Ostin viikko sitten vm. 2000 BMW F650GS:n, ajettu 55 000km. Muuten loisto peli, mutta liikkelle lähdettäessä vapaalta ykköselle vaihdettaessa vaihde pitää polkaista sisään; jos yrittää nätisti painaa vaihdevalitsijan alas, kuuluu rutinaa, valitsijavipu tärisee julmetusti, eikä vaihde mene päälle.
Onko tämä normaalia käytöstä vai jonkilainen vika, josta pitäisi huolestua?
Moottoripyörät ylipäänsä ovat vielä uusi tuttavuus, ei ole vielä kokemusta juuri muista pyöristä.
Aina liikkeelle lähtiessä, vai vain kun mopo on kylmä?
Kohtuu normaalia ettei märkä monilevykytkin irroita aivan täysin, varsinkaan kylmillä öljyillä.
Pyrkiikö kovasti eteenpäin esim. ykkösellä kytkin pohjassa?
Onko tyhjäkäynti ja kytkimen vapaaliike ohjekirjan arvoissa?
En yleensä vaihda vapaalle liikennevaloissa yms. pysähdyksissä joten tilanne on tullut eteen vain ajon alussa. Pitää kokeilla ihan varta vasten joskus kun kone on lämmennyt.
Mopo vähän nytkähtää eteenpäin, kun vaihtaa kytkin pohjassa vapaalta ykköselle, mutta ei sen jälkeen vedä yhtään eteenpäin. Tyhjäkäynti lämpimänä on jotain 1300-1400 rpm tienoilla, joka on speksien mukaan ihan normaali. Kytkimen liikettä en ole tarkistanut.
Kiinnitin huomiota ilmiöön ensimmäistä kertaa heti öljynvaihdon jälkeen. Olisiko mahdollista että uusi öljy on jähmeämpää ja siten jarruttaa kytkintä enemmän?
Kyllä tuon vapaalta ykköselle vaihdon yleensä tuntee juurikin pienenä nykäyksenä.
Se ettei mopo pyri sen jälkeen ryömimään eteenpäin viittaisi siihen että kytkin irrottaa ihan normaalisti.
Ohjekirjasta pitäisi löytyä ohjeet tuohon kytkinvaijerin säätöön, luultavimmin ilmoitettu paljonko kahvassa pitää olla löysää liikettä, mitattuna kahvan päästä.
Kannattaa antaa sen koneen lämmetä ihan rauhassa, luultavasti helpottaa tuota kytkin ongelmaa.
Muutama kasutus vapaalla, kytkin pohjassa, voi myös auttaa levyjä irtoamaan kunnolla.