Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Olimme vaimon kanssa sunnuntaiajelulla. Reittimme kulki Harjavallasta Kullaan suuntaan tietä n:o 2460. Heti Mullinmäentien risteyksen jälkeen mäen nyppylän päällä (ks. kuva) on tiessä valtava kuoppa. Täräytin siihen noin 60-80 km/h (en ole ihan varma vauhdista, mutta ajelimme aika rauhassa). Kuoppa iski sen verran kovaa, että oikeanpuoleinen BMW Sport-sivulaukku irtosi ja lensi asfaltilla pomppien ojaan. Se meni aika läheltä paikalle sattunutta pyöräilijää. Jos takanani olisi ajanut joku, olisi laukku luultavasti lentänyt tuulilasiin tai etusäleikköön. Huh!






    Laukku taas kiinni[/URL]

    Olinko onnistunut laittamaan laukun väärin paikoilleen? Mielestäni en. BMW:n laukkujen kiinnitysmekanismi on sellainen, ettei niitä voi periaatteessa saada paikoilleen väärin. Olimme siihen mennessä ajelleet kuoppaisia teitä jo about 100 km, joten "huulilla" tuo laukku ei voinut olla.

    Prätkänä on BMW K1200R. ESA oli Comfort -asetuksella. Vanteet tuntuvat olevan kunnossa (eivät ainakaan ravista pahasti). Ohjausakselia + laakeria en pystynyt tien päällä arvioimaan, muuten kuin silmämääräisesti. (ei näkynyt murtumia) :-)

    Tiellä on käsittääkseni 80km/h rajoitus, eikä kuoppaa ollut merkitty erikoismerkein. En myöskään huomannut vauriomerkkejä Harjavallan päässä.

    Mitä arvelette? Kannattaisiko soitella tiepiiriin vai BMW:n maahantuojalle. Ajattelen, että laukkujen ei pitäisi pystyä putoamaan vaikka ajaisi minkämoiseen kuoppaan hyvänsä.



    K1200R '06
  2. #2
    Uteliaisuuttani "tutkinut" tuota laukkumallia, enkä ole huomannut että sen voisi laittaa huonosti kiinni. (voin toki olla väärässä)

    Sinuna soittaisin molemmille, sekä tiepiiriin jotta laittaisivat ainakin varoitusmerkin. Sekä BMW:lle ainakin tiedustellakseni, onko tullut muita vastaavia tapauksia vastaan.
    Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

    Yamaha FJR 1300A -08
  3. #3
    Tien kunnossapidon vastaavalle soitto ja ASAP. Bemarille jos ilmoitat niin aivan varmasti pahoittelevat tilannetta mutta uskoisin että laukkujen mukana tulleessa ohjekirjasessakin on pienen pieni präntti niistä seikoista jotka vapauttaa valmistajan vahinkovastuusta; niihin lukeutuu tod.näk. ainakin maksiminopeus laukkujen kanssa sekä yllättävät tärähdykset/törmäykset joissa laukut saattavat irrota ilman että valmistaja ottaa vastuuta vahingoista. Kun taas tien kunnossapidon vastaava on velvollinen korjaamaan tuollaiset kuopat, tai ainakin ensitilassa varoittamaan niistä kyltillä, jota ei ainakaan ylimmäisessä kuvassa näy...

    Tai näin mää ainakin ajattelisin...
    Litranen sisävessa
  4. #4
    Eikös se tiehallinnon kuulu pitää tiet kunnossa ja jos on reikiä niin ilmoittaa niistä..varsinkin kun on noin isoja..

    Ite sain muutama vuosi sitten erään mcdonaldsin pihasta lähtiessäni kotilon pölysuojan auton alta rikki irtonaiseen katukiveen ja siitä muutama puhelu niin paikallinen maansiirtofirma mikä oli duunia siellä tehny maksoi puolet korjauskuluista. Poliisillekkin tein siitä ilmoituksen mutta se sitten peruttiin kun ihan vapaaehtoisesti suostuivat maksamaan. Ei ollut merkkejä eikä varoituksia vaikka olivat pihan myllänneet ja pienen "nyppylän" takana olikin kiva ylläri.

    Eli suosittelen kysymään ainakin tiehallinnolta/destialta!
    Ex - Honda VFR 800 2009
    Ex - Bmw F650GS 2004
    EX - Kawasaki ZX-9R 2001
    EX - Suzuki Hayabusa 2004
    EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
  5. #5
    Lainaa (viltsu81 @ Touko. 04 2008,21:00) kirjoitti
    Tien kunnossapidon vastaavalle soitto ja ASAP. Bemarille jos ilmoitat niin aivan varmasti pahoittelevat tilannetta mutta uskoisin että laukkujen mukana tulleessa ohjekirjasessakin on pienen pieni präntti niistä seikoista jotka vapauttaa valmistajan vahinkovastuusta; niihin lukeutuu tod.näk. ainakin maksiminopeus laukkujen kanssa sekä yllättävät tärähdykset/törmäykset joissa laukut saattavat irrota ilman että valmistaja ottaa vastuuta vahingoista. Kun taas tien kunnossapidon vastaava on velvollinen korjaamaan tuollaiset kuopat, tai ainakin ensitilassa varoittamaan niistä kyltillä, jota ei ainakaan ylimmäisessä kuvassa näy...

    Tai näin mää ainakin ajattelisin...
    Huvittavaa tässä on se, että laukkuteline oli asennettu maahantuojalla, mutta en saanut mukana minkäänlaisia käyttöohjeita. Niitä olisi tarvittu kun pähkäilin viime kesänä tankkilaukun asennusta. Katsotaan, mitä sanovat. Tiepiirin asiakaspalvelu on auki vain arkisin, joten asia ei tässä vaiheessa etene. Vastaava monttu on muuten myös Sydänmaa-Eura välillä, noin 5km. Sydänmaalta Euran suuntaan. Kannattaa varoa.
    K1200R '06
  6. #6
    SPK_1978:n avatar
    Liittyi Apr 2007
    Dubai, Yhdistyneet Ählämit
    Laukku kuitenkin meni paikalleen ihan OK iskun jälkeen?

    Ihmeellistä, ainoa asia joka tulee mieleen olisi että laukku puristuisi sen verran kasaan että ne alimmaiset koukut pääsee irti ja jotenkin siitä liipaisisi ilmaan?
    "Kukas v**tu sä oot?"
    -Angus Young-
  7. #7
    Ihan normaalisti meni paikalle sen jälkeen kun olin hakenut laukun ojasta. Koetin vielä ravistella laukkua, mutta ainakaan käsivoimin se ei irronnut. Vaimo ei huomannut laukun irtoamista. Itse huomasin sen, kun satuin vilkaisemaan oikeanpuoleiseen peiliin. Siellä se pyöri. Mitään kovempaa kolahdusta ei kuulunut. Olin kuulevinani pienen rapsauksen, ja aluksi luulin, että alakate oli osunut kuopan reunaan pyörän niiatessa.
    K1200R '06
  8. #8
    Niissä kouruissa, jotka tulee sitä putkea vasten laukun alaosassa on säätömahdollisuus. Jos ne on asennettu väljäksi, niin ehkä tuo alaosa voi pompata putken yli ja vääntää yläosan tapista. Aikamoinen monttu.
    Dixi et animam levavi
  9. #9
    Lainaa (ek@ @ Touko. 04 2008,22:01) kirjoitti
    Niissä kouruissa, jotka tulee sitä putkea vasten laukun alaosassa on säätömahdollisuus. Jos ne on asennettu väljäksi, niin ehkä tuo alaosa voi pompata putken yli ja vääntää yläosan tapista. Aikamoinen monttu.
    Pitää paikkaansa.

    Justiinsa tuossa ennen vappua säädin omia laukkuja, kun oli kiinnitys päässyt hieman väljenemään. Ilmeisesti ne kumit siellä kourujen pohjassa painuu pikku hiljaa kasaan.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  10. #10
    Itselle kävi RT:n kanssa lähes vastaavasti vuosituhannen alussa. Tuolloin murtui (nimismiehen kiharassa) sivulaukun lukon metallinen kieli. Kieli oli huokoista metallivalua -> valuvikainen. Meni takuuseen. Ensin kyllä hieman ”ehdottivat”, että olisin laittanut huonosti paikalleen, mutta heti perään sanoivat, että eiköhän tämä mene takuuseen.

    Menehän lähimpään BMW-huoltoon. Takuuseen tuo on saatava.
  11. #11
    Tien kunnossapitoon yhteys ja korvausvaatimus koska ei ollut varoitusmerkein ilmoitettu tiessä olevasta kuopasta. Kaverille kävi joku vuosi takaperin Stadissa samanlainen tilanne, myös Bemarilla. Ensin kaupungilta uhkailivat lakimiesarmeijalla jos haet korvauksia, mutta ääni muuttui kun faktat pöytään eli ettei ollut liikennemerkillä varoitettu kuopasta. Sai korvaukset kaupungilta.
  12. #12
    Jessus. Ei tuohon minusta enää pelkkä kuoppamerkki riitä, pitäisi olla se "muu vaara" ja alla tarkennusteksti "Kanjoni tiessä".
    CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
  13. #13
    Lainaa (Urkki @ Touko. 05 2008,10:19) kirjoitti
    Jessus. Ei tuohon minusta enää pelkkä kuoppamerkki riitä, pitäisi olla se "muu vaara" ja alla tarkennusteksti "Kanjoni tiessä".
    Heh, joo!

    "silta poikki, odota lossia"
    Tällähetkellä ei omaa pyörää
    Aiemmin Kawasaki Z750 '08
  14. #14
    Lainaa (Speed King @ Touko. 04 2008,20:49) kirjoitti
    Mitä arvelette? Kannattaisiko soitella tiepiiriin vai BMW:n maahantuojalle. Ajattelen, että laukkujen ei pitäisi pystyä putoamaan vaikka ajaisi minkämoiseen kuoppaan hyvänsä.
    Molemmille.. Mopo varmuudeksi tarkastukseen merkkiliikkeeseen ja lasku tiepiiriin

    Laukkujen ei pitäisi voida pudota mitenkään.. Tulee mieleen, että onkohan ne laukkujen alemmat pidikkeet säädetty välyksettömiksi.. Ja onko niitä ylipäätään edes säädetty, vai vain huitaistu paikoilleen..?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  15. #15
    Lainaa (Nomad @ Touko. 05 2008,09:31) kirjoitti
    Itselle kävi RT:n kanssa lähes vastaavasti vuosituhannen alussa. Tuolloin murtui (nimismiehen kiharassa) sivulaukun lukon metallinen kieli. Kieli oli huokoista metallivalua -> valuvikainen. Meni takuuseen. Ensin kyllä hieman ”ehdottivat”, että olisin laittanut huonosti paikalleen, mutta heti perään sanoivat, että eiköhän tämä mene takuuseen.

    Menehän lähimpään BMW-huoltoon. Takuuseen tuo on saatava.
    Tein ilmoituksen tiepiirille, mutta korvaushakemusta en vielä tehnyt. Pitäisi ensiksi olla kuluja.

    Kävin tänään BMW -huollossa. Ihmettelimme siellä yhdessä tilannetta, eikä selvää selitystä tapahtuneelle löytynyt. Ainakaan käsivoimin ei laukku telineestä irronnut. Motomarket ei velottanut pyörän vanteiden, ohjauksen ja iskunvaimentimien tarkistamisesta, sillä se tehtiin muun huollon yhteydessä. Mitään vikoja ei löytynyt. Kiitos jälleen mahtavasta palvelusta Turkuun.

    Jään nyt odottelemaan tulosta, eli myöntääkö BMW:n maahantuoja, että lukituksessa olisi voinut olla vikaa. Jos ei myönnä, niin minulla lienee vain kaksi vaihtoehtoa: 1) ostaa uusi laukku ja lähettää korvaushakemus+kuitti tiepiirille tai 2) valittaa kuluttajansuoja-asiamiehelle BMW-laukkujen laadusta. En tosin tiedä, kuinka pitkä takuu laukuilla on. Ne asennettiin pyörääni syksyllä 2006. Luullakseni selvät materiaaliviat korvataan takuaajan umpeuduttuakin.

    Kuvista on aika vaikea arvioida kuopan syvyyttä. Tärskäys oli kuitenkin sen verran kova, että vielä illalla tuntui jomotusta kämmenissä (heh, toimistotyöntekijän arat kädet).
    K1200R '06
  16. #16
    Lainaa (Urkki @ Touko. 05 2008,10:19) kirjoitti
    Jessus. Ei tuohon minusta enää pelkkä kuoppamerkki riitä, pitäisi olla se "muu vaara" ja alla tarkennusteksti "Kanjoni tiessä".
    tässä on sitten varmaan grand canjoni Ihan mielenkiinnosta asiaan: Mihin pykälään noissa korvauksissa voi vedota, eikös erehtymätön virkamies ole kirjoittanut lakiin että ajoneuvo pitää voida pysäyttää tien näkyvällä osalla ..blaa blaa.. ja nopeus sovitettava sen mukaan jne. Vedin matkaenskalla etuvanteen hiekkatiellä sisäkurvissa tien rakenteesta ylös nousseeseen kiveen ja vanteessa vekki -> voinko vaatia tienpitäjältä korvausta ja mikä on peruste? Kivi hiekkatiellä / odottamattoman iso kivi hiekkatiellä vai mikä? Kyseessä oli yleisin varoin ylläpidetävä tie, ei mikään pajukon keskellä menevä latu.

    KTM
  17. #17
    Tuota tien kuntoa oli lyhyesti sivuttu paikallisessa sanomalehdessä.
    Valokuva + muutaman sanan kuvaus tien kunnosta.
  18. #18
    Ei välttämättä ihme, ettei teitä pidetä kunnossa:

    Virolaisen tienhoitajan maksuliikenne takkuaa

    Virolaisen teiden kunnossapitoyhtiö As Tehon maksuliikenne takkuaa ja teiden kunnossapitoa käytännössä hoitavat suomalaiset alihankkijayritykset odottavat maksusuorituksia.

    Virolaisyhtiö As Tehon maksuliikenne aliurakoitsijoille kompastelee edelleen. Tiehallinnolle antamastaan lupauksesta huolimatta yhtiö ei ole hoitanut laskuja ajallaan.

    Tiehallinnon hankintajohtaja Jukka Karjalainen sanoo, että alkuvuodesta paljastunut ongelma ei ole poistunut.

    – Tiehallinto ei voi maksaa tehdystä työstä suoraan aliurakoitsijoille, koska sopimus on olemassa As Tehon kanssa. Olemme huolissamme aliurakoitsijoista, joiden laskut ovat erääntyneet.

    As Teho on ensimmäinen ulkomainen yritys, joka on valittu hoitamaan Suomen teiden kunnossapitoa. Sopimuksen arvo on yhteensä noin 8,8 miljoonaa euroa.

    Maksurästeistä on tarkoitus neuvotella virolaisyhtiön edustajien kanssa vielä toukokuun aikana.

    – Tiehallinnon on saatava varmuus siitä, että As Teholla on riittävät taloudelliset resurssit selvitä tilanteesta. Mikäli aliurakoitsijat jättävät töitään tekemättä, niin silloin asiaan on puututtava.

    Karjalainen kertoo, että osa aliurakoitsijoista on uhannut keskeyttää työt, mikäli saatavia ei kuulu.

    As Teholla on viisi alueurakkaa teiden kunnossapidosta eri puolilla Suomea. Turun tiepiirin alueella yhtiö vastaa vajaan 800 kilometrin hoidosta viiden kunnan alueella Pohjois-Satakunnassa. Sopimus on solmittu vuoteen 2013 saakka.

    Teiden kunnossapidon As Teho teettää suomalaisilla urakoitsijoilla.

    Päivi Leppilahti

    Satakunnan Kansa

    -Linkki Kauppalehteen-
    ©
  19. #19
    Kuva saattaa vääristää mutta olenko ainoa, jonka mielestä tuo kuoppa ei ole mitenkään pahan näköinen? Tavallinen loivareunainen laakea kuoppa ilman teräviä kynnyksiä. Kokokin näyttää sellaiselta, että siitä rullaa mopon pyörillä suht helposti yli.

    En yritäkään väittää etteikö tienpitäjä olisi vastuussa mutta minusta tuollaisen kuopan ei pitäisi aiheuttaa vahinkoja saatika sitten vanne tai ohjauslaakerin yms. vikaa. Kyllä bemareissa (mulla ainakin) on jouset ja iskunvaimentimet. Mulla on Touratechin alulaukut ja valitsin ne mieluummin kuin bemarin omat muoviset (ja tietty enemmän "Long Way Round" tyylisen imagon vuoksi * ). Ehkä laukku kuitenkin joustaa iskuissa sen verran, että voi irrota.
  20.  
  21. #20
    Lainaa (Mr K @ Touko. 08 2008,15:21) kirjoitti
    Kuva saattaa vääristää mutta olenko ainoa, jonka mielestä tuo kuoppa ei ole mitenkään pahan näköinen? Tavallinen loivareunainen laakea kuoppa ilman teräviä kynnyksiä. Kokokin näyttää sellaiselta, että siitä rullaa mopon pyörillä suht helposti yli.

    En yritäkään väittää etteikö tienpitäjä olisi vastuussa mutta minusta tuollaisen kuopan ei pitäisi aiheuttaa vahinkoja saatika sitten vanne tai ohjauslaakerin yms. vikaa. Kyllä bemareissa (mulla ainakin) on jouset ja iskunvaimentimet. Mulla on Touratechin alulaukut ja valitsin ne mieluummin kuin bemarin omat muoviset (ja tietty enemmän "Long Way Round" tyylisen imagon vuoksi ). Ehkä laukku kuitenkin joustaa iskuissa sen verran, että voi irrota.
    Itsekin ihmettelin sitä, että kuoppa ei näytä kuvassa kovin syvältä (n. 10cm asfaltin reunaan verrattuna) tai jyrkkäreunaiselta. Pelkän kuvan perusteella arvioisin, ettei sen ylittämisessä pitäisi olla ongelmia. Joka tapauksessa tärkäys oli niin luja, että luulin matkan jäävän siihen.

    Kun seisoin siinä tien varressa ihmettelemässä tapahtunutta, ajoi kuopasta auto peräkärryn kanssa. Kärry heilahti aika pahan näköisesti kuoppaan osuessaan.
    K1200R '06