Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Elikkäpäs:

    1. Pyörässä muunneltu perä, jossa alkuperäisen yhden takavalon tilalle on vaihdettu kaksi pientä pyöreää ajo-/jarru-/rekisterivaloa. Homma toimii muuten ihan loistavasti, paitsi kun painaa jarrua niin toinen valo sammuu kokonaan ja toinen alkaa palaa kirkkaammin. Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa?

    2. Tänään huomasin ensimmäisen kerran että etupyörä "klappaa"/täristää kun etusella jarruttaa voimakkaasti. Ajattelin ensin että ohjainlaakeri on löysällä, mutta kun pyörää nytkyttää paikallaan etujarru pohjassa niin itseasiassa klappi löytyy toisesta etujarrulevystä. Eli toinen jarrulevy elää n. 2-3mm sen sisemmän jarrulevykiekon päällä. Meneekö toi levy vaihtoon vai pystyykö sitä kiristämään jollain? Eikö tässä pyörässä ole "uivat" jarrulevyt? Löystyykö ne ajan kanssa?

    3. Mittari kusee ja pahasti, kai... Vertailin tytön kanssa sen pyörän lukemaan ja mun mittarin näyttäessä 90km/h todellinen matkanopeus ei ole kuin karvan yli 80. En ole nyt aivan varma onko pyörässä edelleen samankokoiset rattaat kuin orkkiksena, pitää tarkastaa myyjältä. Eikö juuri tuo rattaiden vaihto voi aiheuttaa sen mittariheiton?

    4. Välillä kun pyörällä on taitettu matkaa jonkin aikaa, seisotettu hetken ja taas mennään niin tuntuu että kone "tukehtuu" vähän alakierroksilla. Aivan kuin se ei saisi tarpeeksi löpöä. Tää ilmenee vain kun kone on edelleen lämmin, ei esim silloin kun yön jälkeen sillä lähtee liikkeelle tai kun motti on taas lämmennyt. Voiko tukkoinen bensansuodatin aiheuttaa tällaista?

    5. Renkaat pitää vaihtaa vielä tän kauden aikana. Etunen menis hyvin mutta takasen kuvioista ei ole kuin kaunis muisto jäljellä. Osaako joku suositella hyvää suzuki-huoltoa joka voisi vielä suht kilpailukykyiseen hintaa vaihtaa noi renkaat alle? Tänään kävin Allrightista kyselemässä ja 349e on uudet kumit allelaitettuna. Mitään tietoa hinnoista ei ole joten onko toi tarjous mitä luokkaa noin keskimäärin? Ajattelin neuvotella sellaista diiliä että pajalla vaihdettais renkaat ja käytettäis pari tuntia ihan vaan yleisiin tarkistuksiin ja säätöihin niin voisi sitten loppukauden ajella turvallisin mielin. Vaihtoon on mahdollisesti menossa myös takajarrupalat. En ole varma onko palat kuluneet loppuun vai onko se poljin vaan säädetty niin pirun alas että jarrutehoa ei tunnu löytyvän nimeksikään...

    Tänk juu *
    Litranen sisävessa
  2. #2
    1. Toisen polttimon "jarruvalolanka" poikki = vaihda vain uusi polttimo!

    3. = normi mittarivirhe. SpeedoHealer hoitaa... takarattaassa pitäisi lukea piikkimäärä, vakio on 42

    5. Renkaat vaikka tilattuna netistä (rodamoto) ja vaihto jossain liikkeessä *jää vielä muutama tankillinen bensarahaa... *
    Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...

    Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea


    ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
  3. #3
    Nyt ei oo kaikki kunnossa

    1. Parin viimeisen päivän aikana ei oo enää lähteny ekalla käyntiin. Saa kylmiltään startata kaksi kertaa ja kolmannella pyöräytyksellä vasta hörähtää käyntiin. Oisko sytkät lopussa?

    2. Tänään kun ajelin kotiin päin, kiekat ykkösellä 4000 paikkeilla, vedin kytkimen pohjaan ja kone sammu! Ei muuta kuin vilkulla tien sivuun ja starttia. Lähti kyllä heti käyntiin ja kotiin päästiin mutta ei tollasta sais mennä tapahtumaan!

    3. Toisesta etujarrulevystä kuuluu melkoinen ulina kun vähän reippaammin painaa kahvaa. Jarruteho kyllä tuntuu olevan kohdallaan: palat lopussa vai skeidaa palan ja levyn välissä?

    Nyt kaivataan hyvää huoltoliikettä Helsinki-Vantaa-Espoo akselilta!!
    Litranen sisävessa
  4. #4
    Jepu...

    Nyt seuraa pötkö jargonia ja tyhmä kysymys:

    Eli voiko moottoripyörän saada tietyllä ajotyylillä "tukkeutumaan"?

    -Tänään kävin suhailemassa ennen duunia. Ennen ajoonlähtöä ajattelin näiden viimepäivien kokemusten perusteella että katon josko saan viat toistumaan tarkoituksella. Starttaus meni taas perus-setillä, eli muutama "tyhjäpyöräytys" ja kolmannella käyntiin. Lähialueilla hissukseen ajellen kone tuntu melko nuhaiselta, joskaan ei vauhdista sammunut. Sipoon mutkateillä sitten tuli muutama kerta kokeiltua miltä tuntuu kun kilogixxerille antaa happea isolla H:lla: ei tunnu mukavalta, mutta respecti pyörää kohtaan kasvoi eksponentiaalisesti. Loppu reissu meni ajellessa tavanomaisen 3000rpm:n sijaan 5-6000rpm:n kanssa, jolloin öljyjen lämpökin huiteli koko matkan siellä 60-80C, normaalin 40-50C sijaan. Reissun aikana tuli muutamalla tyhjällä pätkällä myös kokeiltua etujarrujen tehoa siten että kahvaa jopa puristettiinkin sanan todellisella merkityksellä. Takanen nyt on edelleen aika tunnoton. Jopa voimakas polkaisu ei saa sitä lukkiutumaan mutta palat kun on edelleen ihan kunnossa niin en tiedä voiko paskaiset levyt ja liian vähäinen jarruneste viedä sen tehon noin pahoin. Pitää ostaa jotain brake-cleaneria ja koittaa ruikkia sitä niin levyihin kuin etulevyjen niitteihin.

    Pyörä parkkiin ja duuniin. Töistä lähtiessä kaikki oli toisin (tai ainakin niin kuvittelin). Lähti heti ekalla käyntiin, hyvä kun ehti starttia pohjaan painaa. Ajo jopa hiljaisilla kierroksilla tuntui pehmeältä ja vakaalta. Koneen ääni kuulosti tasaisemmalta.

    Onko mahdollista että jatkuva ajo liian matalilla kierroksilla saa koneen karstoittumaan niin pahasti että aiemmin mainittuja ongelmia alkaa esiintymään?
    Litranen sisävessa
  5. #5
    Niiden jarrulevyjen kuuluu "elää" eli ne on kelluvat/uivat/whatever. Jos vain toinen liikkuu niin silloinhan se toinen on jumissa. Tosiaan, ruuttaa hieman brake cleaneria tms. niittien väliin ja koita saada ne liikkumaan pyörittämällä jollain sopivalla esineellä, optimitilanteessa niiden pitäisi liikkua ihan kevyesti kiertäen.

    Renkaat saa ulkomailta noin 200e per setti, allevaihto täällä luokkaa 50e yht. Ei tarvi olla Suzuki-huolto... (ellet sitten jotain spesiaalia halua teettää samalla)

    Jäi kiinnostamaan tuo kylmänä starttaus. Kuinka kauan siis annat pyörittää yhdellä painalluksella? Harva kylmänä ihan heti lähteekään mutta jos nyt pari sekuntia painat nappia niin kyllä sen siitä pitäisi hörähtää.
    ex: SuperDuke
    ex: CBR1000RR
    ex: GSX-R600
  6. #6
    Starttaus menny yleensä niin että jos ei 4 sekunnin sisällä pyörähdä käyntiin niin oon pitäny pienen tauon ja taas 4 sekuntia kampeamista. Kolmannella lähteny sitten melkein välittömästi.

    Putsauslitku pakko ostaa. Levy kyllä "elää" niittien päällä mutta itse niitit ei pyöri mihinkään. Voiko tota cleaneria siis ruikkia ihan huoletta koko jarrujärjestelmään? Se on varmaan jotain alkoholipohjaista kamaa joka haihtuu hetken päästä pois, vai pitääkö jarrut huuhdella sen jälkeen? Pelottaa vähän ruutata mitään nestettä jarruihin: aikanaan onnistuin pilaamaan pyörän jarrupalat CRC:llä. Rasvasin etupyörän laakereita ja vahingossa ruikkasin rasvaa myös jarrusatulan päälle. Se litku oli imeytynyt paloihin ja joka kerta kun rutisti kahvasta niin nopeus ennemminkin kasvoi kuin hidastui
    Litranen sisävessa
  7.  
  8. #7
    Juu brake cleaner on aika tiukkaa tavaraa. Ei tarvi huuhdella mutta pyyhi ylimääräiset pois kuivalla rätillä lopuksi (toki se haihtuukin aika nopeasti). Jos levy liikkuu niin sillon ne ei ihan jumissa ole mutta herkistelyä vaativat jos ei niitit pyöri. Tosin ei niiden ihan sormin tarvikaan välttämättä pyöriä. Tunge vaikka joku sopiva kumiletkun pätkä siihen niittiin ja esim ruuvimeisseli vielä perään ja pyörittelet. Kuulostaa tietty härskiltä kun tungetaan kumilla päällystettyä meisseliä reikään. Mutta ajatuksena kuitenkin saada vähän otetta siitä niitistä, sama se miten sen tekee. Toinen vaihtoehto on laittaa leveät prikat molemmin puolin niittiä ja sitten mutteri&pultti läpi, ja pyöritellä vaikka räikällä lopuksi. Kunhan saat ne hieman irtonaisemmiksi ja ylimääräisen lian pois välistä (se cleaneri auttaa siinä).

    Starttaaminen kuulostaa hieman vaivalloiselta, kyllä sen pitäisi hieman paremmin lähteä. Onko akku kunnossa? Pyörittääkö nopeasti? Ruiskupyörissä on aika tärkeää tuo että akussa on oikeasti potkua.



    ex: SuperDuke
    ex: CBR1000RR
    ex: GSX-R600