Hips.
Nyt sopivasti ajokauden alussa syntyi sellainen fiilis, että tahtoo nelikon. Olen tähän asti ajellut Yammun TR1:llä, eli kakspyttysellä nakulla vuosmallia -83, eli ollaan mopon kanssa yhtä vanhoja. Nyt vaan rupes kuumottaan vaihto nelikkoon, ja jostain kumman syystä Suzukin mallit GSX-F 1100 ja 750 rupesivat kiinnostamaan. Tiettävästi tuo vanha ilma/öljyjäähdytteinen kone on suhteellisen ikuinen, ja tahdonkin juuri sellaisen pelin, jolla ajaa kauas kivutta muttei ole kuitenkaan liian sohva.
Kertokaas, omistaneet, tuollaisista mulle. Ovatko maineensa veroisia (luotettavuus/huollontarve), minkälaisia ajaa (jos on parempi kun pan european niin riittää ostopäätökseen), ja ehdotelkaa jos olette tänä kesänä tuollaisista luopumassa kohtuuhintaan. Alta 100tkm ajetut huomioidaan. Kaikki sudenkuopat olis kanssa kiva tietää.
Sen verran ainakin tiedän, että ollakseen nelisylinterinen, oli -91 vuosimallin 750:ssä gixxerissä melko hauska pata. Tykkäsin kovasti.
<p>Purpattava spagetinkeitin</p>
Yhden kesän oli joskus kaverilta lainassa tuommoinen gsx-f 750 -89 eli siis ilmajäähdytteinen peli ja sillä ajokokemuksella tuntui kyllä ihan luotettavalta.
Kaveri ajaa sillä yhä tänäkin päivänä eikä kuluvia osia kummempia ole siihen vaihdellut lukuunottamatta runkoa ja keulaa jotka joutui vaihtamaan kun veljensä ajoi sen linja-auton kylkeen.Siis melkoisessa kestotestissa pyörä on ollut ja taitaa siinä niitä kilsojakin olla jo reilusti yli 100 000.
Ja niistä ajotuntemuksista...ajoasento on suhteellisen pysty (mutta ei kuitenkaan mikään pan european) tosin itse en oikein löytänyt mukavaa sellaista kyseisestä pyörästä.
Ja onhan se melko kankean tuntuinen nykyvehkeisiin verraten mutta varmasti omassa hinta/ikä luokassaan erittäin varteen otettava vaihtoehto.Kannattaa koeajaa...
-Ktm rc8 -09
-Kawasaki kz1300 -80
ex.Suzuki gsx1300rz -03
ex.Honda crf250r -06
ex.Suzuki gsxr1000 k1
Juu mulla nyt toinen kesä menossa gsx 1100 f-llä.Huoleton peli tuntus olevan ,tosi hyvin pelannu mulla tää pyörä .Ei mitään ongelmia oo ollu pärrän kanssa.Ei ole tarvinnu muutakun öljyn/vaihtoa/perushuoltoa.No tää minun pyörä vasta kyllä jotakuinkin sisäänajettuKilometrejä 63000 Km.Kertokoon se jotain kyseisen mallin kestävyydestä
![]()
Honda cb 125 k5 b6. Honda 125 twin. Honda cx 500 .Suzuki gsx 750. Suzuki gsx 1100F.
Niin ja tehoista en muistanu laittaa mitään 1100 gsx f:stä.Tuntus olevan iihan riittäväNopeusmittarin pyörittää helposti kyllä pohjaan asti.Ite oon sen 260km/h ajellu sillä ja kevyesti sen kulkee
![]()
Honda cb 125 k5 b6. Honda 125 twin. Honda cx 500 .Suzuki gsx 750. Suzuki gsx 1100F.
No, eipä tässä nyt mitään ratapyörää olla vailla. 92-vuosimallin Pan Europeania on tullut joskus pyöriteltyä vähän enemmänkin, ja olihan se "ihan jees"... Ei mun pyörä. Kömpelöhän se on, ja raskas paiskoa vähänkään kovemmissa vauhdeissa. GSX-R 750 taas tappaa selän pidemmillä vedoilla, kertaalleen en meinannut nimittäin saada aamulla päätä ylös sängystä... Loppu kroppa olis kyllä tullut.
Tuo GSX-F ei kuitenkaan ilmeisesti ole ihan yhtä töyrink-henkinen laite, vaikka matkasportiksi kai tarkoitettukin? Ainakin kevyempi noin paperilla. Tarkoitus olisi lähinnä ajella a) yksin ja b) paljon. Etsiskelen lähinnä sellaista pyörää, joka viihtyisi pitkällä matkalla eikä pakon sanelemana kavahda motaria. Tuo nykyinen naku, jonka ajoasento on vielä minulle turhan pysty on aika hanurista motaripätkiä vedellessä, vaikka eihän se millään vehkeellä herkkua ole.
136 kaakkia riittänee, vaikkei se vielä siirräkään tähtiä radoiltaan. Viime kesänä tuli ajeltua BMW:n K1200GT:llä jossa on 132 kaakkia (2004 vuosimalli, vanha makaava kone) ja kyllä sillä liikennevaloista lähti. Sellaista pikkumurkulaa on muuten yllättävän jännä viedä etupyörä ilmassa... Liikaahan tehoa ei ole koskaan.
Pitänee käydä jossain välissä ottamassa jossain tyypit tuollaisesta laitteesta, siis. Jos se kerran toimii toimimasta päästyään, ja on meikäläisen ajoon mikseenkään sopiva, voisi siinä olla potentiaa opiskelijaressukan mopediksi.
<p>Purpattava spagetinkeitin</p>
Ainut miinus joka niissä on vastaan tullut on kaasareiden suutin runkojen kuluminen jossain vaiheessa. Ajossa huomaa uupumisena ja nykimisenä. Uusia runkoja saattaa saada jos tuuri käy mutta hintaa niilläkin oli.
Mulla on 1 kpl.semmosia tallissa eli 750 f vm- 92.
6-kesä lähdössä ilman ongelmia.
Jos haittapuolioa etsii ,niin venttiilien säätö/tarkastusväli on lyhyt eli 6000 km. joskin viimeksi ajon jotain 15000 km. ennen tarkastusta ja säätö tarvetta jo olikin.
RF 900R
1100 on ainakin ihan uskomattoman kankea ja jarrut on heikot. Jos vähänkään haluat ajaa mutkaan, niin näistä ehdottomasti 750. Silläkin taittaa matkaa ihan mukavasti, 1100 kilsaa meni "mukavasti" päivässä muutama vuosi sitten Saksassa.
750 oli vuosimallit -93 ja -02. -02 ei mitään vikaa mutta -93 kytkin ei irrottanut kunnolla tyhjäkäynnillä. Jos oli pysähtynyt esim liikennevaloihin niin vaihdetta ei saanut vaihdettua vapaalle kuin kaasuttamalla nostamalla kierroksia. Jos yritti startata vaihde päällä ja kytkin pohjassa niin pyörä lähti eteenpäin. Muuten varmatoiminen pyörä ihan hyvä ajettava ja tehoakin oli riittävästi. Tarkista kytkimen toiminta kunnolla ennen pyörän ostoa.
Bandit 1200S -06
Itelläkin tuommonen -89. Tosin ollu vasta muutaman viikon eli en mitään kovin kattavaa mielipidettä pysty vielä antamaan, mutta tähän asti oikeen mukava pyörä ajella. Itsekkin tähän päädyin pyörän yleisesti luotettavan maineen takia.
Itsellä kakkosvaihde ulisee sekä myös kutonen vähän. Kylmällä koneella sama juttu ettei meinaa kytkin irrottaa kylmänä, mutta se häviää jo muutaman vaihteen vaihdon jälkeen, mutta varmaan kohta menee sitten kytkin vaihtoon.
Neljässä pyörässä ja neljässä tahdissa on molemmissa kaksi liikaa!
Sussu 750F -89
Eikös Suzukissa noissa vaijerilla varustetuissa kytkimissä ole erillinen kytkimen irrotuksen säätö vielä kytkinkopan kyljessä tai vaijerin sisäänmenon vaiheilla....
Muistaako joku?
Muuten noista GSX:stä voi olla mitä mieltä vaan, mutta lastentaudit ja tyyppiviat moottorista taisivat jäädä jonnekin 80-luvulle.
juu kyllä sieltä säätö löytyy alapäästäkin![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80