En tiedä kuuluuks tää tänne osioon, enkä jaksa alkaa kaivaa entisii stooreja, mutta mutta..
Tuppaan pesee ain livarilla mopon (alakerran ainakii), mustat osat jää ikävän harmaaks. Mitä lie maalattua muovia ovatten..
(en nyt puhu siis tankista, joka on sentäs on "metallia", enkä katteista, joissa on maali ja lakka pääl, vaan muista himmeleistä, mitä jäljelle jää)
Sama onkelma ollu joka mopos, oli muovikasa tai ei..
Mä oon kokeillu kaikki silikoonimömmöt ym. ja aina vaan sama harmaus jatkuu ja mitään vahan tapasta niihin ei ainaskaan voi laittaa, sit vasta harmaa onkin...
Tänää Biltemas (ah, se autoilijan ja motoristin taivas-) *tavasin joka purkin ja mikään niistä ei tuntunu olevan tohon hommaan (ostin sit sen silikooni/koelauta-jutskan ja ei mitään vaikutusta, vaik kuin oli myös muoviosille)
Oishan se kiva saada "vanha paappa" kiiltäväks joka kohdasta *![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
-Suzuki SV1000S & TL1000R D.R. projekti.
-Yamaha FZR1000@1040 (ex)
http://www.facebook.com/SuperSpeedMotorsport
No kato kato..tuohan olis just sitä
Tuskin vaan tulis ees moista purkkia otettua kouraan, kun siin on toi sana "crome"
Eikun taas huomena kauppaan (tota ei kyl biltemas oo)
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Joihinkin muoveihin toimii kuumailmapuhallin. Ainakin kotilon puskurit sai sillä lähes uuden veroisiksi![]()
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
Jäteöljy, tai sitten toi kuumailmapuhallin ajaa sama asian kuin nuo kalliit vahat. Kuumailmapuhaltimella vaikutus kestää pidempään.
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
No sitä en tiedä, mut kotilonkin saan aina ikävän harmaaks, kun luotan tohon livariin niin kovin (ei sitä muulla saa vehkeitään puhtaaks)
Kantsis vissiin viettää (ja lukee) enempi aikaa siel kaupan purkkiosastolla (muuallakin kun ryppyrasva-heh), ni ois viisaampi...
Mut nyt haen tommosen putelin ja kokeilen...
Kiitos vinkeistä, johan mul oliki reppu tänää täys "kauneusvoiteita" vanhaan "pappaan", mut tuo oleellisin puuttu
![]()
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Asiaa sivuten, mitenkäs noi anodisoidut osat? Mulla on kaikki toi suola ja pesu himmentäny niitä.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Vaihdas mimmi toi myrkkys tohon Wurth Pinelineen, putsaa erittäin hyvin, eikä harmaannuta muoveja, itte käytän pelkästään tuota raakana tai lantrattuna.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Itse käytän AutoGlymin Bumber Care ja ei ainakaan vielä ole pettänyt.
Oletkos silti kokeillut ihan perus kilikalipullossa olevaa mastonin silikoni sprayta? mulla ainakin on toiminut, osista on tullut kuin uudet(*cebarimimmi* @ Huhti. 23 2008,00:21) kirjoitti
maksaa huimat 2 euroa suurinpiirteen ja helppo ja nopea käyttää, suihkaus ja jollain vanhalla t-paidalla pyyhkäsy, hyvä tulee
tuolla aineella pelastin emännän skootterin jonka mustat muoviosat muistutti sävyltään lähinnä laivaston miinalaivaa
![]()
Pitkää päätyyn ja perään...
itse käytän sitruunahappoa 4%.. lähtee piki ja rasva ja ei vahingoita maalipintaa ja kaikenlisäksi luonnon tuote...(kane80 @ Huhti. 23 2008,10:46) kirjoitti
![]()
Korrekin muovin kiillotus pelaa kans ihan hyvin. Tosin sen käsittelyn joutuu uusii aina pesun jälkeen mutta ei vie paljoa aikaa.
+ 1(maukka77 @ Huhti. 23 2008,11:02) kirjoitti
Ei halpa, mutta kuitenkin riittoisa joten ei paljon kuluja / kesä.
Jättää pinnan joka ei sitten ihan niin helpolla harmaannu.
Wurthin Pinelineä suosittelen myös.
Piilteeman musta vaha 5.99 €. Toimii siinä kuin kalliimatkin
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kotilosta "käsittelin" haalistuneet muovilistat ihan tavallisella CRC:llä, crc:tä reippaasti rättiin ja hankaamaan. Jonkun verran ainetta imeytyi listoihin, mutta tuloksena siisti liki musta pinta, joka kestää ainakin muutaman käsinpesun (painepesurin kera).(*cebarimimmi* @ Huhti. 23 2008,00:21) kirjoitti
Pappis -> Raisu -> S1 -> KLR600 -85 -> GSX-R750 -96 -> XT600E -99 -> VTR1000F -02 -> GeländeStraße -03 -> GeländeStraße Adv. -09
Castrol Bike Polish
"Erittäin tehokas moottoripyörien puhdistus- ja kiillotusaine maalatuille pinnoille, kromille ja muoville..."
Suzuki GSX 1100 F -89
Suzuki GSX-R 1000 K4 LE -05 x2
KTM Super Duke -06
Kawa Z1000 -08
Juu mää oon kans käsitelly pyörästä muutamat harmaantuneet muoviosat ihan vaan normaalilla crc:llä (5-56) ja toimii yllättävän hyvin. Ensin levitin sitä vahingosa yhteen muovikoteloon ja parin viikon päästä vasta tajusin että sehän pysyy mustana
Tuosa pari päivää sitte pyyhein crc:llä muitaki muoviosia ja ihan mukavasti toimii.
hmyllylahti.net
Mitä on livari, vanhio suomeksi?
![]()
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Käytänpä olemassa olevaa threadia, kun liittyy kuiteskin asiaan: millähän sais kiillon lisäksi pienet naarmut korjattua? Onko kellään kokemusta tollasen viininpunaisen Suzukin sävystä, jos siihen joku soveltuva värivaha tms. löytyis?
nimim. edellinen omistaja on vissiin kantannu.
Maalaamattomiin muoveihin käy myös Ovatrolin Polytrol, sellainen litran peltipönikkä. Entisen maxini karheita muoveja sillä käsittelin loistavin tuloksin. Myydään ainakin maalaus/remonttialan liikkeissä, löytyy ainakin Turusta ATV:ltä. On riittoisaa ja edukastakin vielä.
Auton listat ym. vahanraiskaamat muovit käsittelin hiljattain turtle waxin tyre & bumber shinellä, ei huonoa ainetta sekään.
Hornet 600cc.
Jos Harley-Davidson tekisi lentokoneita, lentäisitkö?
M: Street-Rod/V-Rod speciaali kuitulokari taakse.
Vfr:n alakatteen käsittelen ihan silikonispraylla, ei kestä pesua eikä vesisadettakaan. Käsittelyn jälkeen näyttää kuitenkin vähän aikaa oikein hyvältä. Käsittelemättömänä on semmonen lattean harmaa, silikonin jälkeen kiiltää mainiosti. Aiemmin käsittelin samoin myös ketjunsuojan, mutta nyt talvella laitoin siihen mustan maalipinnan, jota nyt yritän vahaamalla huoltaa.
Liuotinaine..(jskanerva @ Huhti. 24 2008,21:18) kirjoitti
![]()
Sitä saapi litran puteleissa, joista on kiva suihkautella sinne tänne kakkasta mopoo..varsinkin vanteisiin (jotka on yleensä ketjurasvan peittämiä+keränneet siihen päälle kaiken lian/hiekan ja kuran)+ muihin "alakerran" osiin, jotka tuppaa likaantuu.
Eiköhän nuo autopesuritkin jonkun asteista "livaria" suihkauta ensin päälle, ennenkun alkaa muut "mömmöt" tulee kehiin...
Tosin kaikki on nykyään niin "ekolookista", joten tuskin on fairya "vahvempaa"
Anyway, siitä silikoonista, mä oon muuten kaikki putelit jo kokeillu (täs monen vuoden aikana) ja ei siitä ole kun pika-apu ja ei se sitä harmautta poista.
Jahka nyt töiltä kerkeen, ni haen sen musta vahan ja kokeilen seuraaval kerral sitä (olkoon pilteman tai ei), ni katotaan...
Kiitos silti kommenteista, kyllä "pappa" viel komiaks saadaan
PS. kylhän mä sen tajuun, et livari tosiaan vie kaiken kiillon ja vahan pois (enkä mä sitä mieluusti maalipinnoille änkeekkään), mut empä viel oo keksiny parempaa konstia saada piet/ketjurasvat/kurakakat ym. pois pyörästä, kun se livari.. ja painepesurilla perään.
(eikä minust oo järkee maksaa jostain mopoille tarkotetusta "vastaavasta" putelista 13 ekuaa..kun se livaripullon saa 3:lla ekulla...)..kommentteja...
Piikki Suitsa, 500 Z Kawa, 550 ja 1100 Zephyr Kawa, 1300-X4 Honda, 1000f CBR Honda ja nyt K5 Hayabusa
Just ostin tommonsen ilmeisesti pensaiden myrkytykseen tarjoitetun painepullon tota hommaa varten. 5 litraa mahtuu liuotinta mahtuu painepönttöön ja sit muutama pumppaus kahvasta ja mopoon saa liuottimen niskaan joka puolelle 15 sekunttiiin, eikä tarvi kyykkiä ja puristella sellaisesta pikkupullosta. Auton pesuun vielä kätevämpi, vaikka ennen konepesua.(*cebarimimmi* @ Huhti. 25 2008,00:59) kirjoitti
Ainut sitten vaan että kannattaako tollasta käyttää kuin ennen vahausta jos sellaista harrastaa...
automaalarilta saatu vinkki: rasvanpoisto, kevyt hionta, kunnon putsaus ja pikkusen kirkastalakkaa pintaan. Vielä on kokeilematta kun ei ole ehtinyt, mutta eiköhän tässä kesän mittaan tule testattua...
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Onkos joku joskus koittanut glyserolia?
Tuota naapuri muistaakseni joskus siveli autonsa renkaiden kylkiin, jonka jälkeen näyttivät kuin uusilta. Ja muistaakseni kertoi olevan ihan apteekista ostettavissa.
Glyseroli kuulostaa eksoottiselta, olis mukava kuulla käytännön kokemuksia. Tosin ainakin veteraanipyörien kunnostajat taitavat noukkia apteekista mitä eksottisempia aineita eri tarkoituksiin (sitruuna- ja muurahaishapot sun muut), joten en olisi aivan hämmästynyt vaikka glyseroliakin käytettäisiin.
Erittäin toimivaa, jos oikein kunnolla harmaantunut, niin 1. käsittely "väljällä silikoonilla" eli reilusti suihkutusta useaan kerrokseen... jatkossa riittää pesun jäljeen sipaisu ja kiiltää, kuin uusi, toimi myös mustaksi maalattuihin jarrusatuloihin yms. yms...(Jarrujälki @ Huhti. 23 2008,11:09) kirjoitti
CB 1300 -07
kertokaas miten saapi kiiltämään tuollaisen harmaaksi maalatun röpelöisen muovipinnan, löytyy Z:n sivukatteista. Vahingossa sipasin niihin vahaa ja sehän jäi ikävästi kiinni ja harmaalta näyttää. Silikoonilla ne sitten kyllä sai kiiltämään, mutta sehän kerää kaiken hiekan yms.. eikä kestäkään pitkään.
Eli onko jotain kunnon ainetta tuollaselle pinnalle vai pitääkö vaan suihkia jatkossakin silikoonia?
Ostin Motoxista Korrekin Plastic Care, jolla käsittelin kaiken väriset osat...hyvät tuli...Givin takalaukkukin alkoi hylkii vettä...![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Toimiko myös karkeisiin muovipintoihin? jos näin niin käyn itekkin tuota hakemassa...(mico @ Elo. 28 2008,17:46) kirjoitti