Onko täällä kenelläkään fakta tietoa putken vaihdosta saatuun hyötyyn bensankulutuksessa? Noissa esson baari jutuissa on avaramalla putkella kuulemma saatu huomattavaa kulutuksen alenemista.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Putken vaihto yksin ei vaikuta varmaan mitenkään. Aiempaan ajokkiini, siis K 12 RS:ään laitoin Remuksen putken, lastun ja vapaavirtaussuodattimen. Bensankulutukseen noilla saattoi olla marginaalinen vaikutus pienempään suuntaan, mutta pyörästä tuli aivan eri oloinen - ja parempaan suuntaan.
Paljonko sun RS keskimäärin kuluttaa? Mielestäni aiemmassa ajokissa sekalaisen ajon keskikulutus oli 6,5 l luokkaa ja se lienee painavalle ajokille normaalia..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
6,5 litraa on aika lähellä todellista keskikulutusta, eli kannattanee unohtaa putken vaihto.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Hmmm... Sama tekniikka ja painoa 380 kiloa: 5,1l/100km....(J@ck @ Touko. 06 2008,08:27) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
No perkele, laihikselle sitten vaan!(C-A-D @ Touko. 06 2008,14:49) kirjoitti
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Moro, ei taida onnistua tekstin lainaus minulla mutta kysymyksiä J@ckille, muistatko mitä viripaketti maksoi ja mitä käytännössä tarkoitat pyörän muuttumisella? Vääntöä vai huipputehoa lisää? Tuliko käytyä penkissä?(J@ck @ Touko. 06 2008,08:27) kirjoitti
Mulla keskikulutus on ollut 5,5 litrasta ylöspäin.
Anssi
Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
Tuota minäkin olen ihmetellyt, K12RS.ssä tosin 30 heppaa ja 1 vaihde ETEENPÄIN enemmän.(C-A-D @ Touko. 06 2008,14:49) kirjoitti
![]()
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Jooovain..
Viime vuonna tuo schampagne LT (-00) ei meinannu sit millää kulukea alle ton 4.7 l / 100km (todellinen 100) eli mittari 110, nii nyt ku talven aikana passuutin venat, vaihoin ilmanputsarin sekä lootaan täyssynteettiset (jos ei Gunter ollu jo vaihtanu ? ) niin nyt menee samaan 4.6 l / 100km (todellinen 100) mittari 110 ku aiempi Canyon Red (-99) !
![]()
![]()
Siis tarkoittaako tuo "todellinen 100", että korjaat matakamittarilukemaa myös pienempään suuntaan tuon 10% vai mitä??(mchuurre @ Touko. 06 2008,17:31) kirjoitti
Jos noin on, niin sitten täytynee meikäläisen ruveta etsimään ylimääräistä reikää bensatankista..Nimittäin tämän kauden tankkaukset yhteensä 144,65 litraa joilla ajettu pyörän mittarin mukaan 2389 km tekee 6,05 litraa sadalla. Jos tuo matkamittari mokoma "edistää" vielä 10 % niin sittenhän olen muka ajanut todellisia kilometrejä vain 2150, jolloin "oikea" kulutus olisi jopa 6,72 litraa / 100 km. *
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Pozo - sun fillaris aerodynamiikka (tai sen puute) vie varmaan vähintäin litran
![]()
<p>2002-2014</p>
Vähän offtopic, mutta pakko kuitenkin mainita.
Tuossa mennäkesänä tuli havaittua sellainen ihmeellisyys, että K1200s näyttää kuluttavan Saksan vauhdeissa vähemmän polttoainetta kun kotimaassa ajellessa.
Luulisi että tuommoinen 50-70 kilometriä tunnissa korkeampi matkavauhti veisi enemmän soppaa, mutta käytännössä kulutus on n. 0,5 litraa pienempi kuin kotimaassa ajellessa.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Niin, tai sitten kyseessä on parempilaatuinen bensa.
Kotimaisissakin vaihtoehdoissa olen jo huomannut vastaavaa eroa, puhumattakaan Kirkkonummen Teboilista, jonka menovedellä kulutus loppuu kokonaan... suuttimet oli kaverilla tukossa kun tuolla tankattiin, pääsi siihen motarin pätkälle ja hyytyi siihen... onneksi en itse tankannut siellä...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Mitähän tuo olikaan, siitä on jo aikaa.. Taisi olla 2002-2003 talvella, kun nuo laitoin, tai paremminkin laitatin ja eikös ne markat muuttuneet euroiksi noita aikoja.(puruskai @ Touko. 06 2008,15:59) kirjoitti
Oliskohan palikat maksaneet luokkaa 2000-2500 € ja työt jotain nelisen sataa.... Tsekkaa Wunderlichin hinnastosta, sieltä nuo osat löytynee edelleen. Siis sieltä tilasin lastun, putken ja k&n putsarin. Remus tuli täydellisenä pakosarjoineen ja ilman kattia. Otin alumiinikuorisena ja se oli kyllä virhe, sillä se oli hiton vaikea pitää siistinä. Jo pesemätön kura teki syöpymäpisteitä..
Asennukset ja säädöt tehtiin Viaberillä, eli penkissä käytiin. Harri siinä ihmetteli ääneen, miten pyörällä oikein on voinut ajaakaan, kun käy niin laihalla.
Tehoja tuli aika kivasti lisää ja vääntökäyrästäkin tuli aivan erilainen parempaan suuntaan. Ei ole enää paperia tallella, eli ei ole tässä dokumenttia liittää. Muistelisin kuitenkin, että vakiona tehot oli 116 hp ja virityksen jälkeen 128,5.
Käytännössä muutos oli niin suuri, että pyörää ei entiseksi tuntenut..
Ja tuosta kulutuksesta vielä sen verran, että kyllä sillä ~6 l lukemiin tasaisessa maantieajossa pääsi, ehkä hivenen allekin. Mutta tosiaan sellasta 6,3 - 6,5 l sekalaisemmassa ajossa.
Muistelin vielä osien hintaa, arvio taisi mennä yläkanttiin.. Tilauksessa oli mukana muutakin sälää ja nuo viripalikat taisivat kustantaa jotain 1700 € luokkaa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.