Tosiaan sillä ei ole väliä onko vaijeri kiinni, koska tanko ei liiku sen enempää mitä videossa sitä hakkaan sisäänpäin.
Ja tuli myös mitattua jousten ja levyjen paksuudet, että kaikissa on vielä reilusta peli varaa ennen kuin alkaa olemaan minimi/vaihto rajalla.
Tätä en ole tullut ajatelleeksi, häätyy huomanne kattoa mitä akseli sannoo.
Huomisiin !
Jee Jee
Mun silmiin näyttää ihan normaalilta. Tosta kohdasta se vasta alkaa toimimaan se kytkin, tohon asti siinä on vaan tota tyhjää. Näin siis 2008 mallissa. Ihmettelin tossa yks päivä ihan samaa oman mopon kanssa, eli tohon tuntu jumittuvan, mutta sitten kun vaan voimaa käyttäen painoi siitä vivusta, niin se loksahti paikalleen. Se voima mikä tulee siitä vaijerista, on oikeasti aikamoinen.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Nyt kyllä häätyy sanoa, että olet IHAN oikeassa.
Kaverin kanssa eilen sitä kateltiin ja hänkin tuli siihen loppu tulokseen, että kaikki on kunnossa.
Laitettiin koppa paikoilleen ja vaijeri paikoilleen ja nyt ainakin kytkimen painaminen pohjaan on "normaali" eli melko raskas.
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa ....
No eilen laittelin kopan paikoilleen tiivisteaineineen ja tänään kävin kattomassa mites se käy.
Käynnisty parin sekunnin jälkeen ekalla startilla, mutta kierrokset oli melko matalalla eli jossain 1100-1200, kun normaalisti tuon kun on käynnistänyt kylmänä niin automaattiryyppy nostaa kierrokset melkein 2000.
Ja noin 5 sekunnin jälkeen alkoi kolisemaan kytkin vähän väliä. Ei hirveän äänekkäästi, mutta pieni kolina ääni.
JA taas kerran alkoi haisemaan bensa, joka ei olis palanut kunnolla tai vastaava haju. Myös tiputti yhden tipan nesteetä (bensaa) pakoputken
keskiväli liitoksesta.
Kytkimen kolina kuulosti hiljenevän, kun painoi kytkimen pohjaan, MUTTA vaihdetta laittaessa päälle kone sammui. Elikkä kytkin ei jostain syystä vapauttanutkaan kytkintä. Vaijerin säädin silleen, että vaijeri ottaa melkein heti kiinni, kun painaa kytkin kahvaa eli kaiken järjen mukaan sen ainakin pitäisi iroittaa ?
Minulla olisi teoria miksi tekee noin. Elikkä kaverin GPZ alkoi melkein heti ostamisen jälkeen käymään todella huonosti ja sliparin liitoksesta tippu kokoajan bensaa ja haisi hirveä, ehkä ihan sama haju kuin minun pyörässä nyt.
Vikana oli bensa, joka oli mennyt jotain ihmeen kautta öljyn sekaan ja täten kävi aivan hirveän huonosti, myös ilmanputsarissa saakka oli bensaa.
Kaasareissa oli todella paljon pinttynyttä likaa ja lähti pois ultraääni pesurilla. Pyörä on toiminut tämän jälkeen moitteetta, kun öljyt, sekä suodatin vaihdettiin samalla.
Eli minä arvelisin, että tuossa olis öljyn seossa bensaa ja tämän takia haisee tuolta, sekä tiputtaa nestettä pakoputken liitoksesta. Ja kun kytkimeen pääsee öljy/bensa seosta niin alkaa kolisemaan ?
Olen tarkistanut, että "fuel pressure regulator" on kunnossa näin:
Mitäs olette mieltä ?
Jee Jee
Olisko tuollaisesta 90-luvun firebladesta ensimmäiseksi isoksi pyöräksi? Olen ajatellut F4 CBR600F tai bladea noin 3kE hintaluokassa. Monessa paikkaa toitotetaan ettei kannata ostaa isoa pyörää heti alkuun.
Ajokokemusta on 10tkm kevarilla, 10tkm mopolla ja 30tkm autolla. Liikennesäännöt hanskas niin voi keskittyä ajamiseen. Kahteen vuoteen en oo kakspyöräsillä ajanut.
Viimeksi muokannut: Lancer; 29.06.2013 klo 17:48.
Aprilia RS50 (06) -> Derbi GPR125 (06) -> Suzuki SV650 (99)
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Kyllä nyt on TYHMÄ olo. Enhän minä ole tuolla kohta vuoteen ajanut niin kaikki unohtunut eli seisontatukihan se siellä oli...
Kiitän tästä !
Elikkä otin power commanderin poijes, ettei siinä olisi vikkaa ja starttasin niin tässä on loppu tulos:
Pitää varmaan ihan huvikseen vaihtaa öljyt tuohon, vaikka ne tosiaan olen vasta vaihtanut jos teoriani pitäisi paikkaansa !
Vai olisko teillä muita ehdotuksia ?
Viimeksi muokannut: samba2; 28.07.2013 klo 16:50.
Jee Jee
Minkäs ikänen sulla toi oli, onko se jo ruisku? Bensahan ei pääse öljyn sekaan oikeastaan mistään, joten vaikea kuvitella, että siitä olisi kyse. Se neste mitä sieltä putkesta tippuu, onko varmasti bensaa, vai onko vaan kondenssivettä? Nehän erottaa helposti, toinen palaa ja toinen eiMutta älä tuikkaa suoraan siitä putkesta, jos sattuiskin olemaan bensaa, vaan ota johonki palamattomalle alustalle sitä nestettä ja kokeile... Jos se kytkimestä tuleva kolina on uusi ääni, niin se on kyllä huono merkki, koska jotain siellä silloin on pielessä.
CB500X
CBR1000RR
Taffu_altterin altteri
Joo ruiku vehehän toi on.
Häätyy kokeilla, että syttyykös se palamaan.
Ja tosiaan ennen ei ole minusta kuulunut mitään kolinaa kytkimeltä. Ainoastaan nokkaketju on rallatellut kylmällä koneella vähän aikaa.
Mistäs kohtaa tuommoinen kolina yleensä voi kuulua, tai mikäs sen aiheuttaa kytkimessä?
Moneen kertaan tuota kytkintä olen käsissä pyöritellyt ja katsonut miten se kootaan, itselläni ei siis tule kyllä mieleen mitään mikä olisi voinut mennä väärin kasaan laittaessa.
Myös Ram-Air modauksen tein tuohon tuossa talven aikana, mutta ei kait se voi olla syypää ?
Jee Jee
Itse hankin 18v teininä heti kevarin perään vuoden '96 900RR Bladen. Ensin oli pari vuotta rajoitettu ja sitten täysillä tehoilla. Ainakin itselle oli toimiva ratkaisu. Sai opetella isolla pyörällä ajamista, mutta sellaisilla tehoilla että pysyi lapasella 18 vuotiaan innostuksella ja taidoilla. Rahallisesti myös mielestäni parempi kuin ensin pienemmän ostaminen ja sitten parin vuoden päästä taas isompaa.
Turha tarkkuus on teknistä kypsymättömyyttä.
Näin minä ajattelinkin. Olen lukenut, että näissä tuo fuel pressure regulatorin mennessä rikki, se ruikkii bensaa tuohon "vacuum" järjestelmään minkä vuoksi bensaa sitten menee tuonne öljyn sekaan.
Eli aina tuon osan mennessä rikki pitää vaihtaa myös öljyt.
Kattelin tuolta Fireblade foorumilta jos muillakin olisi tuo kytkin ääntänyt ja heti löysin kaksi ketju,
98 900 ja 02 954 sama kytkimen ääni ja on kuulemma normaalia.
"If it stops when you load up the clutch then it's most likely the damper springs in the primary drive. Nothing to worry about."
http://www.fireblades.org/forums/hon...ing-929rr.html
http://www.fireblades.org/forums/gen...tch-noise.html
Jee Jee
Meteli tulee siitä kampuran rattaasta, joka on pitkittäisuunnassa halki ja jousikuormitteinen. Jousikuormitus pitää välykset oikeina, ja samalla kolinat poissa. Kokosit tuon väärin ja nyt ratas kolisee koska sielä on liikaa välyksiä hampaiden välillä. Nyt hampaat rattaissa hakkaavat toisiaan vasten liiallisesti, kuluttavat pinnoitteet aikaa myöden rikki ja siitä alkaa taas uusi iloinen kokeile ja korjaa- näpertely.
Viimeksi muokannut: samba2; 28.07.2013 klo 16:51.
Jee Jee
Sinulla taitaa olla service manual käsillä. Sielä lienee sanottuna paljonko rattaanpuolikkaalle pitää olla esijännitystä ja mihin suuntaan. Luulisin että webin syövereistä tieto löytyy myös.
Kyllä vain onpi. Sitä tässä ihmettelenkin, koska juuri noin sen olen laittanut paikkoilleen. Eli tuon kytkimen pohjaosan sai paikoilleen vain siten, että toista kampuran ratasta vääntää toiseen suuntaan. Samalla pitäen toista ratasta paikoillaan.
En tiedä mites sen voi toisin tehdä, mutta katotaan. Ei ole onneksi paha homma käyttää irti![]()
Jee Jee
Esijännitystä ei ole tarpeeksi tai sitten esijännitys on väärään suuntaan. Nuo tulevat erheistä ensimmäisenä mieleen.
Nälkä kasvoi syödessä. Lisäämällä tonnin budjettiin saisi jo 2000-2001 malleja puolet vähemmillä kilometreillä.
Aprilia RS50 (06) -> Derbi GPR125 (06) -> Suzuki SV650 (99)
Tilasin siromman kilpitelineen ja otin vanhan pois niin alkoi mietityttää et mitä olette tehneet suojapelille mikä paistaa rumasti. Tuo sirompi ei tule peittämään samanlailla ku vanha?
Tuli tehtyä ihan hyvä värjäys honkkeliin. Vielä pitäis keksiä joku juttu alakatteeseen. Hånda on aika korkealla, että se teksti tulisi alakatteeseen...
![]()
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Komia pärrä willik ^
Apuja olisin vailla.
Elikkä vielä painin tämän (954:sen) kanssa, että minkä takia käy hemmetin rikkaalla.
Ongelmana siis bensan haju, joka alkaa melkein heti starttauksen jälkeen, sekä neste mikä valuu tällä kertaa sliparin liitoksesta ja nestettä tulee semmoinen 1 tippa 3 sekunnin välein eli alkaa tulemaan lätäkköä.
Yritin sytyttää sitä tuleen, mutta ei se kyllä leimahtanut tai palanut. Toisaalta hajukaan ei ole tuore bensa vaan "ei niin hyvin palanut bensa".
Öljyt vaihdoin siinä toivossa, että olisi ollut bensaa öljyn seassa, mutta aika sitkaselta se näytti eli en usko, että bensaa oli seassa.
Katellin myös tuota fast idle wax juttua, jos siinä olisi vikaa mutta kaikki näyttää hyvältä. Ruiskun kaikissa 4:ssä kurkussa kaikki
"starter valve" systeemit on samassa linjassa ja kaikki liikkuu aukipäin, kun tyhjäkäynti vaijeri vääntää.
En oikein enään keksi mikä olisi vialla, kun kaikki letkutkin on paikoillaan, eikä vikakoodeja anna.
Myös fuel pressure regulatori on tsekattu ainakin 10 kertaan ja minkäänlaista bensan tynkää ei näytä siellä olevan eli sen uskoisin olevan kunnossa.
Ehdotuksia ?
Viimeksi muokannut: samba2; 28.07.2013 klo 16:51.
Jee Jee
Olisko pakopuken alla tippuva neste sitten jäähdytysnestettä, jos ei kerran pala?
Veikkaan, että olet säätänyt rikastinpiirin männät niin, että makaavat päällä koko ajan. Kun vax lämpenee ja tappi siirtyy, tulee rikastinpiiri olla kokonaan suljettuna.
Viimeksi muokannut: finn; 02.07.2013 klo 20:57.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Tarkoitatko riskastinpiirillä niitä kahta koloa ruikun imupäässä, mistä näkee starter valve systeemien päät eli kun kääntää tyhjäkäynti ruuvia niin näkee niiden mäntien liikkuvan ?
Jos näin niin ne on nytten säädetty niin, että kun tyhjäkäynti on ihan nolla asennossa niin tällöin toinen alempi kolo on peittynyt kokonaan ja ylemmästä männästä näkyy noin puolet. Ja kun tyhjäkäyntiä alkaa veivaamaan kiinnipäin niin männät laskeutuvat alaspäin.
Eikös ne noin pitäisi olla säädetty ?
Pystyykö sitä seuraamaan jotekin silmäilemällä, että liikuuko tuossa tuo fast idle wax ollenkaan, että onko se jumissa vai mikäs mättää ?
Jee Jee
Olen lomilla, eikä ole korjauskäsikirjaa ulottuvilla.
Jokaisessa imukurkussa oma tyhjäkäyntipiirinsä (4kpl), jotka kuristaa pienestä reijistä näkyvät männät.
Ruuvaa kaikki asetukset (männät) niin, että ovat kokonaan kiinni asennossa, eli rikastin pois päältä.
Yritä käynnistää antamalla kasukahvasta hieman kaasua. Käytä konetta ja seuraa käykö edelleen rikkaalla.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Morjens!
Mistäpä euroopasta sais halvimmalla power commanderin sc57:ska Hondaan?
Kannattaako tilailla jostain hevonkuusesta vai ostaa suoraan Suomesta?
Jenkeisä näyttäs olevan halvempia mutta ei viittis oottaa ja sit on vielä ne tullijututkin.
Millasia muutoksia ootte saaneet tollasesta 2004 vuoden vehkeestä vakioon verrattuna?
( pyörässä olis siis pc, k&n filtterit ja slipari).... ja kannattasko siihen samalla investoida jotain muutakin?
(ahdin toki, mutta sitä ei nyt tähän tule)![]()
Honda CBR 1000RR -04
Honda CR500R AF *-99
Honda CB400N * * *-82
En ole uskaltanut yrittää edes käyttää lämpimäksi, kun sliparin liitoksesta valuu sen verran kovasti tuota nestettä ja bensan haju ei tunnu väljenevän.
Se kyllä puhuisi tuon kondensaatioveden puolesta, että on melko vesimäisen tuntuista, sekä ei haise ainakaan kovasti bensalle.
Mutta minkätakia sitä tulee noin paljon on kysymysmerkki ?
Kaverin GPZ:kin pukkaa sliparin liitoksesta nestettä, mutta tämän huomaa yleensä vasta ajelun jälkeen, että on vähän märkä siitä kohtaa.
Pitää vielä tarkistella tuota fast idle wax systeemiä jos siellä olis jokin nyt väärin tai jotain vastaavaa.
Prkl, kun uskon ettei tosiaan ole iso ongelma, mutta kun ei millään tule mieleen mikä olis vikana.
Jee Jee
Heipä hei taas.
En tiedä sainko jotain hyvää aikaan, mutta vaihdoin tulpat ihan huvin ja urheilun vuoksi ja samalla synkkasin startes valvet kohilleen.
Tulpat nyt olivat kuten odotinkin ihan mustat kärjistä, etten tiedä onko siitä tulpat menneet jo "rikki".
Starter valvetit synkkasin kohilleen niin 3 ja 4 oli aika pahasti pielessä, että mopon käyntiin laittaessa melkein nousi öljyt koneeseen, että sai heti alkaa säätämään. Siinä kun 15 minuuttia niitä säätelin niin alko pikku hiljaa löytymään säädöt kohilleen.
Huomasin myös tuon operaation jälkeen, että fast idle wax:sta ylöspäin menevä neula, joka kiinnittyy starter valve systeemin säätörunkoon pienellä mutterilla niin tämä "neula" näytti ainakin silmämääräisesti liikkuneen hitusen ylöspäin. Eli nytten tyhjäkäyntiä ruuvatessa pienemmälle niin männät nousevat korkeammalle. Ja tällöin starter valven männät peittää koloja enemmän (vaikea selittää mutta kuitenkin).
Että en tiedä onko siellä ollu joku jumi vai onko starter valvet olleet niin epäsynkassa, että käynyt huonosti (mutta eihän nuitten pitäisi siihen vaikuttaa, että käy hemmetin rikkaalla, että ihan bensa haisee).
Oli myös aika outoa kun säädin nuita niin välillä se yskäs jostain ruiskun reijästä, mutta ei sammunut kuitenkaan. Ja tätä teki prosessin aikana ehkä 6 kertaa, mutta videolle en sitä saanut.
Kävin käväisemässä ajelemassa 1km mutkan niin tuntu toimivan ihan ok mopo, ehkä jopa yhtä hyvin kuin viime kesänä. Teki kylläkin taas sen, että käyntiin ekan kerran laittaessa hais bensa ja sliparin liitoksesta valu tuota kondeesio vettä n. 2rkl lätäköstä päätellen. Huomenna näkkee käyntiin laittaessa, että vieläkös haisee bensa ja tiputtaako noin kovasti nestettä sliparin liitoksesta. Tosiaan lämpimäksi kun saa niin ei enään valu vettä, eikä haise bensa.
Nokkaketju tuntu vähäsen ääntävän ainakin. Yritin säätää sitä kireämmälle, ottamalla kiristimen päästä pois pultin ja ruuvaamalla talttapäisellä meisselillä kiristintä tiukemmalle, mutta on niin ahdas että ei mahdu meisseli rungon ja kiristimen väliin. Olettekos te onnistuneet tuota tekemään ?
Viimeksi muokannut: samba2; 28.07.2013 klo 16:52.
Jee Jee