tässä keväällä vaihdatin kumet (ilmatteeksi) ja irrotin renkaat hallitunkin avustuksella. Keskiseisontatuelle ja hallitunkki öljypohjan alle. Paksu työhanska oli välissä ettei tuu damagea. Kannattaa todellakin olla varovainen jos tunkilla nostaa. Meinas kipata kun laitoin etujarrusatuloita paikoilleen.
-Honda CBR 1100XX SuperRedbird '98
-Suzuki VL 1500 Intruder '99
Vaihdettiin juuri eturengas silleen että keskiseisonnalle, toinen painaa perää maahan ja toinen laittaa tukevat puupalikat etuhaarukan tueksi. Eli tuki siitä etuakselin kohdalta molemmin puolin. Riippuen tuista, joko erittäin hutera tai erittäin tukeva.
XX -00
Exä: 600 CBR F3
Kiitoksia hyvin perusteellisista vastauksista. Moottoripyörän nostin on onneksi aika leveältä alalta nostava. Toisaalta taas miettii, että paikallisessa pajassa ei paljoa ole hintaeroa sille, että vaihdattaako irtovanteen vaiko alta-alle. Mutta itse tehtynä tulee ehkä tehtyä rauhallisemmin. Hinta vs. aikasäästö ei juuri "tee tiliä". Eipä tuo Bilteman seisontatukikaan kallis ole.
Mopolla on nyt ajettu 12 tkm ja orkkisrenkaat alla. Todennäköisesti vaihdan molemmat samaan aikaan, vaikka etunakissa vielä pintaa onkin jonkin verran. Micheliniä (PR3:a) taitaa tulla alle tämän armottoman googlettamisen jälkeenkin.
Btw. tänäänkin oli aivan loistava mopoilukeli täällä Uudellamaalla, suu niin muikeena![]()
-06 Mustarastas, mustana
ex. -93 Suzuki PV, mustana
Tehoero vain 100-kertainen...
Ottamatta kantaa mihinkään muuhun mutta tänään kun vihdoin ja viimein, eli kuukauden päivät kolarin jälkeen tuli pyörä takaisin korjaamolta ja olivat pyynnöstäni laittaneet samalla alle ko. kumit niin ei voi muuta sanoa kuin että voi elämä. Pitoa on heti ensimetreistä lähtien ja pyörän luonne muuttui ihan mielettömän paljon. Nimenomaan siihen parempaan suuntaan. Eli täältä ainakin kehut noille kumeille, maksaa kyllä maltaita mutta on se vain sen arvosta.
Honda CBR1100XX
MyNetmoto.com
Michelin PilotRoad3 180/55 + 120/70, 281€ kotiin tuotuna
pito ihan törkeen hyvä. joutuu pitämään tosissaan kahvoista kiinni jos kunnolla kiihdyttää ja uskaltaa mutkatielläkin kanttailla.
-Honda CBR 1100XX SuperRedbird '98
-Suzuki VL 1500 Intruder '99
Ei oo bläkkärissä PR3:sia, mutta suskassa on.
Bläkkäriin tulee varmasti ko. renkaat seuraavan vaihdon yhteydessä![]()
Tupla-X -04
APUVA!
Ideoita mikä mahtaa olla vikana kun -01:n (ruisku) tupla-x ei tahdo lähteä käyntiin. Eli seuraava tapahtumaketju:
1. Pyörä lähti hyvin käyntiin, mutta pukkasi mustaa savua hetken jonka jälkeen taas kävi normaalisti.
2. Seuraaavalla käynnistys kerralla(pesty välissä liekö merkitystä) sama homma paitsi, että ei rupea millään käymään hyvin
3. Seuraavana päivänä ei enää käynnisty olleenkaan
4. Uudet tuplat ja käynnistyy, mutta käy todella huonosti ja puskee mustaa savua
5. Taas ei käynnisty ollenkaan
Ohjaus boksi ei anna mitään virheitä(FI valo sammuu normaalisti). Kipinä vaikuttaa hyvältä erillisellä tulpalla, mutta omat tulpat eivät taas enää anna kovin kummoista kipinää.
Epätoivoisena jo seuraavia asioita tarkistettu mitä kotikonstein ilman "erikoisvälineitä" pystytty/osattu:
- Bensan läpivirtaus (2,2 dl/10s), bensanpaineen mittaukseen ei ole välineitä (Kellään idea miten voisi kotikonstein tehdä?)
- puolien Peak voltage mitattu itse tehdyllä adapterilla < 150v (http://www.youtube.com/watch?v=TWsE2tPjHuo)
- imuilman lämpötila-anturin vastus mitattu (1,5 kohmia) ja syöttöjännite ok
- kaasun asentotunnistin mitattu ja tuntuisi toimivan(vastus muuttuu, mutta en tiedä mitä arvoja pitäisi olla)
- MAP:n syöttöjännite mitattu (voiko tätä testata jotenkin tarkemmin)
- jäähdytinnesteen anturin vastus mitattu (2,3 kohmia) ja syöttöjännite ok
- suuttimien vastukset ja ohjausjännitteet mitattu. Jostain syystä 2:s ja 3:s suuttimien toiseenkin piuhaan tulee n. 3v jännite. Liekö normaalia? 1:n ja 4:n toiseen piuhaan ei tule mitään jännitettä. Kaikille toiseen piuhaan tulee akun jännite niin kuin kuuluukin.
- Lambdaa ei oikein pääse mittaamaan kun ei lähde käyntiin
Voiko jossain olla huonoa maadoistusta tms. mikä aiheutaisi vastaavat oireet.
^Mikäli putkesta tulee mustaa savua, pyörä saa kakkua liikaa tai ilmaa liian vähän. Ilmanputsarin tarkastukseen siis hophop. Ei ole ensimmäinen kerta kun pyörän ilmanputsarin kotelossa asustelee hiiriperhe.
No niin nyt on mopedi seisonu muutaman päivän tallissa kun ei lataa... Mittausten mukaan oli jännitteensäädin sökö, laitoin uuden paikalleen eikä vieläkään lataa. (vanhakin tuntuisi olevan ehjä nyt, kun uudestaan mittailin arvoja)
Ja staattorin arvot on kanssa ohjearvoissaan eikä ole mikään napa maissa.
Akku ottaa ja pitää kyllä virtaa kun oon akkulaturilla lataillut.
Oisko kellään vinkkiä antaa mitä tutkia vielä? Vai pitäisikö sitä vain kokeilla uutta staattoria?
Jos staattorin kaikki vaiheet kunnossa ja ohjearvoissaan niin melkoisella todennäköisyydellä se latausongelma ei siitä johdu vaikka niitä joskus mennyt takuuvaihtonakin eri mallin cebareista.
Mikäli jännitteensäädinkin on uusittu niin vaihtoehdot johtaa tuohon akkuun tai kaapelointiin.
Kokeile vain suosiolla uutta akkua (vaikkapa Biltsikasta esim. saa suht. halvalla joko normi huoltovapaata tai geeliakkua).
*******************
zx10r
*******************
Regulaattorista:
Huomasin tuossa pyörää purkaessani, että regulle tulevassa 6-napaisessa liittimessä yksi napa oli mustunut ja muovi sulanut. Kyseinen napa oli alarivissä oikealla, kun liittimen irrotti.
Mistä tämä kertoo, ja voisiko tässä olla syy mystisiin käyntihäiriöihin?
Ja pyörä siis -98 kaasarimalli.
CBR 1100 XX 1998
Varmasti aiheuttaa käynti ja lataushäiriöitä
Jos tuosta jännitteensäätimen liittimestä jonkin vaiheen liitoksistä mustunut ja muovi sulanut, niin kertoisi
juurikin tuon säätimen toimintaongelmasta. Yleensä hapettunut/huono liitos juurikin siinä kohtaa.
PS. Myös tuolla busapuolella vanhemmissa Gen1-malleissa joskus oli sulanut koko regun liitin/johdot, korjauksena
uutta regua ja uutta liitintä samalla![]()
*******************
zx10r
*******************
Jees, uus regu lähti tilaukseen, toivottavasti auttaa.
http://www.motomaster.fi/kauppa//pro...ails.php?p=134
Samalla uus kysymys: Törmäsin tääl keskusteluis väitteeseen, et alipainekaasarit ei toimis kunnolla kartiofilttereillä, eli vaatis aina alkuperäisen putsarikotelon. Pitääkö paikkansa?
CBR 1100 XX 1998
Mistäs löytyis jarrujen ilmausohjetta?
Tuo sivun 32 linkki ei enää toiminut.
Tupla-X -04
Esim. täältä.
...ja tästä vielä lisää![]()
Honda CBR1100XX
Tuosta staattorista voi olla esim. käämitys poikki jostain vaiheesta tms. Harvinaista mutta mahdollista :/
Toki tuon staattorin johdotukset/liitokset kannattaa aina tarkistaa.
Kannattaa myös mitata vaiheiden välisten (keltaisten johtimien) ohmiarvojen (0,1 - 1 ohm) lisäksi tuota latausvirtaakin säätimeltä akulle päin kun kone on käynnissä. Latausjänniteen arvo voi heitellä kierroksista riippuen 13,x V.....< 15,5 V (kuitenkin alle 15,5 V)
Tietenkin voisi mitata nuo staattorin vaiheetkin yksi kerrallaan kun kone on käynnissä ja jos jossakin suurta poikkeavuuta niin silloin
lienee hyvä henkisesti varautua staattorin vaihtoon tai "uudelleenkäämitykseen".
Akun jännitearvot pitäisi olla 13 - 13.2 V (täyteen ladattuna/fully charged) ja alle 12,3 V (tyhjä/under charged).
PS. Bläkkärin tunnetumpi sähköongelma lienee tuo "Wiring Loom" ongelma mikä aiheuttaakin taasen muita sähköongelmia kuin latausongelmia.
LINKKI http://www.bikersoracle.com/blackbir...8&page=1&pp=15
Viimeksi muokannut: eeroolli; 30.05.2012 klo 13:49.
*******************
zx10r
*******************
En muuten ainakaan omaani vaparia laita. Tuollaiset kun tahtoo pysäyttää vasta kävyn kaasariin menon..
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Hehkutetaan vielä tälläkin puolella niille jotka asiaa ymmärtävät. Myin vanhan tuplaäksän pois.
Kokeilin paria customia, bemaria ja vähä nakuakin. Sitten sen vaan tajus että uus tupla X on saatava. Tänään haettiin 2005 mallin 23t ajettu nätin sininen rastas. Melkein poru pääsi kun sillä pääsi taas ajeleen. Ei vaan mikää muu pyörätä sytytä samalla tavalla kuin XX. Myös 9 vuoden päivitys uudempaan tuntu melko hyvältä.
XX
OU SHIT! Vaimo sai pyöräkortin! Heti alko kinuaminen bläkkärin sarviin. Jos pitäis oman käsittelykokeen ja kattois osaako tuo ajaa. Ei kuitenkaan kylmiltään viitti päästää liikenteeseen ku vähä eri tehopaino luokkaa kuin autokoulun 600:nen.
-Honda CBR 1100XX SuperRedbird '98
-Suzuki VL 1500 Intruder '99