Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 72:sta
  1. #1
    linkki Tällanen tuli vastaan OD:n foorumilla. Varovaisuutta...
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Onneks selvittiin pelkillä kalustomenetyksillä. Ei muuta kuin pikaista toipumista kolhiintuneelle.
    Superbike #7
  3. #3
    Ei prkl, tuohon ei voi todeta kuin taas sen mitä kerran kirjoitin Kalevaankin johonkin poliisia koskeneeseen juttuun kommenttina eli: poliisi tutkaamaan ramppeja. Jos satasen rajoituksella olevalle motarille yrittää liittyä nopeudella 80km/h tai alle niin sakkoa. Ja jos sen tekee alle 60km/h nopeudella niin kortti pois ja reilusti sakkoa päälle. Mun mielestä tuo jos mikä on törkeää liikenteen vaarantamista.
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
  4. #4
    Just niin, mikä tuossa on ongelma? Moottoripyörä ajoi liian lujaa tilanteeseen nähden ja joutui kolariin, muut selvittivät tilanteen. Yleensä samaan suuntaan menevässä liikenteessä persuksiin ronkkija maksaa... Hyvä ettei sattunut pahemmin, lain mukaan Suomen teillä ei ole vähimmäisnopeusvaatimusta pl. jotkin ajoneuvoryhmät, joilla ei ole asiaa e/m teille.
  5. #5
    Lainaa (Matva @ Huhti. 22 2008,23:10) kirjoitti
    Just niin, mikä tuossa on ongelma? Moottoripyörä ajoi liian lujaa tilanteeseen nähden ja joutui kolariin, muut selvittivät tilanteen. Yleensä samaan suuntaan menevässä liikenteessä persuksiin ronkkija maksaa... Hyvä ettei sattunut pahemmin, lain mukaan Suomen teillä ei ole vähimmäisnopeusvaatimusta pl. jotkin ajoneuvoryhmät, joilla ei ole asiaa e/m teille.
    No ei kai se ihan noin mene, jos tullaan kolmion takaa eteen.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  6. #6
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Mistäs sä tiedät millä vauhdilla se pikkuauto sinne liikenteen sekaan meni?

    Lainaa kirjoitti
    Valitettava ketjureaktio sai alkunsa pikkuautosta, joka ajoi liittymästä suoraan täynnä olevalle kaistalle. Neljä autoa (minä toisena jonossa) ehti väistelemään ja jarruttamaan, mutta takaatamme tullut moottoripyöräilijä ei ehtinyt. Kaamealla ryminällä moottoripyörä pyöri ympäri ja kuski lensi viereiselleni kaistalle
    Sen tarkemmin tietämättä missä kohtaa toi tapahtui on paha sanoa mitää kyseisen pätkän rajoituksista mutta sen voin sanoa että 60-80kmh:n välillä mennään ihan takuulla...
    Autot siis ehtivät väistelemään ja jarruttelemaan mutta motoristi ei? Voisiko siitä päätellä jotain?
    Dirty Nasty Furriner
  7. #7
    Lainaa (Pedaali @ Huhti. 22 2008,23:12) kirjoitti
    Lainaa (Matva @ Huhti. 22 2008,23:10) kirjoitti
    Just niin, mikä tuossa on ongelma? Moottoripyörä ajoi liian lujaa tilanteeseen nähden ja joutui kolariin, muut selvittivät tilanteen. Yleensä samaan suuntaan menevässä liikenteessä persuksiin ronkkija maksaa... Hyvä ettei sattunut pahemmin, lain mukaan Suomen teillä ei ole vähimmäisnopeusvaatimusta pl. jotkin ajoneuvoryhmät, joilla ei ole asiaa e/m teille.
    No ei kai se ihan noin mene, jos tullaan kolmion takaa eteen.
    Niin, jutusta ei selvinnyt ajoiko moottoripyörä kehää vai ramppia? Itse oletin ensin että ramppia, mutta ilmeisesti ei?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  8. #8
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 22 2008,23:16) kirjoitti
    Niin, jutusta ei selvinnyt ajoiko moottoripyörä kehää vai ramppia? Itse oletin ensin että ramppia, mutta ilmeisesti ei?
    No jutusta selviää ihan selvästi, että pikkuauto tuli liittymästä täynnä olevalle kaistalle, jossa jonossa ajeneista muutamat ensimmäiset ehtivät väistellä ja jarruttaa, mutta taaempana tullut moottoripyörä ei ehtinyt.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  9. #9
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Tosin eipä tosta selvinny ihan tarkkaan sekään, että törmäskö moottoripyörä johonkin vai jarruttiko pyörän alta. Pääasia, että on hengissä.

    Joutu itekin tossa reilu viikko sit jarruttelemaan reilummin kun joku päätti liittyä turun väylälle n. 40km/h. Tulin siis itse kyseisen sankarin perässä ramppia, eikä tullu mieleenkään, jos auto on yli 300m päässä kun lähden kiihdyttämään, että se tulisi perä edellä vastaan. Hilpeen näkösiä väistöliikkeitä tekivät jotkut kun tämä sankari tunki edelleen 40km/h sinne motarille. Mikähän siinä on, että ensin hankitaan suht tehokas auto, mut ei saada sillekään vauhtia yli taajamarajotusten?
    Superbike #7
  10. #10
    Lainaa (Staga @ Huhti. 22 2008,23:14) kirjoitti
    Mistäs sä tiedät millä vauhdilla se pikkuauto sinne liikenteen sekaan meni?

    Lainaa kirjoitti
    Valitettava ketjureaktio sai alkunsa pikkuautosta, joka ajoi liittymästä suoraan täynnä olevalle kaistalle. Neljä autoa (minä toisena jonossa) ehti väistelemään ja jarruttamaan, mutta takaatamme tullut moottoripyöräilijä ei ehtinyt. Kaamealla ryminällä moottoripyörä pyöri ympäri ja kuski lensi viereiselleni kaistalle
    Sen tarkemmin tietämättä missä kohtaa toi tapahtui on paha sanoa mitää kyseisen pätkän rajoituksista mutta sen voin sanoa että 60-80kmh:n välillä mennään ihan takuulla...
    Autot siis ehtivät väistelemään ja jarruttelemaan mutta motoristi ei? Voisiko siitä päätellä jotain?
    Ykkösellä yleensä ajellaan siinä lähempänä sataa melkein kohdassa kuin kohdassa itään päin mentäessä Vallikallion jälkeen. Sitä aiemmin juuri niin kuin sanoit. Pois lukien toki ruuhka-ajat.

    Mutta tuosta mitä totesit ei voi päätellä yhtään mitään. Tilanne tulee melko nopeasti, jos joku puupää tunkee täydelle kaistalle. Motoristi on voinut korjata kypärää, katsoa johonkin muualle.. vaihtoehtoja on monia. Millään tavalla tuosta ei saa käsitystä, että olisi ajanut liian kovaa kuten sinä sen hienosti rivien välistä ilmaiset.


    E: ja siis tietysti länteen päin tullessa aina tuohon Vallikalliolle posotetaan satasta...



    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  11. #11
    Lainaa (Pedaali @ Huhti. 22 2008,23:23) kirjoitti
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 22 2008,23:16) kirjoitti
    Niin, jutusta ei selvinnyt ajoiko moottoripyörä kehää vai ramppia? Itse oletin ensin että ramppia, mutta ilmeisesti ei?
    No jutusta selviää ihan selvästi, että pikkuauto tuli liittymästä täynnä olevalle kaistalle, jossa jonossa ajeneista muutamat ensimmäiset ehtivät väistellä ja jarruttaa, mutta taaempana tullut moottoripyörä ei ehtinyt.
    No ei kirjaimellisesti ottaen..

    "Valitettava ketjureaktio sai alkunsa pikkuautosta, joka ajoi liittymästä suoraan täynnä olevalle kaistalle. Neljä autoa (minä toisena jonossa) ehti väistelemään ja jarruttamaan, mutta takaatamme tullut moottoripyöräilijä ei ehtinyt."

    Missä kohtaa kerrotaan mitä kaistaa alkup. kirjoittaja ajaa?
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  12. #12
    Lainaa (SamiN @ Huhti. 22 2008,23:28) kirjoitti
    Missä kohtaa kerrotaan mitä kaistaa alkup. kirjoittaja ajaa?
    No lue vielä kerran ja pinnistä oikein kovasti. Jospa se siitä vaikka valkenisi.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  13. #13
    Lainaa (jarim @ Huhti. 22 2008,22:52) kirjoitti
    Jos satasen rajoituksella olevalle motarille yrittää liittyä nopeudella 80km/h tai alle niin sakkoa. Ja jos sen tekee alle 60km/h nopeudella niin kortti pois ja reilusti sakkoa päälle.
    Tämä minua on pitkään ärsyttänyt kotilollakin liikkuessa.

    Nykyautoissa moottori ei kuulu sisään alle 3500 rpm. Jos autoon kuuluu sisään yhtään moottorin ääntä, moni autoilija säikähtää että nythän menee auto rikki kun sitä "huudatetaan" ja vaihtaa oitis isompaa silmään. Eikä koskaan uskalla painaa kaasua edes puoliväliin.
    Sitten ihmetellään miksi on niin vaikea päästä kiihdytyskaistalta liikenteen sekaan jos ei ole 200 metriä tyhjää pätkää tarjolla.

    Asiaa pahentaa liika kohteliaisuus, eli että näille samoille vätyksille opetetaan, että heitä aina väistetään vasemmalle kaistalle, vaikka he tulevatkin kolmion takaa ja on heidän asiansa tarpeen mukaan kiihdyttää (tai jopa hidastaa) sellaiseen vauhtiin, että he pääsevät asiallisesti liittymään liikennevirtaan.

    Itse olen sellainen kus*pää, että en väistä vasemmalle kaistalle jos joku nero ajaa rinnalla eikä suostu yhtään kiihdyttämään tai hidastamaan niin että pääsisi minusta ohi tai jättäytyisi taakse.
    Siis jos kyseessä on normaali henkilöauto. Raskas liikenne, museoautot ja tietyt erityisen lyhyet kiihdytyskaistat toki erikseen.

    Ja mopollahan on aina pakko väistää koska päällehän ne sieltä tulevat, kun on opetettu että kiihdytyskaistalta tulijalla on vähintäänkin moraalinen etuajo-oikeus
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  14. #14
    Lainaa (Pedaali @ Huhti. 23 2008,00:00) kirjoitti
    No lue vielä kerran ja pinnistä oikein kovasti. Jospa se siitä vaikka valkenisi.
    Ei valkene suoraan lukemalla. Johtopäätöksiä, oli ne sitten selkeitä tai ei, toki voi tehdä.

    a) kirjoittaja ajoi jonossa kehää->rampista tuli auto eteen->liikenne hidastui->jono jarrutti->tapahtui törmäys

    b) kirjoittaja ajoi jonossa ramppia->edellä auto kiilasi kehälle->liikenne hidastui->jono jarrutti->tapahtui törmäys.


    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  15. #15
    Lainaa kirjoitti
    "Paikalle saapuneet apuvoimat saivat pyörän pois keskeltä kaistaa, kun mä keräsin kaikkien yhteystiedot ja lähdin viemään kuskia sairaalaan."
    Siis kukaan ei ilmoittanut asiaa 112:een, vaikka paikalla on ollut 4-6 autoa ja viipaleina oleva pyörä ja loukkaantunut kuljettaja? Ainakaan tällaista tehtävää ei löydy listattuna.
    Sitten keräillään yhteystietoja ja sitten vasta lähdetään roudaamaan jalkansa ja kätensä/solisluunsa loukannutta motoristia omalla autolla sairaalaan?

    Täytyy sanoa että koko juttu kuulostaa hieman oudolta.





    KaKKaa PuKKaa

    Hayabusa -08
    ZX-10R -04
    TL 1000 R -98
    ER-5 -97
  16. #16
    Lainaa (jarim @ Huhti. 22 2008,22:52) kirjoitti
    Ei prkl, tuohon ei voi todeta kuin taas sen mitä kerran kirjoitin Kalevaankin johonkin poliisia koskeneeseen juttuun kommenttina eli: poliisi tutkaamaan ramppeja. Jos satasen rajoituksella olevalle motarille yrittää liittyä nopeudella 80km/h tai alle niin sakkoa. Ja jos sen tekee alle 60km/h nopeudella niin kortti pois ja reilusti sakkoa päälle. Mun mielestä tuo jos mikä on törkeää liikenteen vaarantamista.
    +1000

    ja juttu tosiaan kuullostaa oudolta jos ei kukaan ole edes sitä bulanssia soittanu

    paranemisia asianomaiselle kyllä se siittä!
    GSXR-1000 Limited
  17. #17
    Lainaa (jarim @ Huhti. 22 2008,22:52) kirjoitti
    Ei prkl, tuohon ei voi todeta kuin taas sen mitä kerran kirjoitin Kalevaankin johonkin poliisia koskeneeseen juttuun kommenttina eli: poliisi tutkaamaan ramppeja. Jos satasen rajoituksella olevalle motarille yrittää liittyä nopeudella 80km/h tai alle niin sakkoa. Ja jos sen tekee alle 60km/h nopeudella niin kortti pois ja reilusti sakkoa päälle. Mun mielestä tuo jos mikä on törkeää liikenteen vaarantamista.
    Tjaa. Taitaisi monelta 40t yhdistelmältä jäädä tulematta monilta pääkaupunkiseudun rampeilta kokonaan.

    Eiköhän se pitäisi vehkeillä, jotka lähtee kuin lehmä makuulta ja kiihtyy kuin kuunnousu ajaa siten että jää siihen kiihdytyskaistan alkuun odottamaan tyhjää kohtaa mihin sillä anti-dragsterilla mahtuu ja sitten menee.

    Ainakin parempi kuin tulla vaan ja rytätä sekaan tai ajaa se kaista loppuun ja jäädä odottamaan reikää johon pääsee sekaan paikaltaan.

    Ja tuo kulun puute voi olla yhtä paljon kalustosta kuin kuljettajasta kiinni. Olisi tietysti hyvä että jälkimmäisen ollessa kyseessä koittaisi saada siitä 1.0l kotlostakin jalan sen verran sinne tulipellin toiselle puolelle että siedettävästi saisi itsensä sekaan soviteltua. Tehonpuute vaatii vähintäänkin saman verran pelisilmää kuin yletön teho.

    Pas*a paikka kuitekin, yllättää nimittäin helposti tilanne jossa edellä ajavat lakoavat edestä ja sitten niiden takaa tuleekin esiin liikkuva shikaani ja vasen kaista onkin täynnä vieressä ajavaa..

    Tosin oikealla puolella on usein piennar jonne mopo mahtuu.. Mutta ei aina.

    2004 venäläinen autonkuljetusrekka päätti vaihtaa kaistaa kehä kolmosella Jumbon kohdalla just kun olin sen peräkärryn puolessa välissä. Aika kapea on se vasemman reunan piennar.. mutta mahtu sinne kun stonga meni kaiteen yli niin sai kustomille reilun 10 cm sivusuuntaista lebensraumia.

    Sellaista se on tuo tuuri, 10 sekuntia aiemmin ei olisi ollut peilien katveessa ja 10s myöhemmin olisi ollut jo ohi. Oli sen verran ahdas paikka että jäi torvikin soittamatta, oli sen verran nopee kaistanvaihto Igorilla ja piti koittaa keskittyä ajamaan siinä hiekkaisessa rakosessa.

    Pitäis vissiin sellaiset möykkäputket taas laittaa, mutta kun ei itse jaksais kuunnella sitä 115 dB vaan siksi että lähimaasto kuulis äänestä että joku liikkuu. Kuulo alentuu ilmankin.



    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  18. #18
    Lainaa kirjoitti
    Järkyttävintä oli huomata, että vaikka tiellä oli 4-6 autoa hätävilkut päällä, autot ajoivat ohi tosi lujaa - tielle jääneet tavarat vaan lentelivät, eikä tullut mieleenkään pelastaa niitä.
    Tollasessa tilanteessa ollu ittekkin, ja meinas tulla useammalle auttajalle vammoja kun kotilot kaahas katteiden yms.irto roinan läpi normi nopeudella vaikka oli varmasti tarpeeksi "huitojia" paikalla notta hiljentäkää nyt helwetissä.....

    *Minä istun autossani, oho katos joku kuolleena kaistojen välissä... wruummmm.. äkkiä ohi ja pois mielestä... saatanan vellihousut....*

    sainpa avautua.



    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  19. #19
    rampilta tullaan kolmion takaa joo, mutta se ei silti sulje pois muiden kuskien velvollisuutta käyttää sitä kuuluisaa "parempaa ajotaitoaan"! Vasemmalle kaistalle väistö on käsittääkseni laitonta (korjaa jos kismittää) mutta silti sitä pelisilmää voi käyttää ja antaa tilaa eteensä tai persuuksiin. Käsittääkseni tunnetaan ammattipiireissä ja todellisten "parempien" kuskien sanastossa nimellä vetoketju.
    Moni kuski voisi tiellä kuumentuessaan kysyä itseltään, että hidastaako tämä matkaani huomattavasti, olenko itse aina täydellinen, tulenko puimaan tätä tapahtumaa vielä huomennakin, pitäisikö rauhoittua vai olenko pelkkä suunsoittaja...
    Tietä käyden tien on vanki
    vapaa vain on umpihanki
  20. #20
    Lainaa (Matva @ Huhti. 22 2008,23:10) kirjoitti
    lain mukaan Suomen teillä ei ole vähimmäisnopeusvaatimusta pl. jotkin ajoneuvoryhmät, joilla ei ole asiaa e/m teille.
    Pieni korjaus: Kehä I kuuluu tiestöön jolla ei ole rajoitettu kuin jalankulkua. Siis polkupyöristä lähtien kaikki ajoneuvot ovat ko. väylälle tervetulleita. Tosin kuinka moni tuonne nyt henkensä kaupalla fillarinsa lykkää onkin jo kokonaan toinen juttu, mutta 50cc mopolla on mm. allekirjoittanut päästellyt menox usseemmankin kerran - on nopsampi kuin pujotella käärmeen lailla Kehän molemmin puolin kiemurtelevaa fillaritietä

    Mutta siis liittymisnopeuksista mielestäni se on toisten huomioonottamista, kohteliasta ja ennen kaikkea sujuvaa liikennettä kiihdyttää oman ajoneuvonsa nopeus liittymässä jo mahd. lähelle sitä mitä "pääväylällä" ajetaan. Näin ei siihen varsinaiseen liittymiseen tartteta kuin ajoneuvon pituus + about metri ja seuraavan 100m tms. matkalla sitten justeerataan turvavälit (?) takas kohilleen

    Jostapa tuli mieleeni eräs konepyöräilijä joka kiihdytti edelläni Tattiksen liittymästä Kehä I:lle länteen tässä pattiarallaa viikko sitten. Kaveri ei tuntunut löytävän sitä kaffaa ei sitten niin millään ja kuin pisteenä i:n päälle kuittasi mittavan kiihdytyskaistankin sen 1/2 välissä terävällä chikaanilla kaistalle ja jatkoi sitä samaa about 50cc moponopeudella kökkimistään No en sitten jäänyt katselemaan temppuilua sen enempää vaan nakkasin kotilolla ohi. Tosin pitää kyllä myöntää että aika lähellä autoni etukulmaa kaveri tuolla chikaani-tempullaan käväisi (oma ajatukseni oli siirtyä loivasti ohituskaistalle ja näin antaa kaverille tilaa tulla kaistalle nätisti, mutta jouduin sitten itsekin tekemään ajatustani selvästi hätäsemmän kaistavaihdon), mutta ei tosiaan voinut välttää ajatusta wanhasta mummosta ruosteisessa katiskassaan. Eli kyllä noita tumputtajia löytyy molemmista ajoneuvoryhmistä, niin 2- kuin 4-pyöräisistä



    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  21. #21
    Hämmästyttävän usein kuulee väitettävän, ettei Suomessa olisi olemassa sellaista ihmeellistä asiaa kuin "alinopeus".

    Mutta kyllä TL § 3 2. momentti ihan suoraan määrää, että "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."

    Tahallinen, jatkuva ja tarpeeton 40 kmt ajaminen sulkuviivan alueella 80 kmt alueella on minusta varsin selvä rikkomus. Näitä näkee aika usein - sakon paikkahan tuo olisi, jos sakkolinjaa kannattaa.

    -hh-
  22. #22
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Lainaa (Rooroo @ Huhti. 22 2008,23:27) kirjoitti
    Ykkösellä yleensä ajellaan siinä lähempänä sataa melkein kohdassa kuin kohdassa itään päin mentäessä Vallikallion jälkeen. Sitä aiemmin juuri niin kuin sanoit. Pois lukien toki ruuhka-ajat.

    Mutta tuosta mitä totesit ei voi päätellä yhtään mitään. Tilanne tulee melko nopeasti, jos joku puupää tunkee täydelle kaistalle. Motoristi on voinut korjata kypärää, katsoa johonkin muualle.. vaihtoehtoja on monia. Millään tavalla tuosta ei saa käsitystä, että olisi ajanut liian kovaa kuten sinä sen hienosti rivien välistä ilmaiset.


    E: ja siis tietysti länteen päin tullessa aina tuohon Vallikalliolle posotetaan satasta...
    No mitäs muuta tosta voi päätellä?
    Autoilla liikenteessä olleet olivat sattumoisin kilpa-autoilijoita ja lukemattomien radalla vietettyjen tuntien jälkeen kykenivät väistämään muille ihmisille, kuten tälle motoristille, kohtalokasta tilannetta.
    Olipas hyvä että oli rattimiehiä ja -naisia liikenteessä kehällä tuolloin tai olisi voinut sattua pahastikkin.

    Mikäs muuten on kehällä suurin sallittu nopeus? Mä en ole nähnyt ykkösellä 80:n taulua suurempaa?

    Eihän tossa mitään ihmeellistä ole, syystä tai toisesta kuski ei hallinnut mopoaan ja veti limetin. Shit happens.
    Dirty Nasty Furriner
  23. #23
    Lainaa (harmaahukka @ Huhti. 23 2008,09:48) kirjoitti
    Hämmästyttävän usein kuulee väitettävän, ettei Suomessa olisi olemassa sellaista ihmeellistä asiaa kuin "alinopeus".

    Mutta kyllä TL § 3 2. momentti ihan suoraan määrää, että "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."

    Tahallinen, jatkuva ja tarpeeton 40 kmt ajaminen sulkuviivan alueella 80 kmt alueella on minusta varsin selvä rikkomus. Näitä näkee aika usein - sakon paikkahan tuo olisi, jos sakkolinjaa kannattaa.

    -hh-
    Lukeeko lakikirjassa termi alinopeus?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  24. #24
    Näistäkin "alinopeudella" ajavista yms. puupäistä selviää , kun muistaa jättää reilun turvavälin! Tiedän kyllä että ruuhkassa se vaatii jo pelisilmää sen välin tekeminen, mutta hei, mikään ei ole mahdotonta kun oikein yrittää! Muistakaa olla provosoitumatta liikenteessä! Ugh
  25. #25
    Lainaa (trollen @ Huhti. 23 2008,00:28) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    "Paikalle saapuneet apuvoimat saivat pyörän pois keskeltä kaistaa, kun mä keräsin kaikkien yhteystiedot ja lähdin viemään kuskia sairaalaan."
    Siis kukaan ei ilmoittanut asiaa 112:een, vaikka paikalla on ollut 4-6 autoa ja viipaleina oleva pyörä ja loukkaantunut kuljettaja? Ainakaan tällaista tehtävää ei löydy listattuna.
    Sitten keräillään yhteystietoja ja sitten vasta lähdetään roudaamaan jalkansa ja kätensä/solisluunsa loukannutta motoristia omalla autolla sairaalaan?

    Täytyy sanoa että koko juttu kuulostaa hieman oudolta.
    Mikään laki ei velvoita tekemään ilmoitusta,mikäli ei vakuutusyhtiöltä vaadita korvauksia.Poliisien ei tarvitse käydä paikalla,kopio pöytäkirjasta riittää vakuutusyhtiölle,kun syyllisyydestä ei ole epäilystä. Ja loukkaantuneiden hoito on aina etusijalla.
  26. #26
    Lainaa (rolcen @ Huhti. 23 2008,10:12) kirjoitti
    Lainaa (trollen @ Huhti. 23 2008,00:28) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    "Paikalle saapuneet apuvoimat saivat pyörän pois keskeltä kaistaa, kun mä keräsin kaikkien yhteystiedot ja lähdin viemään kuskia sairaalaan."
    Siis kukaan ei ilmoittanut asiaa 112:een, vaikka paikalla on ollut 4-6 autoa ja viipaleina oleva pyörä ja loukkaantunut kuljettaja? Ainakaan tällaista tehtävää ei löydy listattuna.
    Sitten keräillään yhteystietoja ja sitten vasta lähdetään roudaamaan jalkansa ja kätensä/solisluunsa loukannutta motoristia omalla autolla sairaalaan?

    Täytyy sanoa että koko juttu kuulostaa hieman oudolta.
    Mikään laki ei velvoita tekemään ilmoitusta,mikäli ei vakuutusyhtiöltä vaadita korvauksia.Poliisien ei tarvitse käydä paikalla,kopio pöytäkirjasta riittää vakuutusyhtiölle,kun syyllisyydestä ei ole epäilystä. Ja loukkaantuneiden hoito on aina etusijalla.
    Juu ei vaadi ei. Nyt kyseenalaistinkin koko tarinan totuuspohjan. Mitä luulet jos näet kehän norminopeuksissa moottoripyörän törmäävän autoon, jonka seurauksena sekä mopotin että kuski lentelevät kaaressa pitkin poikin ajoratoja, niin kukaan ei edes oleta että on tapahtunut suurempi onnettomuus ja että tarvitaan ammattiauttajia. Nykyisin näistä vielä ilmoitetaan todella paljon helpommin kun ihmisillä on kuitenkin kännykät.

    Vertaa esim. tämän aamuisen tapahtumaan Lahdessa.
    Lähde: tilannehuone.fi

    "Silminnäkijähavainto:
    Vipusenkatu 5, moottoripyöräilijä loukkaantui. Paikalla ambulansseja, lääkintäesimies sekä paloauto."


    KaKKaa PuKKaa

    Hayabusa -08
    ZX-10R -04
    TL 1000 R -98
    ER-5 -97
  27. #27
    Lainaa (Ninnair @ Huhti. 23 2008,08:53) kirjoitti
    rampilta tullaan kolmion takaa joo, mutta se ei silti sulje pois muiden kuskien velvollisuutta käyttää sitä kuuluisaa "parempaa ajotaitoaan"! Vasemmalle kaistalle väistö on käsittääkseni laitonta (korjaa jos kismittää) mutta silti sitä pelisilmää voi käyttää ja antaa tilaa eteensä tai persuuksiin. Käsittääkseni tunnetaan ammattipiireissä ja todellisten "parempien" kuskien sanastossa nimellä vetoketju.
    Ei siihen mitään väistelyitä tai hidastamisia tarvita, koska siinä edessäni on aina riittävän paljon tilaa yhden ajoneuvon lisäämiseksi jonoon, kunhan tulee sopivalla nopeudella.

    Tila alkaa loppua sitten kun kolmion takaa tulee sorsapoikueen tyyliin lyhyillä väleillä puoli tusinaa kotiloa nipussa.

    Turvavälit kuntoon, sekä rampilla että motarilla, eikä kenenkään tarvitse väistellä minnekkään.

    Vilkas liikenne toki lisää haastetta elintilan hankkimisessa.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  28. #28
    Lainaa (rolcen @ Huhti. 23 2008,10:12) kirjoitti
    Lainaa (trollen @ Huhti. 23 2008,00:28) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    "Paikalle saapuneet apuvoimat saivat pyörän pois keskeltä kaistaa, kun mä keräsin kaikkien yhteystiedot ja lähdin viemään kuskia sairaalaan."
    Siis kukaan ei ilmoittanut asiaa 112:een, vaikka paikalla on ollut 4-6 autoa ja viipaleina oleva pyörä ja loukkaantunut kuljettaja? Ainakaan tällaista tehtävää ei löydy listattuna.
    Sitten keräillään yhteystietoja ja sitten vasta lähdetään roudaamaan jalkansa ja kätensä/solisluunsa *loukannutta motoristia omalla autolla sairaalaan?

    Täytyy sanoa että koko juttu kuulostaa hieman oudolta.
    Mikään laki ei velvoita tekemään ilmoitusta,mikäli ei vakuutusyhtiöltä vaadita korvauksia.Poliisien ei tarvitse käydä paikalla,kopio pöytäkirjasta riittää vakuutusyhtiölle,kun syyllisyydestä ei ole epäilystä. Ja loukkaantuneiden hoito on aina etusijalla.
    Silloinko pitää soittaa poliisille, jos haluat vakuutusyhtiöstä korvauksia??

    Tehdäänkö jatkossa niin, että jos ei ole faktaa, niin ollaan hiljaa? Kysyä saa, mutta tällaisia älyttömyyksiä ei kannata päästellä...
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  29. #29
    Lainaa (GoSpel @ Huhti. 23 2008,09:50) kirjoitti
    Lainaa (harmaahukka @ Huhti. 23 2008,09:48) kirjoitti
    Hämmästyttävän usein kuulee väitettävän, ettei Suomessa olisi olemassa sellaista ihmeellistä asiaa kuin "alinopeus".

    Mutta kyllä TL § 3 2. momentti ihan suoraan määrää, että "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."

    Tahallinen, jatkuva ja tarpeeton 40 kmt ajaminen sulkuviivan alueella 80 kmt alueella on minusta varsin selvä rikkomus. Näitä näkee aika usein - sakon paikkahan tuo olisi, jos sakkolinjaa kannattaa.

    -hh-
    Lukeeko lakikirjassa termi alinopeus?
    Koko momentin sisältö on tuossa lauseessa.

    Maalaisjärjellä voinee sitten itse kukin päätellä mikä tarkoittaa "estäminen" ja "häirintä". Myös sanan "tarpeettomasti" saa tulkita miten lystää.

    Selkeä oikeuden tulkinta siitä mikä häiritsee tai estää muun liikenteen sujuvuutta olisikin ihan mukavaa tavata. Samaten olisi kiva tietää mikä on tarpeellista ja ja mikä tarpeetonta häirintää.

    Näitä pykäliähän yleensä tulkitaan sitten vähän miten sattuu eli yleensä ns. ennakkotapausten tai vakiintuneen käytännön mukaan.

    Eihän oikeastaan "ylinopeuttakaan" ole olemassa. Vain tilannenopeus mainitaan.

    Ripeän ylinopeuden rangaistuspäätöksissä vain todetaan, että teko "on ollut omiaan" aiheuttamaan vaaraa tai törkeää vaaraa. Mitään perusteluja ei esitetä eikä vaadita.

    -hh-


    PS. Ai niin. Onhan sentään vielä tuo 24. §:

    Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

    "Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

    PPS. Mutta ei tässä ole mitään tolkkua tänne näistä kirjoitella. Bryssel, Strasburg ja Arkadianmäkihän nämä asiat päättävät.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (harmaahukka @ Huhti. 23 2008,12:51) kirjoitti
    Näitä pykäliähän yleensä tulkitaan sitten vähän miten sattuu eli yleensä ns. ennakkotapausten tai vakiintuneen käytännön mukaan.

    Eihän oikeastaan "ylinopeuttakaan" ole olemassa. Vain tilannenopeus mainitaan.
    Outoa jos ei laki tunne termia ylinopeus. Jopa taalla sarvikuonojen maassa on laki joka tuntee.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen