Pikaliima ja normaalit tarraliimat on kyllä ihan eri asioita, mutta iloisesti nekin sotketaan... varmaan se pikaliimakin johonkin esim. asetoniin liukenee, mutta niin saattaa liueta maalipintakin. Ihan mekaaninen poisto varovasti puukonkärjellä tms. saattaisi tehota parhaiten. Ksyleeniäkin voi kokeilla, mutta taas se maalipinta on vaarassa, vaikka on se puukollakin sohiessa.
Normitarraliimat ym. töhnä (joskus myös huono maali...) lähtee kätevästi esim. tällä. . Autovaha on myös hyvä ja hellävarainen konsti.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Mulla ei auttanut mikään tökötti tuohon pikaliiman niin varovasti mattopuukolla "veistelin pois". Yhdestä hohtaa lähti pikkasen lakkaa pois, mutta sitä kai ei olisi pystynyt välttämäänkään.
Yamaha ei pamaha
Kaikista paras aine ja millä lähtee varmasti liimat ym. pihkat ja paskat on tinneri! Ei vahingoita maalipintaa! Tinneriä rättiin ja sit vaan kevyesti pyyhkii paskan päältä ja kas vain, tankki on puhdas *On se helppoa eikä tarvi metsästää kalliita puhdistusaineita jotka ei toimi! Ainetta saa ainakin liikkeistä jotka myy maaleja koska on ohennetta. Ps. Haistelu ei kannata *
Tai no enpä mene vannomaan lähteekö sellainen kivikovaksi jämähtänyt pikaliima ku en oo kokeillu mut melkein kaikki muu kyllä.
Z 750
Pohdiskelin liimaongelman kanssa ja löysin kellarista tönikän Lakkabensiiniä. Perkile, että lähti liimat livakasti. Ja itse asiassa lähti ilman repimistä tankissa neljä vuotta olleet varoitustarrat. Nehän sulivat pois kun vähän näytti tärpättiä![]()
BMW S1000XR
Hagmans silikoninpoisto, tuolla tavaralla oon poistanut ylimääräiset varoitus tarrat ja liimajämät omasta suzukistani. Maksoi noi 12e litra. Nii oli siinä mattopuukkokin kaverina.
Itselläni alkuperäinen rupesi helteillä liikkumaan / irtoilemaan (oli sitä mustaa liimapaskaa pitkin valkosta tankkia). Heinolta kävin kysymässä ja parista muustakin paikkaa ja sanoivat et tinnerriä rättiin ja sillä pyyhkiä koko alue.
Tein työtä käskettyä ja hyvähän siitä tuli!! Uusi tankinsuoja paikoilleen, yön yli kuivua liima ja sitten autoglymin punaisella vahasin tankin ja komee tuli ja liimat läks!!
Bensaa eivät suositelleet, koska on sen verta rasvaista, että uusi tarra ei välttämättä ota kiinni (Osa myyjistä sanoi, että EI MISSÄÄN NIMESSÄ).
Tässä siis oma kokemus ja maalipinta on omassa pyörässä ihan pränikkä, eikä se ainakaan tinneristä vahingoittunut. *![]()
Ride to Live, Live to Ride
Aika hifistelyä täällä. Lakkabensalla on kyllä lähtenyt kaikki fläkit ja jäämät, sitten pesee/pyyhkii jämät veke ja tarvittaessa suojaa pinnan vahalla.
Pieneen Kotkaan ei mahdu paljon vikoja.
Se valkoinen kikseri.
Tinneri on jees, tarrojen pehmittämiseenkin.
Mutta tosi sitkeille liimajämille ja vaikka ihan koko tarrallekin ammattimainen ratkaisu on toffeelaikka. Niillä automaalarit homman hoitaa, kun irroitellaan teippejä ja merkkejä (tai niiden jäljiltä liimoja).
No höpöpöpö, jos nyt ihan toissapäivänä ei ole maalattu(Pave. @ Elo. 26 2010,19:52) kirjoitti
Kyllähän toki tinnerillä antaumuksella hankaamalla ja lutraamalla saa lopulta lakkapinnankin pehmenemään, mutta ei ihan helpolla.
+1(Le Motard @ Elo. 26 2010,15:48) kirjoitti
+Vanteet puhtaiksi.
..
Pääsääntöisesti tarrojen liimat lähtee 90%:sti Sinolilla.
Loput 9 % lähtee bensalla ja sen johdannaisilla.
Orpo 1% lähtee mekaanisesti, asetonilla tms. yleensä jo alkuperäistä pintaa/maalia vahingoittavilla menetelmillä.
Eli ekaks sinoli, sit bensa tai nafta tai liuotin tai öljy tai...
Toisinaan suttasta puuhaa mut aina on homma hoidettu.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Mulla oli pienellä alalla jotain kovaa liimaa tankissa, ehkä juuri pikaliimaa. Lähti kun hankasin sitä ahkerasti puukalikalla
Puukolla saa varmasti naarmuja maalipintaan
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ksyleeni on useimpien tarraliimojen liuotin ja sitä saa pienen purkin esim. Tarjoustalosta/ Robbarista hintaan 3,99€. Itse en jaksaisi viritellä muiden aineiden kanssa kun oikeaakin on huokeasti tarjolla. Jokainen tyylillään.![]()