EDIT: Itse itselleni vastaten... Löytyihän sieltä K&N -teksti kun tarkasti tutki ja näyttäsi olevan vapaavirtaussuodatin... Pitää vissiin alkaa öljyn kanssa sotkemaan...[/QUOTE]
Ei tartte sen enempää sotkea mitä puhdistuksessa likaantuu. Hommaa ns. kilikali öljy niin on helppo laittaa.
Tunturi Super Sport -77, Yama DT -76 (ruma)...monta vuotta välissä...Suzuki gsx750f -89, Honda CBR 1100 XX Super Bluebird-04
Iron Butt ss1000
X-11 on myös "kuuluisa" tuosta kytkimen rallatuksesta kylmänä, itse starttaan kytkin pohjassa ja koneen käydessä pumppaan kytkintä 5-8 kertaa niin hiljenee.
Joskus kun touhuaa koneen lämmetessä jotain muuta niin laitan tällaisen pitämään kytkintä pohjassa hetken aikaa.
https://www.storm-motor.fi/mp-tarvik...te-brake-lock/
Älä korjaa ehjää....
Mielenkiintoista, en ole missään XX:ssä tavannut kytkimen rallatusta. Omalla XX:llä tosiaan ajettu se 110tkm. Kaverilla on 160tkm ajettu, eikä rallata senkään kytkin.
Aina ajoon lähtiessä muutaman minuutin lämmitys paikallaan ja iisisti ekat kilsat. Viimeiset kilsat ennen sammutusta kevyttä pintakaasua lämpöjen tasaantumiseksi. Joskus nuorena kun sain CB125:stä kylmänä täydet kiekat kiskoen 5 männänrengasta kuudesta katki. Opetti kerrasta...
Omasta ei ole edes kytkinkoppaa aukaistu, on vielä tehtaan jäljiltä. Hondan GN-4 öljyjä ja orkkis suodinta olen käyttänyt. On mineraaliöljy ja sen uudempi versio taitaa olla puolisynteettinen?
Oma käyttö mopolla on ollut matkailua, rataa, varttia ja mailia, rautapersettä ynnä muuta. Hanaa kyllä tulee tarjottua välillä. Mutta etupäässä mennään ns ohjesäännön mukaan.
Mutta en ymmärrä, miten kytkinhäkkiin saa 'hakkautettua' välyksen kytkinlevyille rallatusta varten. Alikierroksilla? 'Väärillä' öljyillä? Kytkimen lipsattamisella keulimisen tehostamiseksi eli 'kytkinpommilla'?![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Mitäs teijän hondat tykkää kylmästä?
Eilen iltapäivällä (~ +8 C) käynnistelin ja välkytti jatkuvasti kolmesti FI valoa. Uudelleen käynnistyksen jälkeen ei sanonut mitään. Käytin lämpimäksi ja lähdin tallille päin niin syttyi kilometrin ajon jälkeen ja jäi palaamaan.. Lisäremppaa talveksi?![]()
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
^ Hapettunut liitos jossain, tarkasta vaihteiston päällä olevat kumihupuilla suojatut liittimet (vasemalla puolella runkopalkin takana) ja maadoitukset, ainakin näin aluksi.
Älä korjaa ehjää....
Tuo kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuuluva rallatus ei johdu tuosta kytkinhäkin hakkautumisesta (itseasiassa yhtäkään BB:ia tai X-11:sta en ole nähnyt jossa kruunu olisi hakkaantunut), niissä yksilöissä mitä olen avannut ja tarkistanut em. ongelman takia ei ole ollut havaittavaa hakkaantumista eikä oikeastaan mitään suurempaa kulumaa missään osissa, kaikki on vain johtunut aikaa myöten suurentuneista välyksistä kytkimeen liittyvissä osissa. Jos tuosta pikku vaivasta haluaisi päästä eroon olisi vaihdettava melkoinen määrä osia ja näin ollen esim oma X-11 saa rallattaa ihan rauhassa kun käynnistän sen kylmästä.
Pari vetoa kytkinvivusta jotta kytkin herää niin rallaus on poissa.
Älä korjaa ehjää....
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Ok -on aina mukavaa lukea hyvin taustoitettua asiaa! Mulla on vissiin kulumat vasta tulossa. Kävin erikseen käynnistämässä kun oli muutama aste pakkasta eikä ylimääräisiä ääniä kuullut. Tosin mulla on Yoshin RS3 ilman killeriä.
Se on vissiin sitten minun mopo vasta menossa rikki...?Sitä odotessa en nyt vielä lopeta ajamista ennen lumien tuloa.
Lumien tultua vasta syyshuolto = öljynvaihto ja sipistelyä.
![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
^ tuohon saattaa vaikuttaa myös käytettävä öljy.
Ja tietty kylmäkäynti rpm, itellä myös Yoshit ilman killereitä, pc III säädettynä ja tuossa yhteydessä käännettiin myös tyhjäkäyntiä hiukan kovemmaksi.
Itsellä tuo "rohina" kuulostaa sellaiselta että jotkin välykset hölskyy laidasta toiseen, tähän vaikuttaa paljon se kuinka tasaiseen käy tyhjää kylmänä. Onneksi X-11 sessa on myös se nuppi "jota jotkut virheellisesti luulevat ryyppynupiksi" josta vetämällä voi nostaa kylmäkäyntikierroksia.
Älä korjaa ehjää....
Nyt alkaa hahmottumaan tilanne. Ittellä on nostettu tyhjäkäyntiä 1500 rpm seutuun. Kun tykkään, ettei moottorijarrutus ole 'jyrkkä'. Siis ei tarvi kaasuttaa, että pääsee alamäkeä alas...![]()
Ja mullahan on eka ruiskuversio '99 mallia, ei katteja uutenakaan. Öljyt olleet aina Hondan oma GN4. Kylmäkäynnistyksessä se ottaa jenkaa jonnekin 2-3 tRPM seutuun, kunnes sitten kierrokset laskee. Kolinan eliminointia tuokin ehkä?![]()
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Letkukysymyksiä...
1)Tankin alapinnasta lähtee ohut letku (tankin huohotin) joka menee pyörän vasemmalle puolelle alas. Tuossa omassa pyörässä letkuun liittyy T-haaralla letku, jonka toinen (ylä)pää ei ole missään kiinni? Tarkoitettu näin vai mihin se pitäisi tunkea?
2) Ja sitten se paksumpi letku tankin alapinnasta, josta "ylitankkauksen" bensat pääsevät valumaan... Onko sille paikka vai meneekö se vain alas jonnekin?
3) Ja vielä kolmantena; pitääkö ilmansuodatinkotelon vedenpoistonipassa (bensatukin yläpuolella) olla letku vai ei?
![]()
^ Tuolta löytyy korjaamokäsikirja, letkuista näyttäisi olevan jonkinlaiset kaaviot fuel system osiossa.
Saattaa vaatia rekkautumisen mutta ei kait se mikään ongelma ole.
http://www.cbrxx.com/honda-cbr-xx-re...al-1999-a.html
Älä korjaa ehjää....
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Onkos tämänmerkkisistä kokemusta:
http://www.ebay.com.au/itm/Honda-CBR...-/271489026295
Niin kuis moni täällä oli laitellu jäykempää jousta eteen, millaset ja millaisella lopputuloksella? Tilaus edessä tällä viikolla.
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Noita on ainakin monella foorumilla kehuttu:
http://www.ohlins.com/Our-products-n...port/08633-95/
Itsellä ei kokemusta, mutta jos ensi kauden jälkeen huollattaisi keulan ja laittais napakampaa vieteriä.
Tuolta tilasin pari vuotta sitten VFR800:een kun oli taalan kurssi kohdallaan: http://www.sonicsprings.com
Jonkun nettilaskurin mukaan laskin sopivan jousivakion, oisko ollu 0,90kg/mm. Paketti tuli viikossa kahdessa. paketissa mukana pätkä muoviputkea josta leikattiin sopivat spacerit uusille jousille, koska eivät olleet aivan saman pituiset kuin alkuperäiset. Mukana seuranneet ohjeet olivat yksityiskohtaiset.
katohan tuolta kans. kaveri tilas bandiittiin oli aika halpa ja hyvä ääninen http://www.delkevic.co.uk/
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Alkuperäiset olivat mulla muistaakseni 0,74kg/mm progressiiviset ja varsin löysät ulosjouston lopussa. Järkeilin pituuden jotenkin silleen että esijännityksen säätö mahdollisimman ulkona jouset vielä jaksavat työntää putket täysin ulos (eivät jää kolisemaan). Tuosta sai sitten säädettyä kohdalleen. Putkea on sen verran että voi tehdä paritkin eri pituiset palat jos ei heti satu kohdalleen.
Onko kellään Bläkkärissä LSL Superbike ohjaustangon muutossarjaa tai kokemuksia sellaisesta ?![]()
CBR 1100X 2002 pyörässäni etupää on liian löysä. Mitä kannattaa tehdä?
1.Voiko pelkillä jäykemmillä öljyillä vaikuttaa asiaan?Jos, niin millaiset öljyt ja paljonko / putki?
2. Millaiset ja mistä tilattuna edullisimmat, mutta hyvät jäykemmät jouset, joita ei tarttis erikseen säädellä jännityksen suhteen?
Vastauksista kiittäen Hopeanuoli ja omistajansa.
Hemuli59
Mieti asiaa silleen, että se jousi kantaa sinun ja mopon painon (oletko isokokoinen kaveri vai pienikokoinen kaveri, mp on varmasti suunniteltu keksikokoiselle kaverille). Iskunvaimennus taas hoitaa sen jousen liikkeen hidastamisen. Kumpaa haluat muuttaa? Ja miksi. Pohjaako jousitus vai jääkö keula "keinumaan" tai pomppimaan tiukassa melkein lukkojarrutuksessa… jolloin epäilisin kyllä ennemmin keulan perushuollon olevan tarpeen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jousitus pohjaa. Toiveena, että olisi jämäkämpi ajossa, ettei kuopissa iske pohjiin. Pari vuotta sitte öljyt ja stefat vaihdettu. Toisen puolen putki kyllä öljyssä heti viime kesän aikana, joten tiiä sitte huolsivatko niitä ollenkaan, rahat ainaki ottivat. Oulu EMC![]()
Hemuli59
Jos se stefa on vaihdettu niin eihän putkessa ole mitään "rupea" joka aiheuttaisi vuotoa?
Yleensä stefojen vaihdon yhteydessä myös öljyt vaihtuu, onkohan laitettu oikeaa/oikea määrä.
Hätätapauksessa voit katkaista sopivasta putkesta holkit jousien päihin joilla lisäät esijännitystä, tämä tietty sitten kun tuo öljyasia on kunnossa.
Täältä löytyvistä huoltokorteista löytyy määrä/laatu, vasemman reunan valikko.
http://www.hondabikes.fi/jalleenmyynti-ja-huolto
Älä korjaa ehjää....
Kyllä stefat piti sillon vaihtaa, öljynmäärää en tiedä,mitä laittovat. Olisko tuo paha homma ite vaihtaa ja purkaa - koota? Ei ole Glymeriä, josta voisi ohjeistusta katsoa.
Kiitos tuosta holkkivinkistä. Niinhän sitä autonki iskareille on tehty, mutta taitaa olla motarin jouseen eri systeemillä. Laitetaanko holkki sinne jousen alapäähän, jos siis olis tarvis????
Hemuli59