Kauanko bemaristeilla on jarrupalat kestäneet?
Yllätyin kun jarrupalojen kuluneisuuden varoitusvalo syttyi tänään - 9300 km:n jälkeen!! Pyöränä K1200GT -07.
En vielä ehtinyt tutkailla mitkä palat ovat kuluneet, mutta onko näin nopea kuluminen normaalia vai täytyykö lähteä reklamoimaan asiaa takuuseen?? Edellisellä puimurilla ajelin 25 tkm ilman vaihtoja...
LT:n takajarrupaloilla mentiin 72 tonnia, eikä vieläkään olisi tarvinnut vaihtaa. (Uuden jarrupalan paksuus 9,2 mm, nämä vanhat oli 6,5 ja 7,7 mm.)
Vaihdoin tuossa vihdoin talvella kun oli sopivasti pyörä levällään. Nyt nää uudet kiljuu ja vanhat ei.
Etupalat vaihdettu neljässäkympissä. Olisi nekin menneet pidemmälle mutta kun oli tuo valtamerentakaisreissu edessä...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Aika vauhdilla on palat kuluneet. Tarkista/-tuta nyt, että ei ole mikään johtovika itse jarrupaloissa. Voihan tuo kuluminen olla mahdollistakin, jos kovin automainen ajotyyli *ja sillä takajarrupolkimella etupäässä himmaat aina vauhdit pois. Kyllähän etujarruttelussakin takajarrukin aktivoituu, mutta itsellä -06GT- kohta 20tkm mittarissa ja ei vielä valot vilku. 07 GT on jarruiltaan erilainen vs. 06, kun jättivät sen tehostimen varaosahyllyyn, mutta ehkä tuon ei kulumiseen pitäisi vaikuttaa. Edellisessä RS:ssä meni takajarrupalat vaihtoon 20tkm kohdalla ja ne oli silloin täysin loppu.
r1200 gsa:n takapalat kuluneet loppuun vähän ennen 10000 km.Ko. pyörässä ei tietääkseni tule ilmoitusta kuluneisuudesta vaan pakoputken puolelta kurkatessa pitäisi ruveta jarrulevy näkymään satulan tarkistus aukosta.Omassa oli ainakin kulunut juuri toisen puolen pala enemmän jotenka olisi ollut teräs terästä vasten ennen kuin olisi kuluneisuuden huomannut tarkistus reiästä.
Eipä kyllä huomanneet mitään 10000 huollossakaan jarrujen kuluneisuudesta ja ei taatusti olisi mennyt seuraavaa huoltoon->nimimerkillä: "maksoinko tekemättömästä työstä"
Jotkut ovat päässeet "normaaleihin" kuluneisuus kilometreihin vaihtamalla sintteri palat ja näin tein myös minä.
Näkyi tämän vuoden gsa:ssa olevan ilmeisesti alunperin jo sintteeri palat tai ainakin palan takaosa oli kuparia niin kuin ko. palassa on
Aiemmassa ajokissani, eli K 1200 RS:ssä takapalat kesti aika tarkkaan tasan 20.000 km. Etupaloilla pääsin lähes 50.000 km. Ja pyörässä oli siis integral abs jarrut..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ajelen kyllä mielestäni aika jarrupaloja säästävästi ja pääosin matka-ajoa, mutta tiedä häntä *
Pakoputken puolelta ei takapaloissa vielä ollut reikiä, joten olisikohan sitten kyseessä toisen puolen palat...
Sikäli sama kokemus, että juuri syksyllä tehtiin kymppitonnin huolto eikä paloista tullut mitään kommenttia. Tuntuu kuitenkin varsin nopealta kulumiselta...
Veikkaan että etujarrun piuhassa on vikaa.(Sparker @ Huhti. 20 2008,20:34) kirjoitti
Olen kuullut, että joissakin pyörissä kuluneisuudesta ilmoittava piuha olisi vedetty nippusiteillä liian tiukalle tehtaalla ja sitä kautta piuha rikkoutuu jossain vaiheessa.
Tietenkään pelkkää piuhaa ei voi vaihtaa, piuhat on osana jarrupaloja (tämä siis BMW K1200 GT > 2006)
Muualla maailmalla on piuhat (=palat) mennyt takuuseen, Suomen käytäntöä en tiedä.
R 1200 RT 2005 nyt taulussa 27000, pääsosin matka-ajoa, palat vielä täyttä tavaraa![]()
Niin oli käynyt, että etujarrupalan anturin johto oli poikki. Kiristetty tehtaalla ilmeisesti liian tiukasti nippusiteillä. Vaihto meni takuuseen ja sainpahan uudet etujarrupalat vaivanpalkaksi! Taas mennään *![]()
R1200GS:n takapalat vaihdettiin 40 tuhannen kohdalla. Oliko se sitten eka vaihto, en tiedä kun ei ole ollut uudesta asti mulla,...![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Näyttäisi olevan bemarilla tasainen työn laatu. Mulla K1200GT-07 ja 11tkm, jarrupala varoitus valo sytty.
Ilmeisesti sama johto onkelma.
No antaa sen valon nyt toistaiseksi palaa, palat näyttää kuitenkin vielä ihan ok:lta. Yakuu on nääs jo loppunut.![]()
Pozo ajaa näköjään pelkällä moottorijarrutuksella ennakoiden tulevat tilanteet.(pozo izquierdo @ Huhti. 20 2008,21:06) kirjoitti
Ihan hyvä sekin.
Kannattaisi kuitenkin vetää joskus liinat kiinni niin, että ABS jarrut saavat jotain tekemistä.
Muuten ABS jumittuu käyttökelvottomaksi eikä toimi tarpeen vaatiessa.
Jarrutusharjoittelut ovat muutenkin ihan tervettä itsesuojeluvaistoa. Osaa ja uskaltaa vetää vaikka ABS jarrut "lukkoon" tarvittaessa.
Pekka
![]()
![]()
PS. Bilteman etupalat kuluivat mulla loppuun viidessä tuhannessa. Oli kyllä rata-ajoa aika paljon mun R1100GS pyörällä. En taida enää kuitenkaan käyttää Bilteman paloja.
Pekka
Viime viikolla vaihdoin jarrunesteet ja tarkistin samalla palat ja taaksehan piti vaihtaa palat, eikä niillä ollut ajettu kuin 79345 km, eteen ei tarvi vaihtaa ainakaan ennen ensi syksyä, siis 10000-15000 kuluttua. Mutta minulla onkin nopeuden rajoitin takapenkillä valtaosan kilometreistä. (Itse ajettuja n.50000, enkä usko, että edellinen omistaja olisi ensimmäisen 30000km matkalla vielä paloja vaihtanut). Vähän hämmästyin, olisin odottanut, että etupalat loppuu ennenmin, mutta näin se karu totuus jarrutustottumuksista paljastuu, vaikka omasta mielestään käyttää molempia aina yhtäaikaa.
Tuosta takapenkkiläisestä tuli mieleen, että LT:ssä on minusta paremmat ajo-ominaisuudet kaksi päällä kuin yksin ajaen, ja kaiketi se on se on kaksipäällä kulkemiseen pitkälti suunniteltukin. Eron huomaa erityisesti sivuvastaisessa puuskaisessa tuulessa. Onko kukaan muu kiinnittänyt tuollaiseen seikkaan huomiota??
Juu, täytyy myöntää, että ekat 35 tonnia käytin vain "etu"jarrua eli oikean käden kahvaa. Sehän tosin näissä integraali-ihmeissä jossain määrin vaikuttaa myös taakse. Syy jalkajarrun käyttämättömyyteen löytyi jalkatappien pudotussarjasta, jotka vei jalkajarrun vivun jotenkin töppösen tavoittamattomiin. Asia korjaantui sittemmin kun jatkoin jalkajarrun vipstaakia siten, että nyt se osuu jalan alle ja nyt jo viimeisen 60 tonnia olen käytellyt sitä ns. perushidasteluissa.(Pekkavee @ Syys. 12 2009,19:28) kirjoitti
Tämä keskustelu ABS-yksiköiden käyttämättömyydestä on kyllä otettu vaarin ja nyt joka kerran soralle eksyttyäni olen ottanut käytännöksi tehdä muutaman ABS-jarrutuksen ja kyllä ne toistaiseksi on toimineet.
Muuten, ne neljässäkympissä vaihdetut etupalat on edelleen alla (97 tonnia mittarissa nyt) ja ajattelin ehkä ryhtyä suunnittelemaan palojen vaihdon mahdollisuutta tulevana talvena...tai sitten teen sen vuoden päästä...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ei ole tarvinnut paloja vaihella, eikä akkua. Ajettu n.51000 km. Ainoastaan etulamppu paloi n.40000 km paikkeilla.
Olipas sattunut huono polttimo! 78000 km! Jarrupalat vaihtoon, toiset jo sileenä, En kait sitten paljon jarruttele!
Offtopic, ZZR1400 alko olla orggispalat vainaat 6tkm kohalla.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Olipa hyvä ja tänään ajankohtainen aihe. Kävin tilaamassa vm 2008 k1200s:ään 30Tkm huollon. Kumit vaihdatin eri paikassa vähän aikaisemmin n. 28tkm kohdalla ja vaihtaja totesi, että eteen pitää hetimiten vaihtaa palat, mutta takapalat oli siinä kohtaa ok. Jarrutan oikeastaan vain etujarrulla, mutta vaikuttaahan se myös taakse.
Noh, tilasin sitten etupalojen vaihdon huollon yhteyteen. Otin BMW-palat kun kaveri kehui, että ne kestävät huomattavasti pidempään.
Hivenen jä vaivaamaan, että onko ne Bemarin palat oikeasti paremmat? (tietysti kalliimpi on aina parempi...). Onko tarvikepaloista kokemusta, vai tuleeko ne samasta tehtaasta ja kesto sama? Näemmä useat ovat ajaneet huomattavasti pidempiä matkoja etupaloilla kuin minä.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Eihän tossa oo mitään järkee..(J@ck @ Huhti. 21 2008,13:13) kirjoitti
vai vedätkö takanen luisussa joka mutkaan?
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Ei kai sitä tarvitse takanen lukossa vetää, riittää kun käyttää aktiivisesti takajarrua. Itse en ole käyttänyt kyykyissä takajarrua kovassa ajossa tai radalla ollenkaan, mutta ns. arkiajossa/kaupunkiajossa sitä saa käyttää melkein kokoajan. Mitenkään pakollista se ei tietenkään ole, mutta itse tykkään sitoa takajarrulla ennemmin kuin ryntäytellä kaasulla... Ainakin minulla pyörä vaan on paremmin lapasessa kun käyttää takajarrua aktiivisesti. Siinä saa takapalat nopsaan kyytiä.(SPK_1978 @ Syys. 23 2009,10:13) kirjoitti
Supermoto
Ei se palojen pinnan paksuus välttämättä takaa hyvää jarrutustehoa, tämä tuli todistettua kun vaihdoin kaikkiin K100RS:n jarruihin uudet tuliterät palat entisten 2-3mm pintaa olleiden tilalle.
Nyt py-säh-tyy verrattuna aikaisempaan.
Oli noiden edellisten palojen pinta jo melko "lasittunut" ja kova.
Samalla loppui takajarrun pieni nypytys.
"Motorrad shall set you free"
-R.I.
Pyörässäni 14tkm mittarissa ja tänään joudun hakemaan uudet etupalat... takapalat vaihdettu 13tkm
![]()
A.Mensio is riding GT 650 Fighter...
Etu ja takapalat meni vaihtoon 41700km ajettuina. Pyörä K1200S 2005. Olis viel voinut ajella pari tonnia, mut ku oli 40 huollossa auki, niin vaihtoon vaan.
On siinä järkee, vaikka jarrupoljinta tulee painettua tuskin koskaan, paitsi mitä nyt hidasajossa. Tarttee perehtyä Bemun jarruihin, niin ymmärtää miksi takapalat menee, vaikka jalkajarrua ei käytäkään..(jaulis @ Syys. 23 2009,10:29) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
No niissä on varmaan sitten jotain henkistä luokkaa olevaa ihmeellisyyttä.
Mulla Ässässä 20tkm mittarissa ja edestä kuluu selkeesti enemmän kuin takaa.. *
Toki käytän 95% pelkkää etujarrukahvaa, takajarrupolkimen käyttö on mulla harvinaisempaa.
(Sen vois varmaan poistaa, enkä huomais eroa, ellei tulis sidottua jossain mäessä valoissa seisoessa)
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Ässässä 39.000 km mittarissa, josta puolet on itse aiheutettuja. Paloja en ole vaihtanut, lienevätkö alkuperäiset. No, uudet etupalat ovat jo hyllyssä vaihtoa odottamassa.(SPK_1978 @ Syys. 23 2009,17:30) kirjoitti
Ja etujarruhan se on vain käytössä käytännössä.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Miksi ostaa tuollainen hieno sporttipyörä ja ajaa sillä kuin Pappatunturilla.(puujahke @ Syys. 23 2009,12:19) kirjoitti
Ei mitään järkeä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Mistäs luulet et oon ajellu ku pappatuntsalla???
Ei pidä nimittäin paikkaansa
Ainoo mitä en oo ajanut on nk. "jokapäiväinen" käyttö. Eli kilsat on vauhdikasta mutkaa, matkaa ja rataa. Käyntiin ku oo n laittanut ja pihasta lähtenyt, niin alle 200km on ollu harvinaista. Noihin kilsoihin sisältyy noin 20 .org:in ratapäivää keski ja nopeassa ryhmässä. 5400km nopeeta baana-ajoa viidessä päivässä jne...
Toisaalta, voihan mun ajelut tosiaan olla jonkun mielestä pappatunturointiakin, taitaa pekka ajella aikas lujaa sit![]()