Aloinpa tuossa sadepäivien ratoksi tuunaamaan HD:a, joka projekti oli tarkoitus talvelle säästää. Tilasin jenkeistä kamaa monta lelulaatikollista ja niitä pusaamaan paikoilleen. Uutta tankoo, istuinta, yms.
Homma alkoi bensatankin irroituksella ja se vaati ihan ensteks bensaletkun irroittamisen. Aloin nykiä sopivaksi katsomastani liitoksesta letkua irti muovisen liitostapin päältä. (Tietty olin poistanut klemmarin) Letku oli lujassa, eikä irronnut millään. Noh tietty liikkeisiin tuli kiukkua ja aloin vemputtaa sivuttain, josko sitten irtoaisi ja kyllä irtosi. Kuului naps ja muovinen letkun sisällä ollut uros-osa napsahti poikki. Tänään sit kävin tarkistamassa napsauksen hinnan = tilaamassa uuden osan, 270 €.![]()
Ihanan kallista.
Mut enpäs tarvinnu lukee manuaalii..
![]()
Ja kyllähän tuo oppiraha tuntuu hiukka kalliilta, mut ehkäpä se on HD:n linjassa...![]()
![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Juu, vissiin ois kannattanut koittaa pyörittämällä irroittaa.
Kaikki meistä joutuu maksamaan oppirahat, tavalla tai toisella...
Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
Yhtenä aamuna autoa startatessa kuului naksahdus, jonka hinnaksi tuli n. 600 euroa (oli meinaa tehty 2000 km sitten koneremontti...).
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
mulla taas tuli 800 euron naps naapurin chevroletin kanssa taannoin... siinä oli ovenkahva semmottis siinä ikkunan karmissa ja tempasin siitä talvipakkasella... naps.... ja sit oli naapurilla kiva ilme. Oli kuulemma monen tunnin duuni vaihtaa.... Siis liikkeessä tietenkin.
CBR 1000F -89
Viime vuoden keväällä kuului pyörän koneesta vasemmalta puolelta *RUTS* -ääni, joka enteili venttiilin lautasen irtoamista.. Tuhosi tulpan, kaikki neljä venttiiliä, kaksi ohjuria, kannen, männän, pytyn ja kiertokangen.
Teoriassa, jos varaosia olisi ollut maahantuojan hyllyssä tai edes valmistajalla, olisi osien hinnaksi tullut vähän reilu kaksi tonnia plus työt. Siis jos osia olisi ollut, mutta kun ei ole. Edes siellä valmistajalla tai euroopan varastoilla.
Maksoi "vain" uuden moottorin.
Samasta pyörästä kuului samana keväänä kardaaniputkesta *klik*, kun siirsin pyörää tallilla. Tämä ääni kuului kardaanin ristinivelestä, joka oli saanut kipeää. Uusi nivel ja pätkä vetaria maksoi 270 €. Sain sitten klubin kautta pelkän ristikon, mutta hyllyvaraosana ääni oli 270 €
Myös samalle pyörälle sattui eteen peruuttava pakettiauto, jonka puskurin alla kieriessä pääsi ilmoille jos jonkinmoista rutinaa ja kilinää tms. Olisi maksanut pienehkön omaisuuden, jos osia olisi jostain saanut.. Nyt maksoi vain pakettiautokuskille muutamia satasia ja itselle pyörän kokoon kursimisen ja korvaavien osien metsästämisen ja sovittelemisen..
Hyvä pyörä, yhä.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Kerran kuuluin naps kotilon konepellin alta lomareissulla. Loppumatkasta tuntui ihmeen hengettömältä ajaa. Pajalla sanoivat, että jakopään hammashihna hypännyt pari pykälää yli. Kone kumma kyllä toimi, mutta remontti maksoi 4000 € ... kansi, venttiilit, katalysaattori - kaikki meni...
Kun musta kuului viimeksi NAPS niin se oli oikean käden hauis joka puhui. Siima poikki sanois kalamies.![]()
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Multa kuulu päästä *NAPS* kun yritin katsastaa kotiloani, ja setä anto kotilon pohjaan rautakankea ja lausui että "hitsattavaa"
![]()
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Mulla ei kuulunu "NAPS "ja sekös vitutti. Penkinlämmitin ei lähtenyt päälle kotilosta ja uusi maksoi vain 1200€![]()
Recaron istuinlämppärin sai joskus samaan hintaa.(juaalton @ Syys. 09 2008,22:07) kirjoitti
Hintaan sisältyi vielä istuin kaikkine säätöineen![]()
Dirty Nasty Furriner
Muutama vuosi sitten onnistuin rikkomaan kotilon bensapumpun vähän samalla tavalla. Muovinen liitoskappale johon bensaletku tulee kiinni katkesi. Se oli sellaista mustaa kovaa muovia.(PSmo @ Syys. 09 2008,19:23) kirjoitti
Ratkaisuna toimi hetipiti, eli Loctite. Kesti ainakin siihen asti kun myin auton, noin 3-4 vuotta tuon haaverin jälkeen. Kandee ehkä kokeilla tuota, on vähän halvempi se Loctite-tuubi kuin 270 euroa.
En meinannut itsekään uskoa että se toimisi bensaputkessa, mutta kaveri joka on autonasentaja sanoi että toimii ja toimihan se. Pitää vaan olla huolellinen (lueinnat puhtaita ja rasvattomia) ja liimaa ei saa laittaa liikaa. Saattoi olla, että siihen laitettiin ennen liimaamista joku primeri alle.
Muoks: Nyt muistan, siihen tehtiin lisävahvistukseksi sopivan kokoisesta muoviputkesta sisäpuolinen muhvi, joka siis liimattiin kiinni sisäpuolelle. Sopivan kokoisen muoviputken pätkän luovutti abico-liitin. Primerin käytöstä en ole varma, mutta ei se varmaan pahaakaan tee.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Mitähän toi osa olisi maksanut Chicago Harleyssä?
Dirty Nasty Furriner
Olin katsastamassa bilebussia (VW Minibus 1.6 Diesel vm. -83) ja katsastussetä totesi että "Savuuttaa hieman, käyppä motarilla vähän pöräyttämässä karstoja pois".
Kiihdytin raivokkaasti rampista about 3000kg painavaa arkkupakastimen aerodynamiikalla varustetun volkkarin motarille 90 km/h maksimivauhtiin, ehdin täsmälleen katsastuskonttorin kohdalle kun jakohihna napsahti.
Käpöttelin tien yli konttorille sanomaan että keskeytetään se katsastus ja hinasin koko laitoksen seuraavasta rampista romikselle.
Napsahdus kääntyi siten tulopuolelle parin tonnin verran.
siinä meni kyllä VW oikeeseen osoitteeseen.!(Joopa @ Syys. 10 2008,06:01) kirjoitti
noi vanhat VW:t on oikeesti semmosia kaasupommeja, että parempi että hajoovatkin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mietin samaa, mut kun tekis vielä mieli ajaa.....(Staga @ Syys. 09 2008,23:46) kirjoitti
Olihan projekti aluksi talvisellainen..
Ja aattelin, et pitää se tyhmyyssakko maksaa, pitäähän ne oikeetkin sakot ennemmin tai myöhemmin.![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Velipojalla ensin NAPS ja sitten loppui veto mönkijässä... Lopputulos:
http://www.atv-racing.net/galleria/i...gmGal=Palasina
Koko motti halkes. Lohkosta katkesi yhtä pinnapulttia lukuunottamatta kaikki pultit. Lasku reippaat 5000 €.
Mä luulen et ei kuulunu pelkkä naps, tai sit se oli tosi iso NAPS(compact_d @ Syys. 10 2008,09:03) kirjoitti
![]()
![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
Eikös ton vois korvata jollain muovisella vastaavalla kappaleella, jota käytetään esim. *pissapojan suuttimissa?(PSmo @ Syys. 09 2008,19:23) kirjoitti
Siis sellainen muovikappale.
http://www.biltema.fi/ - Tuoteryhmä: Autoilu - Pyyhkijät - KULMAPUTKI JA TAKAISKUVENTTIILI -
Noita on kyllä saatavana suoriakin malleja.
Yllämainitut ovat ideoita, ei välttämättä lopullista ratkaisua.
<p>Vanha patu..</p>
joo mullakin kuului *Krunts*"naps" kun sama nilkka hajosi uudestaan...yli kuukauden paussi moottoripyöräilyssä.
<br />
Meinasin just tehdä ihan saman, pistää bilteman letkuliittimen kuvan tänne. About 2€. Älä nyt jumalauta maksa muovisesta letkunliittimestä 270€, vittu, sairasta. Onko hd varaosahinnat tommosia oikeesti? Puoleen hintaan sorvauttaa alumiinista.(barfly @ Syys. 10 2008,09:42) kirjoitti
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Prätkästä ei ole kuulunut NAPS tai PAM vielä mutta:
v. 87 kotilosta PAM, kun lensi vastaantulevasta autosta lastulevyt katolta päin näköä. 1200 x 2600 x 20 mm x 3 kpl. Sain kiinni.
v. 91 kotilosta PAM, kun risteyksessä seisoessa tuli rattijuoppo vasemmalta kyljestä sisään. Vein saunan taakse.
v. 92 kotilosta PAM, RIITS ja RAATS,, kun vandaalit tuhosivat uuden auton parkkipaikalla. Jäi selvittämättä.
v. 93 kotilosta PAM, kun korjaamon työnjohtaja ajoi kaksi viikkoa vanhan kotiloni noin 1.5 metriä lyhemmäksi. Tunnusti.
v. 95 kotilosta PAM, kun muuan pappa peruutti parkkipaikalla seisseen auton kyljen sisään. Sain kiinni.
v. 98 kotilosta PAM, kun hotellin parkkipaikalla oli maasturi täräyttänyt keulaan. Kuski ei paennut paikalta.
v. 99 kotilosta PAM, kun Katajanokan satamassa joku oli kajauttanut kotilon perään ollessani laivassa. Ei jättänyt yhteystietojaan.
v. 2003 kotilosta PAM, kun puolisokea rouva veti valoissa perään, kotilo lyheni reilu puoli metriä. Oli hänelle toinen vastaava tapaus kuukauden sisällä.
Tuon jälkeen ei ole pamahdellut, vielä.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Ex. fillarista takarengas piti vaihtaa ja siksi pakoputki irroittaa, NAKS! Toinen putken pulteista poikki. No tuossa mallissa pakosarjasta lähti pieni putki, jossa oli vielä erikseen liitos pakoputkelle, josta liitoksesta siis toinen ruuveista naksahti. No pätkä sentään irtosi suosiolla, niin sai ruustukissa ruuvin pois ja uutta tilalle
Ja kun en ilmeisesti tuosta oppinut, piti parin vko. jälkeen tehdä sama operaatio myös talon toiselle 50cc mopoista - samalla tavalla NAKS! Ja tuossa se ruuvin pätkä sitten jäi pakosarjaan kiinni = koko moottori irti jotta pääsi työstämään uutta pinnapulttia paikoilleen = "hiukka" suurempi urakka mokoma munkin vaihto, mutta kustannukset tästäkin siis olemattoman pienet - omia työtuntejahan ei lasketa![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Jos ymmärsin oikein niin taitaa tuossa Psmo:n pyörässä olla samanlainen bensaletkun pikaliitin tankissa kuin omassanikin. Polttoaine järjestelmästä on saatava paine pois ennen kuin liittimet irtoavat toisistaan. Eli bensapumpun sulake irti, pyörä käyntiin(sammuu itekseen parissa-kolmessa sekunnissa) ja kas: Liittimet irtoavat helposti! Toi liitin on semmonen "hieno ja romattu", vaikka onkin toisaalta aivan tavallisen pikaliittimen oloinen.
Ja kyllä! HD:n varaosat ovat Suomen dealereilla aivan saatanan tyyriitä. Jenkeistä tilaamalla voi säästää sievoisen pitkän pennin(tai euron..).![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Sinänsä hyvä, että nuo pamahdukset on kuuluneet kotilosta. Olisi asiat vähän huonommin jos mopoillessa noin napsuu. Pidetään näin.(Matkalahna @ Syys. 10 2008,13:26) kirjoitti
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Minun Kiinalaiseen kömpijään tehdasuusi kone maksaa ovh 695€. Samalla rahalla sai markka-aikaan foordiin 2 litran vaihtokoneen. On nää perkele aikoja.(compact_d @ Syys. 10 2008,09:03) kirjoitti
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Lueskelinpa juuri samaa pamahdus-litaniaa ajatuksella, että jos on noin onnettomuusaltis auton kanssa, niin kuinka kummassa ei ole vielä kotilostaan luopunut hän?(Geeäsäxähvä @ Syys. 10 2008,14:14) kirjoitti
![]()
![]()
****************
VT750C2 -2000
Halpa napsaus. Kalliimpi vois kestää 18 vuotta.![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
No katsos siksi en ole luopunut, kun siinä pitää istua vuodesta riippuen 50-60 tuhatta vuodessa. Ja kun ei itse ole vielä runsaaseen 28 vuoteen hölmöillyt, niin miksipä luopuisi. Enhän minä noissa kaikissa ole ollut edes läsnä(Hellevi @ Syys. 10 2008,18:01) kirjoitti
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Jokunen kuukausi takaperin, kännissä viikonloppuna, päästäni kuului naps ja se maksoi ~250 euroa valtion kassaan![]()
95% of all Harleys ever manufactured are still on the road. The remaining 5% made it home.
Jotkut tekevät saman virheen kahdesti. Toiset ovat nokkelampia - he keksivät aina uusia virheitä.
Kawa EN500 -95
Honda Hornet 600 cc -00
Triumph Speedmaster -04