kuten tämän väittelyn ”alullepanijakin” yritti sanoa, teoriassa joissain olosuhteissa paras ja ”oikea” vaihtoehto ei käytännössä kaikissa tilanteissa sitä ole. Yhtälailla tuo ”netissä on ihan liikaa väärää tietoa” usein kulminoituu sen ympärille, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäistä.
Jos takana on ABS niin sitten tilanne on vähän eri ainakin väistössä kun takanen ei lähde lepikkoon.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ajetaan kaikki ilman jarruja niin radalla kuin kadullakin. Moottorijarrulla jarrutat ekologisemmin ja edullisemmin ku ei palat kulu suotta.
Ja koska kukaan ei ole testannut pyörän hidastuvuutta moottorijarrulla, ni väitän että motogp kuskit ois nopeampia jos ajaisivat aika-ajossa ilman jarruja pelkkää moottorijarrua vasten.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jos se takajarru olisi täysin turha, ei sitä sinne tehtaalta laitettais pyörään kiinni. Ja jos sellainen pyörässä on niin pitää sen silloin toimia, tämä on minun mielipiteeni asiasta. Itse kätän perus jarrutuksissa sekä jos sattuu vastaan tulemaan hiekkatie, niin voi sitoa jarrulla takapään ja ajella hiljaa
Suzuki GSX-R750 1986
Honda CBR 900RR 1996
Kawasaki KX 125 1991
Kawasaki KMX 125 1992
Takajarrun käyttö hyvä parkkihallissa/autohallissa missä liukas betoni, soralla tai muuten normiliikenteessä hidastamaan moottorijarrun lailla.
Tosipaikan tullen ja kovissa jarruissa ainoa jarru joka tehoaa ja tappaa vauhdin on etujarru. Haluaisin nähdä sen katukuskin, joka hätäjarrutuksessa, alkaa säätämään perän painumista, perän vakauttamista takajarrulla.
Ihan oma maailmansa on sitten, miten kisakuskit käyttävät eri tilanteissa takajarrua.
Olen käynyt mittaamassa ja tutkimassa lukemattomia tapaturmapaikkoja, missä todennäköisimmin on käytetty takajarrua tuhoisin ja surullisin seurauksin. Eli, kymmeniä metrejä pelkkää mustaa viiva. Tehokkaalla harjoittelulla ja etujarrua käyttämällä monesta tukalasta tilanteesta voi selvitä. Kokemusta on aika monelta vuosikymmeneltä. Ei se pelkkää onnea ole, että vuosikymmenien aikana ehtii tukka harmaantua.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Jos sopii niin jostain muustakin kuin takajarrusta välillä...
Tulevan talven huoltoja mietin ja meinasin tulpat vaihtaa 2006 bladeen. Lienee orkkis vielä kun kisoja 17tkm.
Workshop manuaali muistaakseni kertoo, että vähän purkamalla muoveja ja syyläri alas jne. et sieltä "etupuolelta" pääsis jumppaamaan tulppien vaihdon?
Onko näin vai vaatiiko yläkautta ilmakotelon purku ym. kuten videossa..? https://youtu.be/FDZocbVsVDA
Triumph Tiger 800 -13
ex. CBR1000RR -06
ex. ZX-6R -12
ex. Nuda 900 -15
ex. CBR1000RR -09
ex. SV1000S -04
ex. TZR125 -90
ex. PV50 -88
En oo varma, miten paljon rakenne poikkeaa '02 Bladesta, mutta ainakin siinä olen todennut helpoimmaksi nostaa tankin ylös, irroittaa ilmaboksin ja sitä kautta käsiksi puoliin ja tulppiin. Syyläriä ei ole ollut tarvetta siirrellä.
Pyörän oman työkalusarjan mukana tuleva tulppa-avain tuntuu olevan ainoa millä homma tuota(kaan?) kautta onnistuu.
Honda CBR 954 RR '02
Tere. Uusi täällä ja en löydä ketjua helposti ku noita viestejä jokunen ryhmässä. Blade 93 tai jtn sinne päin. Lähteny aina ku palmun alta. Seiso pihalla kk ja nyt ei lähe. Penkin alta liittimet kattonu ja ei näytä hapettuneilta. Kun Sahaa niin n. 10 sekunnin välein hörähtää hyvin vähän.
lataa se akku. Voi pyöriä kyllä, mutta ei riitä sähköä kipinään.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Olisiko suosituksia mikä eturengas kannattaisi hankkia -97 firebladeen? Tässä 16" koossa ei ole hirveästi valikoimaa, mutta jonkin verran kuitenkin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Mun ajeluilla taitaa tuo 16" riittääOnko hajua tuosta Pirelli Diablosta? Niitä näyttäisi olevan paikallisella kauppiaalla.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Rengas riittää siihen, mitä on tekemässä.
Jos haluaa mennä renkaan ehdoilla, niin hyvä niin, mutta jos haluaa enemän, niin sitten pitää etsiä korvaava vaihtoehto.
16" hyvät kokemukset Conti Sport Attacklla. Diablolla olen viimeksi ajanut 20 vuotta sitten.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Okei, edelleen myydään diablo uutenakin. Liekkö kuitenkin kehitetty ajan saatossa. Pitääköhän kuitenkin katsella noita conteja jostain.
Kyllä modernit renkaat on moderneja, siitä ei pääse mihinkään. Diablot oli ihan hyvät kumit joskus 2004. Mulla edellinen kokemus on v2012, kun uutena ostamani Hussen supermoto oli varustettu sellaisilla. Ei niitä saippuapaloja kyennyt kanttaamaan edes laitaan asti, kun tuntui, että ei pysy enää pystyssä. Lisäksi märällä pito oli varovastikin ajettaessa aivan luokaton.
Pyörästä tuli ihan eri peli, kun vaihtoi sen ajan uusinta uutta olevaa kumia alle, ja nekin on nykyään jo museokamaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuli tuo tulppien vaihto tehtyä -06 bladeen mistä elokuussa kyselin tipsejä.
On se hemmetti ahdas ja purkaa saa mutta sain sinne myös momentin sovitettua pikku kikkailulla, varsinkin 1 ja 4 pytyn kohdalla.
Samalla uudet jäähdytinnesteet kun syyläriä joutui siirtämään
Seuraavaksi teräspunosletkut. Bremboa SC palat jo tuli laitettua
Triumph Tiger 800 -13
ex. CBR1000RR -06
ex. ZX-6R -12
ex. Nuda 900 -15
ex. CBR1000RR -09
ex. SV1000S -04
ex. TZR125 -90
ex. PV50 -88
Huolsin tuossa juuri - 05 bladen ja venat tarkastin, kaikki säädöissä 52tkm ajettu🤘 Mutta miten muilla blade miehillä nuo moottori öljyt? Öljyt oli puheiden mukaan vaihdettu vajaa 1500km sitten, vaan ajettelin samalla vaihtaa kun muutenkin huolsin(tulpat, nesteet, ilmansuodattimien pesu yms. ) vanhat öljyt oli aivan mustat ja tosi harmahtuneet kun laskin pois liekkö iha normaalia että menee nuin huono näköisiksi vai miten muilla? Ilmeisesti castrolin power1 käytetty. Nyt laitoin motulin 300v 10w40 factory line ölpät kellään kokemusta kyseisestä öljystä?
Mulla oli viime kesän Power1, mutta ei jotenkin tuntui ettei laatikko/kytkin pelannut ihan yhtä hyvin kuin sama öljy Kawassa. Tiedä sitten oliko vaan omia luuloja. Täks kesäks pistän Motul 5100 10W-40, katotaan kuinka päristelee.
On kyllä melkoinen työmaa saada tuo kytkinvaijeri irti. Piti purkaa koko sivukate kun vaijeri jotenkin jumissa. Selvis sekin, että tuo kytkinvaijeri oli jostain kohti puristuksissa ja se aiheutti "porrastusta" kytkimen liikkeeseen. Varuiks tilasin uuden vaijerin, mutta prkl kun joutuu 1-2 viikkoa odottamaan
Tuo 300V on käsittääkseni tarkoitettu ratakäyttöön, jossa öljy on kovassa rasituksessa ja vaihtovälit lyhyitä. Jostain muistelen lukeneeni, että 300V:tä ei suositeltaisi yli 3000km vaihtoväleille. Oikaiskoon joku viisaampi, jos olen ymmärtänyt väärin.
Omassa Bladessani olen käyttänyt Motulin 7100, ei valittamista.
Honda CBR 954 RR '02
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jostain britti/jenkkifoorumilta muistaisin itsekin moisen väitteen bonganneeni. Nopealla googlauksella löysin Motulin selvitystä vastaavaan kysymykseen, tosin autopuolen tuotteesta; https://www.motuloil.com.au/2016/12/...he-difference/
Vastaavaa pallottelua löytyy loputtomasti googlesta hakusanalla "motul 300v street" tai vaikka "motul 300v vs 7100". Sen tarkempia tutkimustuloksia aiheesta ei vaikuta löytyvän.
Kehtaisin kuitenkin väittää ilman tutkimuksiakin, että kukaan ei ole saanut pyörän konetta rikki sillä, että olisi ajanut 300V:t sisässä 6tkm...
Honda CBR 954 RR '02