Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    linkkinä iltasanomien juttua

    Liikenneturva puhuu edelleen keskikaiteiden puolesta
    21.04.2008 15:52

    - Onnetonta, että turvakaide oli näin merkittävässä osassa tässä onnettomuudessa, huokaa Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen, kun häneltä kysytään Malagan bussiturmasta.

    Moottoritien kaide repi kaatuneen bussin kyljen auki ja tunkeutui ajoneuvon sisälle. Miksi kaiteita sitten rakennetaan, jos ne saavat pahaa jälkeä aikaiseksi? Suomessahan teiden keskikaiteita ollaan lisäämässä lähivuosina.

    - On tutkittu asia, että keskikaiteet parantavat turvallisuutta. Meidän kantamme on edelleen se, kaiteita tarvitaan Suomeen, Järvinen sano


    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ko...asp?id=1522170
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  2. #2
    Kyllä sitä autolla mielummin tulis töräytettyä keskikaiteeseen ku vastaantulevan keulaan...

    mopolla nyt jää aina kakkoseks et pitää vaan pysyä ladulla
    GSXR-1000 Limited
  3. #3
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Mutta suomi on suomi. Ja täällä pätee nollavisio. Eli terveellä järjellä tällä kielellä kerrottuna, mikään ei tule koskaan muuttumaan.
    Vaijerikaide, olisi luultavasti toiminut vielä kuminauhan tavoin, mutta vain espanjassa. Suomen oloissa se on parasta laatua koska se on halvin.
    Jos järjellä ajateltaisiin, niin halvinta olisi kaiteeton tie. Edellyttäen että ihmiset osaisi ajaa. Mutta suomessa, niin kuin päättäjät hyvin ymmärtävät, he ovat tyhmyys X 200.
    GHOSTWRITER
  4. #4
    Lainaa (timo1 @ Huhti. 21 2008,17:38) kirjoitti
    Mutta suomi on suomi. Ja täällä pätee nollavisio. Eli terveellä järjellä tällä kielellä kerrottuna, mikään ei tule koskaan muuttumaan.
    Vaijerikaide, olisi luultavasti toiminut vielä kuminauhan tavoin, mutta vain espanjassa. Suomen oloissa se on parasta laatua koska se on halvin.
    Jos vielä halvempaa tai ainakin liki sitä olevaa vaihtoehtoa hakisi, niin tekisi 2m leveämmän tieuran. Keskelle pehmeeää hiekkaa + multa + nurmikko ettei kasa karkaa ja leviä.

    Asfalttia tarttisi edelleen ihan saman määrän ja tuollainen hiekkakasa nappaisi aika hyvin haltuunsa sen mitä sinne tyrkätään eikä kimmauttaisi takaisin niin kuin Epsanjassa kävi.

    Lahden motarillehan tällaisia valleja tehtiin ja kai ne on toimineet??
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  5. #5
    Ei tuommoiseen vuoren seinään rakennettuun tiehen mitään valleja ja turva-alueita ole tilaa rakentaa. Noissa kaiteissa on myös alaosassa, ainakin kurveissa, kaiteita laitettu tolppiin silpoutumisen estämiseksi.

    Fuengirolan ja Marbellan välillä sitten onkin melkein koko matkan pelkät betoniporsaat erottamassa vastaantulevaa liikennettä, mikä taitaa toimia kanssa hyvin, mutta siellä tiehen liitytään paikoitellen ilman minkäänlaista kiihdytyskaistaa. Rajoitukset siellä puolen ovat 80 - 100km/h. Suomessa olisi rajoitus tuommoisella tiellä korkeintaan 60km/h. Tuolla kun vedetään lisäksi ylinopeutta, niin vauhti käytännössä on tuplat Suomen vastaavaan.

    Tuossa onnettomuuskohdassa on moottoritie ihan hyvässä kunnossa ja tienä ihan hyvä, paitsi vähän aikaisemmin on asfaltti aika kulunut. Valaistusta ei ole, mikä on voinut edesauttaa maasturin eksymistä kaiteeseen - tai sitten vaan on luistellut. Tuossa iltasanomien animaatiossa auto osuu ensin ohituskaista puoleiseen aitaan ja pomppaa siitä bussin perään. Aikaisemmin ainakin Espanjalaisilla sivuilla pyöri grafiikka, jossa olisi ohittanut bussia oikealta puolelta ja osunut ulkokurvin puoleiseen kaiteeseen ja törmännyt bussiin. Mikä sitten lienee totuus.

    Ilman kaidetta olisi takuulla uhreja tullut enemmän, kun bussi olisi ajautunut vastaantulevien puolelle, missä vedetään 10m turvavälein ohituskaistaa jotain 150km/h.
    Dixi et animam levavi
  6. #6
    On täälä kyllä uskomatonta jorinaa, yksi onnettomuus Espanjassa, niin koko kaide pitäisi ottaa pois, nå joo voishan ne kaistat tehdä kauemmaksi toisistaan ja se mäki sinne väliin.
    Onkhan yhtään onnettomuutta estäneet nuo vaaralliset kaiteet??

    t UUSIO motoristi vuodesta 1984, VANHIO suomen kieltä käyttävä...
    An adventure is incompetente without the Explorer
    Triumph Tiger Explorer 1200
    Triumph Tiger 1050 (35K)
    Triumph Legend TT (40K)
    Japseja...
    MZ ETZ
  7. #7
    Taitaapi olla ne betonipossut turvallisempia siinä motarin reunassa. Eivät tunkeudu hyttiin eikä niissä ole välejä ja tolppia mihin motoristiparka voi silpoutua.
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  8. #8
    Jos ei sitä keskikaidetta olis ollu, niin vastaantulevia autoja olis varmaan 50 siinä samassa rytäkässä.
    ©
  9. #9
    Työkaverini oli siinä bussissa puolison kansa. Molemmat loukkaantuivat.
    Maanantaina meillä duunissa oli apea tunnelma ja työn teosta ei oikein tullut mitään, helpotti hieman kun kuulimme että molemmat ovat hengissä.
    Parantuminen vie omaa aikaa, toivottavasti henkisiä vammoja ei jää.
    "Se joka väitti ettei rahalla saa onnea ja rakkautta oli unohtanut koiranpennut..."
    ----------------------------------------------------------------------------------
    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....pos=230
  10.  
  11. #10
    Lainaa (Petri12r @ Huhti. 22 2008,08:57) kirjoitti
    Jos ei sitä keskikaidetta olis ollu, niin vastaantulevia autoja olis varmaan 50 siinä samassa rytäkässä.
    Vaikea sanoa mihin tuo nyt keskikaiteesta linja-autoon pompannut maasturi olisi mennyt. Välttämättä ei minnekään tai sitten vastaantulijoiden kaistalle, mutta varmaksihan tuota ei voi sanoa. Olisi se saattanut lipsahtaa siihen kaistojen välillä olleeseen monttuunkin ja jäädä sinne.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950