Melkolailla koluttuani tätä(kin) foorumia ristiin rastiin ja ees taas, osunut useampakin (yleensä eriävä) mielipide siitä millaisella sitä ryhtyisi aloittelijaurpona pyöräilemään.
Jos nyt tällaanen 50kg anorektikontapainen alta 170cm hukkapätkä tyttölapsi ottaa alleen jonniin viisi kertaa itsensä painoisen custominkuvatuksen niin onko se yhdensuunnan reissu joka sillä tehdään. Meinaan että jos se lopulta on pysäytettävä sillä kuhmuraisella hietikolla ennen tukevaa betoniseinää ja eteenpäin ei ole pääsyä niin mites kotomatkalle päästään? Onko täällä hintelänpuoleisia neitoisia tai poikaisia, jotka osaa kertoa kuinka sitä taaksepäin on saatu kiskottua.
Customit miellyttää silmää, mutta toistuvasti tulee eteen ehdotuksia etenkin kawasaki er 5 ja sen tapaisista peruspyöristä aloittelevalle ja etenkin naiselle. Jos noin ajamisen ja ennen kaikkea oppimisen kannalta aatellaan niin onko tuo niiin suuresti kätevämpi kuin jokin kuussatanen customi?
Jotka aloittelijalle customia ehdottavat perustelevat enimmäkseen sillä, että jalat yltää hyvin maahan. Mutta olenko tyhmänlainen vai miksen ymmärrä tuon perusteen pointtia, kun en minä jalat maassa ole koskaan ajellut. Kait se riittää, että ne tapeille yltää, siis ajamisen kannalta. Onko aloittelija-custom-yhdistelmälle siis muuta puoltavaa perustetta.
Onhan se toki hauskaa jos pyörä paikallaan pysyy pystyssä, mutta jos pakko on kaatua niin mieluummin paikallaan kun sata lasissa. Kait?
Lähinnä kuitenkin tuo pyörän liikuttelu paikallaan askaruttaa. On jo oma piha semmoinen kyntösavipelto, että siitä pääsee lähtemään joutunee kiskomaan suuntaan jos toiseenkin.
Ja entäs jos (melkovarmasti kun) sen päivänä eräänä nakkaan retkottamaan kyljelleen tohon pitkin pihamaata. Keittelenkö kahvit ja oottelen nolona että isäntä tulee kotio nostamaan vai onko teillä hihassa hyviä kampeamiskeinoja.
Ongelma saattaa vaikuttaa mitättömältä jos lukija sattuu olemaan pystypakastimen kokoinen korsteeni.
Kuinka suuresti pitäisi ottaa huomioon pyörää valitessa kuinka näppärästi sen liikuttelu onnistuu paikallaan. Eihän se pääasia ole, ajaahan on tarkoitus eikä työnnellä ja talutella, mutta realiteetit huomioiden, enhän minä aja sillä mitenkään ja mihinkään jos en saa ees pihasta lähtemään.
Tälläinen kymysys alkoi ahdistamaan pienessä päässä.
Se on täällä ihan suu ymmyräisenä.
Mutta persuuksia polttelee, että pyörä on alle saatava...
... vaikka sitten kyljelleen retkottamaan jos niikseen tulee.
"if you can't beat 'em, join 'em... If you can't join 'em you're f...ed"
Osta ihmeessä sen tyyppinen pyörä joka miellyttää sinua itseäsi (ei siis muita). Kuitenkin olet sen verran pitkä että kyllä lähes kaikissa mopoissa jalat yltää maahan.
Aloittelijan kannalta tärkeämpi homma on varmaan pyörän paino... Hieman aikaa menee huomaa että tätähän ei ajeta voimalla, vaan taidolla
edit: Ja varovasti kun aloittelee hommaa, niin eiköhän sitä tule toimeen vaikka millä mopolla.
Mun jyskytin painaa pauttiarallaa 280kg mutta ei tunnu yhtään sen raskaammalta kuin edellinen noin 220kg VFR, kiitos kuulunee alhaiselle painopisteelle.
Hyvin on kokoisesi neidit & leidit ajelleet Sportstereilla ja isommillakin, ei niiden painoa kannata pelätä (kun muistaa ettei järkkää itseään paikkaan jossa joutuu konepyörää työntämään ylämäkeen...)
Mut joo... mene kauppaan ja katsele ja istuskele eri laitteissa, kyllä sieltä se löytyy mikä tuntuu hyvältä ja kotoisalta, oli se sitten ER-5, CBR-RR tai Goldwing... tai jopa Softail
Itse sillä ajelet, ota sellainen mistä itse tykkäät.
Dirty Nasty Furriner
No jotenkin noin ja näin alunperin ajattelinkin. Onhan noita tyttösiä pyöräin päällä nähty, alla ei montaakaan.
Yhtäkkinen epävarmuuden puuska silti otti ja iski. Ja eipä tuota kait voimalla tehdä montaakaan asiaa, olis meikäläinenkin muuten elämänsä joutunut elelemään kokolailla tumput suorina.
Ehkäpä tämäkin tästä helpottaa kun pääsee tuumasta toimeen. Ootellessa on liikaa aikaa askarrella kaikenlaista mahdottomuus-skenaariota.
![]()
"if you can't beat 'em, join 'em... If you can't join 'em you're f...ed"
Sen tyypin pyörä kannattaa ostaa, mikä itseä miellyttää, ja samalla tietenkin päättää että sen kanssa opettelee tulemaan juttuun. Suurella kunnioituksella pyörän voimia kohtaan. Ja ajokamoissa ei säästellä.
Mitä tohon kunnon jalat maassa tuntumaan tulee, siitä ei kannata tinkiä, on huomattavasti mukavampi vekslata huonosti valituista parkkipaikosta yms pois kun kintut yltää kunnolla maahan.
Pyörän noston perusdiilinä on selin, tukeva ote etupäästä ja jostain sopivasta nippelistä takaa, sitten jalkalihaksilla kampeemaan. kellauta pyörä nurtsille ja treenaa. Toinen hyvä on ottaa tsubu pois, näyttää hehkeälle ja odotella auttajien laumaa....not!
Pieneen Kotkaan ei mahdu paljon vikoja.
Se valkoinen kikseri.
Hankit sen mikä silmää miellyttää ja missä jalat yltää maahan...
Kuten Makeka edellä kirjoittaa, on paljon mukavampi liikutella pyörää kun jalat yltää hyvin maahan.
Esim. Honda VT 600 Shadow:n istuinkorkeus on n. 68cm, joten luulisi jalkojen siitä ainakin yltävän. Monesta muustakin customista varmasti löytyy sopiva istuinkorkeus? Koeajolle/istunnalle vain liikkeitä kiertelemään, erottuu aika nopiaan jyvät akanoista ja mieluisa pyörä löytyy varmasti.
itse aloittelin tuolla 600:sella varjolla omaa uraani aikoinaan ja vaikka siinä oli painoa, oli sitä näppärä liikutella alhaisen painopisteensä vuoksi. Tehojakin siinä oli aloittelijalle ihan sopivasti....
moottoripyöräily, parasta mitä voi housut jalassa tehdä![]()
Itse olen sen kannalla että hanki pyörä joka tuntuu siltä omalta. Tuohon pyörän painoon sen verran että ei siinä loppupeleissä ole juurikaan voimasta kysymys vaan tasapainottelusta ja tekniikasta, pyörän nosto on sitten eriasia. Pyörän painossa ei välttämättä juurikaan huomaa eroa 200kg ja 300kg välillä, jos pyörässä painopiste on alhaalla ja pyörää ei kallista kovin paljon paikallaan. Ylämäkiä kannattaa vältellä oli sitten 100kg tai 300kg mopo.
Niinkuin Makeka kirjoitti pyörä nostetaan jaloilla. Näyttivät tuon kerran tv:ssä miten isokin pyörä nousee (jokin matkaenduro täysissä varusteissa) ja näytti suht helposti nousevan ja nostajana oli todellakin normaali nainen ei mikään urheilia.
Tuohon pyörän käsittelyyn vielä sen verran että sen oppii harjoittelemalla. Itselläkin on aluksi monien pyörien kanssa ongelmia paikallaa, mutta pieni totuttelu ja alkaa helpottaa.
Honda NSR 99 -> Suzuki SV 650 S 03
Mä en oo sellanen hintelänpuoleinenpystypakastinmallia enempi, >>> kapea malli ulottuvuudella
Ne voimat ja tekniikat kertyy sitte sen pyörän kanssa.
Jos customi miellyttää eniten, ota sellainen.
Mutta jalat pitää yltää maahan, että sitä mopotinta pystyy liikuttelemaan. Kuten jo huomasitkin, ajaessa voisi olla ihan yhdentekevää mikä ja minkälainen se pyörä on.
Mutta kun sitä mopotinta pitää kyetä liikuttelemaan, vähintään parkkiin...vaikka olisit minkälainen prinsessa, ei aina ole apua saatavilla...oma apu paras apu
...siis jalat on yllettävä maahan; se on vähimmäisvaatimus.
Ja ihan silläkin, niillä mopoilla on joskus pikkasen pysähdyttäväkin, vaikka me kaikki pelkästään ajettaiskin jos se olisi mahdollista![]()
Muuten rikki menneen tms. mopottimen työnteleminen ei ole pakollista, asettuu vain kyynelehtimään mopon viereen![]()
(vitsivitsivitsi)
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Ostapa kuitenkin Kawa er-5 tai Suiza GS500 ei ole customeita, mutta keveitä ja helppoja.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Siinä vaan pian käy kuten VMT:lle viikko sitten....(Naakka @ Huhti. 26 2008,00:11) kirjoitti
No ei ne fingeriä näyttäneet...![]()
Dirty Nasty Furriner
Muutama pyörän nosto video youtubesta...(mikri @ Huhti. 25 2008,23:59) kirjoitti
Helpolta näyttää.
pyörää joutuu liikuttelemaan muutenkin kuin vain parkkiin ja pois, on talliin ja ulos, ja erinäiset huoltotoimenpiteisiin liittyvät, jalalle ja pois liikutukset.
Kevyt pyörä on kaikenpuolin parempi kuin raskas. Ota huomioon, että customit miellyttää 'aloittelijan' silmää, koska niissä on kiiltoa yms peilinkaltaista osaa joilla huijattiin 'alkuasukkaita' jo uutta mannerta vallatessa. Todellista 'silmää' pitää olla brembo jarruille, öhlins jarrutusosille, tako-alumiini vanteille ja erinäisille hiilikuituosille. form and function osia.
joku 600cc luokan sportti on tajuttomat kevyt ja helppo siirrellä ja ajaa. myös jarrutukseen kevyt pyörä on helpompi. myös sitä työnnellessä pienet horjahdukset ei haittaa, koska painoa vasten pärjää. Joku customin rohju kun horjahtaa, niin se on menoa.
Lisäksi customia pidän vaarallisena, koska niissä ei ole kallistusvaroja, ajat johonkin mutkaan, tappi osuu maahan,pelästyt ja ajat metsään.
Customin käyttöarvo on myös melko onneton, ei voi ajaa rataa, ei sporttiajoa, matka-ajoonkin aika hanurista monet. huonot jarrut ja painava.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
No täältä hiukan käyttäjäkokemuksia yhdistelmästä pienikokoinen, sinua lyhyempi ja 50kg painava pimu ja 260kg painava pyörä. Ei niin mitään ongelmia ajamisen suhteen ja siirtely sujuu täysin ongelmitta eli anna mennä vaan.
En toki jätä pyörää parkkiin paikkaan, jossa joudun sitä työntämään ylämäkeen. Silloin tulee varmasti ongelmia, jos jalan alle sattuukin osumaan hiekkaa tai jotain muuta ylimääräistä liukastetta : ). Jalat on saatava kunnolla ylettymään maahan, niin voimat kyllä pienelläkin normaalisti riittää. Pyörää en ole vielä ainkaan onnistunut kaatamaan, mutta uskoisin että kiukulla ja oikealla tekniikalla sen varmaan ylöskin saisin tai sitten en.
Käytännössä tuossa painossa menee se kipuraja, sillä kokemusta on myös 300kg painavasta pyörästä ja se oli jo aivan liian painava meikäläisen siirreltäväksi yhtään mihinkään suuntaan tai nurin oltais oltu molemmat aika nopeasti jossain vaiheessa : ) Tosin enpä kyllä saanut enää jalkojakaan kunnolla maahan ylettymään, vaikka matala pyörä kyseessä ja on omankin pyörän satulaa modattu hiukan kaposemmaksi.
Valitse pyörä, joka miellyttää sinua kaikin puolin, jos se taloudellisesti on mahdollista. Ota kuitenkin valinnassasi huomioon se tosiasia, että joka tapauksessa joudut työntämään pyörääsi ylämäkeen, jalkojesi alle sattuu liukastetta sekä hiekalle joskus joudut ajamaan. Ja silloinkin pitäisi pyörä saada liikkeelle
No hei vaan, ite olen myös 50kg "aikuinen" nainen, kustomilla ajelen, painaa sen 250kg. Kyllä se ensituntuma ku pyörä piti jalkatuelta oikasta pystyyn oli että apua ei voimat riitä...mut se fiilis menikin sit ohi jo heti seuraavalla kerralla. Mut kato tarkkaan mihin laitat mopon parkkiin, sellanen ruutu missä keula on alamäessä ja peruuttamalla pitää pois päästä niin sit se 250kg oikeesti on raskas. Muuten kevyen ja helpon tuntunen ajella ensipyöräksi.
(p.s olis 07 kustomi vapailla markkinoilla)
Kevyen peruspyörän hankintaa puoltaa monikäyttöisyys ja pyörän perushallinnan helppous. Monet tärkeät ajosuoritteet perustuvat kunnon ajoasentoon ( jarrutus, hidasajo ) ja ajo-ominaisuudet jarruja myöten riittävät vaikka siihen radalla käyntiin. Näissä voi tarvittaessa istuinkorkeutta madaltaa. Lisäksi esim. 500 -luokan pyörät ovat teknisesti yksinkertaisia ja kulutusosiltaan edullisia.
Mutta jos hankinta tehdään enemmän fiilispohjalta, ajelu on rauhallista kruisailua ja haluaa kuunnella isojen pyttyjen pauketta niin siitä vaan! Monet aloittavat esim. Yamaha Virago 535 tms. customilla ja tykkäävät kovasti vaikka niillä ei samanlaista "vauhdinhurmaa" löydykään kuin kyykkypyörällä. Kuskin mieltymys ratkaisee ja monasti seuraavana hankintana on sitten eri koulukunnan menopeli.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Täälläkin 50kg 164cm naispuoleinen henkilö ajelee 245-kilosella shadowlla. Liikuttelu on tosiaan tekniikkalaji ja sitä tuli jo harjoteltua edellisellä pyörällä (125cc shadow, muistaakseni 160kg). Jos itse tykkää rennommasta ajelusta ja customi on se joka miellyttää silmää eniten, niin laita ihmeessä semmonen sitten![]()
Näin tuossa eilen jumalattoman ison pyörän, jota ajoi pitkänolonen mies, jolla ei kuitenkaan jalat yltäny maahan, mitä nyt varpaat hipo just ja just maata. Itsestä tuntuu paljon kivemmalta ja turvallisemmalta ajaa, kun pysähtyessä jalat yltää hyvin maahan. Mutta onhan noita jotka tosiaan ajelee pyörillä joissa jalat ei mitenkään missään tilanteessa kunnolla maahan yllä ja hyvin hommat sujuu silti, liekö opettelusta ja tottumuksesta kiinni sekin.
ACE ACE baby
Mulla on ollut sekä korkeahkoja matkasportteja, nakupyöriä sekä nyt sitten custom. Esim. ZZR:n kaltainen lehmä oli helvetillinen käsiteltävä kaupungissa. Korkea painopiste ja painoa lähes yhtä paljon kuin HD:ssa. ZRX oli kaupungissa helpompi ja ruuhkassa näppärähkö ja suoriutui kaikenlaisesta ajosta hyvin, myös radalla. HD on kaupungissa em. pyöristä helpoin ajaa. Onhan se kankeahko ja raskaskin, mutta heti kun pyörä nytkähtää liikkeelle tuo paino jotenkin kaikkoaa.
Matka-ajossa kaikki em. toimivat hienosti ja onpa tolla Harrikalla hauska ajaa jopa mutkatietä, kunhan vaan pitää mielessä ettei se ole mikään GSXRZXYZF kyykkis... Vauhdin hurmaa pystyy siis kokemaan raskaalla ja vajaatehosellakin pyörällä.Ja hauskaa voi pitää myös moottoriratojen ulkopuolella. Nykyisissä customeissa on ihan oivalliset jarrutkin.
Jos siis customit kiehtovat niin hommaa sellanen. Se, että jalat saa hyvin maahan tuovat varmuutta pyörän käsittelyyn. Vaikka pyörä olis kevyt, esim. joku ER-5/6 tai Bandit, mutta istumakorkeus suuri, on sen käsittely hankalaa esim. parkkeerattaessa kun ei jaloista yllä maahan kuin bootsin kärjet. Kevyempikin pyörä mojahtaa kyllä nurin, kun sitä esim. parkkeeraa vähän huolimattomasti. Näin olen huomannut....![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
/\ Noinhan se menee.
Dirty Nasty Furriner
Heips
Ja kiitos
Vastauksista.
Pyörä tarttui tänään alle ja Honda Shadowhan se sitten siellä pötköttää.
Ja nätti on, näppäräkin.
Ja lisäys...
Kävimpä tuon äsken tuuppimassa nenä sinne minne ol pers. Pari kuivuneen kuran mökkylää ja monttua joutui vähän heijaamaan (no aika lailla, on sen verran pottumaata toi pihantapainen), mutta sainhan vauhtia vaivatta tarpeeksi että noista selvittiin ja niin se vaan kääntyi kun veitsi voissa... Ja eiku menoks... Pah mutta huomiseen venyy, nytyksi huurteinen jotta syke tasaantuu.
"if you can't beat 'em, join 'em... If you can't join 'em you're f...ed"
Vaikea sanoa kun ei tiedä millä olet ennen ajanut tai minkälainen pyöräily taustasi on... Jos ei mitään kokemusta ole ja olet prinsessamainen kynsien lakkaaja niin osta joku 125-600cc kevyt versio ja aja eka vuosi tai ainakin puolet siintä sillä. Sitten kun handlaat perus häsmät niin osta mikä on hyvä alla ja mikä miellyttää silmääsi.
Jos olet jo pyörillä liikkunut hieman ja tiedät mitä se on niin osta 600cc kyykky tai customi, mitä omaan mieleen tulee niin honda cbr, suzuki gsf, honda shadow, suzuki vs esim?
Edit: enpä jaksan lukee loppuun astionneksi olkoon hyvästä pyörä valinnasta!
Yamaha xv1100 -89
(jaket @ Huhti. 26 2008,08:10) kirjoitti
![]()
![]()
Intruderclubfinland
Pappa Tunturi
Tunturi Tiger Aqua
Yamaha DT 125 *-87
Yamaha XS 650 *-80
Honda Shadow 600 *-90
Suzuki Intruder 1400 *-91
Noni. Millanen shadow?(CeeGee @ Huhti. 26 2008,19:25) kirjoitti
![]()
ACE ACE baby
tuollaane
Sillä täällä körötellään ja on lucky lukea kylä täynnä (jokanen on toistaiseksi varjoa nopiampi). Bussipysäkit tulee koukattua kun on mukavampi törötellä hissukseen kun ei tarvii pelkää että joku ajaa niskaan.
Ja tunnistaa siitäkin että kun tuutte hanska ojossa vastaan niin varovasti nousee neljä sormea vasemmalta kahvalta.![]()
"if you can't beat 'em, join 'em... If you can't join 'em you're f...ed"