Apua teiltä jotka ovat sen ajaneet. Ensi syyskuun alussa olisi tarkoitus ajaa ekaa kertaa Via Balticaa Eurooppaan. Ensimmäinen etappi vain mietityttää, eli ajaako Tallinnasta Pohjois-Puolaan päivässä vai tuleeko varata enemmän aikaa. Alla BMW R1200 RT ja
takana istuu topakasti äitee. Vauhtina on "normaali" meno.![]()
Ja onko bensa-asemia, joilla Visa pelittää, riittävästi matkan varrella? Paljonko muuten tulee kilsoja Tallinnasta Saksaan?(jaato @ Maalis. 03 2008,14:24) kirjoitti
Nimim. Vain 19 litran bensatankki ja ennakkoluulot voimissaan ex-slobo maita kohtaan.![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Ajaa ja on.
Eli ajaa Puolaan päivässä ja ehtii pitää vielä hyvän lounastauonkin. Siinä säästää paljon aikaa kun vetelee punaisia päin tietöiden kohdilla. Jos tulee auto vastaan niin mahtuu kyllä sen verran väistämään että molemmat pääsee ohi. Ja lähes kaikilla bensa-asemilla käy Visa sekä Master Card.
Meillä oli pyörinä Thundercat, CBR600rr ja R1. Eli ei edes mitään kunnollisia matkavessoja.
Itse pärjäsin ihan ok, ei ketaakaan meinannut edes huolettaa ja Master Card kävi joka paikassa, paitsi yhdessä, jossa kävi sitten Visa Elektron, vaikka luukussa oli masterin merkki.(ttuttu @ Maalis. 03 2008,13:31) kirjoitti
Itse ajoin päivässä Augustoviin ja toisena päivänä Hampurin yläpuolelle turbopajalle. Oli vielä toissa kesänä noita tietöitä pirusti ja pääsi vain yhteen suuntaan kerrallaan. Aina vedin letkan eteen valoihin ja kun vastaantuleva letka loppui, niin vetelin samantien punaisia päin. Oli niin saatananmoinen helle, että olisin vieläkin jossain tankkaamassa juotavaa, jos olisin jäänyt valoja odottelemaan...
Dixi et animam levavi
Mitä ihmeen reittiä ajoit päivässä Augustowista Hampuriin???(ek@ @ Maalis. 03 2008,20:53) kirjoitti
Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
Ehtii mutta riippuu jälleen onko Latvian tietyöt saatu tehtyä. Meillä viimeksi katkesi matka Liettuan eteläosiin kun alkoi pimeä tulla. Ja hiljaa ei ajettu. Tietöissä kupeksiessa meni hermot sekä aikaa. Tämä vuonna 2006.
Ajettiin viime kesänä Tallinnasta Panevezysiin 7 h - ihan rauhallisesti ja poikettiin Pärnussa kaupungillakin - eli ehtii, jos on aikaisilla laivoilla liikkeellä. Tietöistä ei ollut enää mitään harmia. Eikä mitään muitakaan ongelmia (bensa tms.) reitillä, ekan kerran jälkeen ne ennakkoluulotkin karisee pois...
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Itse asiassa menin about suorinta tietä Berliiniin ja sieltä oikaisin Hampuriin päin. Ei mun mielestä mitenkään ihmeellistä ja ihan reipasta vauhtia pääsi mouhottamaan. Muistaakseni olin ennen kahdeksaa illalla Itzehoessa, muutan kymmenen kilometriä Hampurin yläpuolella. Kieltämättä tuli baanoja vedeltyä reippaasti. Puolan puolellakin poliisit kerran pysäyttivät. Jotain kysyivät passista, kun luki myöntämispaikka "Helsingin Poliisi" tjms. ja minä vain jees jees Helsinki Polis. Luulivat poliisiksi ja viittoivat menemään. Näyttivät vielä ranteella, että anna vittu palaa. No pakkohan se on, kun kerran virkavalta käskee....(puimurikuski @ Maalis. 03 2008,20:06) kirjoitti
edit. katsoin google mapsilla, mitä se ehdottaa ja mielestäni menin kyllä vähän pohjoisempaa Puolan halki. Ei tuo google mapsin oletusreitilläkään ole kuin alle 1200km. Ihan tavallinen päivämatka sporttisempaan matkailuun.
Dixi et animam levavi
Latviassa ja Liettuassa helposti turisteilta kerätään vähän "kolehtia", varsinkin jos on vauhtia paljon.
Kaverilta vietiin pikku ylinopeuden takia kortti muutama
vuosi sitten jossain pikkukylässä ja takaisin sai vasta
maanantaina sakon maksettuaan. Voi sitä närästyksen
määrää, kun olivat odottaneet pe->ma ja episodi oli
ollut aika mielenkiintoinen no english -tyyppien kanssa
asioidessa.
-eeko
Viime elokuussa nakupyörällä aamukymmeneltä tallinnassa ja iltakaljalla Augustovissa. Kevyesti kerkee kunhan valitsee peesattavaksi sopivasti ylinopeutta ajavan pakun jonka suojissa välttelee tutkan säteilyä![]()
<br />
Kannattaisko noille kytille lätkäistä vaikka vanha Kela-kortti käteen ja jatkaa matkaa... Tuskin ne siitä mitään ymmärtää.
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Viime elokuun puolenvälin paikkeilla ajettiin just tuo väli, Tallinna-Augustow, eka kertaa ja kutakuinkin sallituilla nopeuksilla ja kunnon tankkaus- ja syöntipausseilla niin matkaan meni n.11 tuntia. Wisalla tankattiin ja tietyötkin oli jo tuohon aikaan kesästä aika vähissä. Puolan raja oli ainut jossa jouduimme pysähtymään vähän pidemmän (15min) aikaa.
Ajettiin vanhalla diesel mersullakin vuonna 2005 tuo pätkä päivässä siten, että 8.00 pikalaivalla Tallinnaan. NJL oli vähän myöhässä ja näin ollen pääsiin matkaa vasta noin 10.30. Augustowissa Motelli turmontin pihalla oltiin joskus noin klo 21 paikallista aikaa. Tosin 200D:llä ei tarvinnut tankata kertaakaan tuolla matkalla, eli se nopeutti tietysti vähäsen...
edit. Se piti vielä mainita, että passintarkastukset poistuivat Baltian maista ja Puolasta, eli sekin vähän nopeuttaa matkantekoa...
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Niin no Puolassahan niitä passintarkastuksia ei ole tainnut koskaan ollakaan kun sinne olen maantietä pitkin mennyt. Se on vähän kuin Euroopan Mexico.
Viime kesänä (2007) Puolan raja oli oikeastaan ainut paikka missä halusivat katsoa pyörän paperit ja green gardin. Oikeen valoavasten vesileimoja ihmettelivät. Passeista eivät olleet kiinnostuneita..
Me ajeltiin rauhassa päivässä Liettuan etelä puolelle lähelle Puolan rajaa. Olisi ehtinyt Puolaankin, muttei ollut kiireitä. Visa kelpasi hienosti joka asemalla jossa pysähtyi.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Huomasitko että tarkastuspiste oli Liettuan puolella. Puolan puolen kopit olivat tyhjät ;)(pikkupeka @ Maalis. 04 2008,13:58) kirjoitti
Viime kesänä euroopan turnee ja eka päivä oli Tallinnasta Augustowiin. Helposti kerkee päivässä vaikka ajelee rauhassa. Tiet hyviä eikä viime kesäkuussa ollu enää pahasti tietöitäkään. Kaikilla asemilla kävi electron, vaikka "huoltoasemat" näytti vanhalta nakkikioskilta.
Oon elellyt pidemmänkin aikaa Puolassa eikä ikinä mitään kummallista käynyt, eli ennakkoluulot hiiteen ja seikkailulle!
![]()
Yamaha FZS 1000 -02 => Kawasaki ZX-7R -03
Ensin haluan olla nuori ja villi, sitten keski-ikäinen ja rikas. Lopuksi haluan olla vanha ja ärsyttää muita teeskentelemällä kuuroa.
Jaa-a..en lyö päätäni pantiksi. Minulle se ja sama kummalla puolella ne papereita katsoo. Ennen kuin Puolaan pääsi joka tapauksessa..(Spede1 @ Maalis. 04 2008,13:59) kirjoitti
edit: summa summarum... helppo on kulkea maasta toiseen.
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Matkan varrella Latviassa on Bauska niminen pikku paikka jossa Rigan automuseon pieni osasto, kannattaa poiketa. Kiersin viime kesänä pohjois Puolan suuret järvet ja siitä Gdanskin vieressä olevalle ranta kaistalle joka vie Kalingradiin, hintataso oli vielä edullinen ja kun ihmiset saivat tietää olevamme Suomesta kohtelu jopa hienoa. Lähellä Gdanskia on Malbork, kymmenen kertaa Suomenlinnaa suurempi linnoitus jota ei edes sota tuhonnut. Vie päivän, mutta kannattaa.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
2 kertaa on ajettu via baltica alaspäin (kerran ylöspäin) ja molemmilla kerroilla on ensin pysähdytty Jurmalassa ja siitä jatkettu Augustowiin.
Ihan pysähdyksen arvoinen paikka tuo Jurmalakin on ja sieltä löytyy Helena niminen hotelli ihan kävelykadun läheltä. Hintakin on mielestäni ihan kohtuullinen 85e 2 henkilöä/yö ja pyörät saa aitojen taakse turvaan... ja eiku *
Seuraavana päivänä on lähdetty n.10.-11.00 ja tankattu Jurmalan NESTEELLÄ ja jatkettu Augustowiin missä on oltu joskus 16.-17.00.
Ps. Jos ajettiin toi pätkä hitaasti niin Prahasta tultiin Lyypekkiin 7h...![]()
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen: Itse olen käyttänyt monena vuonna sellaista strategiaa, että aamulla ennen kukonlaulua kun lähtee liikenteeseen Kouvolan sudulta, niin sitten ensimmäisellä Siljan Sea Catilla ylitse, tankkaus Tallinnassa ja sitten menoksi. Taukoja sopivasti ja illalla olen löytänyt itseni Turmot Hotellista Augustowista:
http://www.zlotehotele.pl/turmot_hotel_augustow/eng/
Siiitä sitten aamuvarhaisella kohti Puolan läpiajoa ja sitten illalla jossain Slovakian puolella tai ainakin lähellä rajaa... Krakowan "ohitus" hieman "kinkkinen", kun ei ole ollut navigaattoria mukana.... *![]()
Viime viikonloppuna ajoin nelipyöräisellä Dortmund-Tallinna-Dortmund Via Balticaa. Ainoat tietyöt Puola-Baltia alueella olivat Rigan kehätiellä oleva patotien korjaus, yksi kaista käytössä, ja Salaspils'n kohdalla kilometrin mittainen tietyö, pohjoiseen vain yksi kaista käytössä. Saulkrastin ohikulkutie valmis. Eli voin suositella 72h ja 4000km, tosin autolla.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
eksää ota vaimoas mukaan ollenkaan.(jaato @ Maalis. 03 2008,14:24) kirjoitti
niin kyllä sen päivässäkin ajaa. voi siihe käyttää enemmänkin aikaa, jos maisemia katselee.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Nokialla sai viime kesänä "kopion" ajokortista 300E hintaan. Siis tällänen uudempi kirjastokortin kokoinen kortti. Alkuperäisestä ei erottanut muuten kuin sormilla tunnustelemalla. (pinnan kuviointi sileämpi.) Varmasti tuo toimisi matkanpäällä.(Baltic @ Maalis. 04 2008,10:04) kirjoitti
![]()
Hei noin niinkuin vakavasti puhuen kortista...
Mitäs sitten jos Gyy vie kortin tai esimerkiksi hukkaa sen tai rahamassi varastetaan.
Kai matka jatkuu sitten ilman korttia.
Nimittäin jos on vielä kaks viikkoa euroopan reissua jäljellä?!
Pitää seuraavalle reisulle ottaa ainakin valokopio ajopahvista!!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex