Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
    Arvelin tulevana kesänä kokeilevani Rukkan Allroadin päällä erillistä sadesuojaa. Allroadissa on irroitettava core-kalvo, joten säästän tilaa ja jätän sen matkan ajaksi kotiin. Sadesuoja voisi estää asun läpikastumisen ja näin pitää kuskia lämpöisempänä.

Minkälaisia erillisä sadeasuja ihmiset suosittelevat isojen BMW matkapyörien kanssa?
    Onko oltava yhtenäinen haalari? Erilliset takki ja housut tuntuvat paljon käytännöllisemmiltä?
    Entä mitkä mallit sopii pidemmällä matkalla isojen katteiden taakse? Miten estätte asua lepattamasta tuulessa?
    siis perse edellä puuhun? Itsellä jo toinen kore puku ja nimenomaan se on mukavinta kun ei tarvii repii rensseleitä päälle ja syyt: sadeasut läpättävät aina, eivät hengitä, vievät liikaa tilaa ja kuitenkin aina jostain tulee vettä sisään. Ja sitten se tärkein, mun mielestä sateella ei sais ajaa.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    Minusta ihan fiksu ajatus. AllRoad ilman sitä sisävuorta on yksi parhaista puvuista helteellä. Yksikään nahkapuku ei pääse samalle tasolle siinä suhteessa. Se vedenpitävä vuorikerros taas on hankala pukea päälle matkan aikana, jos sade sattuu yllättämään. Pitäisi riisua koko puku, että saisi sen vuorin paikalleen...
    Ei muuta kuin sovittelemaan vaan niitä sadepukuja. Ei se haalarikaan niin kömpelö ole.
    Mitähän tulisi moottoripyörämatkailusta, jos ei sateella ajaisi...
    Hommasin viime kesänä partioaitasta kevyet 2-osaiset retkisadeasut vaimolle ja mulle. Ne vetäistiin reissussa kevyiden tekstiiliasujen päälle ja ainakaan puolen päivän kohtalainen sade ei tehnyt mitään, eli toimivat vallan hyvin.

Menevät lisäksi pieneen tilaan ja siinä ne oli helposti saatavilla takalaukun päällä, kuten myös kenkäsuojat ja neopreenihanskat.

Samoilla virityksillä mennään Eurooppaan (jos mennään) ensi kesänäkin, eli kevyet ilmaa läpäisevät puvut, nilkkurimalliset kalvottomat kengät ja käsissä ilmaa läpi päästävät hanskat - toimii.
    Minkään näköisiä tix-texejä ei Euroopan reissulle laiteta, niissä saa lämpöhalvauksen.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
    pokun kommentti oli relevantti, kosken selostanut motiivejani.
    Mutta Kunkku ja J@ck ne jo listasi, eli tosi kuumalla ilmalla Allroadilla ajetaan ilman core-kalvoja. Sateen sattuessa pitäisi sitten vetää kadun varressa alusasuille asti että saa suojat taas päälle *

Lisäksi sateitakin on erilaisia, ja joskus - toivottavsti? - riittäisi vähempikin kuin mihin aito core-text kykenee. Ja sellaisessa kesäsateessa tuollainen "helposti"(?) päälle heitettävä sadetakki voisi olla hyvä.

Mutta kertokaa nyt miten te saatte ne asut pysymään tuulessa? Eikö ne lepata kohtuuttomasti, vaikka RT:n katteiden takana istutaankin? Ja miten kaksiosainen asu pitää kun ajetaan pitkää matkaa sateessa?
    Hiljattain hommasin itselleni uuden puvun, joka on periatteessa samanlainen kuin Rukan All-Road, eli vedenpitävä kalvo on irrotettavassa sisätakissa, eikä varsinaisessa ajopuvussa kuten useimmissa tekstiiliajoasuissa. Tuolloin jo ostopäätöstä tehdessäni tein sen päätöksen, että hankin samalla erillisen sadeasun. Onhan se nimittäin aika kaukaa haettu ajatus, että sitä rupeaisi sateen tullen ajopuvun alle pukemaan jotain sadeasua. Ja kesän lämpötiloissahan sitä sisätakkia/-housuja ei oikein viitsi takissa kiinni pitää.

Tämän tyyppisessä puvussa on tietysti omat hyvät ja huonot puolensa, mutta niin on siinä perinteisessä tekstiiliasussa myös. Kyllä on sen "vedenpitävän" gore-asun kuivumista odoteltu tunti jos toinenkin, kun on rankkasateessa joutunut ajamaan, ja usein on vedetty aamulla kylmännihkeä ajopuku päälle. Ei oo mukavaa. Eikä varsinkaan, jos on teltassa yötä. Niinpä otinkin tavakseni kuljettaa aina sadepukua sivulaukussa isompien sateiden varalta, ettei pääse ajopuvun pintakangas vettymään. - Tunnustettakoon tässä kuitenkin, että mun vanha gore-asu on vuodelta -97 oleva Rukka, jossa ei ehkä ole ihan samat materiaalit käytössä kuin tämän päivän asuissa...olen kyllä silti kuullut muidenkin valittelevan päällyskankaan vettymisestä.

Helpon puettavuuden vuoksi olen kaksiosaisen sadepuvun kannalla. Mun nykyinen sadeasu on rukan haalari, mutta tilasin nyt kaksiosaisen puvun. Oon jo tavallisen sadetakin ja housujen kanssa kaksiosaisen toimivuutta kokeillut - niitä vain ei ole mitoitettu mopon päällä istumista varten. Mutta homma toimii muuten oikein hyvin.

Sadeasun lepattaminen ei ole mulle iso ongelma. Jos vettä tulee sen verran, että goren päälle tekee mieli vetää sadeasu, niin kyllä se vedentulo silloin harmittaa melko paljon enemmän kuin pieni hihan lepatus.

Auto on mulla kesät aina seisonnassa, eli mp:llä teen kaikki ajot - veden kanssa joutuu väistämättä tekemisiin.

BMW:n kaksiosainen sadeasu on hengittävää materiaalia. Hinta on hirmuinen, mutta kaipa sen käyttöikä on sellainen, ettei siitä kesää kohti kovin isoa summaa tule kuitenkaan.
    BMW R 1200 GS Adventure
    Lepattamiseen olen ajatellut - mutten vielä kokeillut - että voisi tehdä hihoihin leveästä kuminauhasta lenkit, jotka voisi pujottaa paikalleen. Luulisi sellaisten pitävä lepatuksen kurissa.

Vaihtoehtoisesti voisi tekaista sopivan mittaiset, tarranauhoilla kiinnitettävät hihnat olkavarsien ympäri kiedottavaksi.

En vain ole viitsinyt, kun ei se lepatus ole niin mua haitannut.
    BMW R 1200 GS Adventure
    Itse en käytä bemarin enduropuvussa myöskään "sisäosia".

Alpinestars:in musta sadepusakka ja -housut toimivat hyvin, eivätkä lepata Gessulla kurvaillessa.

Koska kokonaisuus näyttää enemmän tuulipuvulta ( eli Suomen kansallispuvulta ) kuin sadeasulta, niin takille ja housuille löytyy käyttöä myös reissulla.

AllRight myy ja yhdistelmä maksaa reippaan satasen.
    Senior Team:
    R1200GS
    999S
    VTR SP-1 street, SP-2 race
    Z1 1075 Turbo
    Honda CR250 ice, CRF250R
    Honda CRF150R SM

Junior Team:
    Yamaha R6R
    Honda RS125R, the real beast.
    Derbi GPR80Cup
    70 luvun loppupuolelta alkaen tuli käytettyä nahkapukuja (joku käytti öljykangasasuja) ja sateella sitten vedettiin sen päälle sadeasu. Vesi kyllä pysyi ulkopuolella, mutta kun materiaali ei hengitä niin sitten sitä alkoi kastua vähitellen sisäpuolelta ja olo oli sen mukainen.
    -90 luvun alussa tuli ensimmäiset gore asut, jos parempi keksitään niin sitten otan sen, takaisin en vaihda.
    Ulkonäkö ja tuossa lepatusominaisuudessa ja ehkä turvallisuudessa nahkaa ei oikeastaan korvaa mikään nykyisistä materiaaleista, vai mitä sano sanotte?
    Parin kesän Allroad kokemuksen perusteella puku on hyvä. Kuumalla tuulettuu sopivasti ja jos aamulla näkee pilvistä tai säätiedotuksesta sadetta, niin vuori alle. Niin se toimii.
    Jos käy niin, että satunnainen sadekuuro osuu kohdalle ja vuori on paketissa, niin silloin käy vanhanaikaiset, elikkä kastuu. Pikku kuurojen kanssa homma on OK, koska puku ja kuski kuivaa nopsaan, toisin kuin nahka-asujen kanssa.
    Erillisen sadeasun hankkiminen ei ole käynyt mielessä. Sadepäivään varustaudutaan vuorilla, muutoin ajetaan ilman.
    Puku maksaa senverta, että jos ominaisuuksia ei tarvi, niin kannattaa katsella enempi enduro asujen suuntaan. Kevyt enduropuku + sadehaalari tulee huomatavasti halvemmaksi, kuin Allroad.

FIN_GSer
    Kävin viime viikolla Nizzassa ja Gardalla ajopukuna Rukan Goret
    Pitävät kyllä veden ulkopuolella mutta on aika paljon lämpimämpi ajaa kovassa sateessa, niinkuin meillekin kävi, kun on vielä sadepuku Goren päällä. Siitä saa yhden ilmakerroksen lisää.
    Ostin joskus Polosta sellaisen jossa on housut ja takki erikseen.
    Toimii tosi hyvin.
    Tätä erilaisten asujen suosittelua tunnutaan tehtävän surutta siitä riippumatta minkälaisella mopolla sattuu itse ajelemaan. Siispä jatketaan samoilla linjoilla...

BMW Atlantis 3 nupukkinahkoilla mennään -10 pakkasista + 25 helteisiin. Alla Gerbingin sähköpuku, joka jää pois alakropan osalta +10:ssä ja yläkropan osalta +15:ssä. Kyseinen puku sietää melkoistakin liottamista (ja kuivuu ilmiömäisen nopeasti), mutta jos tiedossa on jatkuvaa sadetta niin sitten päälle vedetään Partioaitasta ostettu retkeilijän Goretex-sadetakki ja mahdollisesti erilliset housut. (CeeBaileyn näyteikkunan takana ei mistään lepatuksista ole tietoakaan.)

+25 + 45 -keleille sitten BMW Venting Machine jonka alla esim Rukan ns. tekninen alusasu. Tuon kuumemmista ei ole kokemuksia...

Goretex-ajopuvulle en ole vielä keksinyt käyttöä...

t. pozo

-04 K 1200 LT

Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
    itse ajelen Rukan armacore puvulla, jonka hankin viimesyksyn kolarin jälkeen. Ei tarvi sadepukua, koska puku on kolmikerros laminoitua "kunnon" Gore-Tex kangasta. Silti hengittää, eikä hiosta.
    On niinkun hanhen selkä vettä vastaan

puku on tällä kokeilulla todella hyvä -4:stä +23 astevälillä.
    kylmillä toppavuoret paikallaan ja ohut urheilukerrasto alla.
    Kuumalla vuoret pois ja t-paita+lyhyet kalsarit.

Tuon edellispäiväisen lämpösen +23 ajon perusteella voin sanoa ettei tule hiki edes lämpimämmässä säässä.

Samoin kun Pozo niin ajelen Ceebaileysin näyteikkunan takana. Koitin kyllä kaverin Bandittia puvun kanssa, eikä se lepattanut silloinkaan.

14.  
    Lainaa (FIN_GSer @ Huhti. 25 2008,22:43) kirjoitti
    Puku maksaa senverta, että jos ominaisuuksia ei tarvi, niin kannattaa katsella enempi enduro asujen suuntaan. Kevyt enduropuku + sadehaalari tulee huomatavasti halvemmaksi, kuin Allroad.
    No entäs ne suojat. Kuinka kestää enskapuvulla mennä perslujua pitkin asvalttia verrattuna tohon Allroadiin. En tiiä, enkä arvaa. Pitääkö sinne enskapuvun alle pukea suojat erikseen ja ollaankos sitten jo + - 0 tilanteessa.