Yläpäähän se holkki.
Pystyy tekemään itse, oli joskus linkki netistä löytyviin BB:n korjaamokirjoihin mutta on hukkunut johonkin.
Löytypäs... http://www.cbrxx.com/honda-cbr-xx-re...al-1999-a.html
Älä korjaa ehjää....
Itellä tulossa tuolta: http://www.sonicsprings.com 1kg/mm jouset. Laskut tein http://www.racetech.com/ noiden sivuilta ja öljyiks 10w Sonic Springin suosittelemana. Kuulemma alkuperäiset öljyt hieman laimeemmat. Esijännityksen joudut jokatapauksessa säätämään omalle painolle.
Ja kovin iso työ ei ole purkaa ja kasata, pulttipyssy nopeuttaa hommia(Purkuun upposi ehkä 30 minuuttia, kun etukate ei ollut tiellä). Nyt odotellaan osia vajaa 5 viikkoa, sitten voin laitella kuvaa miten homma (epä)onnistuu
![]()
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Mistäs 62.2 x 34 x 7 stefa vetopakkaan? David Silverilltä tilailin tavaraa ja tuo uupuu... Ei sattunut silmään heidän valikoimistaan ja ulkomailta ei nyt yhtä stefaa viittis tilata...
Kiitos Bläckärin keula/jousitusasiaan vastanneille.
Vielä kysymystä:
Kumpi vaihtoehto on parempi? Tilata tuolta http://www.sonicsprings.com/ itelle sopiva vai Öhlinsin tai WP:n jouset laittaa? Onko niissä mitä eroja, jos joku tietää vastata?
Jämäkämmillä öljyilläkö ei saa keulaa jämymmäksi?
Hemuli59
Viime kesänä ostin XX:n ja entinen omistaja kertoi huollattaneensa keulan Oulun EMC:ssä, jolloin sinne oli laitettu käsitykseni mukaan jäykemmät öljyt, eikä jousia ollut muutettu, juurikin tuon löysyyden takia. Sanoisin, että olen jopa mietiskellyt pitäisiköhän keulaa hieman pehmentää vaikka olen varusteissa yli satakiloinen kuski ja kaks päälläkin on ajettu. Joten jos entiseen omistajaan on uskominen niin kyllä sen öljyilläkin saa jäykemmäksi.
Lisätäänpäs vähän: Löysin kuitin etuvaimenninhuollosta ja sinne on laitettu EMC:llä Motul fork oil heavy 20W öljyä.
Viimeksi muokannut: aspi1; 08.02.2015 klo 10:45.
Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]
Pääpiirteissään näin:
-Jouset kantavat kuskin ja pyörän painon.
- Käytettävä öljy huolehtii iskunvaimennuksesta, tämän öljyn jäykkyyttä muuttamalla (samoin määrää muuttamalla) vaikutetaan iskunvaimennuksen jäykkyyteen.
Jos öljyä liikaa muuttamalla (viskositeettia) saadaan jousitus jäykäksi niin yllätyksiä saattaa tulla, joku sopiva heitto tienpinnassa saattaakin aiheuttaa melkoisen käsille lyömisen jne. Samoin jos öljyä on liikaa (ilmaa liian vähän) niin saatetaan aiheuttaa ns. hydraulilukko eli jousitus ei teekkään tarvittaessa tarpeeksi pitkää liikettä ja taas saatetaan yllättyä, ja usein vaarallisella tavalla.
Enemmän tietävät korjatkoot jos huomaavat (tässä karkeassa kuvauksessa) jotain todella hölmöä.
Älä korjaa ehjää....
Mihinkä meikä joutuu jos vaihan 06 pikkufazzun tuplaan. Miel tekis jo jo jotaki toista. Ajoasento?
Tunturi SuperSport 81
XL600V 91
XL1000V 2001
FZ6S 2006 ABS
DL1000 V-Strom 2003
XL1000V 1999
CB 500K 1977
AVJ15
AVJ17
AVJ18
Kuulostaa järkevältä tuo jousen/öljyn tehtävän selitys - kiitos asiantuntijuudesta.
Elikkä, voipi olla sitten, että jäykemmät jouset laitan.
Hemuli59
Melekuttajalle: Ajoasento hyvä pitkäselkäselle ja lyhytkätiselle, kun oon laittanut korotusta ohjaustankoonVaikuttaa toki sitten ajamiseen, jos vertaa ihan orggistangolla olevaan. Hyvä pyörä on XX, osta pois.
Hemuli59
Perus säädöt on helppo tarkastaa kaverin ja rullamitan avula.
https://www.youtube.com/watch?v=mK3flKxf41U
Ohjeita löytyy reilusti ja tuo jousituksen painuma kuskin painolla on hyvä lähtökohta säätöjen hakemiseen.
Itsellä X-11 ja etupää painuu hieman liikaa omasta painosta, suunnitelmissa (ainakin aluksi) on laittaa pienet holkit tiukentamaan jousia ja aavistuksen jäykemmät öljyt, 10w mahdollisesti (nyt taitaa olla jotain vähän alle 10w).
Bläkkärin keulaan saa myös noita "preload adjustereita" joista saattaa olla apua.
http://www.jaws-motorcycles.co.uk/bird2.htm#risers
Älä korjaa ehjää....
tuoltapa vertaa hän ajoasentoa..
http://cycle-ergo.com/
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Totta, tuo esijännityksen säätö on aika marginaalinen mutta jos jouset saa aika liki sitä mitä niiden pitäisi olla niin noilla "säätimillä" voinee hienosäätää kohtuu hyvin.
Älä korjaa ehjää....
Mistäs -04 rastaassa kannattaisi ottaa heräte releelle? Siistein ja helpoin tapa ilman pitkiä piuhan vetoja...? Pitäis saada penkin lämmittimelle ohjaus, ettei kuluta akkua tyhjiin...
Löytyykö akun läheltä joku vapaa piuha tai paikka josta ryöstää?
Kyllä se noin se pääpiirteittäin menee. Ja sanoisin, että tuo 20w öljy on hieman liian jäykkää XX:ään. Yllätyksiä se ei ole aiheuttanut täällä pohjoisen koloisilla teillä, mutta hieman löysempi vaimennus saisi olla. Toki onhan se vähän makuasiakin. No, ennen ajokautta on venttiilien säätöä ja muuta huoltoa, niin jos sitä vähän rassais etupäätäkin.
- XX:n akku pitäisi vaihtaa (vm '05 rastaaseen) ja taas mielipidekyselyn puolelle menee, mistä ja mikä akku?
Tällä hetkellä aikaisemmalta omistajalta parin vuoden takainen Bilteman akku vielä kiinni eikä syksyllä enää ollut yhteistyökykyä riittävästi.
Yuasa polttelisi, mutta hinta Motonetin kautta liian suolainen kun oma kipuraja menee 100eur linjalla.90-0350
900350 Yuasa MP-akku 12V 11Ah "YTZ12S"
Sopivuudet:
- CBR 1100 XX 01->07 YTZ12S 11Ah käyttövalmis AGM-akku
Hinta:
174,90
Sain vinkkiä tähän suuntaan, mutta ei itseä alla olevat linkit kyllä polttele kun ei tietoa laadusta:
1. http://www.topintori.com/akku-ytz12s...490-p-138.html
2. http://www.topintori.com/geeliakku-gtz12s-p-397.html
Mielipiteitä ja suosituksia, kiitoksen ja kahvin lupaan tarjota voittajalle.![]()
___________________________________
Honda CBR1100XX Super Blackbird '05
Mites Ebay?
Yuasa Motorradbatterie TTZ12S-BS,AGM ähnlich YTZ12S 12V
http://www.ebay.de/itm/Yuasa-Motorra...-/271520280923
Motonettiin jos valinta kuitenkin kohdistuu niin älä osta valmiiksi hapotettua.
Viime keväänä kun etsin tenavien mönkkäriin akkua niin osa motonetin valmiiksi hapotetuista "ready to go" akuista oli ihan varmasti tyhjiä, siis hapot puuttui, osaan kyllä painon mukaan arvioida tuon.
Valitsin hieman kalliimman Yuasan jossa happopatruuna mukana ja hapotin itse.
Hapotuksen jälkeen kannattaa ladata ns älylaturilla ainakin vuorokausi vaikkakin virtaa olisi heti käyttöön ottoa varten. Lisää akun elinkaarta.
Älä korjaa ehjää....
samaa asiaa tässä itsekin tutkinut.
motonetistä löytyy yuasaa kahtena versiona
96-00 malleihin 10ah kuivavarattu jonka korkeus 131mm ja sitten 01-07 malleihin agm 11ah jonka korkeus 110mm.
kaipa nuo molemmat kuitenkin sinne penkin alle mahtuupi? ei ole ennen edes tullut ajateltua koko asiaa, oon vaan hakenut liikkeestä ja tunkenut paikoilleen.
kolme kesää, kolme akkua, jokohan niistä pitäisi alkaa pitämään parempaa huolta?ollu niin vähällä ajolla, että siitä kait johtuu tuo kuoleminen, kun ei saa virtaa, lataus kyllä pelittää..
taidan päätyä tuohon kuivavarattuun ja ladata sitä ctekillä reippaasti ennen asennusta. kaipa se sinne penkin alle mahtuu. voisi tilaa varmistaa kun tallilla käy, varalta.
kahvit voi tarjota sitten iisalmen tulevassa XX-miitissä heinäkuun eka vkl. tai ei siellä kyllä kukaan kahvia juo.. en minäkään. tervetuloa!![]()
Viimeksi muokannut: XX-xenon; 18.02.2015 klo 03:52.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Omassa bläkkärissä ollut 5 vuotta bilteman geeliakku ja hyvin toiminut, viime syksynä kyllä hain uuden, mutta syyllinen olikin vajaa toiminen staattori. Emännän shadowissäkin pari vuotta toiminut moitteetta. Eipä tule itekkään noita talvisin latailtua ja kiinni ovat pyörissä koko ajan.
Kawasaki zx-12r 2005
Saab 9-5 Aero 2004
Saab 96 V4 Super -79
Mukaan joukkoon tummaan ilmoittautuu hän
Yhden välikesän jälkeen vaarat etukäteen tiedostaen kävin selailemassa Nettimotoa ja lopputulos on se että kohta käydään hakemassa rastas kärryllä pihaan
Odotusaika on mennyt mukavasti tätä triidiä lueskellen ja 85 (!) sivua ynnä reilua viikkoa myöhemmin on jo aika hyvä käsitys siitä mitä odottaa… Mukavaa luettavaa, etenkin kun täällä on mukana kavereita joilla on hyvinkin vankka osaaminen pyörän teknisestä puolesta.
Bläkkäriä on muutama vuosi sitten tullut pariinkin otteeseen koeajettua liikkeessä ja se sopi sen verran hyvin käteen että nyt uskalsi "sokkona" hieroa kauppaa.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Ja asiaan. Tulevia entrauskohteita pyörään on etupyörän laakerien vaihto ja kahvalämppärien asennus. Edellisessä pyörässä oli Dicen lämmittimet (www.hyeenaracing.fi/product_details.php?p=847) ja kohtuu vaivaton oli asentaa. Onko kukaan tuplaäksään laittanut noita samoja elementtejä? Tai onko muuten tiedossa jotain erityishuomioitavaa asennusprojektissa? Paketissa tuleva koko nyrkillä operoitava suunnaton vipukytkin vaihtunee sirompaan malliin ja ohjausvirta releellä takavalolta.
-97 CBR 1100 XX
-91 GSX 750F (ex)
Xenonille, Maintnancemanille, ropeliukselle sekä Frostgreylle kiitokset kommenteista!
Pahoittelut vaan viiveestä, viimeiset "lomapäivät" työstyi perheen kanssa ja yritin räpiköidä vastavirtaan rästihommien kanssa.
Ebay ei ilm. auta juurikaan akkujen kanssa - ainakin Briteistä kertoivat vain kuriirien kautta akkujen kuljetuksen onnistuvan ja overseas optio tav. postilla ei onnistu. Vaaralliseksi luokiteltavaa tavaraa. Yritin tuosta Saksan Ebaysta ottaa tolkkua, mutta jäi epäselväksi DHL:n rooli ja mahd. lisäkustannukset vaikka rahtitiedoissa olisi tuo postituskustannus olleen vain kympin luokkaa.
TTZ-mallina tosiaan korvaavaa YTZ:aan, mutta YTZ oli myös tuolla myynnissä muistaakseni n. 15eur kalliimmalla 84,90eur vs. 99,90eur. Hinta pomppasi kahdessa päivässä tosin 150euroon, mutta pitää seurata.
Voisin hyvinkin maksaa 110eur Yuasan ehdasta akusta.
Valmiiksi hapotettuja en kyllä meinaa ostaa jos näin on, katselin tuota hapotushommaa netistä eikä siinä kyllä pitäisi kauaa nokka tuhista ja olisi tuoreet nesteet - aloitus puhtaalta pöydältä.
Bilteman akku tuossakin tosiaan ollut kiinni, mutta en tiedä onko miten yksilöitä näissä ns. halpatuotantokappaleissa. Pitäisi voida syksylläkin vielä luottaa toimintaan, sen verran raskas on ylämäkeen työntää ettei uskaltaisi riskeerata.
Kahvit tosiaan tarjoan itse kullekin, mutta tapauskohtaisesti oluet ym.Yritän päästä miitissä pyörähtämään jos vaan kuviot antavat myöten.
PS. Kosanderi, täydellinen valinta - nyt kun vielä sulaisi nuo nöyhtät pois mutkista..![]()
___________________________________
Honda CBR1100XX Super Blackbird '05