No niin eli ongelma on siinä että minulla on alipaineistetut kaasuttimet ja vapari suodattimet jotka eivät luo tarpeeksi painetta että bensansaanti olisi tarpeeksi suuri. Millähän tästä ongelmasta pääsisi eroon. Olisiko bensapumppu hyvä ratkaisu. Ulkonäöllisesti kun ne ovat paljon hienommat kun se typerä laatikko siellä. Vai joudunko vain tyytymään siihen, että hommaan jostain sellaisen? Nyt olis hyvät neuvot tarpeen!
Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
Huh Huh. Sillä bensapumpulla ei nyt satu olemaan mitään tekemistä tuon ongelmasi kanssa. Olet ilmeisesti asentanut alipainekaasuttimiin sellaiset kartiomalliset suodattimet jotka tulevat suoraan kaasuttimiin kiinni. Todellisuudessa niillä suodattimillasi ei tee yhtään mitään. Eikä niitä kartiomallisia ole edes tarkoitettu alipainekaasuttajan kanssa käytettäviksi.
Sellainen "oikea" vapaavirtaussuodatin, asennetaan siihen samaan ilmansuodatinkammioon, missä se alkuperäinen yleensä paperinen suodatin on ollut. Niitä on sitten hyvinkin erilaisia materiaaleiltaan ja malleiltaan. Kaikkiin niihin laitetaan oma suodatinöljy. Puuvillasta tehdylle oma ja vaahtomuoviselle oma öljy.
Et varmasti saa koskaan pyöräsi kaasuttimia säädettyä oikein noilla suodattimillasi. Hitonmoinen homma suuttimenvaihtotöineen, ja vaikka jollain kierrosluvulla toimisikin, niin ei sitten enää muilla. Valitettavasti. Olisi pikkasen varmaan myyjienkin syytä valistaa asiakasta, ja kysellä hieman mihin tarkoitukseen moisia lapsellisia ja suodatuskyvyltään täysin olemattomia tarvikkeita käytetään.
Nuo kartiosuodattimet ovat lähinnä vain sellainen ulkonäkö kysymys. On väärin kutsua niitä edes miksikään suodattimeksi. Saman asian ajaa kun laitat villasukan siihen kaasarisi päähän roikkumaan. Luulen että sekin toimisi paremmin.
GHOSTWRITER
En puutu kyseiseen tapaukseen enempää kuin, etten löytänyt kysymyksestä kartiosuodatin-sanaa.
Vähän liian rajusti sanottu, ettei kartioita (esim. K&N) voi sanoa suodattimiksi. Vaikkei noissa koneissa, monessa muussa ne kyllä toimivat.
Ja minulla ei ole sellaisia asennettuna, että siksi puolustaisin.
Niin. On niitä varmaan lieriönmuotoisiakin. Mutta kyse varmaan just samoista asioista. Jos ne jossakin voisi toimia, niin varmaan sellaisessa luistiohjatussa kaasuttimessa. Siis sellaisessa, jossa vaijeri nostaa suoraan kaasuttimen luistia. Alipainekaasuttimessa ei ikinä.Eikä tarkoitukseni suinkaan ollut mikään mielipahan tuotto. Kerroin vaan kuinka asia on.
![]()
GHOSTWRITER
Aika wahwoja sanoja(timo1 @ Huhti. 24 2008,13:52) kirjoitti
Pitäisi kait kuitenkin olla yleistämättä ihan tuolla tavalla. Jos hieman katselisit tuonne vanhempiin laitteisiin päin, saattaisit huomata, että tosi kireissä koneissa käytetään jopa vain ns. Velocity Stackkejä. Siis ei lainkaan suodatinta vain suppiloksi muotoiltu putki.
Noiden vaparisuodattimien tarkoitus on päästää läpi ilmaa mahdollisimman pienellä vastuksella, jolloin oletus on saada hieman lisää heppoja. Siinä olet oikeassa, että alipainekaasareiden kanssa ne eivät ihan moitteettomasti toimi ns. cruising -ajossa. Lisäksi voimakas puuskittainen tuuli ja kova sade aiheuttavat pikku ongelmia.
Mutta se imuääni![]()
ZRX1100...Ei ihan orggis tämäkään
Z1000R2...Ei ihan orggis...
Better slow than no show!
Niin ja sitten se aiheuttaa pientä kiusaa, että pyörää pestessä kaikki paska on kaasuttimissa. Ja sateella ajaessa menee vähän rikkaalle.
Kyllä näitten värkkien kanssa on töitä tehty ihan tarpeeksi monta vuosikymmentä, niin että kyynisyyskin alkaa jo näkyä. Ikävää mutta totta sekin.![]()
GHOSTWRITER
Joo niinhän minä ajattelin kaasareissa oli valmiina ne ja sitä "oikeaa" suodatin koteloa ei myyjältä tullut mukaan. Ehkäpä pitää vaan alkaa metsästämään jostain oikeaa koteloa sinne että saa pyörän kuntoon![]()
Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
Fiksusti ajateltu.Mutta pienenä vinkkinä, tai olkoon....et varmaan halua itsekään tietää kuinka kauan sillä koneella on niillä "filsuilla" ajettu
![]()
GHOSTWRITER
Dynojet stage III suutinsatsi saattais auttaa jos vaan sun pyörääsi sellainen löytyy.
Siis sellainen satsi joka on tarkoitettu jo rankemmin modattulle imupuolelle, noissa on yleensä mukana löysemmät luistinjousetkin.
Muuten en ota kantaa noiden filsujen toimintaan...
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Ei ole onneks paljoo ajettu korkeintaan 300 km kun vaihdoin siihen koneen. Entinen omisja oli pitänyt sitä kovin kurjasti ja kohdellut kaltoinmutta pitänee jatkaa sen suodatinkotelon metsästystä toivo vaan alkaa menemään kun soitin tänään kaikki purkaamot läpi ja missään ei ole lisäksi niiden valmistus on lopetettu
En sitten tiedä mitä pitäisi tehdä
![]()
Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
Kysyppä täältä: http://www.kawazi.net/
Siellä tunnetaan noita wanhempia kawureita vähän paremmin.
Timo1: Ei wanhuksissa ole wikoja niissä on ominaisuuksiaNiitten kanssa tottuu elämään ja oppii samalla aika paljon. Noi podit on wähän ongelmallisia, myönnän...
ZRX1100...Ei ihan orggis tämäkään
Z1000R2...Ei ihan orggis...
Better slow than no show!
Ei mielipahaa(timo1 @ Huhti. 24 2008,15:11) kirjoitti
Sillä vaan kirjoitin, ettei joku toisenlaiset kaasarit omaava ota vääriä käsityksiä asiasta. Tuosta lopusta kun ei selvästi ilmennyt, että tarkoitat vain alipainekaasareita.
Ei ollut alkuperäisessä postauksessa mainintaa mihin perustuu oletus ettei saa tarpeeksi bensaa!?
Jos noilla vapaavirtaussuodattimilla lähtee puuhastelemaan, niin saa varautua shimmailemaan neuloja ja vaihtelemaan suuttimia, jos et satu löytämään jotain hyvää tietolähdettä jossa on kerrottu edellämainitut kokeilut. Niin ja se pakoputki(putket) vaikuttaa tähän pakettiin myös.
Vähän on vaikea kommentoida, kun ei tiedä pyörästä enempää ja mitä pyörältä (koneesta) halutaan.
Noi kaasarit on varmaan sitten purettu ja putsattu perusteellisesti (paineilma, bensa tai vielä tiukempi kaasareiden puhdistus spray)!
Älähän vielä lannistu. Kokeile PiperCrossin vaahtomuovi tötteröitä. Ainakin MC-Scatterilta saa edukkaasti. Nuo on pestävät ja kestävät. Sain niillä erään ALIPAINEKAASARI-Hondan toimimaan alkuperäisillä suuttimilla, kun kaasarit sekosivat kartiofilsuilla. Noilla toimikin sitten moitteetta.
Omassa pyörässäni olen noita jo pari kautta käyttänyt ja eivät tasan päästä pölyä läpi. Kiinnitys nippusiteillä kaasareihin.
Mistäkö tiedän, ettei pöly mene läpi? No siitä, että vaahtomuovifilttereille olen kaveriksi sorvannut alumiinista imutorvet ja kiillottanut ne, irrottaessani putsarit pesua varten, kiiltelevät "velocity stackit" pölyttöminä. Ja filtterin sisäpuoli on puhdas vaikka ulkopuoli olisi törkyinen.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Piperit ovatkin jo oikeat ja toimivat vapaavirtaussuodattimet. Niihin jos saisi vielä päälle jotkut suojat, ettei vesi pääse suoraan kosketukseen itse suodattimien kanssa. Kunhan muistaa sitten öljytä ne oikealla öljyllä. Kuivana vaahtomuovisuodatin ei oikeastaan estä kuin kivien ja käpyjen pääsyn kaasuttimeen. Öljyttynä se taas on kaikista paras.![]()
GHOSTWRITER
Kyllä sen koneen saa niillä kartiollakin toimimaan, vaatii joissain tapauksissa vain hieman säätöä. Onhan nykyiset kartiot öljytty oikein?
Yleisellä tasolla voidaan lähteä siitä, että alipainekaasari ei tarvitse ilmanputsaria toimiakseen oikein.
Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
Ja superloonisuodattimesta taas ollaan vanhojen pyörien piireissä usein eri mieltä. K&N nauttii sielläpäin aika suurta kannatusta pestävänä ja kestäväna ja ennenkaikkea toimivana ratkaisuna. Tosin ne sitten maksaa jotain 35€ per kappale eli nelikkoon 4*35€. Sillä hinnalla paperi- sun muita jo vaihtelee aika monta kertaa.
Tämä vain huomautuksena, ei provona. Ja joo, 5 K&N:ää on mopossa, mutta myös litteäluistiset suoraveto Mikunit.....
ZRX1100...Ei ihan orggis tämäkään
Z1000R2...Ei ihan orggis...
Better slow than no show!
Jos kiinnostaa enemmän eri suodatinmateriaalit, niin googletapa: Automotive Air Filter Test.
Vaikka kyseessä onkin Truefiltterin mainospätkä, niin se sisältää kuitenkin sen totuuden siemenen joka asiaan liittyy.
En onnistunut itse linkittämään tällä koneella, mutta joku ehkä saa pätkän näkymään.![]()
GHOSTWRITER
Kiitoksia avusta. Pitänee kokeilla noita erilaisia suodattimia, koska omani on sellaset mitä näkee mopoissa. Kaikki paikat kävin läpi alkuperäisen toivossa sumekolta löytyy hintaan 306 e suodatin ja sen kotelo mutta kukaan täysjärkinen ei sitä mielestäni osta. On kaasareissa isommat suuttimet myyjän mukaan. Täytynee puhdistaa vielä nuo kaasuttimetkin kaiken varalta se kun ei ole niin kauhea homma.
Bensan loppumisen päättelin siitä, että kun pyörä sammuu niin tarkistin bensansuodattimen joka oli aivan tyhjä. En tosin asian tuntia ole mutta kumminkin.![]()
Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
Nämä Piperit maksavat 15 euroa kappale, mutta ovat oikein hoidettuina kestävät. Noihin saa erityisen pölyisiin olosuhteisiin "crossisukat" vielä päälle. Ne helpottaisivat pesuakin.
Itse käytän noissa Bel Rayn filtteriöljyä . Sitkeätä p*skaa, mutta nappaa pölyn ja lian. Tuo pönikkä kestää riittävästi annosteltuna todella monta hoitokertaa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Joo. Kalvokaasuttimet kun nimenomaan toimivat kaasuttimen putsarin puolen ja luistin takaosan välistä paine-eroa ja nostavat luistia sen mukana. Siitä nimi CV eli Constant Velocity ja kaasun vakionopeus taas pidetään pitämällä paine-ero vakiona joka taas tulee siitä että virtausmäärän kasvaessa aukkoa kasvatetaan, jolloin tadaa! paine-ero on vakio.(leeman @ Huhti. 25 2008,14:29) kirjoitti
Näin kalvokaasari automaattisesti kompensoi sekä korkeutta (virtaavan kaasun tiheys muuttuu) kuin tukkiutuvan ilmansuodattimen vaikutusta (kun toiminta perustuu luistin takaosan ja ilmanputsarin alipaineen välillä). Toisin kuin läppäkaasarit tai suoraan vaijerilla avattavat luistikaasarit, jotka eivät ymmärrä kummastakaan mitään.
Lopputuloksena huonommin virtaava ilmanputsari toimii kuin kaasuläppä joka ei avaudu kokonaan. Virtausmäärä jää tällöin maksimista ja luisti ei nouse ylös saakka, neula ei avaa maksimia polttoainevirtausta ja seos pysyy oikeana ilmamäärään nähden.
Tietysti jos kaasari on muutenkin säädön tarpeessa ja/tai imuvastus on merkittävästi muuttunut voi säätö olla tarpeen, mutta ainakin alkuun voisi kokeilla kuinka pitkälle pääsee muutamalla neulan paikkaa (jos neulassa useita uria) ja rikkaammallehan sitä saa shimmaamalla myös silloin kun ei ole neulassa kuin yksi ura, eli laittamalla ohuita aluslevyjä lukkosokan alle. Ja tietty alapäähän voi vaikuttaa myös tyhjäkäyntiseoksen säätö. Vasta kun nuo on kokeitu, voisi katsella onko tarvetta vaihtaa suuttimia. Tai nakella filsuja mäkeen.
Ja jos tuo pyörä tuli sinulle putsareilla viriteltynä, voi olla ihan hyvä tarkistaa nuo säädöt ihan ensin, koska CV -kaasarin saa sovitettua niin ahtaille putsareille kuin avoimille imutorville. Tuuningia se vaan vaatii.
(Ja jos taas vaihdat filsuja, voi säätö olla tarpeen siinäkin tapauksessa).
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Tosiaan kannattaa avata ne kaasarit ja kattoa onko niitä tunattu eli suuttimet ja neulan korkeuden säätö.
Jos vaan voit niin hommaa se alkuperäinen ilmanputsarikotelo, etsi esim. ebay.de. Näyttäis olevan yksi myynnissä UK:ssa ei paha hinta <a href="http://cgi.ebay.de/KAWASAKI-GPZ-750-UNI-TRAK-84-AIRBOX-AIR-BOX_W0QQitemZ350051584751QQihZ022QQcategoryZ10464Q
QrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp163 8Q2em122" target="_blank">http://cgi.ebay.de/KAWASAK....Q2em122</a>
Väitän, että pyörä toimii parhaiten vakio kilkkeillä normiajossa. Eli jos lähtee tunailemaan, niin sitten säädellään muutakin...eikä siinä mitään, mutta vaatii sitä kokeilua/kokemusta. Esim. pelkät "avarammat" ilmanputsarit niin laihalla menee.
Oliko se timo1:n tarkoittama videopätkä tämä ?
http://www.youtube.com/watch?v=4r8NajjYkFA
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Jotkut sanoo ettei tyhmiä kysymyksiä ole joten ajattelin kysyä nyt sitten, jos neulanpaikkaa vaihtaa joutuuko kaasari kaliproimaan uudestaan vai missä tapauksessa ne joutuu taas laittaan balanssiin? Selvennetään nyt kysymystä vielä eli mitä kaasareissa voi tehdä ilman uudelleen kaliproimista?![]()
Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
Mun mielestä synkkaus/kalibrointi ei ole tarpeen neulojen tason muutoksen jälkeen. Synkkauksella säädetään kaikkien kaasareiden imupaine samalle tasolle säätämällä läppiä. CV (alipaine)kaasareissa neulan säätö on todella helppoa. Avaat kaasarin ylimmäisen kannen ja nostat luisti/alipainekalvo -hässäkän ylös. Neula on siinä päällä helposti käsillä, mutta käsittele niitä kalvoja varoen. Ne maksaa 90€ / kipale.....
Mainitsit tuossa tyhjän bensasuodattimen. Olethan kokeillut ilmeneekö sama ongelma hanan ollessa Pri -asennossa? Sullahan lienee alipainehana ja ne kun menevät vanhemmiten jumiin. Pri -asennossa hana on auki mekaanisesti. Niihin saa korjaussarjoja, mutta itse suosittelisin hana vaihtoa mekaaniseen Pingel -hanaan (noin 70€). Toimii ku junan vessa ja virtaa taatusti tarpeeksi.
ZRX1100...Ei ihan orggis tämäkään
Z1000R2...Ei ihan orggis...
Better slow than no show!
Mutta eikös periaatteessa, jos siis pilkkua viilataan (leppäkertut vaarassa(z1109r @ Huhti. 28 2008,14:01) kirjoitti
) ole mahdollista, että kun nostat esim. rivinelosesta kaikkien neljän kaasarin neuloja pykälällä, niin periaatteessahan syöttöä tulee lisää kaikkiin sylintereihin saman verran, mutta veikkaan että käytännössä näin ei välttämättä ole. Jossain neulassa voi tietty pykälä olla hieman eri kohdalla jne. Tästä syystä sitten sylintereiden täyttöaste kuitenkin suhteessa muuttuu ja alipaineet ovat erit tämän jälkeen.
Kyllä mä synkkaisin ihan tuommoisenkin muutoksen jälkeen. Toisaalta itsellä tuo on helppoa kun on mittari, joten synkattua tulee varmasti ihan jokaisen muutoksen jälkeen.
Voi olla että mitään vaikutusta ei ole, mutta veikkaisin (eli omaa mutua) että voi muuttuakin.
Eli summa summarum: mun mielestä neulojen nostonkin johdosta voi vaikutus olla se, että jonkin sylinterin toiminta muuttuu ja alipaine heittää joten säätö voi olla tarpeen.
- P
Luulen kyllä että tuo homma voisi olla myös se hana joka on tukkiutunut koska painaessa napista joka ohittaa alipainehanan bensa lorisee todella huonon oloisesti ja oikeastaan se tulee sillai liruttamalla eli pitänee kokeilla tuota hanan vaihtoa/puhdistusta.
Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
Vaihda nyt kuiteskin ihan ensin, kaasuttimien puhdistuksen jälkeen, ne "power ja mitä ihmeen suodattimet" joihinkin oikeisiin vapaavirtaussuodattimiin. Niitäkin on.
Jos et niin ikuinen riesa on se jatkuva kaasuttimien ihmettely, tyyliin; että missäs nyt taas on häikkää.
Alipainekaasuttimen kalvon, tai rullapalkeen alla oleva yhteys on yleensä pieni kanava, ja kun se tukkeutuu vaikkapa vain yhden kaasuttimen osalta, niin olet taas todellisessa pulassa.
Äläkä missään tapauksessa ala säätämään kaasuttimia tai moottoria niille halpissuodattimille. Tulee pelkkää tuhoa.
GHOSTWRITER
Juu kiitoksia neuvosta tilasin sunnuntaina "oikeat" vapaavirtaussuodattimet pyörään merkkiä pipercross päätöksen tein sen jälkeen kun kuulin mitä maksaa uusi suodatinkotelo mallia alkuperäinen eli 306 e mitä pidin järjettömänä hintana mikä käsittää jo 1/5 pyörän ostohinnasta.
Mitä hanaan tulee puhdistin sen tänään sieltä sattui löytymään tiivistemassaa joka tukki hanan. No nyt se on puhdistettu ja kawa käy ja kukkuu hyvin ja voi ajaakkin normaalisti. Vaihdan silti ne uudet filtterit heti kun ne vaan tulevat postiin.
ELI KIITOS TEILLE KAIKILLE JOTKA JAKSOITTE AUTTAA MINUA TÄSSÄ ONGELMASSA![]()
Nykyään: Rakenneltu GPZ/Zx 750
Ennen: Honda NSR, Kawasaki KX
Bingo.(Karrih @ Huhti. 28 2008,20:03) kirjoitti
Ja jos sinulla sattuu olemaan bensalinjassa sellainen paperinen auton bensasuodin, niin nakkele sekin mäkeen ja kovaa se verkkoranteisella vastaavalla.
Pelkällä painovoimalla ei bensa jaksa virrata riittävästi paperin läpi.
Ja nythän sulla on vaihtofiltterit hommattuna.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008