Lähden ensi viikolla ostamaan Stuttgartista moottoripyörän ja tarkoitus olisi tällä kertaa tulla Rostock-Hki-laivan sijaan ajamalla Tukholmaan ja vasta sieltä laivalla Helsinkiin.
Osaako joku viisas sanoa mitä reittiä kannattaa ajaa saksasta ruotsiin ja kuinka suuria tunneli ja/tai siltamaksuja reitillä tulee.
Kiitos!
Ei kai ole muuta vaihtoehtoa,kuin tylsää,tylsää,tylsää ja tylsää siirtymistä jatkuvassa tutkaviidakossa,kun lähdet Saksasta kohti Tukholmaa.
On siellä jotain hienoja paikkojakin,mutta itselle se taipale on ollut pelkkä siirtymä mahdollisimman nopeasti![]()
"Edes Jeesus ei ollut kaikkien mielestä sympaattinen, joten miten minäkään voisin olla" - Jose Mourinho.
Saksan läpi nyt voi ajaa montaa kautta. JOstain kuitenkin tulet Hampourin seudulle ja siitä pohjoiseen/koilliseen Puttgarden, siitä paatilla yli Rödby (on n. 30e). Kööpenhamina ja silln yli Malmö (on n. 20e). Siitä sitten tasaisen tappavaa E4:Sta Tukholmaan. Laiva Turkkuseen nyt sitten on 100 - 150e riippuen vähän hytistä ja päivä/ilta -laiva.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Riippuu aikataulustasi. Itse viime kesänä takaisin tullessa kiersin Ruotsin eteläkärjen ja ei ollut ollenkaan tylsää.
Ja oisko maailman isoin silta tylsä. Mun mielestä se oli kokemisen arvoinen! nopee/elämyksiä antava, kas siinä pulma.![]()
Kovat kundit ei tanssi.
Nå, kartta vaan käteen, ei tosiaankaan ole pakko ajaa E4:sta.
Vaihtoehtoja on usiampia.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
puttgardenista vaan lautalla Rödbyhyn (50 min). Seuraa e47 kylttejä Helsingöriin. Matkaa noin 175 km, siis Tanskan läpiajo. Helsingöristä lautalla (20 min) Helsingborgiin. Helsingborgista matkaa tukholmaan n. 560 km. Puttgardenista voit ostaa samalla liput kumpaankin lauttaan.
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Stuttgartista kohti pohjoista löytyy lukematon määrä hyviä reittejä. Aikataulista riippuen niitä voi ajella useampaakin.
Ja jos on tiukempi aikataulu, kannattaa tietyöt selvittää etukäteen (linkki).
Todellinen pullonkaula on se Ruåtsiin siirtyminen.
Sillat on hyvä reitti. Ajoin Ison Beltin kautta kesällä 2005, mutta kovalla kiireellä. Tiet on isoja ja helppoja ajaa, ja siltojen kohdilla löytyy myös jotain nähtävää. Lippujen hinnat voi tarkistaa siltojen sivuilta:
- Ison Beltin silta (Den faste Storebæltsforbindelse)
- Juutinrauman silta (Øresundsbron)
Siltojen kautta kiertäen menee suurinpiirtein sama aika kuin Puttgardenin ja Helsingörin lauttojen kautta oikaistessa. Mutta lautat tarjoaa luontevan taukopaikan, joten ajansäästöä voi tulla sitä kautta.
Lauttavaihtoehtoja on useita, eikä nekään ole huonoja (interaktiivinen kartta).
Mielenkiintoinen voisi olla esim Fredrikshavenista Götebårgiin menevä lautta. Ei se nopein reitti ole, mutta välttää ainakin tylsät taipaleet väliltä Oldenburg-Jönköping (erityisesti Helsingbårg-Jönköping metsätaipaleet).
Onko ketään kokeillut tuota lauttaa?
edit: Helsinör -> Helsingbårg
Rostockista Trelleborgiin Ruotsiin voi mennä laivalla, joka lähtee illalla klo 23 ja on Ruotsissa joskus kuuden aikoihin. Hinta jaetussa hytissä ei ollut mitenkään paha, luulen että kalliimpaa on yöpymisineen, siltamaksuineen ja bensoineen Tanskan kautta.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Offtopicia pukkaa..(Markus @ Huhti. 25 2008,19:54) kirjoitti
Itse menin kaksi viikkoa sitten Ryanilla Hahniin ja siitä bussilla/junalla Stuttgartin liepeille. Takaisin piti tulla Baltian läpi, mutta muutaman asteen vesikelissä ajo parina päivänä vei ajohalut, ja otin laivan Travemündestä Helsinkiin.
Muutama vinkki matkalle:
Ryanin bussit Frankfurtiin eivät kulkeneet aikataulun mukaan.
Paikallisen rekisteröintitoimiston aukioloajat kannattaa varmistaa
TÄÄLTÄ.
Osoitteesta www.bahn.de saa junalippuja puoleen hintaan, mikäli varaa riittävän ajoissa (ei peruutusoikeutta).
Junat saattaa myöhästellä niinkuin Suomessakin.
Kiitos vastauksista.
Varasin huomiseksi lentoliput, kohde vain vaihtui Stuttgartista Nurembergiin. Tarkoitus on ainakin tällä hetkellä ajaa molempien siltojen kautta (eli oletan että ensimmäiselle reitti on E45 -> E20). Ensimmäisen sillan saatan EHKÄ korvata lautalla (joka löytynee E47 varrelta?), mutta toisen sillan haluan ilman muuta ylittää.
Ruotsista en vielä tiedä... Kai sielläkin täytyy jotain tietä ajella. Riippuu aikataulusta ja säästä mutta kartan peusteella rannikkoa mukaileva E22 näytti mielenkiintoisemmalta kuin E4. TAvoitteena kuitenkin päästä Tukholmaan ja sieltä sitten mahdollisimman halvalla Helsinkiin.
Hyvä että suunnitelmat on selvät ja matka edessä.
Onneksi sääennusteet on positiivisia, joten ajosta voi tulla aidosti hauska![]()
![]()
Sellainen kommentti vielä siltä varalta ettet ole ennen Saksassa ajanut:
Siellä ei näy Eurooppa-teiden numeroita tienvarsilla. Kannattaa unohtaa E-tiet, ja opetella paikalliset tiennumerot.
Juu jos ei lisäkilometrit haittaa niin ehdottomasti E22:sta mopolla, jos ei Norpan kohdalla ole vielä kiire, niin jatka ylös 55:sta ja sit 57:aa Järnan Statikalle asti, siitä onkin sitten aika lyhyt matka kärsiä se E4:sen ruuhkaosuus loppuun.(Markus @ Huhti. 28 2008,17:15) kirjoitti
edit; Norpassa on varmaan vieläkin tietyöt kesken kun tuut sieltä etelästä päin, vaan ei kannata pelästyä - merkitty todella hyvin ku vähän vaan pitää silmiä auki.
Mä oon kaks kertaa ajanut Hampurista Tanskan kautta Ruotsin läpi - enkä enää kolmatta kertaa. Ok, se on nopeampaa ja halvempaa kuin lautta ja sillat on ihan hauska kokemus, pl. siltamaksut. Ekan kerran ajoin yöllä siitä Juutinrauman yli ja kesti hetken tajuta että perskules, täähän on silta jolla oon ajanu jo useemman kilometrin. Mutta, Tanska on aivan kuolettavan tylsä maa ajaa läpi, plus että ne poliisit on suhteellisen tarkkoja niistä nopeuksista. Ja ei, vaikka tanskassa on samanlaiset liikennemerkit kun saksassa se EI tarkoita sitä että nopeus olisi vapaa...
Joo, ja sitten ruotsalainen über-turvallinen ajokulttuuri - voi elämän kevät että siihen kyllä menee hermot. 110km/h max ja ns. motarit joilla on se yks ainoo kaista ja vaijeriaitaa kaistojen välissä. Siihen kun ympätään ne hermoheikot ruotsalaiset kuskit ja A: traktori, B: karavaanari/matkailuauto/peräkärry-what-so-everi tai C: rekka...
Ei enää, ens kerralla otan lautan Rostokista.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Niin, jos nyt siis Saksaan verrataan niin tietysti on hitaampaa. Mutta jos Suomessa vertaa esim. valtatie 2 ja 9 ==> matka etenee ihan samaa vauhtia Tanskassa ja Ruotsissa. Jos moottoripyörän ajo kiinnostaa vain mutkapätkillä tai yli 150 vauhtia ==> Tanskan ja Ruotsin pääväylät ei ole oikea paikka. Ruotsista löytyy myös hyviä mutkateitä jos vain haluaa niitä käyttää. Porukoilla tuntuu vain olevan aina hirveä kiire koti-Suomeen![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kesällä 1996 matkasimme lautalla edestakas välin Göteborg-Fredrikshavn. Matka kesti muutaman tunnin, joten aikaa on hyvin ruokailuun ja lepäilyyn melkein kyllästymiseen asti. Eli ei se lauttamatkaa kummempi ole, hiukan eri reittiä pääsee ajamaan, mutta eipä tienvarsien Tanska Jyllannissa ole kovin radikaalisti toisenlainen kuin Själlannissa tai muilla isoilla saarilla.(mpuputti @ Huhti. 27 2008,11:25) kirjoitti
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Nissä ns motareissa,jotka ei ole moottoriteitä on kylläkin kokoajan kolme kaistaa kaksi jommalla kummalla puolella, ei niinkuin Soåmessa, jossa on kait 300m kolme kaistaa ja 3km kahta(MustaSurma @ Huhti. 29 2008,02:56) kirjoitti
Joo on se yhtä juhlaa ajella Soåmen, leveillä rekoista ja karavaanareista vapailla teillä, eikä varmasti mene hermo, ainakaan siksi että olisi liika turvallisen tuntuista
Edit: Nå eipä mulla juuri olekaan Soåmi läpiajomaana vaan, se matkan kohde
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ